Na legendárním závodu do vrchu jsme už viděli kdejakou šílenost, ale Transit ještě ne. To se letos změní.
Dvacet kilometrů trati, 156 zatáček, převýšení 1440 metrů a cíl v nadmořské výšce 4302 metrů. To je ve zkratce druhý nejstarší závod v USA, pořádaný od roku 1916. Na Pikes Peak se již dlouhé roky vydávají odvážní piloti a stroje, které si musí poradit s extrémními podmínkami.
Nebezpečí číhá všude - jistě si pamatujete na rok 2012, kdy Jeremy Foley spadl ze srázu bez svodidel ve svém Lanceru, nebo loňskou těžkou nehodu Willa Au-Yeunga v Civicu 9. generace. Po jedné z posledních tragických bouraček v roce 2019 zde přestaly jezdit motocykly, mezi jejichž piloty docházelo k nejtěžším nehodám.
V letošním roce se chce Ford zúčastnit s velmi zvláštním strojem. Tím je nedávno představený SuperVan4, tedy "závoďák" s tvary elektrické verze Transitu, s níž má ale pramálo společného. Jde o ryzí speciál bez technických omezení, vytvořený divizí Ford Performance ve spolupráci s rakouskou společností Stohl Advanced Research and Development, specialisty na závodní vozy. SuperVan4 má čtyři elektromotory, pohon všech kol a celkový výkon 1471 kW (2000 k), na 100 km/h zrychlí za dvě sekundy.
Za volant usedne současný držitel rekordu na Pikes Peak, francouzský závodník Romain Dumas. V roce 2018 zajel ve třídě Unlimited čas 7:57,148 se speciálem Volkswagen I.D. R, tedy okřídlenou plackou, která třeba Severní smyčku Nürburgringu zdolala za neskutečných 6 minut a 5 sekund. Na to jí stačilo 500 kW (680 k), SuperVan4 je téměř třikrát silnější. Tvary dodávky by mu vadit nemusely, má kapotáž inspirovanou aktuálním Fordem GT.