Fiat Stilo 3D: čtrnáctistovka jede skvěle (velký test)

Fiat Stilo má nový základní motor, dvanáctistovka byla nahrazena čtrnáctistovkou s výkonem 70 kW. Ta dodává vozu velmi slušnou dynamiku. Třídveřové provedení vypadá oproti „pětidvéřáku“ efektně díky sportovněji laděnému designu a žlutá barva autu sluší.
Fiat Stilo 3D: čtrnáctistovka jede skvěle (velký test)
Seznam kapitol
  1. Rozdíly mezi 3D a 5D, design, zavazadlový prostor
  2. Interiér, palubní deska, místo vzadu
  3. Čtrnáctistovku musíte točit, převody, spotřeba, pružnost
  4. Jízda, podvozek, závěrečné hodnocení, parametry
  5. Kompletní fotogalerie

Sportovní verze

Fiat Stilo byl představen na ženevském autosalonu v roce 2001 jako nástupce úspěšných vozů nižší střední třídy Bravo a Brava. Stilo má ale pouze jediné označení, které je společné jak pro třídveřovou, tak pětidveřovou verzi. Přesto se od sebe liší; „třídveřák“ je prezentován jako dynamická, lehce sportovní varianta, „pětidveřák“ pak jako rodinný vůz. Oba modely se od sebe liší délkou a výškou, Stilo 3D je nepatrně kratší a nižší, už při uvedení mělo odlišnou příď i záď. Dynamické, prostorově vystouplé a mohutné zadní světlomety a povedená přední spodní část nárazníku od sebe obě verze dostatečně diverzifikuje, až by se skoro zdálo, že nejde o ten samý model.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Dynamická příď a vyřezané zadní světlomety vypadají jako originální sportovní „tuning“

Menší kufr

Ani uvnitř nejsou vozy shodné, verze 3D má totiž níže uložená sedadla, takže se uvnitř cítíte více vtaženi do děje na silnici. 5D a kombi Multiwagon má naopak sedačky výše, takže je aplikován tzn. „dodávkový“ posez: do auta se lépe nastupuje a lepší je také výhled z vozu. Palubní deska a další detaily jako rozvor jsou stejné, další odlišnost se nachází pod pátými dveřmi: zavazadlový prostor. Ačkoliv se u třídveřáku zdá dostatečně velký a hluboký, kvůli mohutným podběhům je dost úzký. Na svou třídu je velikost kufru docela malá, jen 305 l, oproti Golfu či Mazdě 3 ale má plnohodnotné, tedy nikoliv dojezdové kolo.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Zavazadlový prostor je hluboků, ale úzký

Verze 5D má základní objem 370 l a lepší přístup díky širším dveřím a nižší nákladové hraně. Navíc si můžete přikoupit posuvnou zadní lavici, která umožňuje měnit velikost zavazadelníku od 355 do 410 l. Velikost zavazadlového prostoru kombi je pak 510 l, díky čemuž lze převážet i velmi objemné náklady. Po sklopení zadních sedadel vznikne v 3D objem 1 002 l, v 5D 1 120 l a u Multiwagonu 1 480 l. Sklápění sedadel je u 3D trošku problematické, musíte nejprve sklopit přední sedadla, případně je posunout více vpřed, poté vyjmout sedáky, což je vzhledem k horšímu přístupu náročnější a poté zezadu, ze zavazadlového prostoru sklopit opěradla. Opěrky hlavy je nutné zcela zasunout. Další „legrace“ nastává, když chcete vše uvést do původního stavu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Sklopení sedadel je u třídvířka poněkud problematičtější

Ostře řezaný vzhled

Vnější design třídveřové verze je podstatně dynamičtější než u staré Bravy, Stilo sází na ostře řezané hrany, nejsou zde žádné obliny. Úzké přední světlomety, skvěle střižený nárazník, prolisy na kapotě, svažující se záď s prostorovými světlomety, to všechno působí vyváženě a sportovně; jakoby Stilo mělo jakýsi lehký tovární „tuning“. Úzká zrcátka vypadají zatraceně dobře, jejich menší plochou ale neutrpěl výhled vzadu. Jen škoda, že v základní verzi jsou jen 15" plechová kola s kryty, lité šestnáctky by nejenže dodaly auto ještě dravější vzhled, ale vylepšily by i jízdní vlastnosti. Sportovní vzhled Stila byl ještě doplněn atraktivní žlutou barvou, která tomuto provedení sedne asi nejvíce; ještě předtím, než jsem auto dostal k testu, jsem se v duchu „modlil“, aby to byla právě žlutá. Přání bylo vyslyšeno a žluté Stilo budilo docela velký zájem kolemjdoucích přestože nejde o žádnou novinku.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Oproti tomu pětidveřová verze vypadá o dost usedleji, kvůli jinému tvarování nárazníku a odlišné zádi. Po faceliftu, který pětidveřová verze dostala na začátku tohoto roku, se mlhovky přemístily z místa vedle registrační značky ke sdruženým světlometům, takže záď vypadá uhlazeněji. Nový je také přední nárazník, jehož spodní část dostala žebrování v barvě karoserie. Nový styl designu se více přibližuje německým vozům, Fiat tímto krokem chtěl udělat tlustou čáru za obdobím, kdy jeho vozy neměly právě nejlepší pověst co se týče kvality. Celkově považuji design „třídvířka“ za maximálně povedený, Stilo 3D je pro mne jedno z nejhezčích aut této třídy.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Rozdíly mezi 3D a 5D, design, zavazadlový prostor
  2. Interiér, palubní deska, místo vzadu
  3. Čtrnáctistovku musíte točit, převody, spotřeba, pružnost
  4. Jízda, podvozek, závěrečné hodnocení, parametry
  5. Kompletní fotogalerie
Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků