Fiat připravuje dieselovou ofenzívu

Fiat vystoupil s programem, jenž vidí budoucnost v dieselových barvách. Nosným pilířem programu bude nový dieselový motor JTD se systémem Multijet druhé generace, první dieselový motor, který bude schopen bez problémů splnit zpřísněné emisní normy - Euro IV.

Fiat tímto počinem navazuje na své úspěchy ve vývoji dieslových motorů z předchozích let. Byl to totiž Fiat, kdo přivedl na světlo světa první turbodiesel s přímým vstřikováním paliva. Stalo se tak v roce 1986, když oním přelomovým modelem byl Fiat Croma Td i.d. Fiat poté i nadále věnoval velikou pozornost výzkumu, a tak o jedenáct let později přinesl světu další novinku v podobě prvního turbodieselu se systémem "common rail". Ani tehdy Fiat neusnul na vavřínech a navzdory těžkostem, kterým delší dobu čelí věnoval hodně peněz i úsilí zdokonalování systému common-rail. Tato snaha nakonec vyústila právě v Multijet. Společnost nyní předpokládá, že ostatní výrobci automobilů vycházející nyní z technologie common rail, ji brzy nahradí právě jejím systémem.

V čem tedy spočívá systém jménem Multijet? Na rozdíl od stávajících motorů, které dokáží vstříknout palivo do válce maximálně dvěma po sobě následujícími vstřiky, dokáže motor se systémem Multijet dopravit palivo do válce pomocí vstřiků pěti. Výsledný efekt je přinejmenším zajímavý. Motor se vyznačuje nižší hlučnosti, menší spotřebou, vyšším točivým momentem a nižšími emisními hodnotami.

Veřejnosti bude motor se systémem Multijet představen na ženevském autosalonu jakožto součást nového MPV značky Fiat. Ve své premiérové verzi bude mít šestnáctiventilový motor objem 1.3 l o výkonu 55 kW/75 koní při 4000 ot./min a točivém momentu 170 Nm/1750 ot. Na konci tohoto kalendářního roku by měl být Mulijet dostupný také s motorem 1.9 l. Společnost plánuje zpočátku vyrábět 500 000 ks motorů se systémem Multijet ročně. Nicméně pro rok 2006 již počítá s trojnásobnou produkcí tedy 1 500 000 ks.

Klepněte pro větší obrázek
Extrémně kompaktní rozměry
nového 1.3 JTD 16V jej přímo
předurčují k použití v malých
modelech.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

včera | Milan Lažanský
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků