Ford a GM pracují na desetistupňové převodovce s měničem

Americké koncerny Ford Motor Company a General Motors spojily své síly a rozhodly se společně vyvinout novou generaci až desetistupňových automatických převodovek. Opět žádné dvě spojky, ale konvenční měnič momentu.
Ford a GM pracují na desetistupňové převodovce s měničem

Na počátku tohoto století odstartovaly dostihy o maximální počet rychlostních stupňů v automatické převodovce. Ty neoficiálně zahájil Mercedes-Benz, jenž přišel se sedmistupňovou převodovkou, ale již na konci roku 2006 přispěchal Lexus s osmistupňovou skříní pro model LS 460. To ale zdaleka není všechno, neboť závody pokračují. Teoreticky totiž vzato, čím více stupňů, tím jemnější převody umožňující lépe volit převod vyhovující aktuálním provozním podmínkám a snižovat tím spotřebu a emise.

Osmistupňový automat Lexusu v detailech

Osmistupňový automat Lexusu v detailech

Od té doby se osmistupňové převodovky rozšiřují i do poměrně běžných vozů (dnes „osmikvalt“ najdeme třeba v Jeepu Grand Cherokee, ale i v daleko levnějších autech), nicméně tím to nekončí. Na osmikvaltu pracují u Aisinu, již vloni specialista ZF představil devítikvalt a Hyundai chce svůj desítikvalt vyrábět od roku 2014.

Do hry však nově vstupují koncerny Ford a GM, které potvrdily probíhající společný vývoj nových „automatů“ s rozsahem osmi, devíti a desíti dopředných rychlostí, jež budou určeny k službě v osobních vozech a menších pick-upech. A co tyto odvěké rivaly vedlo ke spojení svých sil? Čistě pragmatické důvody. Spolupráce povede ke snížení vývojových nákladů a urychlení přípravy výroby a k dispozici navíc budou větší produkční kapacity a společné technologie.

Firma ZF představila v detailech první devítistupňovou převodovku

Firma ZF představila v detailech první devítistupňovou převodovku

Pokud si vzpomínáte, nebude to poprvé, co Ford a GM pracovali na společné převodovce. Někdy před desíti lety vyvinuly šestistupňovou automatickou převodovku pro vozy s předním pohonem, skříně nesly u GM označení 6T70 a u Fordu 6F a lišily se prakticky jen řídicí elektronikou. Vývoj a výroba stále komplikovanějších automatických převodovek jsou stále dražší, takže některé automobilky je vyvíjí ve vzájemné spolupráci, jiné nakupují licence u specialistů (ZF, Aisin, atd.).

Hyundai oficiálně potvrdil vývoj desetistupňové převodovky

Hyundai oficiálně potvrdil vývoj desetistupňové převodovky

Tato zpráva opět otevírá otázku, zda jsou stále oblíbenější dvouspojkové převodovky schopny nahradit automatické převodovky s konvenčním kapalinovým měničem, jejichž konstrukce se ve svém principu nezměnila od první poloviny dvacátého století. I přes nesporné přednosti dvouspojkových skříní totiž klasické řešení stále neřeklo své poslední slovo. Pokud si totiž všimnete, prakticky veškeré moderní vícestupňové převodovky mají měnič…
 

Minitest Fiat Tipo kombi 1.6 Multijet DDCT: Přepísknutý budget

Fiat Tipo kombi 1.6 Multijet DDCT (minitest)

Pokud potřebujete levný kombík, důvod vynechat z výběru Tipo vážně nemáte. Fiat ho prodává za slušné peníze. Co když ale chcete diesel, automat a lepší výbavu? Bude Ital pořád ještě takové terno?

21.  10.  2018 | Miro Mihálik | 33 příspěvků
TEST BMW M5: Supersport ve smokingu. Může tohle fungovat?

BMW M5

Ano, nová M5 je čtyřkolka, s přepňovaným motorem a masážními sedačkami. Je nejtěžší a nejvýkonnější z modelů M. A takové parametry já osobně neupřednostňuji. Jenže nic není tak, jak se zdá.

18.  10.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
Minitest Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line: Potěšení s vůní nafty

Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line (minitest)

Z nafty se stalo politické téma a zdá se, že její dny jsou sečteny. To je ideální moment dát si špetku nekorektnosti v podobě úsporného dieselu, který navíc hrabe těmi správnými koly a… je z Koreje.

16.  10.  2018 | Miro Mihálik | 28 příspěvků