Fiat v budoucnu: nové modely, větší kvalita, delší záruční doba

O odbytových a finančních problémech italské automobilky Fiat se hovoří již dlouho. CEO společnosti Fiat Guiseppe Morchio proto přišel s konkrétním plánem restrukturalizace, jehož plnění má dopomoci k návratu do černých čísel. Vypracovávání a následné prosazení plánu nebylo vůbec jednoduchou záležitostí. Italský průmyslový gigant jakožto jeden z největších zaměstnavatelů v zemi čelil silným tlakům ze strany italské vlády, která bedlivě sledovala především  počty pracovních míst.

Restrukturalizační plán je již třetím pokusem v průběhu dvou let. Pečlivá příprava však dává naději, že v tomto případě bude platit okřídlené – do třetice všeho dobrého. V to doufají také představitelé automobilky. Výsledkem plnění představeného plánu nemá být samozřejmě nic jiného než ziskový a nezadlužený Fiat. K naplnění stanoveného cíle má vést především snižování nákladů a investice do vývoje.

Slovo Fiat samozřejmě neznamená pouze osobní automobily. Divize osobních automobilů se ale na konečném hospodářském výsledku celého podniku podepisuje nemalou měrou,  proto se plán restrukturalizace o této divizi často zmiňuje. Zejména položka snižování nákladů se osobních automobilů citelně dotýká. Ušetřit peníze chce Fiat především sdílením platforem, na nichž budou modely stavěny, stejně jako určitým procentem společných dílů.

Budoucí formu spolupráce s ostatními automobilkami vystihuje nejlépe společný projekt se Suzuki, na jehož konci bude stát nové SUV. Fiat také počítá se zvyšováním kvality automobilů, kterou podloží také delší záruční dobou. Zákazníka logicky nejvíce zajímá ta část plánu, která hovoří o novinkách v modelové řadě. Změny ve výrobním programu budou výrazné.

Fiat počítá s tím, že v roce 2006 bude v jeho modelové řadě 80% novinek, které reprezentuje 10 úplně nových modelů. Výrazné investice poplynou do vývoje dieselových motorů, ve kterých vidí Fiat velkou budoucnost. Nezanedbatelnou část finančních prostředků spolyká také ekologie, respektive vývoj ekologicky šetrných produktů. Posledním krokem na cestě k obrozenému Fiatu má být zlepšení distribuční sítě. Zejména Alfa Romeo má v tomto ohledu velké nedostatky.

Více peněz ve společné kase přinese také snížení počtu pracovních míst. Celkově opustí Fiat 17000 zaměstnanců, přičemž 12300 odejde v nejbližší době. Po nátlaku italské vlády propouštění v Itálii zasáhne 2800 lidí, zbývajících 9500 lidí připadá na aktivity Fiatu v zámoří.

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků