Fisker Karma: produkce a prodej konečně začínají

Ve Finsku se po létech slibů rozběhla výroba amerického modelu Fisker Karma s elektrickým pohonem. A dodávky začínají.

Americká společnost Fisker Automotive hovoří o luxusním sedanu s elektrickým pohonem již několik let, konstrukce vrcholila koncem první dekády jedenadvacátého století a největším oříškem se stalo hledání kompetentního výrobce. Tím se nakonec stala finská firma Valmet, jež má s malosériovou výrobou specifických automobilů dlouholeté zkušenosti. Nyní se produkce plug-in hybridu Fisker Karma konečně rozbíhá a první vozy budou zákazníkům dodány již koncem tohoto měsíce. Podobné kreace s pověstí ekologického přínosu nacházejí odběratele především mezi americkou smetánkou z řad politiků a hollywoodských herců, proto nepřekvapí, že vůbec první vůz Fisker Karma bude parkovat v garážích Leonarda DiCapria.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Tip: Podívejte se na pěkně peprnou reklamu na Fisker Karma

Společnost Fisker Automotive, kterou založil někdejší konstruktér Aston Martinu Henrik Fisker, tvrdí, že v tuto chvíli eviduje na 3 000 závazných objednávek pro svůj model Karma, takže má odbyt své produkce na dlouhou dobu pokrytu. Vůz se má v USA prodávat v přepočtu za nějakých 1 740 000 Kč a v seznamu zákazníků se prý nacházejí také jména amerických státníků Ala Gorea a Colina Powella. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Sedan Fisker Karma je postaven na prostorovém hliníkovém rámu a dvojice elektromotorů u zadních kol je zásobována energií z akumulátorů uložených ve středu karoserie. V přídi vozu se nachází zážehový čtyřválec s objemem 2,0 l, přeplňováním a výkonem 260 koní (191 kW), jehož jediným úkolem je ale generovat elektřinu určenou pro elektromotory. Ve Valmetu má týdně vzniknout jen pět těchto strojů, přičemž měsíční produkce by se měla zvýšit s letošním podzimem na 300 jednotek.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Henrik Fisker ale u modelu Karma zůstat nehodlá, o čemž jsme vás informovali již dříve. Řadu Karma hodlá v dohledné době rozšířit o kabriolet a „shooting brake“, tedy jakýsi sportovně střižený kombík, který bychom mohli zhlédnout možná již na podzim ve Frankfurtu. Pokud vše půjde dobře, dočkáme se zřejmě již brzy zcela nové řady (pochopitelně opět s hybridním motorem, její vývoj probíhá pod heslem Project Ninja), která by se chtěla pustit do segmentu BMW 3. Uvidíme, jak všechno dopadne, nicméně spuštění výroby modelu Karma je třeba označit za skutečný úspěch. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který ale díky své koncepci nabízí řadu výhod. Můžete ho řídit i s běžným béčkem nebo řidičákem A1, nabízí extra porci stability navíc a může ho tak řídit i naprostý začátečník. Navíc, ze semaforů odjedete vždy jako první a ve finále nabízí i nejnižší cenu ze všech tříkolových skútrů.

25.  6.  2017 | Michal Žďárský | 9 příspěvků
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test: VW Golf GTI je i po faceliftu nejlepším hot-hatchem všedních dnů...

Volkswagen Golf GTI (2017)

Nedávný facelift Volkswagenu Golf se dotkl i verze GTI. Vyzkoušeli jsme základní variantu s manuální převodovkou.

15.  6.  2017 | Milan Lažanský | 44 příspěvků