Ford a GM pracují na desetistupňové převodovce s měničem

Americké koncerny Ford Motor Company a General Motors spojily své síly a rozhodly se společně vyvinout novou generaci až desetistupňových automatických převodovek. Opět žádné dvě spojky, ale konvenční měnič momentu.
Ford a GM pracují na desetistupňové převodovce s měničem

Na počátku tohoto století odstartovaly dostihy o maximální počet rychlostních stupňů v automatické převodovce. Ty neoficiálně zahájil Mercedes-Benz, jenž přišel se sedmistupňovou převodovkou, ale již na konci roku 2006 přispěchal Lexus s osmistupňovou skříní pro model LS 460. To ale zdaleka není všechno, neboť závody pokračují. Teoreticky totiž vzato, čím více stupňů, tím jemnější převody umožňující lépe volit převod vyhovující aktuálním provozním podmínkám a snižovat tím spotřebu a emise.

Osmistupňový automat Lexusu v detailech

Osmistupňový automat Lexusu v detailech

Od té doby se osmistupňové převodovky rozšiřují i do poměrně běžných vozů (dnes „osmikvalt“ najdeme třeba v Jeepu Grand Cherokee, ale i v daleko levnějších autech), nicméně tím to nekončí. Na osmikvaltu pracují u Aisinu, již vloni specialista ZF představil devítikvalt a Hyundai chce svůj desítikvalt vyrábět od roku 2014.

Do hry však nově vstupují koncerny Ford a GM, které potvrdily probíhající společný vývoj nových „automatů“ s rozsahem osmi, devíti a desíti dopředných rychlostí, jež budou určeny k službě v osobních vozech a menších pick-upech. A co tyto odvěké rivaly vedlo ke spojení svých sil? Čistě pragmatické důvody. Spolupráce povede ke snížení vývojových nákladů a urychlení přípravy výroby a k dispozici navíc budou větší produkční kapacity a společné technologie.

Firma ZF představila v detailech první devítistupňovou převodovku

Firma ZF představila v detailech první devítistupňovou převodovku

Pokud si vzpomínáte, nebude to poprvé, co Ford a GM pracovali na společné převodovce. Někdy před desíti lety vyvinuly šestistupňovou automatickou převodovku pro vozy s předním pohonem, skříně nesly u GM označení 6T70 a u Fordu 6F a lišily se prakticky jen řídicí elektronikou. Vývoj a výroba stále komplikovanějších automatických převodovek jsou stále dražší, takže některé automobilky je vyvíjí ve vzájemné spolupráci, jiné nakupují licence u specialistů (ZF, Aisin, atd.).

Hyundai oficiálně potvrdil vývoj desetistupňové převodovky

Hyundai oficiálně potvrdil vývoj desetistupňové převodovky

Tato zpráva opět otevírá otázku, zda jsou stále oblíbenější dvouspojkové převodovky schopny nahradit automatické převodovky s konvenčním kapalinovým měničem, jejichž konstrukce se ve svém principu nezměnila od první poloviny dvacátého století. I přes nesporné přednosti dvouspojkových skříní totiž klasické řešení stále neřeklo své poslední slovo. Pokud si totiž všimnete, prakticky veškeré moderní vícestupňové převodovky mají měnič…
 

TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období

VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion

Nebude trvat dlouho a Arteon přenechá „funkci“ vlajkové lodi Volkswagenu nové generaci SUV Touareg. Než se tak stane, pojďme si něco říci o nejvýkonnějším provedení nabídky.

včera | Jan Mička | 34 příspěvků
Minitest Peugeot 308 GTi: Skvělý hot-hatch! Dokud nestisknete „Sport“

Peugeot 308 GTi (minitest)

Vyzkoušeli jsme vrcholnou verzi modelu 308 druhé generace po modernizaci. Dokazuje, že mezi rychlými hatchbacky si může vybrat každý přesně dle svých potřeb a přání.

17.  4.  2018 | Milan Lažanský
TEST Lexus IS 300h: Není dokonalý, ale má k tomu blízko

Lexus IS 300h

Absenci vznětového motoru automobilka Lexus vyvažuje hybridním ústrojím. A jsem toho názoru, že pro model IS je to ta nejlepší možná varianta.

14.  4.  2018 | Jan Mička | 27 příspěvků