Ford Connect Taxi: taxík budoucnosti detailně

Na autosalonu v New Yorku představil Ford svoji představu o moderním voze pro taxislužbu. Pojďme se na něj podívat detailněji.

Jako základ posloužil známý model Transit Connect, jenž právě vstupuje na americký trh. Podle svých tvůrců by měl v blízké budoucnosti nahradit stále nejprodávanější taxíky ve formě klasických křižníků Ford Crown Victoria s pohonem tuhé zadní nápravy, které vládnou americkým městům. Zvláště ve srovnání s těmito ohromnými sedany je Transit Connect Taxi výrazně menší, hospodárnější a levnější, přitom však nabízí pohodlný a objemný prostor pro posádku. Robustní, původně užitková konstrukce podvozku má za úkol snést i často nelítostné přepravní požadavky.

Co se pohonu týče, nic převratného Connect Taxi nepřináší. Pod jeho kapotou se totiž nachází konvenční dvoulitrový čtyřválec, pracující ve spojení s automatickou převodovkou. Spotřeba v městském režimu má být okolo 13 l/100 km, což je pro Evropana hodnota děsivá, nicméně Američan je u taxíků nyní zvyklý na spotřebu zhruba o třetinu vyšší a emise vyšší dokonce o 90%.

Stavba karosérie sleduje podle jejích tvůrců architektonické trendy z počátku 20. století, kdy stavitelé domů začali vzhledem ke stále těsnějším urbanistickým poměrům hnát objekty spíše do výšky než do plochy. Tím by nové Connecty Taxi měly do moderních měst lépe zapadnout. Sedadla jsou uložena výše a je k nim snadný přístup. Prostor za řidičem bez potíží pojme trojici pasažérů, kteří mají dostatek místa ve všech směrech a bohatá prosklená plocha jim umožní nerušený výhled po okolí. Mají k dispozici také zábavní a informační modul s širokoúhlým displejem, zobrazujícím aktuální stav taxametru, ale také seznam zajímavých míst včetně muzeí a restaurací či zprávy o počasí nebo sportovních výsledcích. Díky tomuto modulu může cestující uhradit poplatek za svezení přímo ze zadního sedadla včetně platby různými typy karet.

Sedadlo spolujezdce ustoupilo pracovnímu stolku. Řidič má k dispozici vestavěný počítač, který spolu s bezdrátovým připojením na internet, párováním mobilního telefonu skrze Bluetooth a navigačním systémem Garmin umožní řidiči plánovat co nejjednodušší a nejrychlejší trasu.

Důležitost segmentu vozů pro taxislužbu si americký Ford uvědomuje dlouhodobě. Již na počátku roku 2005 uvedl do provozu flotily taxikářských vozů typu Escape s hybridním pohonem v New Yorku a San Franciscu, které dnes jen v New Yorku čítají na 800 vozů. Patří mezi ně také prvních 18 dodaných vozů, které dosud bez potíží jezdí s původními nikl-metal-hydridovými akumulátory. 

Ford Transit Connect se představil v roce 2003, kdy zároveň obdržel titul Mezinárodní užitkový vůz roku, a na americký trh poprvé vstoupí jako model 2009. Pro USA se s Connectem zprvu vůbec nepočítalo, ke změně přispěly výsledky marketingových průzkumů, které naznačily, že na tamním trhu lehký a hospodárný užitkový vůz tohoto typu chybí. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Ford Transit Connect Taxi
Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe: Malé srdce, velké odhodlání

Renault Kadjar 1.3 TCe (minitest)

Kadjar se v přívalu nových crossoverů možná poněkud ztrácí. O to více ale zaujme, když začnete zkoumat, co je za tou nenápadnou fasádu. A to i malé třináctistovce navzdory, protože funguje pozoruhodně dobře.

včera | Miro Mihálik | 10 příspěvků
Minitest Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid 2WD: Napravení reputace?

Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid (minitest)

Honda se u nové generace modelu CR-V vzdala naftového motoru. Alternativou je hybrid s velice slušným výkonem 135 kW, který mě fascinoval ve více ohledech. Hlavně pak technikou.

17.  3.  2019 | Jan Mička | 37 příspěvků
Minitest Kia Ceed SW 1.6 CRDi 7DCT: Litrový premiant za super peníze

Kia Ceed SW 1.6 CRDi 7DCT (minitest)

Zavazadlový prostor větší než u dosavadního lídra kategorie, příznivá cena a úsporný naftový motor. Kia Ceed SW tahá trumfy z rukávu jeden za druhým.

14.  3.  2019 | Vladimír Kadera | 67 příspěvků