Fiat připravuje dieselovou ofenzívu

Fiat vystoupil s programem, jenž vidí budoucnost v dieselových barvách. Nosným pilířem programu bude nový dieselový motor JTD se systémem Multijet druhé generace, první dieselový motor, který bude schopen bez problémů splnit zpřísněné emisní normy - Euro IV.

Fiat tímto počinem navazuje na své úspěchy ve vývoji dieslových motorů z předchozích let. Byl to totiž Fiat, kdo přivedl na světlo světa první turbodiesel s přímým vstřikováním paliva. Stalo se tak v roce 1986, když oním přelomovým modelem byl Fiat Croma Td i.d. Fiat poté i nadále věnoval velikou pozornost výzkumu, a tak o jedenáct let později přinesl světu další novinku v podobě prvního turbodieselu se systémem "common rail". Ani tehdy Fiat neusnul na vavřínech a navzdory těžkostem, kterým delší dobu čelí věnoval hodně peněz i úsilí zdokonalování systému common-rail. Tato snaha nakonec vyústila právě v Multijet. Společnost nyní předpokládá, že ostatní výrobci automobilů vycházející nyní z technologie common rail, ji brzy nahradí právě jejím systémem.

V čem tedy spočívá systém jménem Multijet? Na rozdíl od stávajících motorů, které dokáží vstříknout palivo do válce maximálně dvěma po sobě následujícími vstřiky, dokáže motor se systémem Multijet dopravit palivo do válce pomocí vstřiků pěti. Výsledný efekt je přinejmenším zajímavý. Motor se vyznačuje nižší hlučnosti, menší spotřebou, vyšším točivým momentem a nižšími emisními hodnotami.

Veřejnosti bude motor se systémem Multijet představen na ženevském autosalonu jakožto součást nového MPV značky Fiat. Ve své premiérové verzi bude mít šestnáctiventilový motor objem 1.3 l o výkonu 55 kW/75 koní při 4000 ot./min a točivém momentu 170 Nm/1750 ot. Na konci tohoto kalendářního roku by měl být Mulijet dostupný také s motorem 1.9 l. Společnost plánuje zpočátku vyrábět 500 000 ks motorů se systémem Multijet ročně. Nicméně pro rok 2006 již počítá s trojnásobnou produkcí tedy 1 500 000 ks.

Klepněte pro větší obrázek
Extrémně kompaktní rozměry
nového 1.3 JTD 16V jej přímo
předurčují k použití v malých
modelech.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků