Fisker Karma: produkce a prodej konečně začínají

Ve Finsku se po létech slibů rozběhla výroba amerického modelu Fisker Karma s elektrickým pohonem. A dodávky začínají.

Americká společnost Fisker Automotive hovoří o luxusním sedanu s elektrickým pohonem již několik let, konstrukce vrcholila koncem první dekády jedenadvacátého století a největším oříškem se stalo hledání kompetentního výrobce. Tím se nakonec stala finská firma Valmet, jež má s malosériovou výrobou specifických automobilů dlouholeté zkušenosti. Nyní se produkce plug-in hybridu Fisker Karma konečně rozbíhá a první vozy budou zákazníkům dodány již koncem tohoto měsíce. Podobné kreace s pověstí ekologického přínosu nacházejí odběratele především mezi americkou smetánkou z řad politiků a hollywoodských herců, proto nepřekvapí, že vůbec první vůz Fisker Karma bude parkovat v garážích Leonarda DiCapria.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Tip: Podívejte se na pěkně peprnou reklamu na Fisker Karma

Společnost Fisker Automotive, kterou založil někdejší konstruktér Aston Martinu Henrik Fisker, tvrdí, že v tuto chvíli eviduje na 3 000 závazných objednávek pro svůj model Karma, takže má odbyt své produkce na dlouhou dobu pokrytu. Vůz se má v USA prodávat v přepočtu za nějakých 1 740 000 Kč a v seznamu zákazníků se prý nacházejí také jména amerických státníků Ala Gorea a Colina Powella. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Sedan Fisker Karma je postaven na prostorovém hliníkovém rámu a dvojice elektromotorů u zadních kol je zásobována energií z akumulátorů uložených ve středu karoserie. V přídi vozu se nachází zážehový čtyřválec s objemem 2,0 l, přeplňováním a výkonem 260 koní (191 kW), jehož jediným úkolem je ale generovat elektřinu určenou pro elektromotory. Ve Valmetu má týdně vzniknout jen pět těchto strojů, přičemž měsíční produkce by se měla zvýšit s letošním podzimem na 300 jednotek.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Henrik Fisker ale u modelu Karma zůstat nehodlá, o čemž jsme vás informovali již dříve. Řadu Karma hodlá v dohledné době rozšířit o kabriolet a „shooting brake“, tedy jakýsi sportovně střižený kombík, který bychom mohli zhlédnout možná již na podzim ve Frankfurtu. Pokud vše půjde dobře, dočkáme se zřejmě již brzy zcela nové řady (pochopitelně opět s hybridním motorem, její vývoj probíhá pod heslem Project Ninja), která by se chtěla pustit do segmentu BMW 3. Uvidíme, jak všechno dopadne, nicméně spuštění výroby modelu Karma je třeba označit za skutečný úspěch. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

TEST Citroën Spacetourer XL 2.0 BlueHDi: Maximální pohodlí pro sedm

Citroën Spacetourer XL

Citroën v nové generaci svého užitkového vozu změnil partnera a zvelebil osobní verzi. Vyzkoušeli jsme to nejlepší, co nabídne Spacetourer.

včera | Milan Lažanský | 11 příspěvků
Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Test ojetiny BMW řady 1

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu. Vybírejte ale pečlivě.

19.  11.  2017 | David Rusol | 17 příspěvků
Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků