Registrace nových aut na našem trhu táhnou tradičně firemní provozovatelé. V roce 2015 si firmy zaregistrovaly tři čtvrtiny nových vozů z celkového počtu 230 857 registrovaných aut. Pokud se ale podíváme na oblíbenost jednotlivých značek mezi soukromníky (57 574 registrací celkem), dostaneme zajímavá čísla.
V absolutních číslech samozřejmě vede Škoda, ale soukromé registrace se na jejích prodejích podílejí jen z 20 %. Soukromníci dávají přednost jiným značkám a když nepočítáme statistický úlet jménem Saab, který prodal jedno jediné auto za celý rok a ještě k tomu soukromníkovi (gratulujeme!), tak vlastně jediné značky, které oslovují nejvíce soukromníky, jsou Mitsubishi a Suzuki. Následující tabulku jsme pro zajímavost seřadili právě podle podílu soukromých registrací na celkových registracích jednotlivých značek.
Registrace nových vozů v ČR v roce 2015 podle provozovatele |
Značka |
registrace
firmy |
podíl |
registrace
soukromníci |
podíl |
celkem |
Saab |
- |
- |
1 |
100,00 % |
1 |
Mitsubishi |
883 |
36,35 % |
1546 |
63,65 % |
2429 |
Suzuki |
1010 |
41,80 % |
1406 |
58,20 % |
2416 |
Dangel |
1 |
50,00 % |
1 |
50,00 % |
2 |
Toyota |
2237 |
51,30 % |
2124 |
48,70 % |
4361 |
Kia |
4049 |
53,26 % |
3553 |
46,74 % |
7602 |
Hyundai |
10 566 |
53,67 % |
9122 |
46,33 % |
19 688 |
Honda |
968 |
53,90 % |
828 |
46,10 % |
1796 |
Mazda |
1438 |
54,53 % |
1199 |
45,47 % |
2637 |
Dacia |
6198 |
58,96 % |
4314 |
41,04 % |
10 512 |
Citroën |
3127 |
61,99 % |
1917 |
38,01 % |
5044 |
Peugeot |
4500 |
62,88 % |
2656 |
37,12 % |
7156 |
Opel |
5379 |
66,41 % |
2721 |
33,59 % |
8100 |
Renault |
5584 |
69,16 % |
2490 |
30,84 % |
8074 |
Chevrolet |
19 |
70,37 % |
8 |
29,63 % |
27 |
Subaru |
748 |
73,19 % |
274 |
26,81 % |
1022 |
Lada |
71 |
75,53 % |
23 |
24,47 % |
94 |
Nissan |
3854 |
76,97 % |
1153 |
23,03 % |
5007 |
Alfa Romeo |
81 |
77,88 % |
23 |
22,12 % |
104 |
Lexus |
121 |
79,08 % |
32 |
20,92 % |
153 |
Škoda |
59 144 |
80,00 % |
14 783 |
20,00 % |
73 927 |
Jiné značky |
381 |
81,76 % |
85 |
18,24 % |
466 |
smart |
81 |
83,51 % |
16 |
16,49 % |
97 |
Porsche |
301 |
87,50 % |
43 |
12,50 % |
344 |
Volkswagen |
20 825 |
87,67 % |
2929 |
12,33 % |
23754 |
Lancia |
50 |
87,72 % |
7 |
12,28 % |
57 |
Volvo |
1534 |
88,88 % |
192 |
11,12 % |
1726 |
Maserati |
56 |
88,89 % |
7 |
11,11 % |
63 |
Ford |
13 738 |
89,02 % |
1694 |
10,98 % |
15 432 |
Seat |
6025 |
89,14 % |
734 |
10,86 % |
6759 |
Fiat |
3039 |
89,28 % |
365 |
10,72 % |
3404 |
Land Rover |
773 |
89,88 % |
87 |
10,12 % |
860 |
Mercedes-Benz |
4347 |
90,15 % |
475 |
9,85 % |
4822 |
Jeep |
935 |
90,16 % |
102 |
9,84 % |
1037 |
Mini |
573 |
91,68 % |
52 |
8,32 % |
625 |
Rolls Royce |
12 |
92,31 % |
1 |
7,69 % |
13 |
DS |
54 |
93,10 % |
4 |
6,90 % |
58 |
Lamborghini |
14 |
93,33 % |
1 |
6,67 % |
15 |
Infiniti |
44 |
93,62 % |
3 |
6,38 % |
47 |
Bentley |
15 |
93,75 % |
1 |
6,25 % |
16 |
Dodge |
15 |
93,75 % |
1 |
6,25 % |
16 |
BMW |
5546 |
94,24 % |
339 |
5,76 % |
5885 |
Jaguar |
101 |
94,39 % |
6 |
5,61 % |
107 |
Cadillac |
17 |
94,44 % |
1 |
5,56 % |
18 |
Audi |
4767 |
94,98 % |
252 |
5,02 % |
5019 |
Ferrari |
57 |
95,00 % |
3 |
5,00 % |
60 |
Aston Martin |
2 |
100,00 % |
- |
- |
2 |
Chrysler |
1 |
100,00 % |
- |
- |
1 |
Ssangyong |
2 |
100,00 % |
- |
- |
2 |
|
|
|
|
|
|
celkem |
173 283 |
75,06 % |
57 574 |
24,94 % |
230 857 |
Toyota, Kia, Hyundai, Honda a Mazda jsou na tom zhruba půl na půl s mírnou převahou firemních registrací. Naopak značky jako Audi, BMW, Mercedes-Benz, a překvapivě i Fiat nebo Seat mají mezi soukromníky jen 10 % registrací nebo méně. Podobně je na tom i Ford a Volkswagen, kde také vedou firemní registrace.
V soukromých registracích má tedy Škoda na trhu podíl „jen“ necelých 26 %, zatímco Hyundai si polepší na skoro 16 % a třetí by byla Dacia se 7,5 %.
Podíl na trhu soukromých registrací v r. 2015 (TOP 25) |
značka |
ks |
podíl na trhu |
Škoda |
14 783 |
25,68 % |
Hyundai |
9122 |
15,84 % |
Dacia |
4314 |
7,49 % |
Kia |
3553 |
6,17 % |
Volkswagen |
2929 |
5,09 % |
Opel |
2721 |
4,73 % |
Peugeot |
2656 |
4,61 % |
Renault |
2490 |
4,32 % |
Toyota |
2124 |
3,69 % |
Citroën |
1917 |
3,33 % |
Ford |
1694 |
2,94 % |
Mitsubishi |
1546 |
2,69 % |
Suzuki |
1406 |
2,44 % |
Mazda |
1199 |
2,08 % |
Nissan |
1153 |
2,00 % |
Honda |
828 |
1,44 % |
Seat |
734 |
1,27 % |
Mercedes-Benz |
475 |
0,83 % |
Fiat |
365 |
0,63 % |
BMW |
339 |
0,59 % |
Subaru |
274 |
0,48 % |
Audi |
252 |
0,44 % |
Volvo |
192 |
0,33 % |
Jeep |
102 |
0,18 % |
Land Rover |
87 |
0,15 % |
V roce 2015 bylo na českém trhu podle statistik SDA registrováno 230 857 nových aut (o pětinu více než v roce 2014) a asi nikoho nepřekvapí, že domácí značka Škoda se s naprostým přehledem drží na první pozici. Dokonce vylepšila svůj tržní podíl na více než 32 % oproti předloňským 30.
Daří se i luxusním vozům. Značky Ferrari, Lamborghini a Rolls-Royce si polepšily o 100 nebo více procent. O téměř 100 % si meziročně polepšil i Jeep nebo Mini. Z masových značek se obrovského nárůstu dočkal Nissan, který si meziročně připsal o skoro 65 % více registrací. Následující tabulka je seřazena podle absolutního počtu registrací nových vozů v roce 2015.
Registrace nových vozů v ČR v roce 2015 |
|
rok 2015 |
rok 2014 |
|
|
značka |
ks |
podíl |
ks |
podíl |
změna |
rozdíl |
Škoda |
73 927 |
32,02 % |
58 091 |
30,21 % |
15 836 |
27,26 % |
Volkswagen |
23 754 |
10,29 % |
18 281 |
9,51 % |
5473 |
29,94 % |
Hyundai |
19 688 |
8,53 % |
18 934 |
9,85 % |
754 |
3,98 % |
Ford |
15 432 |
6,68 % |
12 576 |
6,54 % |
2856 |
22,71 % |
Dacia |
10 512 |
4,55 % |
9280 |
4,83 % |
1232 |
13,28 % |
Opel |
8100 |
3,51 % |
6908 |
3,59 % |
1192 |
17,26 % |
Renault |
8074 |
3,50 % |
6315 |
3,28 % |
1759 |
27,85 % |
Kia |
7602 |
3,29 % |
6701 |
3,48 % |
901 |
13,45 % |
Peugeot |
7156 |
3,10 % |
7175 |
3,73 % |
-19 |
-0,26 % |
Seat |
6759 |
2,93 % |
6163 |
3,20 % |
596 |
9,67 % |
BMW |
5885 |
2,55 % |
4530 |
2,36 % |
1355 |
29,91 % |
Citroën |
5044 |
2,18 % |
5445 |
2,83 % |
-401 |
-7,36 % |
Audi |
5019 |
2,17 % |
3935 |
2,05 % |
1084 |
27,55 % |
Nissan |
5007 |
2,17 % |
3038 |
1,58 % |
1969 |
64,81 % |
Mercedes-Benz |
4822 |
2,09 % |
3863 |
2,01 % |
959 |
24,83 % |
Toyota |
4361 |
1,89 % |
4009 |
2,08 % |
352 |
8,78 % |
Fiat |
3404 |
1,47 % |
2766 |
1,44 % |
638 |
23,07 % |
Mazda |
2637 |
1,14 % |
2318 |
1,21 % |
319 |
13,76 % |
Mitsubishi |
2429 |
1,05 % |
1708 |
0,89 % |
721 |
42,21 % |
Suzuki |
2416 |
1,05 % |
2350 |
1,22 % |
66 |
2,81 % |
Honda |
1796 |
0,78 % |
1861 |
0,97 % |
-65 |
-3,49 % |
Volvo |
1726 |
0,75 % |
1615 |
0,84 % |
111 |
6,87 % |
Jeep |
1037 |
0,45 % |
539 |
0,28 % |
498 |
92,39 % |
Subaru |
1022 |
0,44 % |
805 |
0,42 % |
217 |
26,96 % |
Land Rover |
860 |
0,37 % |
810 |
0,42 % |
50 |
6,17 % |
Mini |
625 |
0,27 % |
313 |
0,16 % |
312 |
99,68 % |
Jiné značky |
466 |
0,20 % |
368 |
0,19 % |
98 |
26,63 % |
Porsche |
344 |
0,15 % |
249 |
0,13 % |
95 |
38,15 % |
Lexus |
153 |
0,07 % |
126 |
0,07 % |
27 |
21,43 % |
Jaguar |
107 |
0,05 % |
89 |
0,05 % |
18 |
20,22 % |
Alfa Romeo |
104 |
0,05 % |
150 |
0,08 % |
-46 |
-30,67 % |
smart |
97 |
0,04 % |
52 |
0,03 % |
45 |
86,54 % |
Lada |
94 |
0,04 % |
95 |
0,05 % |
-1 |
-1,05 % |
Maserati |
63 |
0,03 % |
47 |
0,02 % |
16 |
34,04 % |
Ferrari |
60 |
0,03 % |
30 |
0,02 % |
30 |
100,00 % |
DS |
58 |
0,03 % |
- |
- |
- |
- |
Lancia |
57 |
0,02 % |
162 |
0,08 % |
-105 |
-64,81 % |
Infiniti |
47 |
0,02 % |
71 |
0,04 % |
-24 |
-33,80 % |
Chevrolet |
27 |
0,01 % |
438 |
0,23 % |
-411 |
-93,84 % |
Cadillac |
18 |
0,01 % |
7 |
0,00 % |
11 |
157,14 % |
Bentley |
16 |
0,01 % |
28 |
0,01 % |
-12 |
-42,86 % |
Dodge |
16 |
0,01 % |
41 |
0,02 % |
-25 |
-60,98 % |
Lamborghini |
15 |
0,01 % |
6 |
0,00 % |
9 |
150,00 % |
Rolls Royce |
13 |
0,01 % |
6 |
0,00 % |
7 |
116,67 % |
Aston Martin |
2 |
0,00 % |
2 |
0,00 % |
0 |
0,00 % |
Dangel |
2 |
0,00 % |
5 |
0,00 % |
-3 |
-60,00 % |
Ssangyong |
2 |
0,00 % |
10 |
0,01 % |
-8 |
-80,00 % |
Chrysler |
1 |
0,00 % |
2 |
0,00 % |
-1 |
-50,00 % |
Saab |
1 |
0,00 % |
1 |
0,00 % |
0 |
0,00 % |
Celkem |
230 857 |
100,00 % |
192 314 |
100,00 % |
38 543 |
20,04 % |