Kapitoly článku:
- Panda je nadějí Fiatu, oficiální fotografie mini autíčka
- Vzhled a velikost Pandy, zavazadlový prostor
- Základní výbava, ceny příplatkových prvků, interiér, palubní deska
- Palubní deska, odkládací prostory, sedačky, místo vpředu a vzadu
- Motor, spotřeba, řazení, chybí posilovač
- Srovnání s konkurencí, zhodnocení, plusy a minusy, přehled výbav
- Technické parametry všech motorizací
Motor je dobrý do města
Motor v testovaném voze rozhodně nepatří ke špičce svého segmentu, z objemu 1.1 litru dává výkon pouhých 40 kW při 5000 otáčkách; maximum točivého momentu 88 N.m dosáhne při 2750 otáčkách. Motor používá dvouventilovou techniku a splňuje pouze emisní normu Euro 3. Pokud srovnáme např. s litrovým motorem v Yarisu (48 kW při 6000 ot., 90 N.m při 4100 ot.) je jasné, že dynamické vlastnosti Pandy na Toyotu nestačí. Na druhou stranu díky níže položenému maximu točivého momentu není nutné motor v běžném provozu tolik vytáčet.
--- Pod kaptou se ukrýval motor s objemem 1.1 l a výkonem 40 kW
S tímto motorem zrychlí 840 kg těžká Panda na stovku za 15 sekund, což jsem ověřil i v praxi; ve dvou lidech jsem se na stovku rozjel za 15,3 s. Pružnost motoru není nijak vysoká, z 60 na 100 km/h na čtyřku zrychlí Panda za 18,4 s, z 80 na 120 km/h na pětku pak za 22,1 s. Teoretická kombinovaná spotřeba činí slušných 5,7 litru na sto km; ve městě pak 7,2 l a mimo město 4,8 l. Nicméně tak nízkých hodnot se mi v testu dosáhnout nepodařilo, nádrž o velikosti 35 litrů jsem vyjezdil za 450 km. To není mnoho, u benzinky budete proto stavět celkem často. Palubní počítač bohužel ve voze chyběl, takže nemohu uvést spotřebu v různých jízdních režimech. Mimochodem, motor se i při současných nízkých teplotách velmi rychle zahřál, takže topení „zabralo“ už zhruba po prvním kilometru. Skvělé.
Dost žere
Zhruba dvě třetiny testu jsem Pandu proháněl po dálnicích a rychlostních komunikacích, kde jsem udržoval rychlost okolo 140 km/h. Lehké převody a slabý motor udělaly své - ručička ukazatele paliva mi doslova uhýbala před očima. Stačí jen trošku počítat a vyjde spotřeba 7,8 litru na 100 km/h, což je vzhledem k objemu motoru neúměrně mnoho. Zkrátka pokud se snažíte jet rychle, musíte šlapat Pandě za krk, což se odrazí na vysoké spotřebě. Panda se na dálnici moc nehodí, více se jí bude líbit ve městě a mimo něj, kde byste měli kombinované spotřeby okolo šesti litrů bez problému dosáhnout.
V testovaném vozu chyběl otáčkoměr (je standardem až od vyšších výbav), takže nemohu uvést otáčky při různých rychlostech a zařazených převodových stupních. Nicméně vzhledem k maximální rychlosti 150 km/h lze předpokládat, že převody jsou velmi lehké. Uvedené maximální rychlosti dosáhnete poměrně snadno, pokud jedete po rovince nebo z kopečku, ale chce to určitou trpělivost. Za tuto hranici už to jde stěží. Pokud vás někdo zpomalí na dálnici v kopci, už se zkrátka nerozjedete a budete muset „funět“ za kamionem v pravém pruhu. Je proto vhodné přizpůsobit styl jízdy tak, aby se vám to nestalo. Řazení mohlo být přesnější a snazší, při pohybech řadičkou je nutné překonávat nepatrný odpor, zejména při řazení trojky a pětky. Jinak výhrady nemám.
--- Řadící páka je umístěna vysoko na středové konzole
Pokud nebudete jezdit po dálnici a velké kopce objedete velkým obloukem, budete s motorem spokojeni. Hodí se do města a na kratší trasy mezi nimi. V nízkých otáčkách je dobře odhlučněn, ve vyšších už pak začíná trochu nepříjemně dunět. Při prudší akceleraci motor vydává slabé klapavé zvuky, až se mi někdy zdálo, že mám pod kapotou velmi dobře odlučnější diesel; zvuk mi za studena nejvíce připomínal motory HDI. Pokud ale budete otáčky držet v rozumných mezích a nebudete svižně zrychlovat, nebude vás zvuk motoru v interiéru rozhodně rušit.
To se ovšem nedá říct o aerodynamickém hluku, který se začne projevovat při vyšších rychlostech, zhruba nad 110 km/h; Panda nemá právě optimální aerodynamicky tvar. Nepříliš tiché jsou v těchto rychlostech také zimní pneumatiky. Panda je kromě toho docela citlivá na boční vítr, takže za špatného počasí je vhodné dávat si na to pozor.
Jízdní vlastnosti: pořiďte si posilovač
Jízdní vlastnosti jsou ovlivněny tím, že testovaná verze neměla posilovač. Protože je k zatáčení potřeba daleko více síly a ke stejnému otočení vozu je potřeba více otáček volantem než u verze s posilovačem (rovné čtyři), je nutné snížit nájezdový úhel do zatáček. To je vhodné si uvědomit, když jste zvyklí řídit pouze auta, která posilovač mají – jinak se vám může stát jako mně, že jsem v první zatáčce jel prakticky rovně; neuvědomil jsem si, že jedna ruka na volantu nestačí.
Podvozek je laděn spíše měkce než tvrdě, což u auta této třídy nepřekvapí. Na nerovnostech si tak nebudete připadat jako v kostitřasu, čemuž přispívají i standardní vysokoprofilové pneumatiky 155/80 R13 na třináctipalcových plechových kolech. Od kol nepronikají do interiéru žádné výrazné rázy, měkké gumy a podvozek je bez problému utlumí. Vzhledem k tomu, že je Panda ideálním autem do města, kde silnice rozhodně nepřipomínají okruh F1, je měkký podvozek výhodou.
Na druhou stranu se auto v zatáčkách hodně naklání, čemuž „pomáhá“ také vysoké těžiště – auto je téměř vyšší než širší. Také vyhýbací manévry á la losí test nejdou Pandě příliš dobře, už jen pro absenci posilovače a velkému množství otáček mezi krajními polohami volantu. Při manévrech ve městě jsem měl zkrátka někdy pocit, že se „utočím“ k smrti, navíc jsem si u toho málem namohl rameno. Investici do posilovače určitě zvažte, hodně pomůže manipulaci s vozem i jízdním vlastnostem.
Tip: Pokud už budete investovat do posilovače, zvažte rovnou nákup verze 1.2 Dynamic – má v základu nastavitelný volant, posilovač, ABS, centrál a přední okna v elektrice. Pokud si za tuto výbavu připlatíte u verze 1.1 Active, zaplatíte 250 900 Kč, a to máte slabší motor. Dynamic má navíc ještě přípravu pro rádio, výškově nastavitelný sedák sedadla řidiče či přihrádku pod sedačkou spolujezdce. V tomto případě je volba jasná.
Ačkoliv Panda nemá na zadní nápravě kotoučové brzdy, ale jen běžné bubny, brzdí velmi dobře. Nástup brzd není příliš prudký, ale ani pomalý. To umožňuje brzdnou sílu velmi dobře dávkovat a současně není nutné pro prudké zastavení silou šlapat na pedál. Zde jen opakovaně dodávám, že ABS nepatří ke standardnímu prvku výbavy verze Active.