Fiat Panda: poprvé v Česku (kompaktní test)

Do České republiky dorazil zástupce nejmenších Fiatů. Pod staronovým jménem nalezneme zcela nový vůz. Malý Ital se v prodeji objeví na konci září. Na stránkách Autorevue.cz si můžete jako první v ČR přečíst test tohoto vozu. Padesát fotografií, výbava, ceny.
Fiat Panda:  poprvé v Česku (kompaktní test)
Seznam kapitol
  1. Panda a historie, Fiat Gingo není Twingo, Fiat se mění
  2. Sympatická krabička, vnitřní prostor, zpracování interiéru
  3. Přístrojová deska, odkládací prostory, sedadla, motory
  4. Jízdní vlastnosti, závěrečný verdikt, soupis výbavy, ceny

Ačkoliv se historie modelu, o kterém dnes bude řeč, začala psát podstatně dříve, začneme v roce 1980. Právě toto datum je totiž s novou Pandou silně spojeno. Ptáte-li se jak, odpovídám jménem. V roce 1980 Fiat představil nový vůz, jehož design pocházel z pera Giugiara. Ve své první verzi dostal dva motory (652 a 903 ccm), které přenášely sílu na přední kola. To byl pouze začátek.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Fiat Panda se stal malou italskou legendou. Spokojení majitelé s ním dodnes
brázdí silnice mnoha zemí na celém světě

Zápisu do zlaté knihy nejúspěšnějších Fiatů byl položen základ v roce 1982, kdy spatřila světlo světa Panda Super. Kromě kosmetických úprav vzhledu dostala Panda Super také pětistupňovou převodovku. Nejdůležitější okamžik pro celou modelovou řadu přišel o rok později, kdy opustila výrobní závod první Panda 4 x 4. Od té doby se malá čtyřkolka uchází o přízeň zákazníků po celém světě.

Evoluce modelu se samozřejmě nezastavila, i když úpravy na něm provedené zůstaly prostému pozorovateli skryty. Panda dostala v průběhu let nové motory, vzhled zůstával nezměněn. Do dnešních dnů Fiat Panda figuruje v nabídce a dle prodejních výsledků má  zákazníkům stále co říci. V mnoha diskusních fórech zaznívají hlasy spokojených majitelů, kteří si nemůžou hranaté autíčko vynachválit….

Fiat Gingo není Twingo

Z roku 1980 jsme se přenesli do současnosti, abychom se na chvíli opět ohlédli zpět. Nyní pouze o několik měsíců. V březnu tohoto roku si na ženevském autosalonu odbyl premiéru nový Fiat. Tajemný projekt 169 dostal na autosalonu oficiální jméno – Fiat Gingo. Společně s další novinkou Fiatem Idea na něho byla směřována velká pozornost. Italská automobilka, která se dostala na začátku roku do řečí kvůli neutěšené finanční situaci, dokázala, že dluhy vývoj u Fiatu nezastaví, spíše naopak.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
První oficiální fotografie. V době, kdy byly uveřejněny, se hovořilo o nové
Pandě jako o Fiatu Gingo

Gingo úspěšně absolvovalo ženevský autosalon, Fiat připravoval vstup na jednotlivé trhy. Doslova několik dní při rozjezdem sériové výroby se však ozval Renault, který seznal jméno Gingo foneticky příliš podobným názvu Twingo. Jelikož je malý Renault služebně starší a Fiat nechtěl riskovat nákladný proces, který by mohl dopadnout všelijak, stáhl jméno Gingo ze všech materiálů a nahradil je jménem Panda.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Fiat, zdá se, definivně opustil cestu líbívých křivek a nabízí střídmější design...

Do České republiky nová Panda zavítala v těchto dnech. Stále se jedná o žhavou novinku, která se v prodeji objeví na konci září. V tuto dobu by se dle získaných informací měly na našem území pohybovat tři až čtyři kusy, které absolvují v dalších dvou – třech týdnech předváděcí akce v řetězcích Carrefour. Nám se podařilo novou Pandu před odjezdem do supermarketu odchytit a krátce otestovat. 

Změna je život

Fiat prodělal v posledních několika letech dokonalou obrodu. Začalo to Puntem první generace (v roce 1994), které získalo titul auto roku a srdce tisíců zákazníků. Fiat dal přitom najevo, že hodlá vyrábět atraktivní vozy. Ani další modely po stránce designu nezklamaly. Bravo i Brava oplývali křivkami. Bohužel se stále objevovaly technické problémy, na které Fiat, jakožto automobilka s nedostatkem prestiže, těžce doplácel.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Vyšší stavba karoserie má pozitivní vliv na vnitřní prostor. Ani vyšší osoba nebude hlavou 
narážet do stropu. -- Panda ještě nemá jmenovku

Proto přišel rok 2001 a s ním další obrátka. Tentokráte o 180 stupňů. Fiat vyhlásil boj všem technickým nedostatkům, posunul technickou úroveň automobilů zase o kousek výš. Nebyla to ale pouze technika, která doznala výrazných změn. Přehodnocena byla také stránka designu. Fiat odložil křivky a vrhnul se do světa ostrých hran. Kombinace – zlepšená technická úroveň a nové pojetí designu přivedla na svět Fiat Stilo.

Mnozí z dřívějších přívrženců Fiatu byli novým designem zaskočeni, mnozí tuto změnu Fiatu dodnes nepustili a našli jistě tací, kteří zato Fiat zavrhli. Nicméně Fiat počáteční kritiku ustál a Stilo na trhu prosadil. Stilo Multiwagon po stránce designu příliš velkým překvapením nebylo, veškerá pozornost se proto směřovala na další novinky v pořadí. Mezi nimi byla i nová Panda.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Panda a historie, Fiat Gingo není Twingo, Fiat se mění
  2. Sympatická krabička, vnitřní prostor, zpracování interiéru
  3. Přístrojová deska, odkládací prostory, sedadla, motory
  4. Jízdní vlastnosti, závěrečný verdikt, soupis výbavy, ceny

bazar

Fiat 500X 1,4
Rok výroby: 2015
Stav: 7 076 km
Cena: 370 000 Kč
Fiat Freemont 2
Rok výroby: 2012
Stav: 104 912 km
Cena: 320 000 Kč
Fiat Scudo 1,9
Rok výroby: 1997
Stav: 256 458 km
Cena: 50 000 Kč
Fiat Ducato 2,2
Rok výroby: 2011
Stav: 75 942 km
Cena: 270 000 Kč
Fiat Ducato 2,2
Rok výroby: 2007
Stav: 140 553 km
Cena: 136 000 Kč
Fiat Panda 1,1
Rok výroby: 2010
Stav: 3 400 km
Cena: 114 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

včera | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků