Ford EcoBoost Bobcat: 500 koní za pár litrů?

Rýsuje se nám hezká alternativa k dieselům a hybridům. Motor Ford Bobcat ma nábídnout více výkonu a méně spotřeby.

Nová generace motorů označená EcoBoost se právě chystá do prodejů (psali jsme o ní například na tomto místě) a debutuje v novém Lincolnu MKS, poté by se měla rozšířit napříč nabídkou značky Ford nejen v USA, ale i v Evropě.

Vyznačuje se přesně těmi vlastnostmi, jaké od nových motorů očekáváme: pohonné jednotky EcoBoost budou výkonnější a hospodárnější. Například vidlicový šestiválec 3,5 l EcoBoost, jenž se v sériových vozech objeví jako první, bude dávat 340 koní (253 kW) a točivý moment vrcholí hodnotou 460 Nm, což jsou hodnoty, na něž jsme byli dosud zvyklí u větších osmiválců. Ford sáhl po dvou klíčových prostředcích, aby dosáhl těchto hodnot: po přeplňování turbodmychadlem a přímém vstřikování benzínu. Ale jak se zdá, spotřeba těchto motorů v brzké budoucnosti klesne ještě o dalších 5 až 10 % díky přídavnému vstřikování etanolu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

První informace o tom, že Ford pod názvem Bobcat vyvíjí nový osmiválec se vstřikováním etanolu, jsme zachytili koncem loňského roku. Tento předpoklad se nyní potvrdil poté, co se patřičné patentové listiny objevily v americkém Department of Energy (DOE). V tomto motoru bude etanol vpravován do spalovacího prostoru těsně před fází komprese a krátce před vstříknutím hlavní dávky benzínu.

Spalování malého množství etanolu přináší značnou výhodu v podobě ochlazování vnitřku válce. Díky tomu motor může spalovat benzín s vyšším oktanovým číslem, což s sebou nese potenciál zvýšení účinnosti spalovacího procesu a tím i zvýšení výkonu a snížení spotřeby. Tato charakteristika konstruktérům navíc umožní zvýšení kompresního poměru, neboť se sníží riziko klepání. Výsledek může nakonec vyústit až k tomu, že takový motor bude dosahovat spotřeby vznětového motoru, ovšem bez nutnosti instalace komplikovaných hybridních systémů a při zachování všech předností přeplňovaných zážehových jednotek, které na nich stále většina z nás oceňuje (tichost chodu, rozsah využitelných otáček, atp.). Soustava si vyžádá instalaci dodatečné nádrže pro etanol, minimální spotřeba této látky však bude vyžadovat její doplňování pouze několikrát do roka.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek

Na vývoji popsaného systému s Fordem spolupracuje společnost Ethanol Boosting Systems z Massachusetts, jež si již nechala patentovat označení Direct Injection Octane Boost. Podle dostupných informací bude nový motor spalovat benzín s oktanovým číslem přes 150 oktanů (těžko ale říci, kde jej motorista bude tankovat). Výkon pětilitrového osmiválce Bobcat přitom bude dosahovat výkonu 500 koní (373 kW) a točivého momentu přes 1 000 Nm. Elegantní alternativa k hybridům, nemyslíte? Ford zatím neuvedl, kdy s prodejem těchto motorů hodlá začít, ale jeho silniční praktické testy mají pod kapotou pick-upu řady F začít ještě letos.

Minitest Fiat Tipo kombi 1.6 Multijet DDCT: Přepísknutý budget

Fiat Tipo kombi 1.6 Multijet DDCT (minitest)

Pokud potřebujete levný kombík, důvod vynechat z výběru Tipo vážně nemáte. Fiat ho prodává za slušné peníze. Co když ale chcete diesel, automat a lepší výbavu? Bude Ital pořád ještě takové terno?

21.  10.  2018 | Miro Mihálik | 33 příspěvků
TEST BMW M5: Supersport ve smokingu. Může tohle fungovat?

BMW M5

Ano, nová M5 je čtyřkolka, s přepňovaným motorem a masážními sedačkami. Je nejtěžší a nejvýkonnější z modelů M. A takové parametry já osobně neupřednostňuji. Jenže nic není tak, jak se zdá.

18.  10.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
Minitest Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line: Potěšení s vůní nafty

Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line (minitest)

Z nafty se stalo politické téma a zdá se, že její dny jsou sečteny. To je ideální moment dát si špetku nekorektnosti v podobě úsporného dieselu, který navíc hrabe těmi správnými koly a… je z Koreje.

16.  10.  2018 | Miro Mihálik | 28 příspěvků