Fisker Karma: produkce a prodej konečně začínají

Ve Finsku se po létech slibů rozběhla výroba amerického modelu Fisker Karma s elektrickým pohonem. A dodávky začínají.

Americká společnost Fisker Automotive hovoří o luxusním sedanu s elektrickým pohonem již několik let, konstrukce vrcholila koncem první dekády jedenadvacátého století a největším oříškem se stalo hledání kompetentního výrobce. Tím se nakonec stala finská firma Valmet, jež má s malosériovou výrobou specifických automobilů dlouholeté zkušenosti. Nyní se produkce plug-in hybridu Fisker Karma konečně rozbíhá a první vozy budou zákazníkům dodány již koncem tohoto měsíce. Podobné kreace s pověstí ekologického přínosu nacházejí odběratele především mezi americkou smetánkou z řad politiků a hollywoodských herců, proto nepřekvapí, že vůbec první vůz Fisker Karma bude parkovat v garážích Leonarda DiCapria.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Tip: Podívejte se na pěkně peprnou reklamu na Fisker Karma

Společnost Fisker Automotive, kterou založil někdejší konstruktér Aston Martinu Henrik Fisker, tvrdí, že v tuto chvíli eviduje na 3 000 závazných objednávek pro svůj model Karma, takže má odbyt své produkce na dlouhou dobu pokrytu. Vůz se má v USA prodávat v přepočtu za nějakých 1 740 000 Kč a v seznamu zákazníků se prý nacházejí také jména amerických státníků Ala Gorea a Colina Powella. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Sedan Fisker Karma je postaven na prostorovém hliníkovém rámu a dvojice elektromotorů u zadních kol je zásobována energií z akumulátorů uložených ve středu karoserie. V přídi vozu se nachází zážehový čtyřválec s objemem 2,0 l, přeplňováním a výkonem 260 koní (191 kW), jehož jediným úkolem je ale generovat elektřinu určenou pro elektromotory. Ve Valmetu má týdně vzniknout jen pět těchto strojů, přičemž měsíční produkce by se měla zvýšit s letošním podzimem na 300 jednotek.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Henrik Fisker ale u modelu Karma zůstat nehodlá, o čemž jsme vás informovali již dříve. Řadu Karma hodlá v dohledné době rozšířit o kabriolet a „shooting brake“, tedy jakýsi sportovně střižený kombík, který bychom mohli zhlédnout možná již na podzim ve Frankfurtu. Pokud vše půjde dobře, dočkáme se zřejmě již brzy zcela nové řady (pochopitelně opět s hybridním motorem, její vývoj probíhá pod heslem Project Ninja), která by se chtěla pustit do segmentu BMW 3. Uvidíme, jak všechno dopadne, nicméně spuštění výroby modelu Karma je třeba označit za skutečný úspěch. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

bazar

BMW 1 2
Rok výroby: 2005
Stav: 148 656 km
Cena: 160 000 Kč
BMW 5 2
Rok výroby: 2008
Stav: 223 602 km
Cena: 193 000 Kč
BMW X5 3
Rok výroby: 2017
Stav: 7 836 km
Cena: 1 900 000 Kč
BMW X1 2
Rok výroby: 2017
Stav: 7 128 km
Cena: 1 000 000 Kč
BMW 6 3
Rok výroby: 2012
Stav: 63 755 km
Cena: 900 000 Kč
BMW 5 2,5
Rok výroby: 2005
Stav: 256 543 km
Cena: 160 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků