Firma ZF představila v detailech první devítistupňovou převodovku

Dostihy v počtu rychlostních stupňů u moderních převodovek pokračují. Ještě před patnácti lety působil manuální „šestikvalt“ (např. BMW 540i) jako rarita, ale teprve nyní se stal bezmála nedílnou součástí výbavy každého moderního automobilu. Skutečné závody se však pod vějičkou snižování provozních nákladů odehrávají u „automatů“. Zvláště prémiové značky se předhánějí v počtu stupňů (je jich nyní běžně i osm), ale tím to rozhodně nekončí. Již vloni jsme psali o tom, že Mercedes – Benz údajně dokončuje vývoj skříně 9G-Tronic a letos v lednu jsme vás informovali o tom, že skutečný trumf připravuje specializovaná německá společnost ZF. A tento trumf byl nyní představen na konferenci VDI s tématem „převody ve vozidlech 2011“.

Toto na práh sériové produkce uvedené ústrojí nese označení 9HP a je určeno primárně pro zástavbu k příčně uloženým agregátům a náhonu předních kol. Má být schopno přenášet točivý moment až 480 Nm a je připraveno ke kombinaci se soustavami pohonu všech kol, start/stop systémů i různých hybridů. Podle firmy ZF je převodovka 9HP schopna uspořit na spotřebě až 16% prostředků v porovnání se stávajícími šestistupňovými automaty, a to především díky mimořádně širokému rozpětí převodů 9,84, což má v kombinaci s devíti stupni zajistit v každé situaci vždy ten správný poměr. Například při rychlosti 120 km/h má 9HP točit na „devítku“ jen 1 900 ot./min., bohužel konkrétní motor či model automobilu nebyl ZF uveden. Jádrem ústrojí 9HP není složitý dvouspojkový agregát, ale konvenční hydrodynamický měnič, jenž podle ZF stále nabízí řadu praktických výhod.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Devítistupňový "automat" od ZF si vystačí s konvenčním kapalinovým měničem momentu 

Převodová skříň ZF 9HP byla postavena jako plně adaptabilní soustava schopna zástavby do pohonných jednotek nejrůznějších druhů. V rámci toho firma ZF připravila navíc také vlastní systém přepínatelného pohonu kol zadní nápravy, který je za běžných okolností zcela deaktivován a v úhrnné bilanci je na spotřebě schopen úspory 5 % paliva v konfrontaci s trvalými pohony 4X4. V kombinaci se soustavou start/stop přitom 9HP nevyžaduje dodatečné olejové čerpadlo a při souhře s hybridními sestavami lze konvenční měnič momentu snadno nahradit elektromotorem kombinovaným s generátorem.  

bazar

Mercedes C 2,7
Rok výroby: 2001
Stav: 49 329 km
Cena: 158 000 Kč
Mercedes B 1,5
Rok výroby: 2012
Stav: 44 856 km
Cena: 310 000 Kč
Mercedes GLK 2,1
Rok výroby: 2010
Stav: 125 544 km
Cena: 350 000 Kč
Mercedes Viano 2,1
Rok výroby: 2006
Stav: 187 647 km
Cena: 290 000 Kč
Mercedes CLS 3,5
Rok výroby: 2005
Stav: 185 012 km
Cena: 250 000 Kč
Mercedes B 1,5
Rok výroby: 2014
Stav: 34 727 km
Cena: 470 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test: Ford Fiesta je stále řidičskou volbou, univerzálem bez vad ale ne

Ford Fiesta

Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.

20.  9.  2017 | Milan Lažanský | 25 příspěvků
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků