Přestože už dnes pomalu vymizel, Fiat Uno stále patří mezi nezapomenutelná auta. Od populárního módního hatchbacku z tuzexu to sice postupem času dotáhl až na pozici laciného zrezavělého služebníka pro nejchudší motoristy, dnes se však pomalu stává uznávaným sběratelským objektem. Foto: Zdeněk Sluka

Přestože už dnes pomalu vymizel, Fiat Uno stále patří mezi nezapomenutelná auta. Od populárního módního hatchbacku z tuzexu to sice postupem času dotáhl až na pozici laciného zrezavělého služebníka pro nejchudší motoristy, dnes se však pomalu stává uznávaným sběratelským objektem. | Foto: Zdeněk Sluka

Zájemci o tento nenáročný youngtime objevují i exotické karosářské verze, o jejichž existenci nikdy neslyšeli. Vedle tří- i pětidveřového provedení, brazilského kombi Elba tudoru Premio, sedanu Duna či užitkového modelu Fiorino se před lety v zahraniční inzerci občas objevoval i zajímavý kabriolet. Foto: Zdeněk Sluka

Zájemci o tento nenáročný youngtime objevují i exotické karosářské verze, o jejichž existenci nikdy neslyšeli. Vedle tří- i pětidveřového provedení, brazilského kombi Elba tudoru Premio, sedanu Duna či užitkového modelu Fiorino se před lety v zahraniční inzerci občas objevoval i zajímavý kabriolet. | Foto: Zdeněk Sluka

V tomto případě však nejde o originální produkt automobilky, ale úpravu bavorské společnosti R&R. Díky ní se přestavby na kabriolet dočkaly také třeba Fiat Panda a příbuzný Seat Marbella, Citroën AX, Peugeot 106, Renault Clio nebo Opel Corsa B. Foto: Zdeněk Sluka

V tomto případě však nejde o originální produkt automobilky, ale úpravu bavorské společnosti R&R. Díky ní se přestavby na kabriolet dočkaly také třeba Fiat Panda a příbuzný Seat Marbella, Citroën AX, Peugeot 106, Renault Clio nebo Opel Corsa B. | Foto: Zdeněk Sluka

Dnes už německou společnost na původní adrese v Maisachu nenajdete, slehla se po ní zem. Po jejích zdařilých úpravách však naštěstí nikoli, zřejmě nejznámější výtvor firmy s označením Fiat Uno Altro Nuovo stále žije. Foto: Zdeněk Sluka

Dnes už německou společnost na původní adrese v Maisachu nenajdete, slehla se po ní zem. Po jejích zdařilých úpravách však naštěstí nikoli, zřejmě nejznámější výtvor firmy s označením Fiat Uno Altro Nuovo stále žije. | Foto: Zdeněk Sluka

Stovky, nebo tisícovka? V přesném počtu vyrobených Fiatů Uno Altro už se dnes nikdo neshodne. Foto: Zdeněk Sluka

Stovky, nebo tisícovka? V přesném počtu vyrobených Fiatů Uno Altro už se dnes nikdo neshodne. | Foto: Zdeněk Sluka

Společnost R&R nabízela otevřené uno hned dvěma způsoby. Buď poskytovala na prodej přestavbovou sadu, jejíž pomocí šlo podle marketingového oddělení firmy vytvořit kabriolet za pár dnů, anebo jste mohli zadat práci jejím obchodním zástupcům. Možnost zakoupit hotový či skladový kabriolet v showroomu tak byla vyloučena, vše se stavělo výhradně individuálně. Foto: Zdeněk Sluka

Společnost R&R nabízela otevřené uno hned dvěma způsoby. Buď poskytovala na prodej přestavbovou sadu, jejíž pomocí šlo podle marketingového oddělení firmy vytvořit kabriolet za pár dnů, anebo jste mohli zadat práci jejím obchodním zástupcům. Možnost zakoupit hotový či skladový kabriolet v showroomu tak byla vyloučena, vše se stavělo výhradně individuálně. | Foto: Zdeněk Sluka

Dodnes působí tradiční italský hatchback velmi originálně. Kouzlo má jak s nataženou plátěnou střechou, tak i s otevřeným interiérem. Zajímavé je, že na rozdíl od jiných kabrioletů nebylo nutné speciálně vyztužovat podvozek, zachování tuhosti karoserie má totiž na svědomí rámová konstrukce. Foto: Zdeněk Sluka

Dodnes působí tradiční italský hatchback velmi originálně. Kouzlo má jak s nataženou plátěnou střechou, tak i s otevřeným interiérem. Zajímavé je, že na rozdíl od jiných kabrioletů nebylo nutné speciálně vyztužovat podvozek, zachování tuhosti karoserie má totiž na svědomí rámová konstrukce. | Foto: Zdeněk Sluka

Uno ve verzi kabriolet vypadá zajímavě i s nataženým plátnem. Navíc jde o cenově dostupný youngtimer. Foto: Zdeněk Sluka

Uno ve verzi kabriolet vypadá zajímavě i s nataženým plátnem. Navíc jde o cenově dostupný youngtimer. | Foto: Zdeněk Sluka

Zvláštnost představuje anténa rádia instalovaná do spáry mezi blatníkem a střešním sloupkem. Foto: Zdeněk Sluka

Zvláštnost představuje anténa rádia instalovaná do spáry mezi blatníkem a střešním sloupkem. | Foto: Zdeněk Sluka

Seříznuté víko zmenšeného zavazadelníku se zdvihá pouze pod zadní okno jako u sedanů. Foto: Zdeněk Sluka

Seříznuté víko zmenšeného zavazadelníku se zdvihá pouze pod zadní okno jako u sedanů. | Foto: Zdeněk Sluka

Výhled vzad je při natažené střeše skromný, a to vinou klece a malých oken Foto: Zdeněk Sluka

Výhled vzad je při natažené střeše skromný, a to vinou klece a malých oken | Foto: Zdeněk Sluka

Interiér standarního Fiatu Uno je díky otevřenému prostoru mnohem světlejší. Bavorský úpravce uvnitř kupodivu ponechal tlačítka vyhřívání a stěrače zadního okna. Foto: Zdeněk Sluka

Interiér standarního Fiatu Uno je díky otevřenému prostoru mnohem světlejší. Bavorský úpravce uvnitř
kupodivu ponechal tlačítka vyhřívání a stěrače zadního okna. | Foto: Zdeněk Sluka

Stahování střechy je jednoduché, ale neobejde se bez nácviku. Především je třeba myslet na to, že se citlivé plátno při manipulaci nesmí příliš mačkat a ohýbat. Na elektrické ovládání ani nemyslete, střecha se stahuje výhradně ručně v několika krocích, nejlépe ve dvou osobách. Foto: Zdeněk Sluka

Stahování střechy je jednoduché, ale neobejde se bez nácviku. Především je třeba myslet na to, že se citlivé plátno při manipulaci nesmí příliš mačkat a ohýbat. Na elektrické ovládání ani nemyslete, střecha se stahuje výhradně ručně v několika krocích, nejlépe ve dvou osobách. | Foto: Zdeněk Sluka

Nejprve ji uvolníte a odjistíte nad čelním sklem, poté shrnete plátno, složíte ho jako čisté prádlo a nakonec vzorně uklidíte do prostoru za sedadly. Tím práce nekončí, následuje nacvakávání druků krycí plachty střechy po celé zadní části karoserie. Foto: Zdeněk Sluka

Nejprve ji uvolníte a odjistíte nad čelním sklem, poté shrnete plátno, složíte ho jako čisté prádlo a nakonec vzorně uklidíte do prostoru za sedadly. Tím práce nekončí, následuje nacvakávání druků krycí plachty střechy po celé zadní části karoserie. | Foto: Zdeněk Sluka

Teprve po uvolnění prostoru nad hlavou nastává čas mimořádných zážitků. Možné je také částečné otevření, kdy nad sebou máte pouze velké otevřené okno jako v 90. letech v prvním Renaultu Twingo, Volkswagenu Polo či „německé“ Škodě Felicia Blue Sky. Foto: Zdeněk Sluka

Teprve po uvolnění prostoru nad hlavou nastává čas mimořádných zážitků. Možné je také částečné otevření, kdy nad sebou máte pouze velké otevřené okno jako v 90. letech v prvním Renaultu Twingo, Volkswagenu Polo či „německé“ Škodě Felicia Blue Sky. | Foto: Zdeněk Sluka

Dodatečnou práci prozradí také nedokonalosti v podobě neodstraněných ovladačů stěrače či vyhřívání drátů zadního okna, ničím takovým totiž vůz nedisponuje. U originálního kabrioletu od mateřské automobilky by se tohle nestalo. Foto: Zdeněk Sluka

Dodatečnou práci prozradí také nedokonalosti v podobě neodstraněných ovladačů stěrače či vyhřívání drátů zadního okna, ničím takovým totiž vůz nedisponuje. U originálního kabrioletu od mateřské automobilky by se tohle nestalo. | Foto: Zdeněk Sluka

Zájemci o tento nenáročný youngtime objevují i exotické karosářské verze, o jejichž existenci nikdy neslyšeli. Vedle tří- i pětidveřového provedení, brazilského kombi Elba tudoru Premio, sedanu Duna či užitkového modelu Fiorino se před lety v zahraniční inzerci občas objevoval i zajímavý kabriolet. Foto: Zdeněk Sluka
V tomto případě však nejde o originální produkt automobilky, ale úpravu bavorské společnosti R&R. Díky ní se přestavby na kabriolet dočkaly také třeba Fiat Panda a příbuzný Seat Marbella, Citroën AX, Peugeot 106, Renault Clio nebo Opel Corsa B. Foto: Zdeněk Sluka
Dnes už německou společnost na původní adrese v Maisachu nenajdete, slehla se po ní zem. Po jejích zdařilých úpravách však naštěstí nikoli, zřejmě nejznámější výtvor firmy s označením Fiat Uno Altro Nuovo stále žije. Foto: Zdeněk Sluka
Stovky, nebo tisícovka? V přesném počtu vyrobených Fiatů Uno Altro už se dnes nikdo neshodne. Foto: Zdeněk Sluka
16
Fotogalerie

Fiat Uno Altro je netradiční bavorský Ital. Dnes již téměř vyhynulý

Proč nevzbudit rozruch netradičním youngtimerem na tradičním základě? Skromný Fiat Uno dodnes splní i nejintimnější přání!

Přestože už dnes pomalu vymizel, Fiat Uno stále patří mezi nezapomenutelná auta. Od populárního módního hatchbacku z tuzexu to sice postupem času dotáhl až na pozici laciného zrezavělého služebníka pro nejchudší motoristy, dnes se však pomalu stává uznávaným sběratelským objektem.

Zájemci o tento nenáročný youngtime objevují i exotické karosářské verze, o jejichž existenci nikdy neslyšeli. Vedle tří- i pětidveřového provedení, brazilského kombi Elba tudoru Premio, sedanu Duna či užitkového modelu Fiorino se před lety v zahraniční inzerci občas objevoval i zajímavý kabriolet. V tomto případě však nejde o originální produkt automobilky, ale úpravu bavorské společnosti R&R. Díky ní se přestavby na kabriolet dočkaly také třeba Fiat Panda a příbuzný Seat Marbella, Citroën AX, Peugeot 106, Renault Clio nebo Opel Corsa B.

Dnes už německou společnost na původní adrese v Maisachu nenajdete, slehla se po ní zem. Po jejích zdařilých úpravách však naštěstí nikoli, zřejmě nejznámější výtvor firmy s označením Fiat Uno Altro Nuovo stále žije. V Německu jsou v současnosti na prodej hned dva. Navenek se od běžného una příliš neliší, pouze záď vozu pokrývá černá plátěná plachta. Jenže nejpodstatnější rozdíly proti někdejšímu tuzexovému hitu se skrývají právě pod ní. Máte odvahu s námi temné plátno tajemství odkrýt? Zaručujeme vám, že netradičnímu kabrioletu okamžitě podlehnete!

Před pár lety to samé zažil Jan Beňo. „Vždycky jsem chtěl mít v garáži nějaký veterán, nebo starší vůz, a jezdit v něm na srazy,“ vysvětluje motivaci k pořízení neobvyklého auta. Jak moc neobvyklé opravdu je, o tom se dnes už vedou pouze spory. Podle některých pamětníků totiž vzniklo kabrioletů Fiat Uno Altro Nuovo pár stovek, jiní hovoří o rovné tisícovce.

Jedno je však jisté – firma se při úpravách nezaměřovala na konkrétní specifikaci vozu, důležitá byla jen výchozí třídveřová karoserie. A tak zatímco v oficiálních prospektech naleznete vyšperkované špičkové Uno Turbo v původním provedení z roku 1985, na ulicích jste svého času mohli potkat klidně i základní litrový čtyřválec FIRE v holé výbavě S v případě zmodernizovaného modelu Logo. Právě takové auto s označením Altro Nuovo si Honza před třemi roky koupil přes inzerci v ČR, původem pocházelo z Německa. Uno je jako nové – vyrobeno bylo v roce 1992 a za více než čtvrtstoletí najelo 82.000 kilometrů.

„Pro původního německého majitele nebyla standardní verze dost dobrá, a tak si ji upravil. Auto dostalo nalakované nárazníky a kryty zrcátek i jiné věci, které výbavě S neodpovídaly,“ vzpomíná Honza. Protože trval na originalitě, přímo podle dobové fotografie z internetu uvedl auto do původního stavu. Detailních prospektů společnosti R&R bylo poskrovnu už tenkrát, nyní jsou téměř nesehnatelné. Také nás upozorňuje na zvláštnosti nejchudší výbavy: dveřní odkládací kapsa jen na řidičových dveřích, odkládací polička místo kastlíku a absence otáčkoměru i denního čítače kilometrů. S „žebráckou“ výbavou kontrastují originální litá kola se štířím logem Abarth. Tehdy ještě u Fiatu nešlo o samostatnou značku, ale program originálních tuningových dílů.

Společnost R&R nabízela otevřené uno hned dvěma způsoby. Buď poskytovala na prodej přestavbovou sadu, jejíž pomocí šlo podle marketingového oddělení firmy vytvořit kabriolet za pár dnů, anebo jste mohli zadat práci jejím obchodním zástupcům. Možnost zakoupit hotový či skladový kabriolet v showroomu tak byla vyloučena, vše se stavělo výhradně individuálně.

Dodnes působí tradiční italský hatchback velmi originálně. Kouzlo má jak s nataženou plátěnou střechou, tak i s otevřeným interiérem. Zajímavé je, že na rozdíl od jiných kabrioletů nebylo nutné speciálně vyztužovat podvozek, zachování tuhosti karoserie má totiž na svědomí rámová konstrukce. Ta je vzorně potažena silnou vrstvou vypěňovaného ochranného materiálu, navíc moc příjemného na dotyk. Dveřím zůstaly okenní rámy a auto nepřišlo ani o střední sloupky karoserie.

Panty sníženého víka zavazadelníku se přesunuly do stejné výšky jako u sedanu, z třídveřového una tak vznikl dvoudveřový model. Na mnoha místech karoserie je sice vidět pečlivost úpravy, ale třeba na nezačistěných řezech právě v oblasti kufru poznáte, že tento kabriolet nebyl od počátku kabrioletem. Dodatečnou práci prozradí také nedokonalosti v podobě neodstraněných ovladačů stěrače či vyhřívání drátů zadního okna, ničím takovým totiž vůz nedisponuje. U originálního kabrioletu od mateřské automobilky by se tohle nestalo. Další netradiční prvek představuje anténa autorádia umístěná mezi spáru řidičových dveří a předního blatníku.

Velkou výhodou vozu je i po tak náročné úpravě zachování pětimístné kabiny, což u přestaveb zdaleka nebývá pravidlem. Vzhledem k délce vozu dosahující 3,6 metru to ale není žádné prostorové terno, přední cestující si však na místo rozhodně nemohou stěžovat. Uno se navíc ve svém segmentu vždy chlubilo pohodlnými sedadly, a tak si v něm umíme představit i dlouhý výlet na jarní italský automobilový sraz. Stačí si s sebou vzít dostatečnou zásobu audiokazet s osmdesátkovými hity, a cesta se promění v nezapomenutelný zážitek.

Jízda kabrioletem má zkrátka vždy neopakovatelný zážitek. A je jedno, jestli jde o poslední model věhlasné automobilky, nebo skromnou klasiku z dob dávno minulých. Po svezení s Honzou ve vzorně zachovalém Fiatu Uno Altro Nuovo jsme plni dojmů a tenhle nevšední model zájemcům o dostupný kabriolet rozhodně doporučujeme. „Když se s ním ukážu na nějakém srazu, lidé ani nevědí, že něco takového existuje. Znalejší si uno ve verzi cabrio pamatují maximálně ze starých časopisů,“ směje se Jan Beňo.

Pár minut k souznění s přírodou

Stahování střechy je jednoduché, ale neobejde se bez nácviku. Především je třeba myslet na to, že se citlivé plátno při manipulaci nesmí příliš mačkat a ohýbat. Na elektrické ovládání ani nemyslete, střecha se stahuje výhradně ručně v několika krocích, nejlépe ve dvou osobách.

Nejprve ji uvolníte a odjistíte nad čelním sklem, poté shrnete plátno, složíte ho jako čisté prádlo a nakonec vzorně uklidíte do prostoru za sedadly. Tím práce nekončí, následuje nacvakávání druků krycí plachty střechy po celé zadní části karoserie. Teprve po uvolnění prostoru nad hlavou nastává čas mimořádných zážitků. Možné je také částečné otevření, kdy nad sebou máte pouze velké otevřené okno jako v 90. letech v prvním Renaultu Twingo, Volkswagenu Polo či „německé“ Škodě Felicia Blue Sky.

Situace na trhu

Kabrioletů Fiat Uno Altro dnes naleznete v evropské inzerci poskrovnu. Není divu, auto bylo vzácné už ve své době. V minulých letech bylo u nás k mání jediné, a to původní špičkový model 1.3 Turbo v šedé metalíze za cenu 60 000 Kč. Nevyplatí se čekat, víc už jich na výběr zřejmě nikdy nebude.

Obecně největší předností vozu je kilometrový nájezd, málokdo ho totiž používal celoročně. Leccos z univerzálních náhradních dílů se dá zatím běžně koupit, specializované přestavbou komponenty včetně bezpečnostní klece však už nikoliv. Co se týká dalších produktů zaniklé společnosti R&R, v současnosti je na českém trhu ojetin k mání také jí upravený Peugeot 106 – jak jinak než opět dvoudveřový kabriolet s ochranným bezpečnostním rámem…

Autor: Lukáš Prejzek

Článek vyšel ve třetím letošním vydání časopisu Auto Tip Klassik. Nejnovější vydání (04/2018) je stále na stáncích.

Fiat Punto

Fiat Punto si získává zákazníky především stylovým italským designem, ale v jeho prospěch mluví i jistý podvozek a energický turbomotor 1,4 l. Vyrábí se i jako sportovní Abarth.

Test Fiat Punto Evo 1,4

Doporučujeme

Články odjinud