Fiat Panda: malý medvídek do města (megatest)

Fiat Panda: malý medvídek do města (megatest)

Kapitoly článku:


Chybí otáčkoměr

Volant je standardně tříramenný, šířka věnce je optimální. V testované verzi chybělo výškové nastavení, které by mohlo pomoci najít lepší pozici za volantem různě vzrostlým řidičům. Výška volantu je nastavena tak, aby vyhovovala průměrně vysokým řidičům okolo 180 cm. Kaplička za volantem hodně vystupuje z palubní desky, protože ta je v místě její pozice „propadlá“; škoda, že do tohoto sníženého prostoru není možné odložit drobnosti. V základní verzi není otáčkoměr, takže přístrojům dominuje velký tachometr; značkování je přehledné, s rychlou orientací jsem neměl problémy. Kvůli chybějícímu otáčkoměru jsou možná až zbytečně velké ukazatele teploty a stavu paliva.

 
„Kaplička z přistrojovky trochu vyčuhuje“ --- Otáčkoměr chybí

Místa na drobnosti je poměrně dost

Odkládacích prostor není v Pandě nadbytek, pro běžné potřeby řidiče a spolujezdce ale postačí. Nejčastěji jsem používal malou přihrádku nad rádiem, pak prohlubeň v palubní desce. Přihrádka u spolujezdce nemá kryt, takže kolemjdoucí vidí, co je tam schováno. Proto není vhodné v ní něco nechávat v případě, že auto opouštíte. Je to škoda, protože tak není možné v autě nechat kryt rádia, musíte si ho brát s sebou. Další odkládací prostory jsou ve dveřích, nechybí ani dvě místa pro nápoje před ruční brzdou. Za ruční brzdou se pak nachází popelník, cestující vzadu žádné odkládací prostory nemají.

   

   

Poznámka: Verze Dymanic a Emotion už kryt přihrádky spolujezdce samozřejmě mají.

Sedí se dobře

Přední sedačky jsou na první pohled poněkud ploché, sedí se v nich však poměrně dobře. Ačkoliv sedákům chybí jakékoliv boční vedení, poskytují stehnům dobrou oporu. Sedíte totiž docela vysoko, takže se stehna opírají o celý sedák – to bezesporu přispívá pohodlí na delších cestách. Opěradla mají dobré boční vedení, jen jsou příliš úzká. Mně to nevadilo, mám poměrně subtilní postavu, ale vzrostlejší cestující může boční vedení tlačit (na druhou stranu není příliš tvrdé). Délka sedáků i opěradel je vzhledem k velikosti auta optimální. Vadilo mi jen, že loketní opěrka ve dveřích je příliš nízko, takže jsem si loket zkrátka neopřel.

 
Přední sedačky jsou pro běžného člověka pohodlné

Opěrky hlavy jsou nastavitelné jen výškově, výškové nastavení sedačky chybí – je dostupné až ve verzi Dynamic. Výška se nastavuje pouze u sedáku, což není úplně ono; ve verzi Emotion, kterou jsem krátce vyzkoušel, se pode mnou sedák podivně propadal. Protože má Panda hodně malou šířku, budou se dva vzrostlí jedinci vpředu trochu tísnit, zejména v oblasti ramen není místa nazbyt. Vysoko umístěná řadící páka má jednu výhodou: při řazení pětky a zpátečky se zcela jistě nebudete dotýkat spolujezdcova kolena.

  --- Opěrky jsou stavitelné jen výškově

Dozadu naskládáte menší rodinu

Vzadu se nachází nedělená lavice, která by měla nabízet místo pro tři cestující. Nicméně je to jen zbožné přání Fiatu, protože pohodlně si vzadu posedí jen dva cestující. Ostatně verze s dělenými sedačkami je homologovaná právě pro čtyři cestující. Místa pro kolena není mnoho, zejména za řidičem, který se nemůže posunout dostatečně dopředu. Za něj se pohodlně posadí cestující do cca 180 cm. Lépe je na tom cestující vpravo, protože spolujezdec se může posunout dopředu podstatně více než řidič; pokus ukázal, že 190cm cestující nestrádal. Přední sedačky jsou navíc v oblasti kolen vybrány, ačkoliv to není vidět - je nutné „protlačit“ látku. Sedadla nejsou příliš měkká, takže poskytují slušný cestovní komfort. Díky rovné střeše je dostatek místa i nad hlavou.

   
Vzadu není místa nazbyt, strádat ale nebudete

Celkově hodnotím vnitřní prostor jako dostatečný a to i přes malý rozvor. Díky vysoké stavbě karoserie a vysoko posazeným sedadlům sedí cestující více „kolmo“, takže nepotřebují tolik místa v podélném směru. Panda byla zkrátka navržena tak, abyste se v ní necítili stísněně. Zpracování interiéru je na slušné úrovni, plasty jsou dobře slícované, na nerovnostech nich nevrže, odnikud se neozvývají žádné pazvuky. Pravda, auto nemělo při přebírání k testu najeto ani 1200 km, věřím však, že se interiér „nerozklepe“ ani po desítkách tisíc km strávených na rozbitých silnicích.

Fiat

Fiat (zkratka z Fabbrica Italiana Automobili Torino) je největší italská automobilka. Byla založená v roce 1899 a vyráběla také motory, vojenská auta nebo letadla. Fiat v roce 2009 uzavřel partnerství s americkým Chryslerem, od roku 2021 spadá do skupiny Stellantis.

Fiat 500 • Fiat 124 Spider • Fiat Panda •  Fiat PuntoFiat Tipo • Fiat 500L • Fiat 500X • Fiat 500C

Doporučujeme

Články odjinud