Fiat Grande Punto: malé Maserati pro každého (velký test)

Nové Punto je na trhu teprve pár měsíců a za tu dobu stačilo pořádně rozvířit klidnou hladinu segmentu malých vozů. Ihned po svém vstupu se "bejby Maserati" stalo nejprodávanějším vozem v Evropě, a tak je na místě zjistit, co se nachází pod povedenou karosérií. Patří Punto na špici svého segmentu oprávněně?
Fiat Grande Punto: malé Maserati  pro každého (velký test)
Seznam kapitol
  1. Slovo na úvod, Exteriér, Zavazdelník
  2. Interiér, Motor, Spotřeba, Jízda s Puntem
  3. Zhodnocení, Plusy a minusy, Technické parametry
  4. Kompletní fotogalerie (vč. nepublikovaných snímků)

Fiat Grande Punto již při svém představení dokonale ohromilo svým designem. Tvář, která jakoby vypadala z oka sportovním modelům Maserat,i si okamžitě získala velkou pozornost. Další potvrzení, že Fiat svým modelem trefil přesně hřebíček na hlavičku dokazují velmi vysoké prodeje v celé Evropě, Punto se stalo během krátké chvíle nejprodávanějším vozem na tomto trhu. Ovšem samotný design by nestačil a bez dobře zvládnuté kvality a techniky by původní euforie rychle opadla.

Již při prvním seznámení se Punto ukázalo v dobrém světle a testovací jízdy naznačily, kde budou silné stránky malého Fiatu. Navíc Punto míří segmentu, který je u nás velmi sledován. Přestože patří Punto do třídy malých vozů, nejedna rodina volí jako svůj jediný vůz právě zástupce tohoto segmentu. Ve třídě se tedy musí Punto utkat s klasikami jako je Renault Clio, Citroen C3, Seat Ibiza, Opel Corsa a nebo Škoda Fabia. Na otázku, zda se Grande Punto stane králem své třídy, zkusíme odpovědět v našem testu.

Maserati v malém

Punto již při prvním představení vzbudilo opravdu velký zájem a to hlavně díky svému designu. Italské automobilky jsou známy svou horkokrevností a velmi často kladou důraze na emoce, které musí z vozu doslova zářit. V tomto ohledu jde Punto s touto tradicí zcela bez okolků a díky některým prvkům dostalo přízvisko "malé Maserati".

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Příslušnost Punta k italskému temperamentu se nedá zapřít.

Sportovní střih Grande Punta je patrný v celém pojetí, ovšem nejsilnější stránkou stylingu vzbuzující emoce je přední část vozu. Právě díky ni vzniklo ono přirovnání ke zmíněným sportovním vozům. Černá mřížka chladiče, jakoby vypouklá kapota motoru a přední světlomety, které mají zepředu malý průmět, jsou hluboko protaženy do boku a ukrajují kus z kapoty, jsou velmi podobné stylu italského trojzubce z posledních let. Zepředu tak působí Punto opravdu velmi dynamicky.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Přední část vozu působí jako zmenšenina Maserati.

Jak to tak již v nové době bývá, každá nová generace modelu - až na výjimky - povyroste. Nové Grande Punto 5D měří na délku 4 030 mm, na šířku 1 687 mm, na výšku 1 490 mm a rozvor má hodnotu 2 510 mm. Proti minulé generaci 5D Punta je tak delší o 195 mm, širší o 27 mm, vyšší o 10 mm a rozvor se protáhl o skvělých 50 mm. Punto se tak svými rozměry zařadilo na vrchol své třídy, pouze v některých rozměrech, jako je rozvor, ho někteří nejnovější konkurenti mírně poráží.

I když je nové Punto o téměř 20 cm větší, než jeho předchůdce, na stylingu se to nijak neprojevilo. Punto netrpí na žádné nevkusné převisy, nebo pocit, že je to malé auto s divně velkými proporcemi. Boční profil Punta je dost podobný minulé generaci, přední světlomety jsou protaženy do bočního profilu a zadní - typické "Punto" světlomety v C sloupku - také. Grande Punto je určitě více zaoblené, ostré hrany zde nemají téměř žádný prostor.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Punto v nové generaci pořádně povyrostlo, ovšem na designu se to nijak negativně neodrazilo.

Grande Punto převzalo od svých předchůdců některé prvky. Jedním z nich jsou i zadní světlomety, které jsou umístěny v C sloupku. Ty již ale protaženy až ke spodní hraně pátých dveří, ale končí se spodní hranou zadního okna. Část světel je pak umístěna na spodku zadního nárazníku. Zádi vozu dominuje mohutný zadní nárazník a do něj zapuštěné víko zavazadelníku. Právě mohutný nárazník, který je vyveden do boku vozu opticky rozšiřuje Punto, to pak působí, jako by čekalo na opravdu široké pneu. Mimo viditelné přesahu nárazníku vůči víku zavazadelníku zde však panují velké, rovné plochy.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Typické zadní světlomety jsou opět umístěny v C sloupku --- Zadní části vozu dominuje mohutný nárazník, který opticky rozšiřuje vůz.

