Fiat Punto 1.3 JTD: láska na první dotek (megatest)

Fiat Punto 1.3 JTD: láska na první dotek (megatest)

Kapitoly článku:


Chcete rallye, máte ho mít (jízdní vlastnosti)

Za jízdní vlastnosti se nemuselo stydět Punto první generace, za jízdní vlastnosti se nemusí stydět ani Punto nejnovější. Naladění podvozku řadím mezi tvrdší, proti první generaci přesto hodně změklo. Tvrdší podvozek se ozývá na dálnici, jízda po panelovém úseku D1 není zrovna příjemná, rázy od podvozku částečně eliminují kvalitní sedadla a pneumatiky. Po běžných vozovkách se Punto pohybuje jistě, přejíždění menších nerovností nečiní automobilu problémy. "Naklepaní" určitě nebudete. 

   
Řadicí páka je typicky dlouhá, dráhy mezi jednotlivými stupni naopak poměrně
krátké

Tvrdší podvozek propůjčuje vozu dobrou stabilitu v zatáčkách, Punto se na rozdíl od Stila naklání minimálně, chová se předvídatelně, z míry ho nevyvede ani ostrý slalom. S řízením pomáhá posilovač řízení Dualdrive, k jehož funkci nemám žádných námitek. Proti Stilu MW, které jsem testoval v červenci 2003, byl účinek posilovače optimální v nízkých i vysokých rychlostech.

V nízkých rychlostech nebyl posilovač příliš měkký, jeho účinek však dostačoval pro pohodlné otočení volantem. V tomto případě nabývá na významu tlačítko CITY, jehož zmáčknutí zvýšilo účinek posilovače a umožnilo tak ještě snazší otáčení volantem. Lze předpokládat, že tlačítko CITY ocení především ženy. Od posilovače se přesunu k řadicí páce, která je typicky dlouhá.

   
Kapsa ve dveřích se táhne přes celou šířku dveří. Je poměrně úzká a mělká. ---
Z opěrky na dveřích ruka stále padá. --- Madlo dveří možná není příliš efektní, nicméně
je praktické a funkční

Dráhy mezi jednotlivými stupni jsou poměrně krátké, řazení by mohlo být přesnější (zejména při řazení trojky a zpátečky je nutné překonat mírný odpor). Dobrý dojem ve mně zanechaly brzdy s optimálním nástupem brzdného účinku. Na brzdu není potřeba příliš šlapat, na druhou stranu není pedál příliš citlivý, podařilo se tedy nalézt optimální kompromis. Na sněhu se do brzdění hojně zapojovalo také ABS. 

Haló, já jsem Punto

Fiat Punto dvouapůlté generace překvapil. Zmizely nedostatky předchozích verzí, zlepšila se kvalita zpracování interiéru, pod kapotou přibyl vynikající dieselový motor. Spojení živého a přitom ekonomického motoru, dobrých jízdních vlastností a nového designu činí z Punta dospělý vůz, který zaslouží pozornost. Cena testované verze s Multijetem není nízká, motor za to určitě stojí.

Plusy

  • Motor s dobrým tahem a nízkou spotřebou
  • Dobré jízdní vlastnosti
  • Množství odkládacích ploch

Minusy

  • Úzká opěrka na dveřích
  • Poměrně vysoká cena 

Cena testovaného vozu: 422 700 Kč (výbava: Airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy, hlavové airbagy, ABS, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektrické ovládání předních oken, autorádio s CD přehrávačem a 6 repro, mlhovky, boční ochranné lišty, výškové nastavení volantu a sedadla řidiče)

Kompletní technické parametry

 
Výbava Actual, Active, Dynamic Active, Dynamic Dynamic Sporting

Motor

Typ motoru 1.2 1.2 16V 1.2 16V Speedgear 1.2 16V
Počet válců, uspořádání 4 v řadě, vpředu napříč 4 v řadě, vpředu napříč 4 v řadě, vpředu napříč 4 v řadě, vpředu napříč
Vrtání x zdvih (mm) 70,8 x 78,9 70,8 x 78,9 70,8 x 78,9 70,8 x 78,9
Objem (cm3) 1242 1242 1242 1242
Úroveň emisí Euro 3 Euro 3 Euro 3 Euro 3
Řízení emisí Třícestný katalyzátor, 2x lambda sonda, EOBD Třícestný katalyzátor, 2x lambda sonda, EOBD Třícestný katalyzátor, 2x lambda sonda, EOBD Třícestný katalyzátor, 2x lambda sonda, EOBD
Kompresní poměr 9,5 : 1 10,6 : 1 10,6 : 1 10,6 : 1
Max. výkon v kW (k) při otáčkách/min. 44 (60)/5000 59 (80)/5000 59 (80)/5000 59 (80)/5000
Max. točivý moment Nm (kgm) při otáčkách/min. 102 (10,4)/2500 114 (11,6)/4000 114 (11,6)/4000 114 (11,6)/4000
Rozvod SOHC (s mechanickými zdvihátky) DOHC (s hydraulickými zdvihátky) DOHC (s hydraulickými zdvihátky) DOHC (s hydraulickými zdvihátky)
Palivový systém Sekvenční vstřikování MPI, systém přívodu paliva returnless Sekvenční vstřikování MPI, systém přívodu paliva returnless Sekvenční vstřikování MPI, systém přívodu paliva returnless Sekvenční vstřikování MPI, systém přívodu paliva returnless
Zapalování Elektronické, statické, integrované se vstřikováním Elektronické, statické, integrované se vstřikováním Elektronické, statické, integrované se vstřikováním Elektronické, statické, integrované se vstřikováním
Poháněná náprava Přední Přední Přední Přední
Spojka Hydraulická Hydraulická Hydraulická Hydraulická
Průměr otáčení 10,5 m 10,5 m 10,5 m 10,5 m
Brzdy
Přední: průměr (mm) kotoučové 240 kotoučové 257 kotoučové 257 kotoučové 257
Zadní: průměr (mm) bubnové 180 bubnové 180 bubnové 180 bubnové 180
Zavěšení kol
Vpředu Nezávislé typu McPherson, s kyvnými rameny, teleskopickými tlumiči, vinutou pružinou a stabilizátorem Nezávislé typu McPherson, s kyvnými rameny, teleskopickými tlumiči, vinutou pružinou a stabilizátorem Nezávislé typu McPherson, s kyvnými rameny, teleskopickými tlumiči, vinutou pružinou a stabilizátorem Nezávislé typu McPherson, s kyvnými rameny, teleskopickými tlumiči, vinutou pružinou a stabilizátorem
Vzadu Inteligentní samořídicí torzní náprava s dvoučinnými hydraulickými tlumiči Inteligentní samořídicí torzní náprava s dvoučinnými hydraulickými tlumiči Inteligentní samořídicí torzní náprava s dvoučinnými hydraulickými tlumiči Inteligentní samořídicí torzní náprava s dvoučinnými hydraulickými tlumiči
Kola
Pneumatiky 155/80 R 13 T, 165/70 R 14 T (s posilovačem) 165/70 R 14 T 165/70 R 14 T slitinová kola 185/60 R 14 H
Rozměry a hmotnosti
Rozvor (mm) 2460 2460 2460 2460
Rozchod kol: přední/zadní (mm) 1398/1392 1398/1392 1398/1392 1410/1399
Délka x šířka x výška (mm) 3800 (3dv.) / 3835 (5dv.) x 1660 x 1480 3800 (3dv.) / 3835 (5dv.) x 1660 x 1480 3800 (3dv.) / 3835 (5dv.)x1660x1480 3800 x 1660 x 1480
Objem zavazadlového prostoru (dm3) 264 (3dv.) - 297 (5dv.) 264 (3dv.) - 297 (5dv.) 264 (3dv.) - 297 (5dv.) 264
se sklopenýmzadním sedadlem (dm3) 1000 (3dv.) - 1080 (5dv.) 1000 (3dv.) - 1080 (5dv.) 1000 (3dv.) - 1080 (5dv.) 1000
Pohotovostní hmotnost (kg) 860 (3dv.) - 875 (5dv.) 920 (3dv.) - 935 (5dv.) 960 (3dv.) - 935 (5dv.) 930
Max. hmotnost brzděného přívěsu (kg) 1000 1000 1000 1000
Objem nádrže (l) 47 47 47 47
 Výkon
Maximální rychlost (km/h) 155 172 165 172
Zrychlení: z 0 na 100 km/h (s) 14,3 11,4 12,6 10,9
(2 osoby + 20 kg) 0 ÷ 1000 m (s) 35,9 33,2 35,0 32,9
Spotřeba
město 7,3 7,6 8,4 7,6
mimo město 4,8 5,0 5,5 5,0
kombinace 5,7 6,0 6,5 6,0
Emise CO2 (g/km) 136 142 155 142

Fiat Punto

Fiat Punto si získává zákazníky především stylovým italským designem, ale v jeho prospěch mluví i jistý podvozek a energický turbomotor 1,4 l. Vyrábí se i jako sportovní Abarth.

Test Fiat Punto Evo 1,4

Doporučujeme

Články odjinud