Fiat Idea: překvapivá kvalita a prostor (velký test)

Na český trh dorazil nový Fiat Idea. Rodinný automobil hodlá oslovit dostatečným vnitřním prostorem a kvalitním interiérem. Překvapil! Žhavou novinku jsme otestovali s motorem 1.4 16V s výkonem 70 kW/95 k. Přes sto obrázků, zvuky, výbava, ceny.
Fiat Idea: překvapivá kvalita a prostor (velký test)
Seznam kapitol
  1. Fiat a kvalita, vůz z nové školy, design, charakteristické prvky, rozměry
  2. Interiér - nečekaná kvalita, plasty, zpracování, slícování, ergonomie, sedadla
  3. Palubní deska, ovládací prvky, přístrojová deska, moře odkládacích ploch
  4. Vnitřní prostor, místo pro čtyři a půl, zavazadlový prostor - variabilita, objem
  5. Zavazadlový prostor - pokračování, charakteristika motoru, dynamika, zvuky
  6. Jízdní vlastnosti, podvozek, posilovač, řazení, brzdy, potahové látky
  7. Kompletní seznam výbavy, ceny příplatkových položek, technické parametry
  8. Závěrečná fotogalerie, více jak 100 obrázků, i nepublikovaných

Když přijde řeč na kvalitu Fiatů, rozhoří se obvyklá diskuse. Na jedné straně stojí majitelé italských vozů a jejich příznivci, na druhé straně zapřísáhlí „antifiaťáci“. Majitelé vyjadřují většinou spokojenost, případně poukazují na menší nedostatky týkající se kvality zpracování. Sem tam se objeví nějaká chybka v elektronice, blikající kontrolka airbagu, nedokonalosti ve spárování plastů, nic vážného.

Oponenti to vidí jinak. Fiat je „šmejd“, nekvalitní plasty, špatné slícování, špatné….vlastně všechno. Oba tábory mají svůj vyhraněný názor, „fiaťáci“ nedají na své miláčky dopustit, na druhé straně řeky značka neexistuje. Na milost se bere maximálně Alfa Romeo – ten design má něco do sebe. Kdyby se diskuse oprostily od předsudků, dospěje tábor sympatizantů i odpůrců ke stejnému názoru: Fiat dělá pokroky.

Posun v kvalitě můžeme pozorovat několik let, s posledními modely ještě zesílil. Zatočit s pověstí producenta nekvalitních vozů se automobilka pokusila před několika lety (modelem Stilo), kritizovat se však nepřestalo. Dílčí nedostatky (přesně takové, o nichž se zmiňuji na začátku) vytvořily prostor k diskusím, kolotoč urážek a posměšků se rozjel nanovo. Dlužno podotknout, Stilo zabodovalo u novinářů, majitelé si nestěžují.

Každopádně cesta za vyšší kvalitou nekončí, nový kurz nastavený modelem Stilo podpoří další modely. U Pandy můžeme o přínosu diskutovat, je to přece jen  malý poměrně laciný vůz, u Idey – testované novinky – je tomu právě naopak. Na první pohled, následně i druhý a třetí se jedná o dospělý automobil, který zůstal prostý většiny chyby, které se Fiatu v minulosti i současnosti vytýkají.

Špatná a dobrá zpráva

Ta špatná zní: Je to Fiat. Ta dobrá: Je to Fiat. Blíže ke špatným zprávám. Fiat Idea reprezentuje novou filosofii, jež přinesla moderní ostrý design, trochu německého nápadu do italské všednosti (tušíte správně, je to naopak). Všem fanouškům kulatých Fiatů nezbývá než zamáčknout slzu, zavzpomínat na staré dobré kulaté časy a přehodit výhybku. Nemusíte se bát, Idea je hezká slečna.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Idea se rozhlíží na českém trhu. Vyjela přímo z autosalonu. Je to hezká slečna

A nyní dobré zprávy. Když si Ideu prohlédnete, když do ní nasednete a rozhlédnete se kolem, stěží uvěříte, že sedíte ve Fiatu. Kvalitativní posun, ať už hovoříme o výběru a zpracování materiálů nebo celkovém vzezření interiéru, je obrovský. Kdo poznal Uno, Cromu, Tempru, Punto, Stilo, neuvěří vlastním očím. Na druhé straně skrytý hlas našeptává – to přece není Fiat (není to spíše Opel?).

Větší než se zdá (design)

Vnější podoba vozu odpovídá současnému trendu, převažují ostré linky, obliny lze pozorovat spíše v náznacích. Přední část vozu charakterizují sdružené přední světlomety dynamického tvaru, mohutný přední nárazník a prudce se svažující přední kapota. Ta přechází v rozměrné čelní sklo, které pokračuje v zaoblenou střechu. Při pohledu z boku vynikne vejčitý tvar karoserie, vytažená střecha.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Zadní část prozradí leccos o šířce vozu. Realita vypadá o něco lépe než obrázky.
--- Rozměrné zadní sklo pomáhá při couvání..

Na fotografiích vypadá Idea menší, ve skutečnosti znatelně převyšuje většinu automobilů na silnici. Výškový rozdíl si uvědomíte zejména na parkovištích a křižovatkách. Ostré linky vozu sluší, stejně tak oranžová barva (tu oblékal testovaný vůz). Jelikož se jedná o žhavou novinku, přitahuje Idea pozornost. Při focení vozu na parkovišti před supermarketem (pro demonstraci jeho výšky) byl automobil středem pozornosti.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek 
Na fotografiích vypadá Idea jako prcek...Skutečné rozměry vyniknou na parkovišti,
když se Idea postaví vedle jiných osobních automobilů

Se zájmem jsem vyslechl názor některých přihlížejících. Idea se většinou líbila. Lidé, kteří znali Ideu z fotografií, byli překvapeni její výškou, stejně reagovalo několik mých známých. Jedna reakce za všechny: „Na fotkách to vypadá jako prcek a on je to docela macek.“ Idea klame – podobně jako Ignis  - tělem. Jediným prvkem, který může a také vyvolává rozporuplné reakce, je úzká záď.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Při pohledu z boku vynikne výška vozu --- Detail: zadní světlomety --- Detail:
dynamické, trochu zamračené přední světlomety

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Fiat a kvalita, vůz z nové školy, design, charakteristické prvky, rozměry
  2. Interiér - nečekaná kvalita, plasty, zpracování, slícování, ergonomie, sedadla
  3. Palubní deska, ovládací prvky, přístrojová deska, moře odkládacích ploch
  4. Vnitřní prostor, místo pro čtyři a půl, zavazadlový prostor - variabilita, objem
  5. Zavazadlový prostor - pokračování, charakteristika motoru, dynamika, zvuky
  6. Jízdní vlastnosti, podvozek, posilovač, řazení, brzdy, potahové látky
  7. Kompletní seznam výbavy, ceny příplatkových položek, technické parametry
  8. Závěrečná fotogalerie, více jak 100 obrázků, i nepublikovaných
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

včera | David Rusol | 20 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Minitest Renault Espace 1.8 TCe

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 10 příspěvků
TEST Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline – Golfův revír

Volkswagen Polo 1.0 TSI

Segment malých vozů pomalu dorůstá modely nižší střední třídy. Nový Volkswagen Polo je toho důkazem, z vyšších tříd si navíc půjčil i několik užitečných technologií.

7.  12.  2017 | Jan Mička | 30 příspěvků