Fiat připravuje dieselovou ofenzívu

Fiat vystoupil s programem, jenž vidí budoucnost v dieselových barvách. Nosným pilířem programu bude nový dieselový motor JTD se systémem Multijet druhé generace, první dieselový motor, který bude schopen bez problémů splnit zpřísněné emisní normy - Euro IV.

Fiat tímto počinem navazuje na své úspěchy ve vývoji dieslových motorů z předchozích let. Byl to totiž Fiat, kdo přivedl na světlo světa první turbodiesel s přímým vstřikováním paliva. Stalo se tak v roce 1986, když oním přelomovým modelem byl Fiat Croma Td i.d. Fiat poté i nadále věnoval velikou pozornost výzkumu, a tak o jedenáct let později přinesl světu další novinku v podobě prvního turbodieselu se systémem "common rail". Ani tehdy Fiat neusnul na vavřínech a navzdory těžkostem, kterým delší dobu čelí věnoval hodně peněz i úsilí zdokonalování systému common-rail. Tato snaha nakonec vyústila právě v Multijet. Společnost nyní předpokládá, že ostatní výrobci automobilů vycházející nyní z technologie common rail, ji brzy nahradí právě jejím systémem.

V čem tedy spočívá systém jménem Multijet? Na rozdíl od stávajících motorů, které dokáží vstříknout palivo do válce maximálně dvěma po sobě následujícími vstřiky, dokáže motor se systémem Multijet dopravit palivo do válce pomocí vstřiků pěti. Výsledný efekt je přinejmenším zajímavý. Motor se vyznačuje nižší hlučnosti, menší spotřebou, vyšším točivým momentem a nižšími emisními hodnotami.

Veřejnosti bude motor se systémem Multijet představen na ženevském autosalonu jakožto součást nového MPV značky Fiat. Ve své premiérové verzi bude mít šestnáctiventilový motor objem 1.3 l o výkonu 55 kW/75 koní při 4000 ot./min a točivém momentu 170 Nm/1750 ot. Na konci tohoto kalendářního roku by měl být Mulijet dostupný také s motorem 1.9 l. Společnost plánuje zpočátku vyrábět 500 000 ks motorů se systémem Multijet ročně. Nicméně pro rok 2006 již počítá s trojnásobnou produkcí tedy 1 500 000 ks.

Klepněte pro větší obrázek
Extrémně kompaktní rozměry
nového 1.3 JTD 16V jej přímo
předurčují k použití v malých
modelech.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

včera | Michal Žďárský | 3 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků