Fisker Karma: produkce a prodej konečně začínají

Ve Finsku se po létech slibů rozběhla výroba amerického modelu Fisker Karma s elektrickým pohonem. A dodávky začínají.

Americká společnost Fisker Automotive hovoří o luxusním sedanu s elektrickým pohonem již několik let, konstrukce vrcholila koncem první dekády jedenadvacátého století a největším oříškem se stalo hledání kompetentního výrobce. Tím se nakonec stala finská firma Valmet, jež má s malosériovou výrobou specifických automobilů dlouholeté zkušenosti. Nyní se produkce plug-in hybridu Fisker Karma konečně rozbíhá a první vozy budou zákazníkům dodány již koncem tohoto měsíce. Podobné kreace s pověstí ekologického přínosu nacházejí odběratele především mezi americkou smetánkou z řad politiků a hollywoodských herců, proto nepřekvapí, že vůbec první vůz Fisker Karma bude parkovat v garážích Leonarda DiCapria.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Tip: Podívejte se na pěkně peprnou reklamu na Fisker Karma

Společnost Fisker Automotive, kterou založil někdejší konstruktér Aston Martinu Henrik Fisker, tvrdí, že v tuto chvíli eviduje na 3 000 závazných objednávek pro svůj model Karma, takže má odbyt své produkce na dlouhou dobu pokrytu. Vůz se má v USA prodávat v přepočtu za nějakých 1 740 000 Kč a v seznamu zákazníků se prý nacházejí také jména amerických státníků Ala Gorea a Colina Powella. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Sedan Fisker Karma je postaven na prostorovém hliníkovém rámu a dvojice elektromotorů u zadních kol je zásobována energií z akumulátorů uložených ve středu karoserie. V přídi vozu se nachází zážehový čtyřválec s objemem 2,0 l, přeplňováním a výkonem 260 koní (191 kW), jehož jediným úkolem je ale generovat elektřinu určenou pro elektromotory. Ve Valmetu má týdně vzniknout jen pět těchto strojů, přičemž měsíční produkce by se měla zvýšit s letošním podzimem na 300 jednotek.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Henrik Fisker ale u modelu Karma zůstat nehodlá, o čemž jsme vás informovali již dříve. Řadu Karma hodlá v dohledné době rozšířit o kabriolet a „shooting brake“, tedy jakýsi sportovně střižený kombík, který bychom mohli zhlédnout možná již na podzim ve Frankfurtu. Pokud vše půjde dobře, dočkáme se zřejmě již brzy zcela nové řady (pochopitelně opět s hybridním motorem, její vývoj probíhá pod heslem Project Ninja), která by se chtěla pustit do segmentu BMW 3. Uvidíme, jak všechno dopadne, nicméně spuštění výroby modelu Karma je třeba označit za skutečný úspěch. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

včera | Miro Mihálik | 15 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků
TEST Lada Vesta SW Cross: Mnohem lepší, než by měla být!

Lada Vesta SW Cross

Přestože jsou vozy Lada na českých silnicích jako doma už celá desetiletí, potkat, nebo ještě lépe řídit nejnovější modely, není zase tak snadné. A víte co? Je to velká škoda…

10.  7.  2018 | Jan Mička | 207 příspěvků