Fiat X1/9 (1972): čtyřicet let trvající opojení

13 komentářů

Vlada
2. ledna • 16:44

Také by bylo třeba zmínit sportovní úspěchy tohoto vozidla. U nás bylo toto vozidlo k vidění v rallyecrossu v devadesátých letech (Pavlíček) a byl zdatným konkurentem našich 130RS a LR. Pokud má někdo foto z těchto závodů, rád jej uvítám!

Arese
30. prosince • 13:06

Moc děkuji za super článek o skvělém autě. Je to podáno velmi pěkně a dost do hloubky, velmi bohatý je i výběr fotografií. Ještě připojuji upozornění na dvě chybičky - Fiat 131 měl premiéru v roce 1974 a nikoliv 1972. A motor 1,6 neměl Fiat 124 (ten měl objem maximálně necelých 1,5 l ve verzi Special a Coupé), ale Fiat 125.

Jiří Duchoň
30. prosince • 19:53

Dobrý den, děkuji Vám za příspěvek a upozornění! S tím rokem 1972 a Fiatem 131 máte pravdu, v Turíně se tehdy představil Fiat 126. Co se té šestnáctistovky v sérii X1/9 Prototipo týče, motor nevycházel ze sériové 124, ale z modelu 124 Abarth Rally (což mi z věty původně jaksi vypadlo), který měl opravdu 1,6 l. bě nepřesnosti opraveny. Příjemný večer!

Arese
2. ledna • 21:08

Rádo se stalo;-) Opravil jste to dobře, jen bych Fiat 126 rozhodně neoznačil za "kompakt" - tento termín se přece používá pro hatchbacky nižší střední třídy. Stošestadvacítka (později proslavená jako polský "Maluch") ovšem byla vozítko patřící do segmentu miniautomobilů a i v něm patřila na jeho spodní okraj....

standor
30. prosince • 11:16

A co teprve úprava na sprinty pana Brettschneidera z motorem 2,0 turbo.To bylo letadlo:-D
To se tehdy na letišti v Mošnově ,mohl hokejista Kubina se svým Ferrari Modena stavět na hlavu a stejně nevyhrál.
Jinak fajnové autíčko,až když se člověk postaví vedle něho vynikne jeho výška,nebo spíše "nížka".
Kdo tohle auto potká náhodou někde na cestě, nehádal by, že tohle je zrovna Fiat.Tohle auto prostě zaujme i po letech.

Nimra
30. prosince • 8:32

Díky za pěknou reenzi. Kdysi v devadesátých letech coby středoškolák jsem okolo jednoho kusu chodil každý den do školy a snil...Jo a taky jsem kdesi četl, že X 1/9 byl se svou koncepcí chladič vpředu motor vzadu předobrazem pro tvůrce škodovek řady 105/120/130 (u nichž však tato koncepce moc dobrého nepřinesla...)

Zdenek
30. prosince • 15:59

Pokud se nepletu, předobrazem pro Škodovky s motorem vzadu, 1000 MB, Š 100 atd. byl Renault 8. Pokud mám správné informace, tak i výrobní linku dodal Renault. Mohlo to být tak + - v roce 1964.

falcon
8. ledna • 16:41

Pokud se nepletu, tak předobrazem Š1000MB byl Renault Dauphine.
http://en.wikipedia.org/wiki/Renault_Dauphine...
První "Tisícovky" se prodávaly v polovině r. 1964

Vici
11. ledna • 18:03

ano byl to Dauphine.....bohužel,

Vici
11. ledna • 17:50

ano byl to Dauphine.....bohužel,

Nimra
30. prosince • 18:06

Souhlasím s Vámi, že předobrazem pro koncepci "všechno vzadu" byl Renault 8. Ale škodovky 100 MB a potom 100 a 110 měly vzadu i chladič (oběhový, s nímž bylo méně problémů a auta příliš nevařila). Dopředu (náporový) se přesunul až u 105/120/130 (a problémy s vařením začaly - přece jen trubky pod celým autem a dvanáctilitrová náplň, to nebylo jen tak).

Vana666
30. prosince • 21:13

Hm, bylo to právě naopak, s chladičem vzadu se motory v horku přehřívaly protože větrák u chladiče nestíhal. Vyřešilo to až náporové chlazení po přemístění chladiče dopředu. Faktem ale je že v mrazech pak náplň opravdu v trubkách pod autem zamrzala radostněji takže motory následně skutečně vařily i třeba v mínus dvaceti, to ale nebyla chyba chladiče

Nimra
30. prosince • 22:38

Zajímavé, tohle čtu prvně. Třeba je to opravdu tak - co se týká starších škodovek, nikdy jsem s nimi nejezdil, takže jestli vařily nebo ne, jsem znal jen z doslechu. Naopak s chlazením u sto dvacítky jsem si užil svoje (Vámi popisované zamrznutí kapaliny, pak taky netěsné trubky, nespínající termostat, nespínající větrák). Jen při té vzpomínce si říkám, jak je fajn, že v dnešních autech tyhle starosti nemáme a jak jsme zpohodlněli, když nadáváme na drobné nedostatky našich současných vozidel...

Doporučujeme

Články odjinud