Přední a zadní světlomety dávají Puntu zcela originální tvář. Do stylingu vozu jsou zasazeny velmi opatrně a přitom patří mezi hlavní rysy vozu. Bez předních světel, které mají zepředu kapkovitý tvar a přes svou velikost nepůsobí rušivě, by Puntu chyběla dávka agresivity v pohledu. Zadní světla pak vůči zvolené barvě působí částečně nevýrazně, ale na druhou stranu tvoří hranu C sloupku. Ze zadního a bočního pohledu tvoří pouze tenkou linku, ale jejich viditelnost i při slunečném dnu je výborná.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Přední i zadní světla jsou jedním z pilířů dynamického vzhledu vozu.

Na tom, jak nové Punto vypadá, má hlavní zásluhu renomovaný designér Giugiaro, který "spáchal" i jiné vozy koncernu Fiat, jako je Alfa Romeo 159, nebo Alfa Brera. Jeho důraz, který klade na individualizaci a sportovnost vozu, se Fiatu jistě vyplatil. Velmi dobrým prvkem jsou pak i vnější zpětná zrcátka, která jsou umístěna na stopkách.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
O design vozu se postaral Giugiaro --- Vnější zpětná zrcátka jsou povedeným detailem. 

Nový Fiat Grande Punto doslova vtrhl do segmentu malých vozů a okamžitě se setkal s neskutečným zájmem. Fiat sice před spuštěním výroby prohlásil, že Punto se má stát pilířem nové doby Fiatu, ovšem prodeje určitě musely překvapit každého. Značnou mírou na velké popularitě má určitě vnější styling vozu, který ubral na ostřejších hranách minulé generace a přidal mnoho detailů, které dělají z Grande Punta originální malé auto s velkou porcí pocitové dynamiky. Puntu určitě pomohly i prvky, které ho pak spojují se sportovními vozy Maserati, což k oblibě jistě jen pomohlo. Nebudu dělat jednoznačný závěr o vzhledu vozu, protože toto je velmi subjektivní a individuální, ale pokud bych měl v dnešní době hledat designem nejpovedenější malé auto, pak bych Grande Punto posadil na samotný vrchol. Tvary jsou zcela vyvážené, jedna část vozu přesně navazuje na druhou a všechny prvky jsou dokonale sladěné. A hlavně, Grande Punto umí vzbudit emoce pouhým pohledem.

Skromný zavazadelník

Přestože není Grande Punto koncipováno jako rodinný vůz, ekonomická situace v některých zemích velí k tomu, aby si rodiny pořizovaly podobné vozy jako jediné a hlavní auto. Z tohoto důvodu v našich končinách je velikost a využitelnost zavazadelníku klíčovým parametrem. Nové Grande Punto disponuje základním objemem 275 l, který lze po sklopení zadních dělených opěradel zvětšit až na 1030 l. Jsou to průměrné hodnoty daného segmentu a navíc, nové Punto má základní zavazadelník o 22 l menší, než jeho předchůdce. Větší vnější rozměry a větší rozvor se na praktičnosti nijak nepodepsaly.

Přístup do zavazadelníku je přitom velmi dobrý. Víko pátých dveří se otevírá vysoko a ani vysoká osoba nebude mít při nakládce a vykládce problém. Samotný otvor do zavazadelníku je široký a vysoký a naložení rozměrnějších předmětů tak bude hračkou. Malou a typickou nevýhodou malých kompaktů je pak vysoká nakládací hrana a podběhy zadních kol, které zabírají opravdu velkou část kufru. Rezerva je schována klasicky v podlaze.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Přístup do zavazadelníku je bezproblémový --- Lepší nakládce brání vysoká nakládací hrana --- Rezerva je umístěna v podlaze.

Samotná variabilita zavazadelníku je pak na svou třídu velmi dobrá. Asymetricky dělená zadní sedadla a opěradla umožňují přestavět zavazadelník do několika variant, dle aktuálních potřeb řidiče. Manipulace při sklápění a odklápění sedáků a opěradel je velmi snadná a přestavět zavazadelník po potřebné podoby je otázkou několika vteřin.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek
Punto nabízí řidiči slušnou porci variability zavazadlového prostoru.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Slovo na úvod, Exteriér, Zavazdelník
  2. Interiér, Motor, Spotřeba, Jízda s Puntem
  3. Zhodnocení, Plusy a minusy, Technické parametry
  4. Kompletní fotogalerie (vč. nepublikovaných snímků)
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

včera | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků