Fingované havárie pomáhají odhalovat počítačové systémy

Fingované havárie pomáhají odhalovat počítačové systémy

Vypátrat pojistný podvod je práce pro tým vyšetřovatelů, který má každá pojišťovna ve stavu. V jeho řadách působí bývalí policisté nebo detektivové, protože práce je v mnohém podobná. Lidské mozky ovšem na všechno nestačí, a tak pojišťovny využívají i moderní software, který dokáže najít souvislosti mezi případy, jež spolu na první pohled nemají nic společného. Zachraňují tak desítky milionů ročně, ovšem detailnější vyšetřovací metody si každá pojišťovna pochopitelně pečlivě chrání.

Většina pojistných podvodů se vztahuje k autům a mezi nimi jsou na čelném místě fingované havárie. Oblíbeným trikem podvodníků je zneužívání povinného ručení. „Princip je jednoduchý: majitel obvykle dražšího auta nabourá, ale protože své auto nemá havarijně pojištěné, a neměl by tak šanci na odškodnění, domluví se s jiným řidičem, který pak nahlásí, že nehodu způsobil on. Při šetření se ale poté zpravidla snadno prokáže, že havárie proběhla za úplně jiných okolností,“ vysvětlil Zdeněk Horáček z ČSOB Pojišťovny.

Podle něj podobných případů přibylo od té doby, kdy se zákonná hranice škod při dopravních nehodách, u nichž musí asistovat policie, zvedla na 100 000 korun. Nepoctivci tím získali větší prostor pro manipulaci a riskují dál přesto, že jim za pojistné klamání hrozí odnětí svobody až na deset let. Na podvodech se dokonce podílejí i nečestní zaměstnanci pojišťoven a policisté.

Když se spolu „nabourají“ příbuzní

Někteří lidé si také myslí, že jejich verze případu je nezpochybnitelná. Třeba v případě, kdy se „nabourali“ příbuzní, ale každý se jmenoval jinak, a tak to na první pohled nebylo nápadné. Podle původní verze majitel Škody Octavia nepřizpůsobil rychlost stavu vozovky, dostal smyk a vyletěl do protijedoucího pruhu, ve kterém málem narazil do Fordu. Minuli se jen o vlásek. Řidič Fordu, který se snažil srážce zabránit, však přitom dostal smyk a převrátil auto na střechu. Nikomu se naštěstí nic nestalo. Vůz to byl starý, hodnota nedosahovala ani sto tisíc korun.

„Protože byl viník známý a svoji vinu nepopíral, nevolali k nehodě ani policii a vše rovnou ohlásili pojišťovně, s níž měl řidič škodovky uzavřené povinné ručení. Jenže detektivové záhy zjistili, že Ford byl havarovaný už dřív a řidič Octavie je navíc strýcem jeho majitele,“ řekl AutoRevue.cz Václav Bálek z Allianz pojišťovny.

Klepněte pro větší obrázek
Ilustrační foto

Jiný případ vyhodnotil jako vysoce podezřelý speciální počítačový systém, založený na automatickém zpracování dat o pojistných smlouvách a událostech. Vyšetřovatelé ČSOB Pojišťovny šli pak již téměř na jistotu. Brzy zjistili, že řidička vozu VW Multivan, která se prý vyhýbala zvěři, strhla volant a sjela do příkopu, nemluvila pravdu. O den dříve měl totiž s tímto vozidlem nehodu její nezletilý syn, což šetřila i Policie ČR. Porovnáním fotodokumentace „obou“ nehod se zjistilo, že rozsah poškození Multivanu byl při nich zcela totožný. Nehoda vzniklá při údajném vyhýbání byla tedy rovněž fingovaná a účelově nahlášená.

Ford Mondeo 1.8
Rok výroby: 2005
Stav: 125 423 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Mondeo 0
Rok výroby: 2006
Stav: 149 544 km
Cena: 65 000 Kč
Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 144 257 km
Cena: 60 000 Kč
Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků