Ford 40 Speedster: speciál Edsela Forda je zpět

Soutěž elegance v Pebble Beach se stala také místem obnovené premiéry sportovního prototypu Ford Model 40 Special Speedster z roku 1934. Tento stroj, jak už to u podobně pozoruhodných vozů bývá, provází dobrodružná historie. Vznikl  v roce 1934 na přímou objednávku syna Henryho Forda Edsela v dílnách stylisty E. T. Gregorieho. Během let prošel tento speciál řadou modifikací, ale pod kapotou dodnes ukrývá čtyřlitrový vidlicový osmiválec Ford „flat head“ s výkonem 101 koní (75 kW) vestavěný v roce 1940.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Po Edselově předčasné smrti v květnu roku 1943 šel Model 40 Special Speedster z ruky do ruky, aby byl nakonec v roce 1958 prodán za pouhých 603 dolarů a na zhruba 41 let zmizel z očí veřejnosti. Znovu se objevil teprve roku 1999 na Soutěži elegance na Amelia Islandu a deset let nato jej koupil jistý texaský sběratel, ale již za 1,76 milionu dolarů. Nový majitel však záhy zemřel a vůz se dostal do rukou renovační dílny RM Auto Restoration, která jej dovedla do dnešní podoby.

Edselův vnuk Edsel Ford II vzpomíná: „Můj děda věřil, že předměty každodenní potřeby – včetně automobilu – mohou být zároveň uměleckými předměty. Ačkoli nebyl profesí konstruktérem ani stylistou, měl pro tyto věci zřejmě talent a stal se zakladatelem prvního designérského oddělení v rámci Ford Motor Company“.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu?

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG

Volkswagen dopřál motoru 1.5 TSI Evo Bluemotion řadu systémů, které dnes stále nejsou úplně běžné. Výsledkem má být zážehový agregát se spotřebou vznětového. Platí to i mimo laboratoře?

19.  6.  2018 | Jan Mička | 68 příspěvků
Minitest Renault Twingo GT: Rošťák svázaný svou vlastní koncepcí

Renault Twingo GT (minitest)

Renault Sport si tentokrát v rámci své kúry GT posvítil na toho nejmenšího. Co přináší oproti standardní verzi?

14.  6.  2018 | Milan Lažanský | 9 příspěvků
TEST Toyota Yaris GRMN: Tryskomyš ze staré školy

Toyota Yaris GRMN

Co se stane, když do Yarisu namontujete kompresorovou osmnáctistovku Toyoty dodávanou pro Lotus Elise? Když je za tím Gazoo Racing, který staví auta pro Le Mans i WRC, tak možná tušíte.

12.  6.  2018 | Miro Mihálik | 9 příspěvků