Ford EcoBoost: motorová revoluce po americku

Motory EcoBoost, kombinující vysoký výkon s nízkou spotřebou, slibuje americký Ford už dlouho, ale zatím se na ně lze stale jen těšit.

Zájemci o vůz vybavený motorem EcoBoost totiž bude muset na jeho sériovou aplikaci počkat ještě zhruba rok. Americký Ford si však od této konstrukce slibuje hodně a považuje ji za klíčový prostředek k dosažení rovnováhy mezi vysokým výkonem a přijatelnou spotřebou. Tyto motory se časem objeví takřka ve všech automobilech FMC, ale jeho prvními hostiteli se stanou vozy Lincoln MKS (sedan) a Ford Flex (crossover). 
 
Technologie EcoBoost kombinuje přednosti přímého vstřikování a přeplňování, jak již její název napovídá. Praktické testy přitom údajně prokázaly, že takto upravený motor V6 poskytuje o 20 % nižší spotřebu paliva ve srovnání s klasickým osmiválcem s atmosférickým plněním a srovnatelnými hodnotami výkonu a točivého momentu. Pokles emisí CO2 je zatím charakterizován hodnotou 15 %. Podle dosavadních informací bude prvním motorem EcoBoost jednotka 3,5 l V6, ale nedávno jsme se dozvěděli, že Ford rovněž dokončuje vývoj podobně koncipované jednotky, ovšem se čtyřmi válci v řadě a objemem rovných dvou litrů. Ten by se měl objevit pod kapotou modernizovaného modelu Fusion, jenž se představí během roku 2011.

Na připojených snímcích si můžete prohlédnout nejen pracovní fáze tohoto systému, ale také soustavu určenou pro použití v šestiválcovém motoru. Je jasné, že o řádnou revoluci se nejedná, technologie příméh vstřiku benzínu či přeplňování jsou již tradičně užívanými prvky. Na druhou stranu každá podobná iniciativa na modernizaci pístového spalovacího motoru se vítá. Potenciální přínos motorů EcoBoost však spočívá v dobrém sladění jednotlivých postupů a optimální práci s extrémně chudou, vrstvenou směsí. Přímé vstřikování totiž nabízí výhodu přesnějšího dávkování paliva a vyšší účinnosti a lze jím eliminovat riziko klepání. Motor EcoBoost je doplněn běžným výfukovým turbodmychadlem, přičemž roziko stále běžného „turboefektu“ by mělo být potlačeno právě technologií přímého vstřikování.   
 
Tiskový mluvčí FMC Said Deep potvrdil, že vyvíjí čtyřválec, ale jeho objem ani model, do nějž se bude montovat, nechtěl zatím upřesnit. Zároveň uvedl, že byl spuštěn program v hodnotě 110 milionů dolarů, jehož výsledkem bude modernizace továrny Bridgend ve Walesu. Ta bude produkovat čtyřválce EcoBoost s objemem 1,6 litru, jež by se měly vyznačovat extrémně nízkými emisemi CO2 a budou určeny pro Evropu.

Také se hovoří o tom, že Ford vyvíjí systém přímého vstřikování etanolu. Spalování alkoholu totiž přináší řadu příjemných průvodních jevů, včetně ochlazování spalovacího prostoru, a pokud se kombinuje s využitím vysokooktanového paliva biologického původu, účinnost systému by měla dosahovat působivých parametrů. Spotřeba takto adaptovaného zážehového motoru by měla dosahovat hodnoty běžné u motorů vznětových, Ford však dosud ani nenaznačil, jaké plány s ním má.  

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Ford EcoBoost

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Lincoln MKS, 2009

bazar

Ford Focus C-Max 1,8
Rok výroby: 2008
Stav: 151 537 km
Cena: 100 000 Kč
Ford Transit 2,2
Rok výroby: 2011
Stav: 46 069 km
Cena: 270 000 Kč
Ford Kuga 2
Rok výroby: 2009
Stav: 163 746 km
Cena: 250 000 Kč
Ford Transit 2,4
Rok výroby: 2008
Stav: 206 384 km
Cena: 129 000 Kč
Ford Mondeo 2
Rok výroby: 2017
Stav: 2 705 km
Cena: 700 000 Kč
Ford Mondeo 2
Rok výroby: 2005
Stav: 198 978 km
Cena: 50 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test: Peugeot 5008 nabídne až luxusní atmosféru, na rodinu ale nezapomíná

Peugeot 5008 GT

Naší recenzí prošel Peugeot 5008 GT, který má splňovat všechny potřeby i větších rodin

dnes | Milan Lažanský | 11 příspěvků
Test: Ford Fiesta je stále řidičskou volbou, univerzálem bez vad ale ne

Ford Fiesta

Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.

20.  9.  2017 | Milan Lažanský | 26 příspěvků
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků