Fiat MultiAir: zásadní modernizace „benzínů”?

Koncern Fiat představil svoji systémovou, svým způsobem převratnou modifikaci zážehového motoru jménem MultiAir.

Ačkoli to řada motoristů nese s nelibostí, automobilka Fiat patří k předním vývojářům vznětových motorů. Osmdesátá léta patřila spolehlivým a jednoduchovým „komurkovým“ jednotkám, na jejich sklonku se představil vznětový motor s přímým vstřikováním nafty (vůbec poprvé v sériové produkci osobních automobilů) a nové tisiciletí bylo svědky vůbec první aplikace vstřikovací lišty common-rail (JTD), která je dosud nepřekonaným systémem a používají ji takřka všechny automobilky na světě.

Zážehové motory jsou na rozdíl od těch vznětových v posledních desetiletích spíše opomíjeny a zásadních změn nedoznávají, ačkoli nelze zcela opomenout třeba ventily s proměnným časováním a zdvihem, postupné přeplňování nebo technologii přímého vstřikování paliva. Není proto divu, že ve světle současných pseudoekologických požadavků, kladených na spalovací pohonné jednotky, zážehový motor poněkud zaostává a při pohledu do ceníků modelů řady automobilek jsou spíše na ústupu. Fiat nyní představuje významnou modifikaci pojmenovanou MultiAir, která se ponejprv objeví koncem letošního roku ve voze Alfa Romeo MiTo GTA.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Systém Fiat MultiAir by měl zážehovému motoru výrazně přidat na výkonu bez potřeby vyšších otáček a zároveň snížit měrnou spotřebu paliva a emise. Jeho funkčnost spočívá v aktivní regulaci množství a kvality čerstvého vzduchu, který vstupuje do válců.

Na většině současných motorů je množství vzduchu pohlcovaného válci regulováno konvenční škrticí klapkou pevně spojenou s pedálem plynu. Nevýhodou tohoto primitivního mechanizmu jsou zhruba desetiprocentní ztráty při překonávání odporu klapky a vyrovnávání tlaku spálené směsi s atmosférickým tlakem při výfuku. Novinkou systému MultiAir je elektrohydraulické ovládání sání na rozdíl od běžných elektromechanických jednotek. Tato relativně jednoduchá soustava svým působením v podstatě nahrazuje proměnné časování ventilů v závislosti na aktuálních požadavcích řidiče na dynamické vlastnosti jeho vozu. Další předností systému je jeho velmi nízká spotřeba energie.

Fiat tvrdí, že jeho soustava MultiAir zvýší výkon motoru o 10 %, o 15 % sníží otáčky nutné k dosažení vrcholu točivého momentu a o 10 % spotřeba paliva a tedy i emise CO2 klesnou o 10 až 25 %.

Jak bylo naznačeno výše, první aplikací systému MultiAir bude pohoná jednotka Alfy MiTo GTA (psali jsme o ní na tomto místě), která z objemu pouhých 1,75 l dává plných 240 koní. Na tomto výsledku se podílí MultiAir v kombinaci s konvenčním přeplňovacím turbodmychadlem. Podle Fiatu se však MultiAir naplno uplatní v nové generaci jeho dvouválcových motorů, což by mohlo zvýšit naděje návratu dvouválců do běžné automobilové praxe. Inu, jsme zvědaví...  

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Test ojetiny BMW řady 1

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu. Vybírejte ale pečlivě.

včera | David Rusol | 16 příspěvků
Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků
TEST Fiat 124 Spider - Miata po italsku je víc než jen víkendovka...

Fiat 124 Spider

Oproti Mazdě MX-5 je větší, těžší a chybí mu atmosférický motor. To zní jako cesta do pekel, ale jaká je "Fiata" doopravdy?

14.  11.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky