Kapitoly článku:
- Fiat nabral druhý dech, zajímavý vzhled, nastupování
- Vnitřní a zavazadlový prostor, interiér, uspořádání, plasty, prvky
- Centrální uspořádání, odkládací plochy, výborný motor, odhlučnění
- Jízdní vlastnosti, řízení, brzdy, plusy, minusy, parametry
- Všechny snímky (i nepublikované)
Pro klidnou jízdu
Naladění podvozku patří k měkčím, Idea se proto umí slušně vypořádat s nerovnostmi na vozovce. Běžné nerovnosti odfiltruje jistě a neobtěžuje posádku nepříjemnými rázy (snad jen vrzáním plastů), větší už jsou uvnitř cítit. Jízdní vlastnosti odpovídají naladění podvozku a proporcím karoserie, takže můžete očekávat při poklidné jízdě poklidné chování, v zatáčkách se ovšem připravte na větší náklony a na klikatých silničkách při dynamické jízdě také pohupování.
Pokud posunete zadní lavici maximálně vzad, získáte dostatek
prostoru v oblasti kolen --- Panoramatické zrcátko umožňuje sledovat
dění na zadních sedadlech
To samozřejmě neznamená, že Idea zatáčku neustojí a má výrazné tendence ujíždět z cesty. Zvolený směr udrží, ale větší náklony na jistotě nepřidají. Tip pro maximálně pohodlnou jízdu zní: žádné trhání volantem, plynulé pohyby a průměrná nájezdová rychlost v zatáčce. Z výše uvedeného vyplývá, že slalom nebude nejsilnější stránkou vozu. Řízení charakterizuje, jak je u Fiatu zvykem, posilovač řízení s přehnaným účinkem, řízení je proto velmi měkké, a to i v normálním režimu.
Takovou přihrádku má k dispozici i spolujezdec
Pokud aktivujete tlačítko City, můžete volantem otáčet doslova očima. Při parkování má takový režim možná smysl, v běžném provozu nikoliv. Volant má typický tvar, široký věnec se nedrží špatně, ale už jsem zkusil lepší. Na druhou stranu musím uznat, že řízení je z přesnějších, auto reaguje i na jemné otočení volantem. Přesností mě potěšilo i řazení. Jednotlivé stupně zapadají lehce, dráhy mezi nimi jsou sice delší, ale přesné. Jedničku si zaslouží i účinné brzdy s postupným nástupem brzdného účinku.
Názor ženy
Ten je v tomto případě jednoznačný a plný superlativů. Přítelkyně označila Ideu ze nejlepší automobil, který doposud řídila, chválila vyšší posez, výborný výhled z vozu, jemné řazení a silný účinek posilovače. Jak jsem předpokládal, oblíbila si i režim City. Idea se jí zamlouvala rovněž zvenčí, líbila se jí sedadla, počet odkládacích ploch i přístrojová deska uprostřed. Navíc chválila kompaktní rozměry, jež usnadňují parkování.
Plusy
- Prostorný a vzdušný interiér
- Množství odkládacích ploch
- Kultivovaný a živý motor
- Účinné brzdy
Minusy
- Větší náklony v zatáčkách
- Příliš silný účinek posilovače
Parametry
- Fiat Idea 1.4 16V
- Rozměry: 3930 × 1698 × 1660
- Rozvor: 2508 mm
- Hmotnost: 1155 kg
- Zavazadlový prostor: 320/1420 l
- Kola: 195/60 R 15, litá
- Motor: 1.4 16V, výkon: 70 kW při 5800 ot./min., točivý moment: 128 Nm při 4500 ot./min
- Převodovka: pětistupňová, manuální
- Zrychlení na 100 km/h: 11,5
- Max. rychlost: 175
- Spotřeba: 8,5/5,5/6,6
- Základní cena: 446 900
- Cena testované verze: 452 900