V roce 1994 se představily první výsledky projektu Eurovan, na kterém spojily své síly automobilky Citroen, Peugeot, Fiat a Lancia. Na ženevském autosalónu jsme se dočkali druhé generace těchto eurovanů.
Princip spolupráce je víceméně stejný jako dosud. Tedy jednotlivé značky budou automobil prodávat pod svým jménem, lišit se budou maximálně designovými detaily (maskou chladiče) a výbavou. Zaměřme se napoprvé na Fiat Ulysse, ale informace ve valné části platí i pro ostatní modely projektu, tedy pro Citroen C8, Lancii Phedra a Peugeot 807.
Viditelné změny
O tom, že rostou nároky zákazníků nemá cenu polemizovat. Stejně tak je fakt, že výrobci na ně reagují neustálým zvětšováním rozměrů svých modelů. Představený Fiat Ulysse není výjimkou, když s celkovou délkou 4720 mm je o celých 266 mm delší než jeho stejnojmenný předchůdce, dále je o 26 mm širší a o 36 mm vyšší. Největší konkurencí tomuto vozu budou pravděpodobně trojčata Ford Galaxy, Volkswagen Sharan a Seat Alhambra. I v rozměrovém srovnání s nimi však nový ulysse vítězí, když je například o nezanedbatelných 257 mm delší.
Jeho silnou stránkou je samozřejmě vnitřní prostor. Sedm sedadel ve třech řadách (2+3+2) může být samostatně sklápěno či vyjímáno a o celkovém objemu vnitřního prostoru asi nejvíce svědčí to, kolik místa pro náklad získáme, necháme-li ve voze jen dvě přední sedadla. V takovém případě získáme rovnou ložnou plochu dlouhou 2204 mm a širokou 1420 mm, na kterou můžeme navršit náklad o objemu takřka tři krychlové metry, což je mimochodem srovnatelné s dobrými kompaktními dodávkami.
Jasný zákazník
Podle marketingových průzkumů by typickým kupujícím Fiatu Ulysse měl být úspěšný člověk ve věku od 35 do 50 let. Proto není ani jeho vnější design tak výrazný, jak by někteří od italského auta očekávali. Spíše než na komerčně neúspěšnou excentricitu multiply navazuje ulysse na elegantní tvary punta či nového stila. Odvážnými prvky jsou snad jen boční směrová světla umístěná ve vnějších zpětných zrcátkách či vysokoumístěné netradičně tvarované koncové světlomety.
Naopak zcela praktický význam ve výhledu z vozidla - a tudíž v jeho bezpečnosti - mají velké prosklené plochy. Zatímco exteriér je tedy spíše konzervativní, o interiéru se to říci nedá. Zejména přístrojové desce vládne svěží duch hi-techu. Kontrolní přístroje jsou umístěny uprostřed a nachází se tam i displej palubního systému Connect. Jeho ovládání je kruhově uspořádáno na středovém panelu, tedy přesněji řečeno na pultíku, kde se nachází i řadicí páka. Connect sdružuje dohromady funkce mobilního telefonu s hands-free systémem, audiosystému, palubního počítače a navigačního systému, takže je nejkomplexnějším dnes používaným telematickým systémem.
Spolehlivé motory
Pro pohon Fiatu Ulysse jsou v nabídce čtyři motory - dva zážehové a dva přeplňované vznětové s přímým vstřikováním paliva Common Rail. O pozornost si říká především slabší turbodiesel 2,0 JTD, jenž má šestnáctiventilový rozvod, jeho nejvyšší výkon je 80 kW a vrcholu točivého momentu 270 N.m dosahuje při 1750 otáčkách. O pružnosti tohoto agregátu svědčí, že již při 1250 otáčkách je k dispozici sedmdesát procent této hodnoty.