Fiat MultiAir: zásadní modernizace „benzínů”?

Koncern Fiat představil svoji systémovou, svým způsobem převratnou modifikaci zážehového motoru jménem MultiAir.

Ačkoli to řada motoristů nese s nelibostí, automobilka Fiat patří k předním vývojářům vznětových motorů. Osmdesátá léta patřila spolehlivým a jednoduchovým „komurkovým“ jednotkám, na jejich sklonku se představil vznětový motor s přímým vstřikováním nafty (vůbec poprvé v sériové produkci osobních automobilů) a nové tisiciletí bylo svědky vůbec první aplikace vstřikovací lišty common-rail (JTD), která je dosud nepřekonaným systémem a používají ji takřka všechny automobilky na světě.

Zážehové motory jsou na rozdíl od těch vznětových v posledních desetiletích spíše opomíjeny a zásadních změn nedoznávají, ačkoli nelze zcela opomenout třeba ventily s proměnným časováním a zdvihem, postupné přeplňování nebo technologii přímého vstřikování paliva. Není proto divu, že ve světle současných pseudoekologických požadavků, kladených na spalovací pohonné jednotky, zážehový motor poněkud zaostává a při pohledu do ceníků modelů řady automobilek jsou spíše na ústupu. Fiat nyní představuje významnou modifikaci pojmenovanou MultiAir, která se ponejprv objeví koncem letošního roku ve voze Alfa Romeo MiTo GTA.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Systém Fiat MultiAir by měl zážehovému motoru výrazně přidat na výkonu bez potřeby vyšších otáček a zároveň snížit měrnou spotřebu paliva a emise. Jeho funkčnost spočívá v aktivní regulaci množství a kvality čerstvého vzduchu, který vstupuje do válců.

Na většině současných motorů je množství vzduchu pohlcovaného válci regulováno konvenční škrticí klapkou pevně spojenou s pedálem plynu. Nevýhodou tohoto primitivního mechanizmu jsou zhruba desetiprocentní ztráty při překonávání odporu klapky a vyrovnávání tlaku spálené směsi s atmosférickým tlakem při výfuku. Novinkou systému MultiAir je elektrohydraulické ovládání sání na rozdíl od běžných elektromechanických jednotek. Tato relativně jednoduchá soustava svým působením v podstatě nahrazuje proměnné časování ventilů v závislosti na aktuálních požadavcích řidiče na dynamické vlastnosti jeho vozu. Další předností systému je jeho velmi nízká spotřeba energie.

Fiat tvrdí, že jeho soustava MultiAir zvýší výkon motoru o 10 %, o 15 % sníží otáčky nutné k dosažení vrcholu točivého momentu a o 10 % spotřeba paliva a tedy i emise CO2 klesnou o 10 až 25 %.

Jak bylo naznačeno výše, první aplikací systému MultiAir bude pohoná jednotka Alfy MiTo GTA (psali jsme o ní na tomto místě), která z objemu pouhých 1,75 l dává plných 240 koní. Na tomto výsledku se podílí MultiAir v kombinaci s konvenčním přeplňovacím turbodmychadlem. Podle Fiatu se však MultiAir naplno uplatní v nové generaci jeho dvouválcových motorů, což by mohlo zvýšit naděje návratu dvouválců do běžné automobilové praxe. Inu, jsme zvědaví...  

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků