Ford Connect Taxi: taxík budoucnosti detailně

Na autosalonu v New Yorku představil Ford svoji představu o moderním voze pro taxislužbu. Pojďme se na něj podívat detailněji.

Jako základ posloužil známý model Transit Connect, jenž právě vstupuje na americký trh. Podle svých tvůrců by měl v blízké budoucnosti nahradit stále nejprodávanější taxíky ve formě klasických křižníků Ford Crown Victoria s pohonem tuhé zadní nápravy, které vládnou americkým městům. Zvláště ve srovnání s těmito ohromnými sedany je Transit Connect Taxi výrazně menší, hospodárnější a levnější, přitom však nabízí pohodlný a objemný prostor pro posádku. Robustní, původně užitková konstrukce podvozku má za úkol snést i často nelítostné přepravní požadavky.

Co se pohonu týče, nic převratného Connect Taxi nepřináší. Pod jeho kapotou se totiž nachází konvenční dvoulitrový čtyřválec, pracující ve spojení s automatickou převodovkou. Spotřeba v městském režimu má být okolo 13 l/100 km, což je pro Evropana hodnota děsivá, nicméně Američan je u taxíků nyní zvyklý na spotřebu zhruba o třetinu vyšší a emise vyšší dokonce o 90%.

Stavba karosérie sleduje podle jejích tvůrců architektonické trendy z počátku 20. století, kdy stavitelé domů začali vzhledem ke stále těsnějším urbanistickým poměrům hnát objekty spíše do výšky než do plochy. Tím by nové Connecty Taxi měly do moderních měst lépe zapadnout. Sedadla jsou uložena výše a je k nim snadný přístup. Prostor za řidičem bez potíží pojme trojici pasažérů, kteří mají dostatek místa ve všech směrech a bohatá prosklená plocha jim umožní nerušený výhled po okolí. Mají k dispozici také zábavní a informační modul s širokoúhlým displejem, zobrazujícím aktuální stav taxametru, ale také seznam zajímavých míst včetně muzeí a restaurací či zprávy o počasí nebo sportovních výsledcích. Díky tomuto modulu může cestující uhradit poplatek za svezení přímo ze zadního sedadla včetně platby různými typy karet.

Sedadlo spolujezdce ustoupilo pracovnímu stolku. Řidič má k dispozici vestavěný počítač, který spolu s bezdrátovým připojením na internet, párováním mobilního telefonu skrze Bluetooth a navigačním systémem Garmin umožní řidiči plánovat co nejjednodušší a nejrychlejší trasu.

Důležitost segmentu vozů pro taxislužbu si americký Ford uvědomuje dlouhodobě. Již na počátku roku 2005 uvedl do provozu flotily taxikářských vozů typu Escape s hybridním pohonem v New Yorku a San Franciscu, které dnes jen v New Yorku čítají na 800 vozů. Patří mezi ně také prvních 18 dodaných vozů, které dosud bez potíží jezdí s původními nikl-metal-hydridovými akumulátory. 

Ford Transit Connect se představil v roce 2003, kdy zároveň obdržel titul Mezinárodní užitkový vůz roku, a na americký trh poprvé vstoupí jako model 2009. Pro USA se s Connectem zprvu vůbec nepočítalo, ke změně přispěly výsledky marketingových průzkumů, které naznačily, že na tamním trhu lehký a hospodárný užitkový vůz tohoto typu chybí. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Ford Transit Connect Taxi
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků