Figurína ženy pro nárazové testy vlastně neexistuje. Ženám ale hrozí vyšší riziko

Přestože se mužské a ženské tělo liší, figuríny v nárazových testech většinou zobrazují právě stavbu průměrného muže. Podle nejnovější studie jsou ale ženy za volantem vystavovány většímu riziku úrazu.

Anatomie mužského a ženského těla se odlišuje. V případě dopravní nehody bude tedy rozdílná stavba těla reagovat na vzniklé síly také odlišně. Nehledě na to jsou ale testovací figuríny částečně zobrazující ženské pohlaví využívány v malém procentu nárazových testů, a to především na místě spolujezdce.

Informace přinesl průzkum magazínu Consumer Reports, který dodává, že při nehodách jsou proto ženy za volantem vystavovány mnohem většímu riziku úrazu, neboť jejich odlišná stavba těla není v nárazových testech rozsáhleji zohledněna. A nejde pouze o závěry jediného magazínu.

Tesla nechala nahlédnout do soukromé laboratoře, ve které ničí svá auta

Tesla nechala nahlédnout do soukromé laboratoře, ve které ničí svá auta

Tyto závěry totiž podtrhují i další americké studie. Například průzkum univerzity ve Virginii z roku 2019 prověřoval záznamy nehod a zranění posádek na základě věku, hmotnosti člověka, závažnosti nehody a staří vozu. Jedním z výsledků bylo, že cestující ženského pohlaví mají ve srovnání s muži o 73 % vyšší riziko úrazu při čelním střetu. Podle nedávné studie americké vládní agentury NHTSA mají zase ženy řidičky, používající bezpečnostní pás, o 17 % větší riziko úmrtí při čelním nárazu než muži.

Consumer Reports navíc dodává, že v současnosti na světě neexistuje testovací figurína, která by věrohodně zobrazovala průměrnou stavbu ženského těla. Organizace a agentury provádějící nárazové testy používají k některým testům pouze o několik procent zmenšené figuríny vycházející ze standardní „mužské“ figuríny.

Mercedes-Benz cíleně bourá už 60 let. Vzácné fotky mapují počátky crash testů

Mercedes-Benz cíleně bourá už 60 let. Vzácné fotky mapují počátky crash testů

Podle lékařských expertů to ovšem nestačí, jelikož ženské tělo není „pouhou zmenšeninou mužského těla“ a mnohem komplexněji se liší stavbou kostry či materiálovými vlastnostmi. Ve výsledku se má tato menší figurína přibližovat stavbou těla k jen asi 5 % ženské populace. Ani zmíněnou zmenšenou figurínu přitom organizace jako americká IIHS nebo Euro-NCAP ale nevyužívají ve všech typech nárazových testů.

Consumer Reports nakonec zdůrazňuje, že pokrok v automobilové bezpečnosti je silně regulován předpisy. Dokud tedy vládní standardy nebudou organizacím nařizovat používání nových typů figurín, které by důkladněji představovaly průměrné ženské tělo, zřejmě se v nejbližší době žádné změny v tomto problému nedočkáme.

Škoda Felicia kdysi prošla i testem Top Gearu. Už tehdy byl Clarkson mistrem slova

Škoda Felicia kdysi prošla i testem Top Gearu. Už tehdy byl Clarkson mistrem slova

Škoda Felicia dostávala v britských médiích celkem dost prostoru. Dokonce vyhrála prestižní anketu.

4.  6.  2020 | Vladimír Kadera | 2 příspěvky
Minitest Volkswagen T-Cross 1.5 TSI ACT DSG: Kluk z plakátu

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI ACT DSG

Nebude trvat dlouho a nabídka pohonných jednotek Volkswagen T-Cross projde drobnou úpravou. Benzinová patnáctistovka však zůstane, proto není od věci si říci, co od ní vlastně můžete očekávat.

3.  6.  2020 | Jan Mička | 15 příspěvků
Minitest Dacia Duster 1.0 TCe Prestige: V plné výbavě za cenu holé Fabie Combi!

Dacia Duster 1.0 TCe

Druhá Dacie Duster není žádnou horkou novinkou. Novinkou je ale akční ceník. SUV od Dacie totiž aktuálně můžete mít za necelých 220 tisíc, s plnou výbavou za 326.900 Kč. Vždy to ale bude tříválec s předním pohonem. Dává smysl?

31.  5.  2020 | Petr Schnagl | 114 příspěvků