Ford 40 Speedster: speciál Edsela Forda je zpět

Soutěž elegance v Pebble Beach se stala také místem obnovené premiéry sportovního prototypu Ford Model 40 Special Speedster z roku 1934. Tento stroj, jak už to u podobně pozoruhodných vozů bývá, provází dobrodružná historie. Vznikl  v roce 1934 na přímou objednávku syna Henryho Forda Edsela v dílnách stylisty E. T. Gregorieho. Během let prošel tento speciál řadou modifikací, ale pod kapotou dodnes ukrývá čtyřlitrový vidlicový osmiválec Ford „flat head“ s výkonem 101 koní (75 kW) vestavěný v roce 1940.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Po Edselově předčasné smrti v květnu roku 1943 šel Model 40 Special Speedster z ruky do ruky, aby byl nakonec v roce 1958 prodán za pouhých 603 dolarů a na zhruba 41 let zmizel z očí veřejnosti. Znovu se objevil teprve roku 1999 na Soutěži elegance na Amelia Islandu a deset let nato jej koupil jistý texaský sběratel, ale již za 1,76 milionu dolarů. Nový majitel však záhy zemřel a vůz se dostal do rukou renovační dílny RM Auto Restoration, která jej dovedla do dnešní podoby.

Edselův vnuk Edsel Ford II vzpomíná: „Můj děda věřil, že předměty každodenní potřeby – včetně automobilu – mohou být zároveň uměleckými předměty. Ačkoli nebyl profesí konstruktérem ani stylistou, měl pro tyto věci zřejmě talent a stal se zakladatelem prvního designérského oddělení v rámci Ford Motor Company“.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Subaru XV 1,6i Lineartronic: Kompromis, ale ten nejlepší!

Subaru XV 1,6i Lineartronic

Subaru XV se na přelomu roku dostalo na trh v druhé generaci. Od té minulé se vizuálně moc neliší, ale japonští technici vůz vyladili téměř k dokonalosti.

dnes | Radek Pecák | 27 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi: Galerie moderního designu

Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi

Nové městské SUV francouzské automobilky obsahuje tolik designérských nápadů, že by to vystačilo hned na několik aut. C3 Aircross jsme vyzkoušeli s motorem 1.6 BlueHDi.

17.  2.  2018 | Radek Pecák | 14 příspěvků
Minitest Ford Fiesta Vignale 1.0 EcoBoost: V čem je ta prémie?

Ford Fiesta 1.0 EB Vignale (minitest)

Vyplatí se koupě té nejvíce vyšňořené Fiesty? Vyzkoušeli jsme ji s litrovým motorem EcoBoost o výkonu 103 kW.

15.  2.  2018 | Milan Lažanský | 25 příspěvků