Fiat Mefistofele (1923): devadesátiny pekelného vládce Sira Eldridge

Teprve britský šlechtic dovedl monstrózní italský speciál k legendárnímu sportovnímu úspěchu. Tedy přesněji, k absolutnímu rychlostnímu rekordu své doby, jenž se do historie mimochodem zapsal jako vůbec poslední, který se odehrál na běžné silnici…

Zrození bestie

Příběh závodního Fiatu s označením SB4 se začal psát již v roce 1908, kdy byl tento stroj s pohonem zadních kol řetězy na vnější straně rámu představen. Britský šlechtic Sir Ernest Arthur Douglas Eldridge pak jeden z vyrobených vozů viděl v ostrém závodě Grand Prix a rozhodl se jej získat a přestavět na vozidlo pro zdolávání rychlostních rekordů.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Mefistofele kombinoval obstarožní techniku monopostu Fiat SB4 s ohromným leteckým šestiválcem Fiat A-12 Bis 

Pod kapotou tohoto stroje trůnil motor s objemem 18 l, což se Eldrigemu zdálo jako málo, takže se rozhodl původní pohonnou jednotku nahradit motorem leteckým. U Fiatu si proto objednal kapalinou chlazený řadový šestiválec typu A-12 Bis s objemem 21,7 l. Technici Sira Eldridge se pak pustili do jeho dílčích modifikací, z nichž za pozornost stojí především upravená hlava válců, jež nově disponovala nejen čtveřicí ventilů (SOHC), ale také stejným počtem zapalovacích svíček na každém z nich!

Zapalování zajišťovala modifikovaná soustava Magneti Marelli a motor si vystačil s dvojicí karburátorů a kompresním poměrem 5:1. Na konci tohoto projektu se z šestiválce Fiat A-12 podařilo vykřesat plných 320 koní (234 kW) při pouhých 1 800 ot./min. Říká se, že z důvodu zástavby dlouhého a těžkého motoru prodloužil Eldridge původní podvozek obstarožního Fiatu SB4 s pomocí dílů z jednoho autobusu, jenž ukončil svoji službu v londýnské městské dopravě…

Víkendové čtení: Alfa Romeo 158 Alfetta

Víkendové čtení: Alfa Romeo 158 Alfetta

Brzdy měla tato bestie pouze na zadních kolech, což vyžadovalo ovládání jen velmi zkušeným řidičem. Během prvních zkušebních jízd si toto monstrum vysloužilo přiléhavé pojmenování Mefistofele plynoucí především z neuvěřitelného hluku a množství kouře, jimiž ohromný motor děsil okolí.

V ostré premiéře se Mefistofele představil na britském okruhu Brooklands přesně před devadesáti lety a ihned zazářil: Sir Ernest Eldridge za jeho volantem ustanovil nový světový rekord na půl míle s pevným startem. Ovšem to nejzajímavější mělo teprve přijít…

Předchozí KAPITOLY Následující
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

včera | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků