Fiat Punto 1.3 JTD: láska na první dotek (megatest)

Fiat Punto prošel nedávno faceliftem. V rámci omlazovací kúry byla posílena kvalita a rozšířena nabídka motorů. Faceliftovaný Fiat Punto jsme otestovali s novým motorem 1.3 Multijet 16V. Obrázky, technické parametry, zvuky, srovnání se starší verzí
Fiat Punto 1.3 JTD: láska na první dotek (megatest)
Seznam kapitol
  1. Úspěšný model, dvě generace, nekompromisní facelift, design
  2. Na vzhled si zvyknete, interiér, plasty, rozmístění ovládacích prvků
  3. Ovládací prvky, rádio, vnitřní prostor, vynikající sedadla
  4. Odkládací plochy a jejich využitelnost - malý test
  5. Charakteristika motoru, chování motoru, parametry, spotřeba, zvuk
  6. Jízdní vlastnosti, brzdy, podvozek, hodnocení, technické parametry
  7. Kompletní technické parametry - pokračování, výbava a ceny
  8. Srovnání Fiatu Punto první generace a testovaného Punta

Psal se rok 1993. Fiat Uno odcházel na odpočinek (přes všechnu kritiku opouštěl trh jako úspěšný vůz), na jeho místo nastoupila mladá krev – Fiat Punto. Svěží linie novinky navrhl legendární Giugiaro, počítal přitom s tří a pětidveřovým provedením. Skvělá designérova práce katapultovala Punto mezi nejhezčí automobily v segmentu, po deseti letech neztratila první generace nic ze své přirozenosti, elegance a šarmu.

Zákazníci nového Itala rychle přijali, úspěšný start potvrdil v roce 1995 titul Evropský automobil roku. Proti modelu Uno zaznamenalo Punto celou řadu vylepšení, např. vyšší bezpečnost posádky, posléze také nové pohonné jednotky. V autosalonech Fiatu se dveře netrhly, na českých vozovkách můžete zájem o Punto první generace vypozorovat na každém kroku. Z „jedničky“ se posléze stala dobře prodávaná ojetina.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Fiat Punto dostal v létě 2003 novou tvář. Kompletního přepracování se dočkaly
přední světlomety, maska chladiče...

Čas plynul jako voda, Punto přes brilantní práci Giugiara stárlo. V roce 1999 slavil Fiat sto let od svého založení, jako dáreček zákazníkům nadělil druhou generaci Punta. Ta ztratila nekompromisní obliny svého předchůdce, přibylo více hran. Absolutních změn doznal také interiér i zde byl přesun k hranatějšímu designu patrný. 

Do třetice všeho dobrého

Tři roky na trhu seznal Fiat dostatečnými, naplánoval další - zatím poslední - změnu. Přišla v první polovině roku 2003 (představení faceliftovaného modelu naleznete v našem starším článku) a vyvolala bouřlivé reakce. Punto se proměnilo k nepoznání. Celá přední část byla nekompromisně přepracována. Malé agresivní světlomety nahradily světlomety velké, pozměněna byla mřížka chladiče i přední nárazník.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Upraven byl také přední nárazník, drobné retuše postihly rovněž zadní část vozu

Zadní část se dramatickým úpravám vyhnula, došlo pouze k drobným retuším (světlomety, zadní nárazník). Interiér zůstal faceliftem téměř nedotčen, aby se na seznamu změn přesto objevil, zpřísnil výrobce kvalitu a zpracování plastů atd. Malá revoluce se odehrála pod kapotou, kam si našel cestu opěvovaný naftový agregát s objemem 1.3 l, celým jménem 1.3 Multijet (JTD) 16V.

Nezlobte se, mně se líbí

Faceliftovaný model vstoupil na scénu poněkud rozpačitě a to ze dvou důvodů. Za prvé se rodná automobilka nenachází v nejlepší finanční situaci, což zákazníci vnímají - negativně, za druhé nebyla nová tvář přijata nejlépe. Při svém uvedení sklidila tvrdou kritiku, ačkoliv nelze přesně určit, kolik příznivců a odpůrců Punto zpočátku mělo, subjektivně se zdálo, že odpůrci převažovali.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Facelift nebyl přijat nejlépe. Zpočátku se zdálo, že se nové Punto bude těžce
prosazovat. Poslední zprávy z jednotlivých evropských trhů ukazují, že se Punto
začíná líbit

Jakmile se začalo Punto objevovat na prknech různých autoshow, začali zákazníci (i redaktoři) přicházet na to, že nové Punto není zrovna fotogenické. Reálné setkání pomohlo v mnoha případech odstranit zbytečné předsudky, umožnilo přijít novince na chuť…. Tady bohužel končí veškeré objektivní faktory, dále vyjádřím subjektivní názor.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Nastupování do vozu je příjemné, sedadla jsou posazena výše než v Puntu první
generace.  --- Zavazadlový prostor má základní objem 264 l, po sklopení zadních
sedadel lze získat objem 1000 l

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úspěšný model, dvě generace, nekompromisní facelift, design
  2. Na vzhled si zvyknete, interiér, plasty, rozmístění ovládacích prvků
  3. Ovládací prvky, rádio, vnitřní prostor, vynikající sedadla
  4. Odkládací plochy a jejich využitelnost - malý test
  5. Charakteristika motoru, chování motoru, parametry, spotřeba, zvuk
  6. Jízdní vlastnosti, brzdy, podvozek, hodnocení, technické parametry
  7. Kompletní technické parametry - pokračování, výbava a ceny
  8. Srovnání Fiatu Punto první generace a testovaného Punta
TEST Lexus ES 300h Luxury: Jiný pohled na svět. Změní ten váš?

Lexus ES 300h

Přicházím k pětimetrové japonské limuzíně za necelé dva miliony korun. V nabídce má pouze jeden motor a jednu převodovku. Má Lexus ES 300h ve své třídě co nabídnout?

dnes | Vladimír Kadera | 56 příspěvků
Minitest VW Amarok 3.0 TDI V6 4Motion Aventura: Všech pick-upů král

VW Amarok 3.0 TDI/190 kW 4M (minitest)

Volkswagen, nikoli bez souvislosti s novým emisním měřícím cyklem WLPT, pozměnil motorovou nabídku svého již deset let sloužícího pick-upu Amarok, který nyní nabízí v podstatě jediný motor. Nebojte se, jsou to dobré zprávy.

21.  3.  2019 | Petr Schnagl | 47 příspěvků
Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe: Malé srdce, velké odhodlání

Renault Kadjar 1.3 TCe (minitest)

Kadjar se v přívalu nových crossoverů možná poněkud ztrácí. O to více ale zaujme, když začnete zkoumat, co je za tou nenápadnou fasádu. A to i malé třináctistovce navzdory, protože funguje pozoruhodně dobře.

19.  3.  2019 | Miro Mihálik | 13 příspěvků