Fiat Twin Air: dvouválec je realitou

Přichází downsizing ve své již skoro čiré, dvouválcové podobě. Nový motor Fiat má jen dva písty a dávat bude až 105 koní.

Méně válců - méně dílů a odporů, tato rovnice je nezpochybnitelná, díky tomu se nyní u moderních motorů s vnitřním spalováním setkáváme nejen se snižováním zdvihového objemu, ale též s omezováním počtu válců, u menších vozů často až na tři. Tyto snahy však občas ústí ve vznik technických zrůdností, jejímž zářným příkladem je věhlasný tříválec HTP pohánějící nejen škodovky. Brzy se však mají tříválce objevit třeba i v BMW a Mercedesech a dá se očekávat, že záhy budou něčím zcela obvyklým.

Pokud jste již začali se vztyčováním černé vlajky, zpomalte, budoucnost totiž zřejmě leží v dalším snižování počtu válců. A i tentokrát to musí být Fiat, jenž po přímovstřikovém dieselu, vstřikovací liště common-rail nebo technice MultiAir zavede do sériové výroby moderní dvouválce označené Twin Air. V tomto případě však o nějaké úchvatné inovaci nemůže být řeč.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Pod vývojem této jednotky je podepsána společnost FPT (Fiat Powertrain Technologies) a světu se oficiálně představí již za několik dní v Ženevě. Dvouválec Twin Air těží z předností elektrohydraulického ovládání ventilů MultiAir nahrazujícího kromě jiného škrticí klapku (psali jsme o něm na tomto místě), přeplňování turbodmychadlem a vyvažovacího hřídele a konstruktéři se snažili kromě nízké spotřeby dosáhnout i konkurenceschopného výkonu.

Tato zcela nová jednotka má zdvihový objem 0,9 l, celkem osm ventilů a výkonové naladění v rozmezí 65 až 105 koní (48 kW - 77 kW) při emisích CO2 ve výši maximálně 95 g/km. To je hodnota o 30 % nižší než u současných zážehových motorů s podobným výkonem. A když už jsme u toho srovnávání se čtyřválci, tento motor má být o 23 % kratší a o 10 % lehčí. Fiat samozřejmě hlásá, že to vše se odehraje bez snižování nároků na jízdní výkony a zážitky, ale kdo zná pochybný průběh výkonu mladoboleslavského HTP ví, že taková očekávání jsou z říše snů. A to nemluvíme o zdrcujících vibracích a zvuku, který za libý označí snad jen masochista.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

V první řadě se dvouválec Twin Air naladěný na 85 koní (63 kW) objeví pod kapotou kompaktní „pětistovky“, a to již letos v červnu. V porovnání s modelem Fiat 500 osazeným konvenčním čtyřválcem 1,2 l 8V má novinka dosahovat o 25% vyššího výkonu a o 15 % nižší spotřeby (5,1 l/100 km). Při konfrontaci s šestnáctiventilovou čtrnáctistovkou se spotřebou 6,3 l/100 km pak má být úspora ve spotřebě plných 30 %. S Twin Airem se do budoucna počítá i při aplikacích v hybridních pohonných soustavách či modifikacích na spalování metanu.

Závěrem můžeme s potěšením konstatovat snad jen tolik, že konec snižování počtu válců je po představení tohoto motoru již na dohled. Měně než jednoválcový motor totiž už vyrobit nepůjde...

Minitest Renault Twingo GT: Rošťák svázaný svou vlastní koncepcí

Renault Twingo GT (minitest)

Renault Sport si tentokrát v rámci své kúry GT posvítil na toho nejmenšího. Co přináší oproti standardní verzi?

14.  6.  2018 | Milan Lažanský | 9 příspěvků
TEST Toyota Yaris GRMN: Tryskomyš ze staré školy

Toyota Yaris GRMN

Co se stane, když do Yarisu namontujete kompresorovou osmnáctistovku Toyoty dodávanou pro Lotus Elise? Když je za tím Gazoo Racing, který staví auta pro Le Mans i WRC, tak možná tušíte.

12.  6.  2018 | Miro Mihálik | 9 příspěvků
Minitest VW T-Roc 1.5 TSI a 2.0 TSI: Dvakrát podstatně jinak

VW T-Roc 1.5 TSI vs 2.0 TSI (minitest)

Vyzkoušeli jsme dvě zážehové zážehové verze Volkswagenu T-Roc. Významně se liší i výbavou.

7.  6.  2018 | Milan Lažanský | 36 příspěvků