Fiat Panda: nová generace se začne vyrábět ještě letos

Ještě během letošního listopadu začne automobilka Fiat ve své středoitalské a zásadně modernizované továrně Pomigliano d'Arco vyrábět v pořadí již třetí generaci svého slavného kompaktu Panda (co naplat, Fiat byl na malé vozy vždy „machr“…), který vloni oslavil své 30. narozeniny. Veřejnosti se novinka oficiálně představí na zářijovém autosalonu ve Frankfurtu. Již vloni Sergio Marchionne, nejvyšší muž Fiatu, hovořil o strategické úloze továrny Pomigliano v plánu „Fabbrica Italia“, jenž počítá s navýšením produkce z 650 000 vozů v roce 2010 až na 1,4 milionů již v roce 2014 (kam se v tomto ohledu hrabou i ty nejodvážnější plány takového Volkswagenu!).  

Rozhodnutí přesunout výrobu Pandy z polské továrny Tychy do Pomigliana je součástí opatření navazujících na dohodu Fiatu s odbory, které na oplátku slíbily zvýšit produktivitu práce zaměstnanců o plných 70 % zavedením trojsměnného provozu (místo dosavadního dvousměnného) a zavedením 280 denního pracovního roku (dosud 235). Není divu, Marchionne vyhrožoval, že pokud odbory požadavky vedení nepřijmou, přesune produkci Pandy z Polska do Srbska.

Fiat již nyní do továrny Pomigliano investoval v souvislosti s přípravou Pandy na 800 milionů eur. Během loňského roku zde vzniklo na 30 000 vozů Alfa Romeo 159 a 147. V Polsku Fiat nyní vyrábí nejen stávající Pandu, ale také svoji populární „pětistovku“ a Ford Ka, přičemž jde o druhou největší továrnu Fiatu v Evropě, neboť jen vloni vyrobila přes 530 000 automobilů. „Jedničkou“ v tomto ohledu ale zůstává brazilská fabrika Belo Horizonte, kde se již několik let staví více než 700 000 vozů. Jedním z nejnovějších přírůstků do jejího portfolia je specifický typ Fiat Uno, jenž byl připraven speciálně pro mimořádně důležitý brazilský trh s dlouholetou tradicí výroby vozů spalujících alkohol.
 

TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 8 příspěvků
Minitest Škoda Karoq 1.0 TSI: Dělám, co můžu! Stačí to?

Škoda Karoq 1.0 TSI (minitest)

Zázraky od malého litrového tříválce v poměrně velkém crossoveru raději nečekejte, poněkud překvapivě však základní motor z Karoqu nepoužitelnou brzdu provozu nedělá.

12.  5.  2018 | Miro Mihálik | 86 příspěvků
Minitest BMW 630d xDrive Gran Turismo: Rudý samet

BMW 630d xDrive GT (minitest)

Třílitrový šestiválce s jedním turbodmychadlem byl ještě donedávna základním vznětovým agregátem BMW 6 GT. Výkon 195 kW není malý, dost možná ani více nepotřebujete.

8.  5.  2018 | Jan Mička | 12 příspěvků