Fiat Regata (1983): legendární model slavil premiéru v Brně

Před třiceti lety Fiat představil model Regata, jenž se stal v devadesátých letech snem řady našich zákazníků. Využíval upravené techniky hatchbacku Ritmo a prodával se jako sedan a kombi Weekend.
Seznam kapitol
  1. Premiéra v Brně, Regata nastupuje, Staronová konstrukce
  2. Elektronické řízení, Regata ES a start/stop systém, Technické údaje

Premiéra v Brně

Ačkoli byl dle informací z oficiálních análů model Fiat Regata představen roku 1983 na zářijovém autosalonu ve Frankfurtu, skutečnost je poněkud jiná: před nejširší veřejností se skutečně poprvé ukázal již o několik dnů dříve na 25. Mezinárodním strojírenském veletrhu Brno. Podobně důležitých události brněnské Výstaviště nebývalo svědkem často, ale objevovaly se i po roce 1989, kdy na slávu strojírenských veletrhů navázal Autosalon. Připomeňme, že třeba v roce 2003 bylo v Brně ve světové premiéře představeno BMW řady 5 E60.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Fiat Regata v roce 1983

Ale to jsme poněkud odbočili. Regata v roce 1983 převzala hlavní mechanické skupiny včetně motorů z pětidveřového typu Fiat Ritmo (podvozek posloužil i sedanu Lancia Prisma). Nastoupila na místo řady Fiat 131 Mirafiori, ovšem vynikala moderní koncepcí s motorem vpředu napříč a pohonem předních kol. Vznikala jako tříprostorový čtyřdveřový sedan, od roku 1984 také jako dvouprostorové pětidveřové kombi Weekend s typickým výklopným prahem nákladového prostoru (převzal jej později i Fiat Marea), a v Itálii se vyráběla do roku 1990, kdy tam na ni navázal Fiat Tempra s technikou Fiat Tipo.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Regata sdílela techniku s modely Fiat Ritmo a Lancia Prisma

Regata přišla v období, kdy evropské automobilky na tuhnoucí konkurenční soutěž reagovali často již nikoli revizemi osvědčených modelů, ale zaváděním zcela nových konstrukcí progresivní koncepce. Fiat tehdy přišel v krátkém sledu s mimořádně zdařilými a prodejně úspěšnými typy Panda a Uno, jimiž navázal na to nejlepší ze své tradice protagonisty na poli malých aut. Model 131 s klasickou konfigurací poháněcí soustavy se prodával skvěle, ale bylo třeba pokročit dále…

Regata nastupuje

Na rozdíl od menších typů Fiatu, na jejichž stylizaci se podílel Giugiaro, vznikla Regata výhradně v dílnách vlastního designérského střediska Fiatu. V jeho aerodynamickém tunelu se zrodil jednoduše pojatý, nadčasově moderně vypadající vůz s velmi účinně využitým obestavěným prostorem. Šlo zároveň o jeden z nejaerodynamičtějších sedanů své třídy a doby, součinitel Cx u něj činil 0,36. Na redukci spotřeby zaměřený, aerodynamicky optimalizovaný model Regata ES (Energy Saving) díky dodatečným prvkům disponoval Cx = 0,35.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Prvky závěsů kol byly vesměs převzaty z typu Ritmo

Nízká příď s velkoplošnými obdélníkovými světlomety přecházela v kapotu zasahující přes hrany blatníků, výrazným prvkem byl masivní, vůz opticky snižující průběžný prolis na boku pod úrovní dveřních klik omezující znečišťování horní části boků karoserie. Sedadla sice vypadala jako ergonomicky tvarovaná, ale zvláště ta přední uživatele poněkud trápila velmi měkkým čalouněním.

Lépe vybavený model Super nabízel již ve chvíli své premiéry na svoji třídu a dobu celkem širokou paletu prvků standardní výbavy. Patřily mezi ně především opěrky hlav vpředu, elektrické ovládání předních oken, otáčkoměr, ekonoměr, panel Check Control s hlídáním řady palubních funkcí nebo centrální zamykání na klíč. Připlácet bylo možno za klimatizaci, determální okna či za stěrače a ostřikovače světlometů.

Staronová konstrukce

Interiér byl pro Regatu vyvinut zvlášť, byť v některých rysech vycházel z Ritma. Zcela nová byla ventilační a topná soustava, jež údajně deklasovala veškerou dobovou konkurenci. Při rychlosti 100 km/h do interiéru vniklo i při vypnutém ventilátoru 440 m3 okolního, respektive 250 m3 ohřátého vzduchu za hodinu. Verze Super do daného segmentu zavedla elektronickou regulaci ventilace s tlačítky a kontrolkami, a to i u vozů bez klimatizační jednotky.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Kombi Regata Weekend vynikala výklopným prahem nákladového prostoru

Fiat Regata si své příznivce vyhledával díky komfortnímu interiéru s objemným zavazadlovým prostorem v obou karosářských verzích a ohromovala je řadou tlačítek a kontrolek, jejichž počet ale již v době premiéry řada představitelů odborné veřejnosti označovala jako příliš obsáhlý a nepřehledný. Regata byla jako sedan odvozena od pětidveřového typu Ritmo v podobném duchu, jako tehdy Volkswagen vyvinul Jettu z Golfu, Ford Orion z Escortu či Renault model 9 z typu 11.

Přední kola po vzoru Ritma spočívala na jednoduchých spodních a suvných šikmých ramenech doplněných vzpěrami McPherson, jejichž horní konce spočívaly v jehlových ložiscích pro omezení ovládacích sil na řízení. To bylo ve všech verzích hřebenové s dvoukloubovým bezpečnostním hřídelem a výškově stavitelným volantem s čtyřmi otáčkami mezi rejdy. Výkonnější verze měly vpředu zkrutný stabilizátor s konci upevněnými přímo k suvným ramenům, tedy bez obvyklých „tyček“ podléhajících průběžnému opotřebení.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Premiéra v Brně, Regata nastupuje, Staronová konstrukce
  2. Elektronické řízení, Regata ES a start/stop systém, Technické údaje
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků