Fiat Uno (1983-2013): Hranatý nezmar

25 komentářů

Zelí
20. února • 20:45

Měl jsem za starého režimu možnost vidět supermoderní výrobu motorů FIRE. Dnes se tyto motory po třiceti letech stále vyrábí. Klobouk dolů. Italové umí.

lamal_SK
17. února • 22:16

Nesuhlasim s oznacovanim zadnej torznej napravy s vlecnymi ramenami za nezavisle zavesenie kolies, odkial to redakcia furt berie ? Amateri ? :-OKolesa su spojene torznou prieckou nie su nezavisle zavesene, je oznacovana ako polotuha naprava nie nezavisla, nezavisle zavesena naprava je s priecnymi a pozdlznymi ramenami, pripadne kyvadlova naprava a nezavisle multilink napravy typu dvojite lichobezniky atd... preberte sa uz !´´This suspension is usually described as semi-independent, meaning that the two wheels can move relative to each other, but their motion is still somewhat inter-linked... ´´
zdroj:http://en.wikipedia.org/wiki/Twist-beam_rear_susp... ... Twist-beam rear suspension
From Wikipedia, the free encyclopedia

Václav Holec
19. února • 10:29

PODVOZEK: Bezrámová konstrukce. Všechna kola nezávisle zavěšena - přední na spodních příčných ramenech a vzpěrách McPherson, zadní na vlečených klikách propojených společnou zkrutnou příčkou. Zdroj: Minisalon Světa motorů 20/1983, technické údaje Fiatu Uno 45, 45S, 45ES, 55, 55S, 70S.

lamal_SK
19. února • 18:06

To iste platilo aj v clanku pre Opel Vectra A ? Tam Vas kolega uvadza presne to iste tvrdenie, ze vsetky kolesa nezavisle zavesene, pri tom je tam ta ista polotuha naprava.V akejkolvek literature sa docitate, ze to nie je nezavisle zvesena naprava a vy ako redaktor by ste mali poznat rozdiely medzi napravami a nie sa spoliehat na nejaky marketingovy prospekt z roku 1983. Je na Vas ake udaje prezentujete, ak Vam na tom zalezi tak to napisete spravne. Pripadne, staci jednou vetou okomentovat v clanku, ze aj napriek tvrdeniu prospektov a nezavislej zadnej naprave ide skor o tuctovu polotuhu napravu, vsetko sa da ak sa chce.Pri uvadzani udajov by som uvital aspon zdroj aby to malo nejaku hodnotu.

Václav Holec
20. února • 6:46

V češtině je termín "polotuhá", či "torzní náprava" bohužel nesprávný, přesný je "kliková náprava". Z žádného prospektu jsem nevycházel, zdroj jsem Vám uvedl v předchozím příspěvku. Spoléhám se na svůj archiv a dobová data více než na internet, kupříkladu na Wikipedii najdete spoustu vyložených nesmyslů. Uznávám, že tohle chyba je. Veškeré prameny v článcích uvádím, ale na jeho finální podobu nemám v tuto chvíli vliv.

lamal_SK
21. února • 10:01

Samozrejme, ze nepovazujem wiki za uplne najlepsi zdroj info, ale odkaz, ktory som poslal bol spravny preto som ho uviedol. Neberte to v zlom, iba mam pocit, ze su to zakladne veci a tento server sledujem uz dlhe roky pravidelne.Kazdopadne, ked to uz bude klikova naprava tak to bude spravne pri tomto type napravy, pekny zvysok dna :-)

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Václav Holec
21. února • 19:11

Nechal jsem to raději opravit. I Vám pěkný den a díky.

Patrik Chrz (PatrikChrz)
17. února • 17:54

To auto má šmrc i po těch letech. Škoda, že dneska už nic takového vyrobit nejde, protože by to už neodpovídalo předpisům.

Petr
2. března • 11:14

Jakým předpisům dnes odporuje takováto podoba karoserie nebo splodiny maloobjemových motorů Fire?

Patrik Chrz (PatrikChrz)
2. března • 21:15

Třeba je předepsána minimální vzdálenost krytu motoru od motoru (kvůli srážce s chodcem), ze stejného důvodu možná nebudou odpovídat ani nárazníky.

Jan
16. února • 21:31

Psal se rok 2001. Já na střední. Kamarád si koupil 1.3 turbo, na světlech jsme deklasovali kohokoliv. Dva měsíce brigády a už jsem jel v Uno 1,0ie Logo a bylo v tu chvíli to nejlepší auto na celým světě.
Kdyby se dal sehnat nějaký slušný kousek, pořídil bych si ho jako youngtimera, jen pro radost.

Pavel
16. února • 18:06

Měl jsem tu 1.4 z posledního roku výroby tj. 93, poslední měsíc výroby a pak už najíždělo punto. bylo to naprosto úžasné auto - malá hmotnost, neskutečně točivý motor, super odezva na plyn, malé a mrštné auto s čitelným řízením a zpětnou vazbou od kol: vždycky jsem věděl co podvozek dělá bez ohledu na povrch což bylo parádní hlavně v zimě. Když jsem ve tři ráno cestou k moři do chorvatska v osmdesáti za hodinu trefil litinové víko od kanálu který nějakej de*il hodil do prostředka silnice tak to byla prda... a Uno? v pohodě bez ztráty kytičky jsem dojel k moři a i domů. A těch tvárnic a kachliček co jsem s ním ze stavebnin natahal v kufru a na sedadlech... byl to neskutečnej dříč a několikrát mě to mrzelo že jsem ho pak dal pryč jen proto že bylo malé... A té legrace co jsme si užili když jsem měl parádně naježděnou jednu trasu, přesně jsem věděl kde má auto svůj limit a s perfektním načasováním manévru to s tou malou krabičkou nandal třeba nafoukaným majitelům oktávek s 1.6 kou a podobnýma lenochodíma motorama a tunou hmotnosti... to se pak mohli prorvat aby mi to při první příležitosti vrátili. Od těch dob jsem měl několik jiných aut ale tak čiperné a mrštné už ne. Jo a dlouhodobá spotřeba v denním provozu včetně zimy byla 6.4 u mé 53kW.

Jyrki
16. února • 17:49

hmmm, nostalgie :-) mel jsem Logo 1.5 v plne palbe. Na svou dobu to bylo opravdu povedene auto, spousta mista, bylo to pohodlne a nejelo spatne. Jen je skoda, ze Fiat uz takova auta proste nedela.

PEPE
16. února • 20:47

Též jsem po revoluci vlastnil Uno Logo 1,5. Parádně se s tím jezdilo, prostě radost z jízdy. Dnes mám oproti tomu luxusní káru......ale na ten "šmrnc" se nedá zapomenout.
Bravo Fiat!

Standa69
16. února • 0:23

A zelináři si pobrukovali: "Brambora k bramboře, Uno je na dvoře!"

jenda
15. února • 21:02

Jo je to legenda. V té době byl Fiat na vrcholu. První TDI na světě tuším v Cromě.

miki
15. února • 18:08

Měl jsem uno a bylo super. Lil jsem tam jen benzín byl to nezmar.

wolff
15. února • 13:48

O starých italských autech mají tyto články úroveň. Děkuji (škoda, že to neplatí o součastnických článcích).

milan
15. února • 13:58

...to mozno preto, ze znacna cast informacii uz bola na inych strankach a je skopirovana.
vid. napr http://auto.pravda.sk/magazin/clanok/256161-fia... ...

Petr
15. února • 11:43

za bolševika se tomu říkalo pohlavní nemoc, měl jej každý čur.., to vzniklo z toho, že to bylo auto zbohatlíků, veksláků apod. (teď jezdí zbohatlíci v nejluxusnějších mercedesech a audinách v té době v Unech 33 kW 0,9 Fire :-D ) , komunisti směnili tyto auta za traktory (okolo roku 88 bylo 100% traktorů reklamováno pro vady hydrauliky, komunistická kvalita v praxi), vyrobila se speciální edice ještě oholenější než ta zákaldní co se prodávala v itálii, přes Mototechnu se prodávaly výhradně třídveřové v šedozelené a tmavě modré barvě, samořejmně na pořadník a tuším, že stály okolo 110 tisíc bez úplatků, průměrný plat 3000,- :-O

UJO
15. února • 10:12

Strašně jsem záviděl kamarádovi, který měl v roce 1994 turbo i.e, připadalo mi hrozně rychlé, trhač silnice, zní to komicky, ale byl to sen :-)

Petr
15. února • 11:49

bylo to hrozně rychlé, na svou dobu neuvěřitelně a na dnešek také, ono to bylo zrychlení 7,8 v době kdy káry jako Porsche 924 lítaly za 9,3 nebo Mercedes SL 450 za 8,8

Roman
15. února • 11:24

Môj sne bola tempra :-D Elegentná tichá a veľká. A absolútne mimo možností vtedajšej československej ekonomiky - platov.

johantar
15. února • 23:52

Já zase toužil po Regatě :-) Stejně tak mimo možnosti, ale sen..

Jan Havránek
15. února • 11:40

To já šilhal po Tipu a pak po Cromě :-)... Nakonec jsem skončil s Lybrou a 147 :-D

Doporučujeme

Články odjinud