Fiat Idea 1.4 16V: auto s nápadem

Fiat Idea se začíná na českém trhu pomalu prosazovat. Kompaktnímu MPV, jež společně s modelem Panda zahájilo modelou ofenzívu italského výrobce, jsme otestovali s výborným motorem 1.4 16V (70 kW/95 k).
Fiat Idea 1.4 16V: auto s nápadem
Seznam kapitol
  1. Fiat nabral druhý dech, zajímavý vzhled, nastupování
  2. Vnitřní a zavazadlový prostor, interiér, uspořádání, plasty, prvky
  3. Centrální uspořádání, odkládací plochy, výborný motor, odhlučnění
  4. Jízdní vlastnosti, řízení, brzdy, plusy, minusy, parametry
  5. Všechny snímky (i nepublikované)

Fiat má kompaktní MPV. Žádný div. Nějaké „empévéčko“ chce vyrábět každá automobilka, až mám někdy pocit, že Ferrari jednou natáhne Modenu na skřipec, zvětší světlou výšku, rozšíří rozvor, nafoukne karoserii, přidá druhou a třetí řadu sedadel a spustí kampaň, v níž rozmete Volkswagen nebo Renault na kusy. Ale zpět k Fiatu. Jeho kompaktní MPV se jmenuje Idea a svoji vizi malého, prostorného vozu prezentoval poprvé na autosalonu v Ženevě v roce 2003.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Podobnou přední část dostala letos v Ženevě i upravená Multipla

Společně s ní se ukázala návštěvníkům i malá Panda, která si úspěšně klestí cestu Evropou (když už jsem u toho, s Ideou to v České republice zpočátku příliš slavné nebylo, ale začíná se blýskat na lepší časy a Idea se začíná prodávat). Obě zmíněná vozítka se objevila na scéně doslova za pět minut dvanáct, neboť celá automobilka Fiat začala připomínat kolabujícího kardiaka a hrozilo, že pokud se něco nestane, infarkt na sebe nenechá dlouho čekat.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Zezadu naopak vypadá Idea trochu zvláštně

Naštěstí pro Fiat se chopil kormidla zkušený kapitán Umberto Agnelli, jenž odstartoval důležité reformy a začal se více věnovat tomu, čím se italský výrobce proslavil - výrobě osobních automobilů. Bohužel jeho smělé plány zastavila zákeřná choroba. Panda s Ideou byly první vlaštovky proklamované modelové ofenzívy (tyto modely se samozřejmě připravovaly dlouho dopředu). Ideu i Pandu určitě znáte, oba vozy se u nás chvíli prodávají, Panda má před Ideou náskok.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Z boku vypadá Idea zajímavě. --- 15palcová kola autíčku sluší
--- Hranatá světla vypadají trochu zvláštně

Oba vozy jsme na Autorevue.cz již představili a otestovali. Zatímco Pandu jsme prověřili v rychlém testu i megatestu, Idea na regulérní testovaní čekala. Dočkala se. Musím přiznat, že jsem zpočátku nebyl úplně nadšen, že usednu za volant automobilu, který jsem už vyzkoušel. Nakonec jsem místo povinného týdne za volantem strávil osm příjemných dní. 

Jiný motor i výbava

Proti prvnímu testu se změnil motor, barva vnějšku i vnitřku a změnil se i stupeň výbavy. Co se nezměnilo, byl vnější tvar s vypoulenou střechou, kratičkou přídí a useknutou nekompromisní zádí. Zepředu vypadá Idea nekonfliktně a z tohoto pohledu se mně líbí. Méně nadšený jsem z úzké zadní části, která se svým nulovým převisem, vystrčenými pneumatikami a hranatými světly vypadá jako poraněný netopýr. Ale nechci vám vnucovat svůj názor.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
U zadních sedadel můžete regulovat sklon opěradla

Zvláště zezadu vzbuzuje Idea dojem uzoučkého vozu, který přepraví pouze vychrtlé modelky nebo trpaslíky. Opak je pravdou. To, že někdy vypadají věci větší, než se zdají, vás Idea přesvědčí, jakmile otevřete dveře a pokusíte se nastoupit. Na takové neduhy jako nízký strop a z toho plynoucí nepříjemné nastupování, ohýbání se a otloukání o hrany karoserie můžete zapomenout. Do vozu se vám bude nastupovat velmi příjemně, ať máte 170 cm nebo 190 cm.

Příjemné pocity vás neopustí ani v interiéru, jenž působí vzdušně a prostorně. Naštěstí nezůstává pouze u pocitů, takže můžete očekávat dostatek prostoru v oblasti hlavy, kolen i ramen. Místo přebývá zejména v oblasti hlavy (směrem vzhůru), ale stejný stav může nastat i v oblasti kolen. Zde záleží na pozici posuvné zadní lavice. Pokud je lavice posunuta maximálně vzad, usadí se za 185 cm vysokého řidiče stejně vysoký pasažér naprosto pohodlně. V opačném případě se s prostorem rozlučte.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Do vozu se vám bude nastupovat díky vyšší stavbě karoserie
velmi příjemně

Pasažér vysoký 185 cm se sice na zadních sedadlech usadí bez obtíží, ale euforie z výjimečného prostoru v oblasti kolen vyprchá. Pokud se rozhodnete, že si trochu toho komfortu na zadních sedadlech užijete a posunete lavici zase maximálně vzad, zmenšíte zavazadlový prostor. Faktem ale je, že rozdíl mezi větším a menším zavazadlovým prostorem a pření a zadní pozicí lavice není nijak dramatický, až bych řekl zanedbatelný. 

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Fiat nabral druhý dech, zajímavý vzhled, nastupování
  2. Vnitřní a zavazadlový prostor, interiér, uspořádání, plasty, prvky
  3. Centrální uspořádání, odkládací plochy, výborný motor, odhlučnění
  4. Jízdní vlastnosti, řízení, brzdy, plusy, minusy, parametry
  5. Všechny snímky (i nepublikované)
Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků