Fiat Mefistofele (1923): devadesátiny pekelného vládce Sira Eldridge

Teprve britský šlechtic dovedl monstrózní italský speciál k legendárnímu sportovnímu úspěchu. Tedy přesněji, k absolutnímu rychlostnímu rekordu své doby, jenž se do historie mimochodem zapsal jako vůbec poslední, který se odehrál na běžné silnici…

Zrození bestie

Příběh závodního Fiatu s označením SB4 se začal psát již v roce 1908, kdy byl tento stroj s pohonem zadních kol řetězy na vnější straně rámu představen. Britský šlechtic Sir Ernest Arthur Douglas Eldridge pak jeden z vyrobených vozů viděl v ostrém závodě Grand Prix a rozhodl se jej získat a přestavět na vozidlo pro zdolávání rychlostních rekordů.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Mefistofele kombinoval obstarožní techniku monopostu Fiat SB4 s ohromným leteckým šestiválcem Fiat A-12 Bis 

Pod kapotou tohoto stroje trůnil motor s objemem 18 l, což se Eldrigemu zdálo jako málo, takže se rozhodl původní pohonnou jednotku nahradit motorem leteckým. U Fiatu si proto objednal kapalinou chlazený řadový šestiválec typu A-12 Bis s objemem 21,7 l. Technici Sira Eldridge se pak pustili do jeho dílčích modifikací, z nichž za pozornost stojí především upravená hlava válců, jež nově disponovala nejen čtveřicí ventilů (SOHC), ale také stejným počtem zapalovacích svíček na každém z nich!

Zapalování zajišťovala modifikovaná soustava Magneti Marelli a motor si vystačil s dvojicí karburátorů a kompresním poměrem 5:1. Na konci tohoto projektu se z šestiválce Fiat A-12 podařilo vykřesat plných 320 koní (234 kW) při pouhých 1 800 ot./min. Říká se, že z důvodu zástavby dlouhého a těžkého motoru prodloužil Eldridge původní podvozek obstarožního Fiatu SB4 s pomocí dílů z jednoho autobusu, jenž ukončil svoji službu v londýnské městské dopravě…

Retro | Alfa Romeo

Víkendové čtení: Alfa Romeo 158 Alfetta

Brzdy měla tato bestie pouze na zadních kolech, což vyžadovalo ovládání jen velmi zkušeným řidičem. Během prvních zkušebních jízd si toto monstrum vysloužilo přiléhavé pojmenování Mefistofele plynoucí především z neuvěřitelného hluku a množství kouře, jimiž ohromný motor děsil okolí.

V ostré premiéře se Mefistofele představil na britském okruhu Brooklands přesně před devadesáti lety a ihned zazářil: Sir Ernest Eldridge za jeho volantem ustanovil nový světový rekord na půl míle s pevným startem. Ovšem to nejzajímavější mělo teprve přijít…

Předchozí KAPITOLY Následující
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 31 příspěvků
Test: VW Golf GTI je i po faceliftu nejlepším hot-hatchem všedních dnů...

Volkswagen Golf GTI (2017)

Nedávný facelift Volkswagenu Golf se dotkl i verze GTI. Vyzkoušeli jsme základní variantu s manuální převodovkou.

15.  6.  2017 | Milan Lažanský | 44 příspěvků
Test: Kiu Rio jsme vyzkoušeli v základní výbavě. Je to dobrá koupě?

Kia Rio 1,25 CVVT

Nová Kia Rio si chce v segmentu B ukousnout větší kus koláče, než kdy předtím. Po týdenním soužití už víme, že na to předpoklady rozhodně má.

11.  6.  2017 | Milan Lažanský | 9 příspěvků