Filtry pevných částic aneb DPF (3/4): 7 rad, jak předcházet problémům

V dnešním pokračování seriálu o filtrech pevných částic si řekneme, co můžete udělat proto, abyste problémům s DPF předešli. I zde platí, že prevence je jednodušší a levnější než léčba.
Filtry pevných částic aneb DPF (3/4): 7 rad, jak předcházet problémům

Filtry pevných částic aneb DPF: díly seriálu

1/4 Druhy DPF, jejich přednosti a nedostatky
2/4 Spolehlivost filtrů pevných částic
3/4 Jak předcházet problémům s filtry pevných částic
4/4 Opravy filtrů pevných částic – výměna, čištění, vytloukání 


1. Vyberte si správné auto

Při dodržování určitých zásad lze problémům s DPF účinně předcházet.
Jezdíte-li trvale na kratičké vzdálenosti a s vysokým podílem studených startů, nekupujte si cíleně diesel s DPF. Při krátkém městském poskakování se diesel ani nezahřeje, jeho spalování není dokonalé a brzy zaplněný filtr často ani nepůjde efektivně zregenerovat. Začarovaný kruh, z kterého nikdy úplně nevystoupíte.

2. Sledujte spotřebu

Pokud je to možné, průběžně na palubním počítači průběžně sledujte okamžitou spotřebu. Až na výjimky, jako jsou některé nákladní vozy nebo některé americké naftové pickupy, se nám moderní vůz snaží regeneraci zatajit. A to je obrovská chyba, neboť dostatečně zřetelná informace pro řidiče o právě probíhající regeneraci by mohla zachránit mnoho vozů od zbytečných problémů.

Obsah biosložky v naftě a co z něj vyplývá

Obsah biosložky v naftě a co z něj vyplývá

I když zdaleka ne na všech, stále na většině vozů s DPF lze probíhající regeneraci odhalit ze skokového nárůstu okamžité spotřeby – např. kde běžně jezdíte s hodnotami 5 l/100 km, bude náhle počítač při stejném způsobu jízdy zobrazovat klidně i násobky této hodnoty, třeba 10 nebo i 15 l/100 km.

Hodnoty spotřeby zůstávají během regenerace zvýšené i při volnoběhu nebo odstavení plynu při deceleraci. Pozdější návrat do normálního stavu ukazuje na úspěšně ukončenou regeneraci, motor však hned nevypínejte. Regenerace sice skončila, ale výfukový trakt se ještě určitý čas dochlazuje.

Studie: Přímovstřikové turbobenzíny čoudí 10x víc než moderní diesely

Studie: Přímovstřikové turbobenzíny čoudí 10x víc než moderní diesely

Dlouhodobým průběžným pozorováním okamžité spotřeby navíc i celkem snadno odhadnete přibližnou periodu spouštění regenerací u svého vozu. Průměrně se děje zhruba každých 800 km, hodnota se liší vůz od vozu i podmínek, ve kterých jezdí.

3. Nepřerušujte regeneraci

Jestliže regenerace zjevně probíhá, nevypínejte motor a snažte se pokračovat v jízdě i za cenu neplánovaného prodloužení trasy. Asi nejznámější požadavek systému DPF pro jeho spolehlivou funkci. Několikanásobně přerušená regenerace – byť nechtěně – je nejen nejčastější příčinou nadměrného ředění motorového oleje naftou (hlavně u bezaditivních systémů), ale také zkracuje životnost filtru.

Chcete ušetřit s nákupem ojetého auta? Nekupujte si diesel!

Chcete ušetřit s nákupem ojetého auta? Nekupujte si diesel!

Vždy je nejlepší, aby saze kompletně vyhořely najednou a v co nejkratším časovém useku. Množství vyplýtvaného paliva bude menší, stejně jako doba extrémního tepelného přetížení výfukového systému.

4. Hlídejte otáčky

Během regenerace pokud možno udržujte motor ve střední zátěži a středních otáčkách. Vyvarujte se příliš nízkých i vysokých otáček, „pomáhání“ plným plynem je vyloženě kontraproduktivní – regenerace se v tomto režimu přerušuje a po následném zvolnění znovu spouští. Pokud nebylo vyhnutí a uvízli jste například v koloně, nevadí. Regenerace se sice protáhne, ale stále běží.

5. Kupujte pouze vhodný olej

Používejte výhradně „Low Saps“ motorové oleje s nízkou produkcí popela, schválené pro motory s filtrem pevných částic. Konkrétní specifikaci najdete přímo v uživatelském manuálu nebo servisní knížce. Není-li přesná specifikace k dispozici, obecně se jedná o oleje splňující normu ACEA C1, C2 nebo C3, nebo je přímo výslovně na zadní etiketě uvedeno, že se hodí pro vozy s DPF, případně splňujících Euro 4 a vyšší.

6. Tankujte pořádnou naftu

Vyhýbejte se naftě z pochybných zdrojů. Nekvalitní palivo negativně ovlivňuje činnost systému DPF jak přímo (zrychlené zanášení, nespalitelné zbytky), tak nepřímo prostřednictvím svého působení na čerpadlo, vstřikovače, EGR ventily atd.

7. Nečekejte, až se z malého problému stane velký

Víte-li o nich předem, zavčasu vyřešte problémy se vstřikovači, EGR ventily, regulací turbodmychadel či klapkami sání. Opět platí, že jinak velmi rychle dochází k sekundárním potížím na DPF. Případ z praxe: Než si zákazník s Audi Q7 3.0 TDI našel čas na návštěvu servisu a výměnu nefunkční klapky jedné sací větve za deset tisíc korun, mezitím „odrovnal“ filtr pevných částic za dalších třicet.

Příště: Výměna, čištění a vytloukání filtrů pevných částic

bazar

Audi Q7 3
Rok výroby: 2006
Stav: 294 604 km
Cena: 280 000 Kč
Audi A4 2
Rok výroby: 2007
Stav: 164 950 km
Cena: 174 000 Kč
Audi A3 2
Rok výroby: 2010
Stav: 197 569 km
Cena: 180 000 Kč
Audi Allroad 3
Rok výroby: 2012
Stav: 97 928 km
Cena: 760 000 Kč
Audi A4 2
Rok výroby: 2009
Stav: 167 580 km
Cena: 215 000 Kč
Audi A4 3
Rok výroby: 2008
Stav: 137 146 km
Cena: 276 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

včera | Jiří Švamberk | 2 příspěvky
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků