Kapitoly článku:
- Úspěšný model, dvě generace, nekompromisní facelift, design
- Na vzhled si zvyknete, interiér, plasty, rozmístění ovládacích prvků
- Ovládací prvky, rádio, vnitřní prostor, vynikající sedadla
- Odkládací plochy a jejich využitelnost - malý test
- Charakteristika motoru, chování motoru, parametry, spotřeba, zvuk
- Jízdní vlastnosti, brzdy, podvozek, hodnocení, technické parametry
- Kompletní technické parametry - pokračování, výbava a ceny
- Srovnání Fiatu Punto první generace a testovaného Punta
Chcete rallye, máte ho mít (jízdní vlastnosti)
Za jízdní vlastnosti se nemuselo stydět Punto první generace, za jízdní vlastnosti se nemusí stydět ani Punto nejnovější. Naladění podvozku řadím mezi tvrdší, proti první generaci přesto hodně změklo. Tvrdší podvozek se ozývá na dálnici, jízda po panelovém úseku D1 není zrovna příjemná, rázy od podvozku částečně eliminují kvalitní sedadla a pneumatiky. Po běžných vozovkách se Punto pohybuje jistě, přejíždění menších nerovností nečiní automobilu problémy. "Naklepaní" určitě nebudete.
Řadicí páka je typicky dlouhá, dráhy mezi jednotlivými stupni naopak poměrně
krátké
Tvrdší podvozek propůjčuje vozu dobrou stabilitu v zatáčkách, Punto se na rozdíl od Stila naklání minimálně, chová se předvídatelně, z míry ho nevyvede ani ostrý slalom. S řízením pomáhá posilovač řízení Dualdrive, k jehož funkci nemám žádných námitek. Proti Stilu MW, které jsem testoval v červenci 2003, byl účinek posilovače optimální v nízkých i vysokých rychlostech.
V nízkých rychlostech nebyl posilovač příliš měkký, jeho účinek však dostačoval pro pohodlné otočení volantem. V tomto případě nabývá na významu tlačítko CITY, jehož zmáčknutí zvýšilo účinek posilovače a umožnilo tak ještě snazší otáčení volantem. Lze předpokládat, že tlačítko CITY ocení především ženy. Od posilovače se přesunu k řadicí páce, která je typicky dlouhá.
Kapsa ve dveřích se táhne přes celou šířku dveří. Je poměrně úzká a mělká. ---
Z opěrky na dveřích ruka stále padá. --- Madlo dveří možná není příliš efektní, nicméně
je praktické a funkční
Dráhy mezi jednotlivými stupni jsou poměrně krátké, řazení by mohlo být přesnější (zejména při řazení trojky a zpátečky je nutné překonat mírný odpor). Dobrý dojem ve mně zanechaly brzdy s optimálním nástupem brzdného účinku. Na brzdu není potřeba příliš šlapat, na druhou stranu není pedál příliš citlivý, podařilo se tedy nalézt optimální kompromis. Na sněhu se do brzdění hojně zapojovalo také ABS.
Haló, já jsem Punto
Fiat Punto dvouapůlté generace překvapil. Zmizely nedostatky předchozích verzí, zlepšila se kvalita zpracování interiéru, pod kapotou přibyl vynikající dieselový motor. Spojení živého a přitom ekonomického motoru, dobrých jízdních vlastností a nového designu činí z Punta dospělý vůz, který zaslouží pozornost. Cena testované verze s Multijetem není nízká, motor za to určitě stojí.
Plusy
- Motor s dobrým tahem a nízkou spotřebou
- Dobré jízdní vlastnosti
- Množství odkládacích ploch
Minusy
- Úzká opěrka na dveřích
- Poměrně vysoká cena
Cena testovaného vozu: 422 700 Kč (výbava: Airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy, hlavové airbagy, ABS, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektrické ovládání předních oken, autorádio s CD přehrávačem a 6 repro, mlhovky, boční ochranné lišty, výškové nastavení volantu a sedadla řidiče)
Kompletní technické parametry
Výbava |
Actual, Active, Dynamic |
Active, Dynamic |
Dynamic |
Sporting |
Motor |
Typ motoru |
1.2 |
1.2 16V |
1.2 16V Speedgear |
1.2 16V |
Počet válců, uspořádání |
4 v řadě, vpředu napříč |
4 v řadě, vpředu napříč |
4 v řadě, vpředu napříč |
4 v řadě, vpředu napříč |
Vrtání x zdvih (mm) |
70,8 x 78,9 |
70,8 x 78,9 |
70,8 x 78,9 |
70,8 x 78,9 |
Objem (cm3) |
1242 |
1242 |
1242 |
1242 |
Úroveň emisí |
Euro 3 |
Euro 3 |
Euro 3 |
Euro 3 |
Řízení emisí |
Třícestný katalyzátor, 2x lambda sonda, EOBD |
Třícestný katalyzátor, 2x lambda sonda, EOBD |
Třícestný katalyzátor, 2x lambda sonda, EOBD |
Třícestný katalyzátor, 2x lambda sonda, EOBD |
Kompresní poměr |
9,5 : 1 |
10,6 : 1 |
10,6 : 1 |
10,6 : 1 |
Max. výkon v kW (k) při otáčkách/min. |
44 (60)/5000 |
59 (80)/5000 |
59 (80)/5000 |
59 (80)/5000 |
Max. točivý moment Nm (kgm) při otáčkách/min. |
102 (10,4)/2500 |
114 (11,6)/4000 |
114 (11,6)/4000 |
114 (11,6)/4000 |
Rozvod |
SOHC (s mechanickými zdvihátky) |
DOHC (s hydraulickými zdvihátky) |
DOHC (s hydraulickými zdvihátky) |
DOHC (s hydraulickými zdvihátky) |
Palivový systém |
Sekvenční vstřikování MPI, systém přívodu paliva returnless |
Sekvenční vstřikování MPI, systém přívodu paliva returnless |
Sekvenční vstřikování MPI, systém přívodu paliva returnless |
Sekvenční vstřikování MPI, systém přívodu paliva returnless |
Zapalování |
Elektronické, statické, integrované se vstřikováním |
Elektronické, statické, integrované se vstřikováním |
Elektronické, statické, integrované se vstřikováním |
Elektronické, statické, integrované se vstřikováním |
Poháněná náprava |
Přední |
Přední |
Přední |
Přední |
Spojka |
Hydraulická |
Hydraulická |
Hydraulická |
Hydraulická |
Průměr otáčení |
10,5 m |
10,5 m |
10,5 m |
10,5 m |
Brzdy |
Přední: průměr (mm) |
kotoučové 240 |
kotoučové 257 |
kotoučové 257 |
kotoučové 257 |
Zadní: průměr (mm) |
bubnové 180 |
bubnové 180 |
bubnové 180 |
bubnové 180 |
Zavěšení kol |
Vpředu |
Nezávislé typu McPherson, s kyvnými rameny, teleskopickými tlumiči, vinutou pružinou a stabilizátorem |
Nezávislé typu McPherson, s kyvnými rameny, teleskopickými tlumiči, vinutou pružinou a stabilizátorem |
Nezávislé typu McPherson, s kyvnými rameny, teleskopickými tlumiči, vinutou pružinou a stabilizátorem |
Nezávislé typu McPherson, s kyvnými rameny, teleskopickými tlumiči, vinutou pružinou a stabilizátorem |
Vzadu |
Inteligentní samořídicí torzní náprava s dvoučinnými hydraulickými tlumiči |
Inteligentní samořídicí torzní náprava s dvoučinnými hydraulickými tlumiči |
Inteligentní samořídicí torzní náprava s dvoučinnými hydraulickými tlumiči |
Inteligentní samořídicí torzní náprava s dvoučinnými hydraulickými tlumiči |
Kola |
Pneumatiky |
155/80 R 13 T, 165/70 R 14 T (s posilovačem) |
165/70 R 14 T |
165/70 R 14 T |
slitinová kola 185/60 R 14 H |
Rozměry a hmotnosti |
Rozvor (mm) |
2460 |
2460 |
2460 |
2460 |
Rozchod kol: přední/zadní (mm) |
1398/1392 |
1398/1392 |
1398/1392 |
1410/1399 |
Délka x šířka x výška (mm) |
3800 (3dv.) / 3835 (5dv.) x 1660 x 1480 |
3800 (3dv.) / 3835 (5dv.) x 1660 x 1480 |
3800 (3dv.) / 3835 (5dv.)x1660x1480 |
3800 x 1660 x 1480 |
Objem zavazadlového prostoru (dm3) |
264 (3dv.) - 297 (5dv.) |
264 (3dv.) - 297 (5dv.) |
264 (3dv.) - 297 (5dv.) |
264 |
se sklopenýmzadním sedadlem (dm3) |
1000 (3dv.) - 1080 (5dv.) |
1000 (3dv.) - 1080 (5dv.) |
1000 (3dv.) - 1080 (5dv.) |
1000 |
Pohotovostní hmotnost (kg) |
860 (3dv.) - 875 (5dv.) |
920 (3dv.) - 935 (5dv.) |
960 (3dv.) - 935 (5dv.) |
930 |
Max. hmotnost brzděného přívěsu (kg) |
1000 |
1000 |
1000 |
1000 |
Objem nádrže (l) |
47 |
47 |
47 |
47 |
Výkon |
Maximální rychlost (km/h) |
155 |
172 |
165 |
172 |
Zrychlení: z 0 na 100 km/h (s) |
14,3 |
11,4 |
12,6 |
10,9 |
(2 osoby + 20 kg) 0 ÷ 1000 m (s) |
35,9 |
33,2 |
35,0 |
32,9 |
Spotřeba |
město |
7,3 |
7,6 |
8,4 |
7,6 |
mimo město |
4,8 |
5,0 |
5,5 |
5,0 |
kombinace |
5,7 |
6,0 |
6,5 |
6,0 |
Emise CO2 (g/km) |
136 |
142 |
155 |
142 | |
Fiat Punto si získává zákazníky především stylovým italským designem, ale v jeho prospěch mluví i jistý podvozek a energický turbomotor 1,4 l. Vyrábí se i jako sportovní Abarth.
Test Fiat Punto Evo 1,4