Ford Connect Taxi: taxík budoucnosti detailně

Na autosalonu v New Yorku představil Ford svoji představu o moderním voze pro taxislužbu. Pojďme se na něj podívat detailněji.

Jako základ posloužil známý model Transit Connect, jenž právě vstupuje na americký trh. Podle svých tvůrců by měl v blízké budoucnosti nahradit stále nejprodávanější taxíky ve formě klasických křižníků Ford Crown Victoria s pohonem tuhé zadní nápravy, které vládnou americkým městům. Zvláště ve srovnání s těmito ohromnými sedany je Transit Connect Taxi výrazně menší, hospodárnější a levnější, přitom však nabízí pohodlný a objemný prostor pro posádku. Robustní, původně užitková konstrukce podvozku má za úkol snést i často nelítostné přepravní požadavky.

Co se pohonu týče, nic převratného Connect Taxi nepřináší. Pod jeho kapotou se totiž nachází konvenční dvoulitrový čtyřválec, pracující ve spojení s automatickou převodovkou. Spotřeba v městském režimu má být okolo 13 l/100 km, což je pro Evropana hodnota děsivá, nicméně Američan je u taxíků nyní zvyklý na spotřebu zhruba o třetinu vyšší a emise vyšší dokonce o 90%.

Stavba karosérie sleduje podle jejích tvůrců architektonické trendy z počátku 20. století, kdy stavitelé domů začali vzhledem ke stále těsnějším urbanistickým poměrům hnát objekty spíše do výšky než do plochy. Tím by nové Connecty Taxi měly do moderních měst lépe zapadnout. Sedadla jsou uložena výše a je k nim snadný přístup. Prostor za řidičem bez potíží pojme trojici pasažérů, kteří mají dostatek místa ve všech směrech a bohatá prosklená plocha jim umožní nerušený výhled po okolí. Mají k dispozici také zábavní a informační modul s širokoúhlým displejem, zobrazujícím aktuální stav taxametru, ale také seznam zajímavých míst včetně muzeí a restaurací či zprávy o počasí nebo sportovních výsledcích. Díky tomuto modulu může cestující uhradit poplatek za svezení přímo ze zadního sedadla včetně platby různými typy karet.

Sedadlo spolujezdce ustoupilo pracovnímu stolku. Řidič má k dispozici vestavěný počítač, který spolu s bezdrátovým připojením na internet, párováním mobilního telefonu skrze Bluetooth a navigačním systémem Garmin umožní řidiči plánovat co nejjednodušší a nejrychlejší trasu.

Důležitost segmentu vozů pro taxislužbu si americký Ford uvědomuje dlouhodobě. Již na počátku roku 2005 uvedl do provozu flotily taxikářských vozů typu Escape s hybridním pohonem v New Yorku a San Franciscu, které dnes jen v New Yorku čítají na 800 vozů. Patří mezi ně také prvních 18 dodaných vozů, které dosud bez potíží jezdí s původními nikl-metal-hydridovými akumulátory. 

Ford Transit Connect se představil v roce 2003, kdy zároveň obdržel titul Mezinárodní užitkový vůz roku, a na americký trh poprvé vstoupí jako model 2009. Pro USA se s Connectem zprvu vůbec nepočítalo, ke změně přispěly výsledky marketingových průzkumů, které naznačily, že na tamním trhu lehký a hospodárný užitkový vůz tohoto typu chybí. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Ford Transit Connect Taxi
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

včera | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 31 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků