Fiat Twin Air: dvouválec je realitou

Přichází downsizing ve své již skoro čiré, dvouválcové podobě. Nový motor Fiat má jen dva písty a dávat bude až 105 koní.

Méně válců - méně dílů a odporů, tato rovnice je nezpochybnitelná, díky tomu se nyní u moderních motorů s vnitřním spalováním setkáváme nejen se snižováním zdvihového objemu, ale též s omezováním počtu válců, u menších vozů často až na tři. Tyto snahy však občas ústí ve vznik technických zrůdností, jejímž zářným příkladem je věhlasný tříválec HTP pohánějící nejen škodovky. Brzy se však mají tříválce objevit třeba i v BMW a Mercedesech a dá se očekávat, že záhy budou něčím zcela obvyklým.

Pokud jste již začali se vztyčováním černé vlajky, zpomalte, budoucnost totiž zřejmě leží v dalším snižování počtu válců. A i tentokrát to musí být Fiat, jenž po přímovstřikovém dieselu, vstřikovací liště common-rail nebo technice MultiAir zavede do sériové výroby moderní dvouválce označené Twin Air. V tomto případě však o nějaké úchvatné inovaci nemůže být řeč.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Pod vývojem této jednotky je podepsána společnost FPT (Fiat Powertrain Technologies) a světu se oficiálně představí již za několik dní v Ženevě. Dvouválec Twin Air těží z předností elektrohydraulického ovládání ventilů MultiAir nahrazujícího kromě jiného škrticí klapku (psali jsme o něm na tomto místě), přeplňování turbodmychadlem a vyvažovacího hřídele a konstruktéři se snažili kromě nízké spotřeby dosáhnout i konkurenceschopného výkonu.

Tato zcela nová jednotka má zdvihový objem 0,9 l, celkem osm ventilů a výkonové naladění v rozmezí 65 až 105 koní (48 kW - 77 kW) při emisích CO2 ve výši maximálně 95 g/km. To je hodnota o 30 % nižší než u současných zážehových motorů s podobným výkonem. A když už jsme u toho srovnávání se čtyřválci, tento motor má být o 23 % kratší a o 10 % lehčí. Fiat samozřejmě hlásá, že to vše se odehraje bez snižování nároků na jízdní výkony a zážitky, ale kdo zná pochybný průběh výkonu mladoboleslavského HTP ví, že taková očekávání jsou z říše snů. A to nemluvíme o zdrcujících vibracích a zvuku, který za libý označí snad jen masochista.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

V první řadě se dvouválec Twin Air naladěný na 85 koní (63 kW) objeví pod kapotou kompaktní „pětistovky“, a to již letos v červnu. V porovnání s modelem Fiat 500 osazeným konvenčním čtyřválcem 1,2 l 8V má novinka dosahovat o 25% vyššího výkonu a o 15 % nižší spotřeby (5,1 l/100 km). Při konfrontaci s šestnáctiventilovou čtrnáctistovkou se spotřebou 6,3 l/100 km pak má být úspora ve spotřebě plných 30 %. S Twin Airem se do budoucna počítá i při aplikacích v hybridních pohonných soustavách či modifikacích na spalování metanu.

Závěrem můžeme s potěšením konstatovat snad jen tolik, že konec snižování počtu válců je po představení tohoto motoru již na dohled. Měně než jednoválcový motor totiž už vyrobit nepůjde...

Fiat 500 L 1.368
Rok výroby: 2015
Stav: 4 759 km
Cena: 280 000 Kč
Fiat Ducato 2.287
Rok výroby: 2010
Stav: 108 595 km
Cena: 157 000 Kč
Fiat Panda 1.108
Rok výroby: 2010
Stav: 70 799 km
Cena: 60 000 Kč
Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků