Fiesta ST na okruhu: jednička s hvězdičkou

Ford Fiesta ST jsme v nedávném testu označili za výborný vůz, ale osobně jsem si posteskl, že mi u něj chybělo něco k tomu, aby mi přirostl k srdci. Vytáhli jsme estéčko na okruh v Sosnové a už vím, co to bylo: pár tisíc najetých kilometrů...
Fiesta ST na okruhu: jednička s hvězdičkou
Seznam kapitol
  1. Úvod, Na okruhu jako doma
  2. Michelin nebo Pirelli? Závěr

Test Fiesty ST jsme vám přinesli jen před několika týdny. Pokud vám utekl, určitě si jej přečtěte, jestli se vám to ale zrovna teď nehodí, v krátkosti shnu náš závěr: Jde o vůz, který své sportovní ladění nedává najevo jen emblémem na kapotě. Je rychlý v přímce i v zatáčkách a díky své koncepci je neodolatelně mrštný. K tomu skvěle vypadá a málo stojí. Kde byl tedy problém? Prostě mi nesedl a hlavním důvodem byly odezvy plynu, trochu mdlé brzdy a vysoký posaz. Vzali jsme Fiestu do Alp, byla hodně rychlá, ale nebylo s ní moc legrace. Vůz měl v tu chvíli najeto jen párset km, čehož jsem si byl vědom, ale viděl jsem to jen jako příčinu ne zrovna břitkého projevu motoru.

Včera ale český Ford pozval novináře na autodrom v Sosnové u České Lípy, aby nám dovolil Fiestu ještě lépe poznat. Akce nesla název Fiesta ST Drift Challenge a cílem opravdu bylo, s trochou nadsázky, zničit dvě sady pneumatik na každém autě. Pozvání nebylo možné odmítnout, ale po pravdě řečeno jsem na hlavní náplň akce hleděl trochu s odstupem, neboť v testu mi Fiesta zkrátka nesedla a myslel jsem si, že na okruhu se s ní budu více prát než kamarádit. Ale byl to omyl, předem řeknu, že to, co auto předvádělo na okruhu mi doteď bouří krev v žilách. Výkony auta v tom nejostřejším možném nasazení udělaly z mých vložených komentářů do kolegova testu bezcenný žvást. Vyléčená z porodních bolestí je Fiesta ST úžasnou hračkou na čtyřech kolech a na dalších řádcích se vám pokusím popsat proč.


Tři Fiesty ST před objektivem, čtvrtá focení odmítla...

Dvě Češky, dvě Němky

Bohužel, dámy až na pár vyjímek zůstaly doma a na okruhu čekaly na novináře především čtyři Fiesty, dvě českého a dvě německého Fordu. Krom pár odlišností ve výbavách a vnějším provedení byly všechny úplně stejné, tři ale obouvaly pneumatiky Michelin a jedna Pirelli. Proč to vůbec říkám? Jednak při pohledu na fotky zjistíte, že po zběsilé jízdě není úplně snadné z boku rozeznat značku pneu, ale tím hlavním důvodem je něco jiného. To si ovšem nechám na konec.

 
Skromný autodrom v Sosnové --- Tak co, které to nejvíce sluší?

Nejdříve jsem okruh nastudoval jako spolujezdec Václava Pecha staršího, trochu zkušeností od pětinásobného mistra ČR nikdy není k zahození. Poté jsem osedlal modré ST s německou espézetkou a vyrazil na okruh. Po pár seznamovacích kolech jsem se pustil do práce a nestačil zírat. Už při ostřejším rozjezdu zjišťuji, že tahle Fiesta je úplně jiná. Elektronický plyn je dokonale čitelný, reakce motoru bleskové a prudké, přeřadím na dvojku a motor se do poháněných kol opře tak vehementně, že je znova protočí. Vytačím motor k sedmi tisícům otáček s pocitem, že s autem opravdu cvičí. Přeřadím na trojku a přichazí ostrá levá zatáčka, zkusím auto opatrně rozhoupnout a pustit do zatáčky dveřmi napřed. Absolutně neodmlouvá a ve vcelku vysoké rychlosti se nechá obtočit táhlejší vracečkou. Škoda jen, že 150 koní nestačí na to, aby vůz vytáhlo ze zatáčky stejně noblesně, jako jej do ní vrhne práce s volantem, brzdami a plynovým pedálem. Jsem doslova šokován tím, co Fiesta předvádí, stačí si správně pohrávat s plynem a brzdou a v zatáčkách je přetáčivá. Ano, tahle mrška s motorem vpředu a nulovým zadním převisem vám obtočí zadek kolem pangejtu jak jedničkové BMW. Dovoluji si stále více a o pár kol později si auto před zatáčkou bez okolků rozhoupávam ve 110 km/h na suché silnici. Další ostrý drift, rychlý výjezd a brzdění před další zatáčkou. Brzdy jsou k neutahání, jejich účinek je vynikající a posilovač naladěn tak, že dávají dostatečnou zpětnou vazbu. V tomto pokračuji 15 minut a skrz na skrz zpocený předávám vůz dál.



Estéčka v akci

Nevěřím, že tohle je ten samý model auta, se kterým jsem jel jen před pár týdny. Rozdíly jsou dva – je z Německa a je zajetý. Říkám si, že půjde o povedený kus nebo prostě jinak naladěný německý model. Už když jsme estéčko testovali, vrtalo mi hlavou, proč vůz všichni kolegové novináři vychvalují a mě prostě ne a ne vzít za srdce. Tyto myšlenky se mi kradou na mysl i v Sosnové, buď jsou divní oni, já nebo auto.

V tu chvíli ale zahlédnu „naši“ Fiestu, tedy přesně tu, kterou jsme měli zapůjčenou k testu a vyrážím na okruh znovu. Bohužel pro mě zjišťuji, že špatný byl jen můj úsudek. Tohle auto se chová ještě lépe něz to „německé“. Opakuje se famózní ovladatelnost a zpětná vazba všech ovládacích prvků, ještě lepší je trakce čitelnost jejích limitů. Stačilo jen pár tisíc kilometrů a to auto je úplně jiné než v červenci v Rakousku. Motor poslouchá na slovo, brzdy se přemáhají, jen vyšší posaz zůstává. Jsem opět unešen a jak malý kluk se v neefektivních bláznivých smycích proháním po okruhu. Něco takového jsem v sériovém autě za 500 tisíc Kč nikdy na okruhu nezažil.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Na okruhu jako doma
  2. Michelin nebo Pirelli? Závěr
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků