Fiat Panda: poprvé v Česku (kompaktní test)

Do České republiky dorazil zástupce nejmenších Fiatů. Pod staronovým jménem nalezneme zcela nový vůz. Malý Ital se v prodeji objeví na konci září. Na stránkách Autorevue.cz si můžete jako první v ČR přečíst test tohoto vozu. Padesát fotografií, výbava, ceny.
Fiat Panda:  poprvé v Česku (kompaktní test)
Seznam kapitol
  1. Panda a historie, Fiat Gingo není Twingo, Fiat se mění
  2. Sympatická krabička, vnitřní prostor, zpracování interiéru
  3. Přístrojová deska, odkládací prostory, sedadla, motory
  4. Jízdní vlastnosti, závěrečný verdikt, soupis výbavy, ceny

Ačkoliv se historie modelu, o kterém dnes bude řeč, začala psát podstatně dříve, začneme v roce 1980. Právě toto datum je totiž s novou Pandou silně spojeno. Ptáte-li se jak, odpovídám jménem. V roce 1980 Fiat představil nový vůz, jehož design pocházel z pera Giugiara. Ve své první verzi dostal dva motory (652 a 903 ccm), které přenášely sílu na přední kola. To byl pouze začátek.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Fiat Panda se stal malou italskou legendou. Spokojení majitelé s ním dodnes
brázdí silnice mnoha zemí na celém světě

Zápisu do zlaté knihy nejúspěšnějších Fiatů byl položen základ v roce 1982, kdy spatřila světlo světa Panda Super. Kromě kosmetických úprav vzhledu dostala Panda Super také pětistupňovou převodovku. Nejdůležitější okamžik pro celou modelovou řadu přišel o rok později, kdy opustila výrobní závod první Panda 4 x 4. Od té doby se malá čtyřkolka uchází o přízeň zákazníků po celém světě.

Evoluce modelu se samozřejmě nezastavila, i když úpravy na něm provedené zůstaly prostému pozorovateli skryty. Panda dostala v průběhu let nové motory, vzhled zůstával nezměněn. Do dnešních dnů Fiat Panda figuruje v nabídce a dle prodejních výsledků má  zákazníkům stále co říci. V mnoha diskusních fórech zaznívají hlasy spokojených majitelů, kteří si nemůžou hranaté autíčko vynachválit….

Fiat Gingo není Twingo

Z roku 1980 jsme se přenesli do současnosti, abychom se na chvíli opět ohlédli zpět. Nyní pouze o několik měsíců. V březnu tohoto roku si na ženevském autosalonu odbyl premiéru nový Fiat. Tajemný projekt 169 dostal na autosalonu oficiální jméno – Fiat Gingo. Společně s další novinkou Fiatem Idea na něho byla směřována velká pozornost. Italská automobilka, která se dostala na začátku roku do řečí kvůli neutěšené finanční situaci, dokázala, že dluhy vývoj u Fiatu nezastaví, spíše naopak.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
První oficiální fotografie. V době, kdy byly uveřejněny, se hovořilo o nové
Pandě jako o Fiatu Gingo

Gingo úspěšně absolvovalo ženevský autosalon, Fiat připravoval vstup na jednotlivé trhy. Doslova několik dní při rozjezdem sériové výroby se však ozval Renault, který seznal jméno Gingo foneticky příliš podobným názvu Twingo. Jelikož je malý Renault služebně starší a Fiat nechtěl riskovat nákladný proces, který by mohl dopadnout všelijak, stáhl jméno Gingo ze všech materiálů a nahradil je jménem Panda.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Fiat, zdá se, definivně opustil cestu líbívých křivek a nabízí střídmější design...

Do České republiky nová Panda zavítala v těchto dnech. Stále se jedná o žhavou novinku, která se v prodeji objeví na konci září. V tuto dobu by se dle získaných informací měly na našem území pohybovat tři až čtyři kusy, které absolvují v dalších dvou – třech týdnech předváděcí akce v řetězcích Carrefour. Nám se podařilo novou Pandu před odjezdem do supermarketu odchytit a krátce otestovat. 

Změna je život

Fiat prodělal v posledních několika letech dokonalou obrodu. Začalo to Puntem první generace (v roce 1994), které získalo titul auto roku a srdce tisíců zákazníků. Fiat dal přitom najevo, že hodlá vyrábět atraktivní vozy. Ani další modely po stránce designu nezklamaly. Bravo i Brava oplývali křivkami. Bohužel se stále objevovaly technické problémy, na které Fiat, jakožto automobilka s nedostatkem prestiže, těžce doplácel.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Vyšší stavba karoserie má pozitivní vliv na vnitřní prostor. Ani vyšší osoba nebude hlavou 
narážet do stropu. -- Panda ještě nemá jmenovku

Proto přišel rok 2001 a s ním další obrátka. Tentokráte o 180 stupňů. Fiat vyhlásil boj všem technickým nedostatkům, posunul technickou úroveň automobilů zase o kousek výš. Nebyla to ale pouze technika, která doznala výrazných změn. Přehodnocena byla také stránka designu. Fiat odložil křivky a vrhnul se do světa ostrých hran. Kombinace – zlepšená technická úroveň a nové pojetí designu přivedla na svět Fiat Stilo.

Mnozí z dřívějších přívrženců Fiatu byli novým designem zaskočeni, mnozí tuto změnu Fiatu dodnes nepustili a našli jistě tací, kteří zato Fiat zavrhli. Nicméně Fiat počáteční kritiku ustál a Stilo na trhu prosadil. Stilo Multiwagon po stránce designu příliš velkým překvapením nebylo, veškerá pozornost se proto směřovala na další novinky v pořadí. Mezi nimi byla i nová Panda.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Panda a historie, Fiat Gingo není Twingo, Fiat se mění
  2. Sympatická krabička, vnitřní prostor, zpracování interiéru
  3. Přístrojová deska, odkládací prostory, sedadla, motory
  4. Jízdní vlastnosti, závěrečný verdikt, soupis výbavy, ceny
Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků