Ford B-MAX: rozčeří v Česku vodu?

Čas úspěšného modelu Fusion se v Česku nachýlil a podle představitelů značky Ford by ho měl nahradit v prodejích nový B-MAX. Malý vůz s netradičními vychytávkami. Otázka však zní, zda tradiční zákazníky Fordu zaujme. Měli jsme příležitost s novinkou ujet první kilometry v okolí Mnichova…

Posuvné zadní dveře - to je hlavní tahák nového vozu. S nimi stojí a padají všechny reklamní spoty Fordu B-MAX. V mých očích neobvyklé dveře zabodovaly hned první den. Přijel jsem s vozem k hotelu Sofitel v Mnichově a zaparkoval těsně u řady sloupků (viz snímek). Jinde nebylo místo. Kdybych tu zastavil s „běžným“ vozem, měl bych smůlu, dveře bych neotevřel... Neuvěřitelné, jako kdyby celou situaci pro mne někdo naaranžoval...

Klepněte pro větší obrázek
Ford B-MAX - král stísněných prostor.

Nový Ford B-MAX je malé MPV. Zajímavé je srovnání s jeho hlavním konkurentem Merivou, jedním z nejúspěšnějších modelů Opelu. Jak jsou si podobní, tak jsou různí.

Meriva má stejně jako B-MAX netradiční zadní dveře. Ale jinak. Kdyby ty dva vozy stály vedle sebe, hned by bylo jasné, v čem spočívá rozdíl. B-MAX totiž nemá na rozdíl od Merivy sloupek B viditelný. Středové sloupky karoserie malého fordu jsou integrované přímo do samotných dveří.

B-MAX tak je schopen nabídnout vstupní otvor o šířce 1550 mm. Což je jistě skvělá zpráva třeba pro rodiče malých dětí, kteří umisťují často lopotně do vozů sedačky pro své ratolesti. Nebo pro řemeslníky.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Dva přístupy: vlevo Ford B-MAX, vpravo Opel Meriva.

Meriva sice nabízí také pohodlné nastupování, ale v tomto B-MAX nad ní se svým řešením nazvaným Ford Easy Access přeci jen vítězí. Zadní dveře u fordu „kloužou“, neotvírají se do prostoru. Usnadňují nastupování a vystupování v úzkých parkovacích místech, umožňují lepší manipulaci s neskladným nákladem. Otevírají se nezávisle na dveřích předních, stejně jako u běžných automobilů. 

Při manipulaci s nimi jsem si také uvědomil, jak bytelné kliky dveří Ford ke svým vozům dodává. Výjimkou nebyl ani B-MAX. Vůbec jsem se nerozpakoval za dveře pořádně „vzít“.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Hlavní poutače: maska chladiče, grafika světlometů, linie pontonu se silným prolisem, linie oken s ostrým lomem za zadními dveřmi, lemy blatníků.

B-MAX i Meriva jsou praktické vozy, vycházejí vstříc dnešním zákazníkům, kteří požadují od aut flexibilitu. Zadní sedadla u nich lze snadno složit tak, že vytvářejí rovnou plochu. Stejně tak i sedadlo spolujezdce. V obou vozech tak lze převážet dlouhé předměty, u Fordu B-MAX až 2,35 metru.

B-MAX měří na délku jen něco málo přes čtyři metry, je tedy o pouhých 11 cm delší než pětidveřová Fiesta a o plných 32 cm kratší než nový C-MAX.

Konstruktéři dbali na to, aby podle jejich slov „inovativní koncepce bez tradičních středových sloupků, zajišťovala stejně vysokou úroveň ochrany cestujících jako modely značky Ford s běžnou stavbou karoserie“.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Speciální bezpečnostní západky se starají o to, aby dveře zůstaly během nárazu pevně spojené se střechou a podlahou.

Měl jsem možnost vyzkoušet vůz s tříválcovým agregátem EcoBoost 1,0 l v silnější variantě 88 kW (k mání je ještě verze 77 kW) se systémem stop-start. Auto se s ním chovalo tak trochu jako nadopovaný cyklista. Bylo výbušné, nervní, stále připravené vyrazit. I když byl tento motor vyhlášen v prestižní anketě International Engine of the Year za Motor roku 2012, mně připadal tak trochu „přešlechtěný“. (Opravdu by mne zajímalo, jakou budou mít vozy s tímto motorem výdrž.)

Vhodnější mi připadala vznětová šestnáctistovka Duratorq TDCi se spotřebou pouhých 4,0 l/100km. Projevovala se klidně, nevzrušivě. Charakteru vozu, který cílí hlavně na mladé rodiny a lidi kolem šedesátky, slušela více.

Vůz je vybavený také mnoha užitečnými systémy. Například jako první ve svém segmentu má systém Active City Stop (pomáhá předcházet kolizím se stojícími nebo pomaleji jedoucími vozidly zejména právě ve městě).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Ovládací prvky na středové konzoly nejsou příliš vidět. Navigace bude až na konci letošního roku. Zajímalo by mne, zda jen s nynější miniaturní obrazovkou.

Dokáže automaticky přenášet informace z připojeného zařízení do vozu, podporuje zjednodušené hlasové značky pro vytáčení nejčastějších kontaktů a umí číst textové zprávy z bezdrátově připojených mobilních telefonů.

Tento systém již slaví velké úspěchy ve Spojených státech. A jeho součástí je mimo jiné i funkce automatického tísňového volání - v případě dopravní nehody usnadní posádce vozu navázání komunikace s nejbližším pracovištěm záchranných složek.

Jedná se o nejvyspělejší řešení svého druhu, schopné komunikovat s operátory tísňových linek ve více než třiceti zemích a poskytované zákazníkům zdarma po celou dobu životnosti vozu.

„Ford B-MAX nabízí prémiový pocit,“ říká Daniel Schweren

„Ford B-MAX nabízí prémiový pocit,“ říká Daniel Schweren

Na závěr jsem si nechal klasicky zamyšlení nad zaváděcí cenou. Ta nejnižší totiž není zrovna nízká, alespoň v mých očích – za B-MAX 1.4 Duratec (66kW) s pětistupňovou manuální převodovkou a výbavou Ambiente (manuální klimatizace s příplatkem 25 000 Kč a rádio 9900 Kč) chce Ford 289 990 korun.

Jsem trochu na pochybách, zdali právě s ní bude mít - jinak povedená - novinka šanci, aby zaujala uprázdněné místo po Fusionu…

Ale co není dnes, může být zítra. Třeba u Fordu za několik měsíců prozřou a s cenou začnou „pracovat“ jako kdysi u Fusionu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Zadní sedadla jsou dělená v poměru 60/40.

bazar

Ford Transit 2,2
Rok výroby: 2011
Stav: 46 069 km
Cena: 280 000 Kč
Ford Focus 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 114 106 km
Cena: 170 000 Kč
Ford Kuga 2
Rok výroby: 2009
Stav: 163 746 km
Cena: 256 000 Kč
Ford Focus 1,6
Rok výroby: 2006
Stav: 191 512 km
Cena: 69 000 Kč
Ford Galaxy 1,9
Rok výroby: 2003
Stav: 264 758 km
Cena: 76 000 Kč
Ford Focus 1,6
Rok výroby: 2008
Stav: 148 678 km
Cena: 127 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

včera | Jiří Švamberk | 2 příspěvky
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků