Fiat Panda 1,1 Active: malá, levná, ale šikovná (test)

Kompaktní Panda od italské automobilky Fiat je předurčena být ideálním dopravním prostředkem pro rodinu s malými dětmi nebo třeba druhým autem pro manželku do města. S motorem o objemu 1,1 litru sice není zrovna polykačem dálničních kilometrů, se všemi přednostmi úspěšné Pandy a cenou pod 200 tisíc Kč je skvělým vozítkem do městského provozu.
Fiat Panda 1,1 Active: malá, levná, ale šikovná (test)
Seznam kapitol
  1. Exteriér, interiér, prostornost v kabině, odkládací plochy a kufr
  2. Motor, spotřeba, jízdní vlastnosti, plusy a mínusy
  3. Fotogalerie (vč. nepublikovaných snímků)

Červený medvídek Panda

Model Panda má své kořeny v původní generaci, která spatřila světlo světa již v osmdesátých letech 20. století. Stávající generace se na českém trhu prodává od podzimu roku 2003 a na trh "vlétla" ověnčena prestižním oceněním Car of the Year 2004. S tímto titulem a základní cenou nasazenou pod magickou hranici 200 tisíc korun jistě osloví řadu zákazníků. Na první pohled vypadá jako mnohem větší auto, ale díky své ceně se nemusí bát postavit do opozice ani vozům, jako je trojka z Kolína se jmény 107, C1 a Aygo.

V autosalonech je Panda k dostání s dvěma benzínovými (1.1 l/40 kW, 1.2 l/44 kW) a jedním naftovým motorem (1.3 l Multijet/51 kW). V redakčním testu jsme prověřili Pandu v červené barvě Rumba se základním zážehovým motorem 1.1 l. Vůz s celkovými rozměry 3 538 x 1 578 x 1 540 milimetrů má jednoduchý design a praktické řešení jeho konstrukce má za cíl jediné: nabídnout posádce maximální vnitřní prostor. Zajímavý design v jednoduchých obdélníkových světlometech nehledejte, mnohem nápaditější jsou dlouhé zadní svítilny, které jsou vytaženy až ke střeše. Co se mi na exteriéru nelíbilo, je hranaté okénko za c-sloupkem, které mi k vozu prostě nesedí. Někteří ho naopak považují za geniální designový prvek, který dodává Pandě osobitost. Svůj názor jste si jistě udělali dávno sami...

Třináctipalcová plechová kola s plastovými poklicemi a pneumatikami 155/80 R13 byly vozu přisouzeny v rámci výbavy Active, kterou dostanete právě pouze k základnímu motoru. Lité disky o průměru 14 palců s pneumatikami 165/65 jsou vlastní pouze nejvyšší výbavě Emotion nebo si je můžete přikoupit k výbavě Dynamic za 12 000 Kč.

Tip: Přečtěte si náš dřívější megatest Fiatu Panda a velký test Pandy 4x4.

  

  

Levný, ale prostorný interiér

Interiér působí poměrně levným dojmem, šetřilo se opravdu leckde. S tím už ale musí zákazník počítat, provedení interiéru jednoduše odpovídá ceně vozu. Na druhou stranu působí vůz zevnitř dospěleji, než třeba kolínská supermini, Panda na rozdíl od nich není jezdicí učebnicí snižování výrobních nákladů. Tvrdé šedé plasty musím každopádně pochválit, lícování a zpracování bylo kvalitní. Po celou dobu testu nikde nic nevrzalo nebo neskřípalo.

Po nasednutí do vozu jsem okamžitě pocítil malé rozměry vozu. Své pracoviště za volantem jsem zaplnil takřka na 100 procent, po nastavení sedáku (pouze v podélném směru) a výšky volantu se pozice zlepšila. Vyšší posaz evokoval pocity, že jsem si ze začátku připadal jak za volantem vozu MPV. Po srovnání zpětných zrcátek jsem uviděl první vážnější problém: obě externí zpětná zrcátka jsou poměrně dost malá a levé navíc nebylo dělené, takže za vozem vznikal mrtvý úhel.

  
Strohý interiér s tvrdými šedými plasty - Malá řadící páka s uložením po vzoru vozů MPV - Odkládací schránka u spolujezdce nemá dvířka.

  

Malá Panda celkem bez problémů přepraví čtyři dospělé osoby, i když za mnou (191 cm) v pozici řidiče mnoho místa nezbylo. Když bych za volant pustil někoho jiného (menšího) a sám si sedl na místo spolujezdce, rozdělení místa v kabině by se zlepšilo a všichni by měli více místa, především v oblasti kolen. Vzhledem k malé šířce vozu je na zadních sedadlech místo spíše jen pro dva cestující: verze Active má 5 bezpečnostních pásu, ale jen 4 hlavové opěrky. Verze Dynamic má dělené zadní sedačky v poměru 50:50 a nabízí tak místo jen pro 4 pasažéry, což je dle mého soudu logičtější řešení.

Odkládacích prostor v kabině není mnoho, do kapsy v předních dveřích stěží namáčknete pet-láhev o objemu 0,5 l. Hluboká přihrádka u spolujezdce nemá ve výbavě Active dvířka a horní odkládací vanička má trochu nešikovný tvar: při levotočivé zatáčce má tendenci vysypat svůj veškerý obsah. Kufr nabízí 206 l v základním provedení, po sklopení zadních sedaček se objem zavazadlového prostoru zvýší na 775 l. U zavazadlového prostoru si neodpustím jednu výtku - víko se dá otevřít pouze klíčem. Když si chcete vy nebo váš spolujezdec něco vzít z kufru, musí řidič vypnout motor, jít otevřít dveře od kufru, poté opět nastartovat a odjet.

  
Pětisedadlová verze - Při otevření dveří od kufru se nezvedá zadní poklop - Zavazadlový prostor má objem 206 l


Pasažér při výšce 191 cm si sám za sebe nesedne.

 
Dva lidé do 180 cm se za sebe posadí.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Exteriér, interiér, prostornost v kabině, odkládací plochy a kufr
  2. Motor, spotřeba, jízdní vlastnosti, plusy a mínusy
  3. Fotogalerie (vč. nepublikovaných snímků)
Fiat Ducato 2.287
Rok výroby: 2008
Stav: 140 461 km
Cena: 234 000 Kč
Fiat Dobló 1.598
Rok výroby: 2012
Stav: 135 349 km
Cena: 160 000 Kč
Fiat Grande Punto 1.91
Rok výroby: 2006
Stav: 132 324 km
Cena: 65 000 Kč
Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků