Fiat Phylla (2008) Zdroj: Autorevue.cz

Fiat Phylla (2008) | Zdroj: Autorevue.cz

Fiat Phylla (2008) Zdroj: Autorevue.cz

Fiat Phylla (2008) | Zdroj: Autorevue.cz

Fiat Phylla (2008) Zdroj: Autorevue.cz

Fiat Phylla (2008) | Zdroj: Autorevue.cz

Fiat Phylla (2008) Zdroj: Highmotor

Fiat Phylla (2008) | Zdroj: Highmotor

Fiat Phylla (2008) Zdroj: Highmotor

Fiat Phylla (2008) | Zdroj: Highmotor

Fiat Phylla (2008) Zdroj: Highmotor

Fiat Phylla (2008) | Zdroj: Highmotor

Fiat Phylla (2008) Zdroj: Autorevue.cz

Fiat Phylla (2008) | Zdroj: Autorevue.cz

Fiat Phylla (2008) Zdroj: Autorevue.cz

Fiat Phylla (2008) | Zdroj: Autorevue.cz

Fiat Phylla (2008) Zdroj: Autorevue.cz
Fiat Phylla (2008) Zdroj: Autorevue.cz
Fiat Phylla (2008) Zdroj: Highmotor
Fiat Phylla (2008) Zdroj: Highmotor
8
Fotogalerie

Fiat představil auto na vodík už v roce 2008. Mělo dva akumulátory i solární panely

Vůz se jmenoval Phylla, což v řečtině znamená listy. A právě jako listy tento vůz sfoukl vítr a nic z toho nebylo.

Automobilka Fiat představila v roce 2008 nadčasový koncept Phylla, který zaujal nejen exotickým designem, ale také svým pohonem. Vůz byl představen jako předvěst skutečného auta, které mělo zamířit do produkce o dva roky později. I tady na Autorevue se tehdy psalo, že tohle je ten duchovní nástupce modelu Topolino, ale jak už víme, Topolino se představilo až poměrně nedávno jako malé městské elektroauto.

Vůz navrhlo Centro Ricerche Fiat za pomoci financování od administrativy italského regionu Piemont, kde je Turín hlavním městem. Na svět vozu pomohly také společnost Environment Park a univerzita Politecnico di Torino. Myšlenkou bylo postavit městské vozidlo, které bude plně recyklovatelné a zároveň bude využívat typy pohonu, které známe z dnešní doby.

Phylla tedy jezdila na vodík skrze palivové články a zároveň měla na střeše solární panely. Při konstrukci vozu se použily materiály jako hliník a bioplasty. Hmotnost byla pouze 750 kilogramů, přičemž 150 kilogramů z toho tvořily akumulátory, jeden lithium-iontový a druhý lithium-polymerový. Jen na solární energii měl vůz ujet 18 kilometrů.

Ačkoliv měl vůz pouze jeden pár dveří a měřil 2995 milimetrů, pojal uvnitř čtyři pasažéry. Design byl poměrně zajímavý, fajn prvek je třeba optické protažení čelního okna až k levému světlometu. Elektromotor vozu nabídl 73 koní, zrychlení mělo proběhnout za 6,0 sekundy, ale ne z 0 na 100, ale z 0 na 48 km/h. K realizaci vozu tedy nakonec nedošlo. Bližší technické údaje ale nebyly zveřejněny.

Fiat

Fiat (zkratka z Fabbrica Italiana Automobili Torino) je největší italská automobilka. Byla založená v roce 1899 a vyráběla také motory, vojenská auta nebo letadla. Fiat v roce 2009 uzavřel partnerství s americkým Chryslerem, od roku 2021 spadá do skupiny Stellantis.

Fiat 500 • Fiat 124 Spider • Fiat Panda •  Fiat PuntoFiat Tipo • Fiat 500L • Fiat 500X • Fiat 500C

Doporučujeme

Články odjinud