Fiat Stilo osloví i nedůvěřivce

Nový model Fiatu v nižší střední třídě se sice zase skrývá za jedním názvem, nicméně proti minulosti se obě verze hatchbacku od sebe ještě více vzhledově odlišují. Třídvéřové Stilo má jasně sportovní charakter.
Fiat Stilo osloví i nedůvěřivce
Fiat má s novou generací svého modelu v nižší střední třídě velké plány. Rád by jím oslovil ještě širší skupinu zákazníků, kterou po úspěšném Tipu následnou generací Bravo a Brava ztratil. Na český trh byla novinka – Fiat Stilo – uvedena v polovině listopadu, nám první dojmy zprostředkoval třídvéřový typ se zážehovým motorem 1,8 16V ve výbavě Dynamic.

Dravý vzhled

Automobilovému designu udávají již léta směr právě Italové, a tak se jistě můžeme do budoucna těšit na Klepněte pro větší obrázeknespočet designérských obdob současného Stila. Po zakulaceném vzhledu předchozího  Brava nezůstal u novinky kámen na kameni. Podstatný rozdíl je už ve výchozím pojetí – Stilo prosazuje ostřejší hrany. Maska má jednoznačně dravý a dynamický vzhled s výraznými prolisy na kapotě, jež opticky začínají už od spodní hrany nárazníku. Dravost pak umocňuje úzká mřížka chladiče spolu s úzkými světlomety protáhlými do stran. Zcela nekompromisně vyhlíží zadek vozu, kde mohutná koncová světla „vystupují“ do popředí nejen opticky, ale i prakticky a s mohutným zadním nárazníkem slibují nadupanost vozu.

Sportovní vnitřek

Než se dostaneme pod kapotu, kde se ona proklamovaná nadupanost mění ve skutečnost, je třeba se věnovat vnitřku nového Stila. Ten s tím vším totiž dosti úzce souvisí. Do vozu se nastupuje dostatečně Klepněte pro větší obrázekdoširoka otevíratelnými dveřmi, které jsou ale pro častou manipulaci přece jen trošku těžší. Sportovní ambice vozu  prozrazují už výrazně tvarované sedačky, které dobře drží tělo v rychleji projížděných zatáčkách, i to, že se tady usedá o něco níž než u pětidvéřové verze Stila.

Přístrojová deska je u obou verzí shodná, více možná vyhovuje právě třídvéřovému Stilu. Volant je tříramenný a tloušťka jeho věnce je dost velká. Budíky s tradičními ukazateli rychlosti, otáček, teploty a stavu palivové nádrže jsou u sportovního typu zvýrazněny bílým rámečkem a jsou tudíž dobře sledovatelné. Středový panel Klepněte pro větší obrázekpřístrojové desky nabízí v logické posloupnosti vše podstatné pro komfortní přepravu, snad jen spínač varovných světel je až příliš nahoře a tvar tlačítka brání jednoduchému zapnutí.

Třídvéřové Stilo má svou délku ohraničenu hodnotou 4180, šířku pak 1784 a výšku 1475 milimetry. Rozvor činí 2600 mm, a je tudíž zřejmé, že místa bude uvnitř celkem dost. Umožňuje to přepravu pěti osob, jde však spíše o individuální auto, takže nejlépe se zde cítí pasažéři na předních sedadlech. Ve voze je řada praktických Klepněte pro větší obrázekúložných a odkládacích schránek, kdo by však chtěl tímto Stilem  převážet objemnější náklad, bude asi trochu zklamán. Základní objem zavazadelníku nabízí jen 305 litrů, je sice hluboký, ale hodně jej zužují mohutné podběhy kol a rovněž masivní, do výšky se tyčící nárazník. „Náplastí“ může být snad jen to, že uprostřed opěradel jsou dvířka umožňující převážení dlouhých předmětů a že zadní sedačky lze sklopit, což umožní zvětšit přepravní prostor až na úctyhodné 1002 litry.

Vysoká rychlost

Po pravdě řečeno, třídvéřové Stilo si budou zákazníci kupovat kvůli zcela jiným hodnotám. Určitě i kvůli sportovním možnostem pohonných agregátů. Vrcholem nabídky je sice dvacetiventilový pětiválec 2,4 litru v provedení Abarth (výkon 125 kW, zrychlení 0-100 km za 8,5 s a maximální rychlost 215 km/h), nicméně kvůli pořizovací ceně 699 000 Kč asi mnozí spíše zvolí neméně  dynamický a výkonný šestnáctiventilový čtyřválec o objemu 1,8 litru. Za něj zájemce u prodejce Fiatu zaplatí 544 tisíc korun.

Osmnáctistovkou bylo poháněno i námi testované Stilo. Jeho výkon 98 kW postačuje k velmi svižné přepravě, i když z nízkých otáček to vozu chvíli trvá, než se dostane do optimální Klepněte pro větší obrázekformy. Největší točivý moment 162 N.m nastává při 3500 ot/min. V každém případě však Stilo dokáže uhánět maximální rychlostí až 202 km/h, takže nejčastěji si z něho na silnici prohlédnete vzpomínanou originálně řešenou záď. O dokonalou stabilitu na silnici se vpředu stará nezávislé zavěšení kol typu McPherson se zkrutným stabilizátorem, vzadu pak tuhá náprava s torzním členem. Jak jsme si ověřili, vůz má mezní hranice posunuty hodně vysoko, což na druhou stranu může svádět k riskantnější jízdě. Naštěstí je spolehnutí na brzdy, které jsou na všech kolech kotoučové, vpředu navíc chlazené vzduchem.

Dobrý start

Jak už je patrné z předchozích řádek, nové Stilo se asi nemusí příliš bát o svou budoucnost. Dojmy z prvních testovacích kilometrů jsou více než dobré. K dobrým jízdním vlastnostem přidáváme pochvalu ještě za velmi dobré a u Fiatů obecně zatím spíše sporadické dobré dílenské zpracování, což může oslovit i současné nedůvěřivce.

V neposlední řadě Fiat Stilo ve výbavě Dynamic potěší i bohatou výbavou: dvěma předními, dvěma bočními a dvěma okenní airbagy, protiblokovacím systémem brzd (ABS) s elektronickým rozdělovačem brzdné síly (EBD), systémem prevence zablokování kol při podřazení (MSR), kontrolou prokluzu kol při akceleraci  (ASR), předními mlhovkami, systémem elektronické kontroly stability ESP, klimatizací, dálkově ovládaným centrálním zamykáním, elektricky ovládanými okny a vnějšími zpětnými zrcátky, výškově a osově nastavitelným volantem, palubním počítačem, koly z lehkých slitin apod.

Nové Stilo není samozřejmě tak zcela bez chyb, i když jejich seznam není nijak dlouhý a dotýká se spíše individuálních požadavků jednotlivých řidičů. Konkrétně nám méně vyhovovala příliš úzká vnější zpětná zrcátka, tlustý věnec volantu a také posilovač řízení, který po nastartování začal „pracovat“ po delší prodlevě. Větší má Stilo také poloměr otáčení. V neposlední řadě může být pro masovější úspěch Stila na českém trhu limitující prodejní cena, jež celkově začíná na 422 tisících Kč (třídvéřový typ 1,2 16V Active) a u testovaného vozu dosahuje 544 tisíc Kč. Uvidíme …

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků