Ford EcoBoost Bobcat: 500 koní za pár litrů?

Rýsuje se nám hezká alternativa k dieselům a hybridům. Motor Ford Bobcat ma nábídnout více výkonu a méně spotřeby.

Nová generace motorů označená EcoBoost se právě chystá do prodejů (psali jsme o ní například na tomto místě) a debutuje v novém Lincolnu MKS, poté by se měla rozšířit napříč nabídkou značky Ford nejen v USA, ale i v Evropě.

Vyznačuje se přesně těmi vlastnostmi, jaké od nových motorů očekáváme: pohonné jednotky EcoBoost budou výkonnější a hospodárnější. Například vidlicový šestiválec 3,5 l EcoBoost, jenž se v sériových vozech objeví jako první, bude dávat 340 koní (253 kW) a točivý moment vrcholí hodnotou 460 Nm, což jsou hodnoty, na něž jsme byli dosud zvyklí u větších osmiválců. Ford sáhl po dvou klíčových prostředcích, aby dosáhl těchto hodnot: po přeplňování turbodmychadlem a přímém vstřikování benzínu. Ale jak se zdá, spotřeba těchto motorů v brzké budoucnosti klesne ještě o dalších 5 až 10 % díky přídavnému vstřikování etanolu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

První informace o tom, že Ford pod názvem Bobcat vyvíjí nový osmiválec se vstřikováním etanolu, jsme zachytili koncem loňského roku. Tento předpoklad se nyní potvrdil poté, co se patřičné patentové listiny objevily v americkém Department of Energy (DOE). V tomto motoru bude etanol vpravován do spalovacího prostoru těsně před fází komprese a krátce před vstříknutím hlavní dávky benzínu.

Spalování malého množství etanolu přináší značnou výhodu v podobě ochlazování vnitřku válce. Díky tomu motor může spalovat benzín s vyšším oktanovým číslem, což s sebou nese potenciál zvýšení účinnosti spalovacího procesu a tím i zvýšení výkonu a snížení spotřeby. Tato charakteristika konstruktérům navíc umožní zvýšení kompresního poměru, neboť se sníží riziko klepání. Výsledek může nakonec vyústit až k tomu, že takový motor bude dosahovat spotřeby vznětového motoru, ovšem bez nutnosti instalace komplikovaných hybridních systémů a při zachování všech předností přeplňovaných zážehových jednotek, které na nich stále většina z nás oceňuje (tichost chodu, rozsah využitelných otáček, atp.). Soustava si vyžádá instalaci dodatečné nádrže pro etanol, minimální spotřeba této látky však bude vyžadovat její doplňování pouze několikrát do roka.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek

Na vývoji popsaného systému s Fordem spolupracuje společnost Ethanol Boosting Systems z Massachusetts, jež si již nechala patentovat označení Direct Injection Octane Boost. Podle dostupných informací bude nový motor spalovat benzín s oktanovým číslem přes 150 oktanů (těžko ale říci, kde jej motorista bude tankovat). Výkon pětilitrového osmiválce Bobcat přitom bude dosahovat výkonu 500 koní (373 kW) a točivého momentu přes 1 000 Nm. Elegantní alternativa k hybridům, nemyslíte? Ford zatím neuvedl, kdy s prodejem těchto motorů hodlá začít, ale jeho silniční praktické testy mají pod kapotou pick-upu řady F začít ještě letos.

Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který ale díky své koncepci nabízí řadu výhod. Můžete ho řídit i s běžným béčkem nebo řidičákem A1, nabízí extra porci stability navíc a může ho tak řídit i naprostý začátečník. Navíc, ze semaforů odjedete vždy jako první a ve finále nabízí i nejnižší cenu ze všech tříkolových skútrů.

25.  6.  2017 | Michal Žďárský | 10 příspěvků
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test: VW Golf GTI je i po faceliftu nejlepším hot-hatchem všedních dnů...

Volkswagen Golf GTI (2017)

Nedávný facelift Volkswagenu Golf se dotkl i verze GTI. Vyzkoušeli jsme základní variantu s manuální převodovkou.

15.  6.  2017 | Milan Lažanský | 44 příspěvků