Figurína ženy pro nárazové testy vlastně neexistuje. Ženám ale hrozí vyšší riziko

Přestože se mužské a ženské tělo liší, figuríny v nárazových testech většinou zobrazují právě stavbu průměrného muže. Podle nejnovější studie jsou ale ženy za volantem vystavovány většímu riziku úrazu.

Anatomie mužského a ženského těla se odlišuje. V případě dopravní nehody bude tedy rozdílná stavba těla reagovat na vzniklé síly také odlišně. Nehledě na to jsou ale testovací figuríny částečně zobrazující ženské pohlaví využívány v malém procentu nárazových testů, a to především na místě spolujezdce.

Informace přinesl průzkum magazínu Consumer Reports, který dodává, že při nehodách jsou proto ženy za volantem vystavovány mnohem většímu riziku úrazu, neboť jejich odlišná stavba těla není v nárazových testech rozsáhleji zohledněna. A nejde pouze o závěry jediného magazínu.

Tesla nechala nahlédnout do soukromé laboratoře, ve které ničí svá auta

Tesla nechala nahlédnout do soukromé laboratoře, ve které ničí svá auta

Tyto závěry totiž podtrhují i další americké studie. Například průzkum univerzity ve Virginii z roku 2019 prověřoval záznamy nehod a zranění posádek na základě věku, hmotnosti člověka, závažnosti nehody a staří vozu. Jedním z výsledků bylo, že cestující ženského pohlaví mají ve srovnání s muži o 73 % vyšší riziko úrazu při čelním střetu. Podle nedávné studie americké vládní agentury NHTSA mají zase ženy řidičky, používající bezpečnostní pás, o 17 % větší riziko úmrtí při čelním nárazu než muži.

Consumer Reports navíc dodává, že v současnosti na světě neexistuje testovací figurína, která by věrohodně zobrazovala průměrnou stavbu ženského těla. Organizace a agentury provádějící nárazové testy používají k některým testům pouze o několik procent zmenšené figuríny vycházející ze standardní „mužské“ figuríny.

Mercedes-Benz cíleně bourá už 60 let. Vzácné fotky mapují počátky crash testů

Mercedes-Benz cíleně bourá už 60 let. Vzácné fotky mapují počátky crash testů

Podle lékařských expertů to ovšem nestačí, jelikož ženské tělo není „pouhou zmenšeninou mužského těla“ a mnohem komplexněji se liší stavbou kostry či materiálovými vlastnostmi. Ve výsledku se má tato menší figurína přibližovat stavbou těla k jen asi 5 % ženské populace. Ani zmíněnou zmenšenou figurínu přitom organizace jako americká IIHS nebo Euro-NCAP ale nevyužívají ve všech typech nárazových testů.

Consumer Reports nakonec zdůrazňuje, že pokrok v automobilové bezpečnosti je silně regulován předpisy. Dokud tedy vládní standardy nebudou organizacím nařizovat používání nových typů figurín, které by důkladněji představovaly průměrné ženské tělo, zřejmě se v nejbližší době žádné změny v tomto problému nedočkáme.

Minitest BMW 440i xDrive Cabrio: Jízda s panem Dokonalým. Možná už naposledy

BMW 440i xDrive Cabrio

Kabriolety střední velikosti se už pomalu stávají ohroženým druhem. Buďme rádi za každého zástupce této dokonalé třídy!

16.  11.  2019 | Vladimír Kadera | 14 příspěvků
TEST SsangYong Korando 1.6XDI 4x4 AT: Zákaznicí, koukejte. Konkurenti, učte se!

SsangYong Korando 1.6XDI 4x4 AT

Naftový motor, automatická převodovka, pohon všech kol a více než slušná výbava. Korando je na souboj s evropskými konkurenty perfektně připraveno.

14.  11.  2019 | Vladimír Kadera | 36 příspěvků
Za volantem Fordu Transit PHEV: Vážně někdo potřebuje dodávku do zásuvky?

Fordu Transit Custom PHEV

Bez elektriky se to neobejde ani u užitkových vozidel. A pokud chce Ford i nadále patřit v tomto segmentu ke špičce, musel se současnému trendu přizpůsobit. Nové mild-hybridní a plug-in hybridní modely jsme již měli možnost vyzkoušet.

10.  11.  2019 | Svět motorů | 41 příspěvků