Fiat Mefistofele (1923): devadesátiny pekelného vládce Sira Eldridge

Teprve britský šlechtic dovedl monstrózní italský speciál k legendárnímu sportovnímu úspěchu. Tedy přesněji, k absolutnímu rychlostnímu rekordu své doby, jenž se do historie mimochodem zapsal jako vůbec poslední, který se odehrál na běžné silnici…

Zrození bestie

Příběh závodního Fiatu s označením SB4 se začal psát již v roce 1908, kdy byl tento stroj s pohonem zadních kol řetězy na vnější straně rámu představen. Britský šlechtic Sir Ernest Arthur Douglas Eldridge pak jeden z vyrobených vozů viděl v ostrém závodě Grand Prix a rozhodl se jej získat a přestavět na vozidlo pro zdolávání rychlostních rekordů.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Mefistofele kombinoval obstarožní techniku monopostu Fiat SB4 s ohromným leteckým šestiválcem Fiat A-12 Bis 

Pod kapotou tohoto stroje trůnil motor s objemem 18 l, což se Eldrigemu zdálo jako málo, takže se rozhodl původní pohonnou jednotku nahradit motorem leteckým. U Fiatu si proto objednal kapalinou chlazený řadový šestiválec typu A-12 Bis s objemem 21,7 l. Technici Sira Eldridge se pak pustili do jeho dílčích modifikací, z nichž za pozornost stojí především upravená hlava válců, jež nově disponovala nejen čtveřicí ventilů (SOHC), ale také stejným počtem zapalovacích svíček na každém z nich!

Zapalování zajišťovala modifikovaná soustava Magneti Marelli a motor si vystačil s dvojicí karburátorů a kompresním poměrem 5:1. Na konci tohoto projektu se z šestiválce Fiat A-12 podařilo vykřesat plných 320 koní (234 kW) při pouhých 1 800 ot./min. Říká se, že z důvodu zástavby dlouhého a těžkého motoru prodloužil Eldridge původní podvozek obstarožního Fiatu SB4 s pomocí dílů z jednoho autobusu, jenž ukončil svoji službu v londýnské městské dopravě…

Víkendové čtení: Alfa Romeo 158 Alfetta

Víkendové čtení: Alfa Romeo 158 Alfetta

Brzdy měla tato bestie pouze na zadních kolech, což vyžadovalo ovládání jen velmi zkušeným řidičem. Během prvních zkušebních jízd si toto monstrum vysloužilo přiléhavé pojmenování Mefistofele plynoucí především z neuvěřitelného hluku a množství kouře, jimiž ohromný motor děsil okolí.

V ostré premiéře se Mefistofele představil na britském okruhu Brooklands přesně před devadesáti lety a ihned zazářil: Sir Ernest Eldridge za jeho volantem ustanovil nový světový rekord na půl míle s pevným startem. Ovšem to nejzajímavější mělo teprve přijít…

Fiat

Fiat (zkratka z Fabbrica Italiana Automobili Torino) je největší italská automobilka. Byla založená v roce 1899 a vyráběla také motory, vojenská auta nebo letadla. Fiat v roce 2009 uzavřel partnerství s americkým Chryslerem, od roku 2021 spadá do skupiny Stellantis.

Fiat 500 • Fiat 124 Spider • Fiat Panda •  Fiat PuntoFiat Tipo • Fiat 500L • Fiat 500X • Fiat 500C

Předchozí KAPITOLY Následující
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST BMW 430i Cabrio: Léto sice skončilo, ale zábava může pokračovat

BMW 430i Cabrio

Čtyřválec, sportovní automatická převodovka, pohon zadních kol a otevřené nebe nad hlavou. Co by se mohlo pokazit?

včera | Vladimír Kadera | 7 příspěvků
DS 4 je synonymem pařížského luxusu. Už jsme se svezli a máme dobré zprávy

DS 4 PureTech a E-Tense

Tři roky po ukončení výroby se vrací DS 4 ve druhé generaci. Jak jezdí, jsme vyzkoušeli v zemi, kde je tenhle kompaktní model s nádechem luxusu doma: ve Francii.

17.  9.  2021 | David Šprincl | 12 příspěvků
TEST Volkswagen Arteon R 2.0 TSI SB: Chladnokrevně efektivní bijec v kvádru

Vokswagen Arteon R Shooting Brake

Velké benzinové kombi s pořádnou porcí výkonu a bez elektromotorů? Do budoucna půjde o stále vzácnější zboží. V téhle formě je snadné odpustit mu i drobné nedokonalosti.

14.  9.  2021 | Richard Herbich | 35 příspěvků