Fiat dostal cenu za vývoj dieselových motorů

Fiat byl opět vyznamenám za vývoj vznětových motorů. Jedná se především o jeho systém Common-Rail, který byl postupně převzat všemi hlavními evropskými výrobci automobilů.
Fiat dostal cenu za vývoj dieselových motorů

Časopis "The Economist" udělil během slavnostního večera v San Franciscu v Kalifornii panu Rinaldo Rinolfimu - výkonnému viceprezidentovi výzkumného centra Fiat - cenu za inovaci v kategorii "Energie a životní prostředí" za vývojovou práci technologie naftového motoru Common-Rail. Toto ocenění je poslední z mnoha, které výzkumné centrum Fiat získalo za dieselovou technologii.

Historie Common-Rail začala na konci 80. let spoluprací výzkumného centra s ostatními dceřinnými společnostmi Fiatu. Jejich cílem bylo dokončení výzkumu a vývoje za účelem předvedení technické a průmyslové proveditelnosti tohoto konceptu. Na začátku 90. let byly úspěšně překonány hlavní technologické brány systému.

Během let 1992 a 1993 úspěšně proběhly veškeré předběžné testy spolehlivosti a stálosti parametrů jak u motorů, tak i vozidel a na konci roku 1993 byly vzorky systému Common-Rail v dobře osvědčeném předprůmyslovém stadiu.

V posledním čtvrtletí roku 1997 se společnost Fiat Group ještě jednou stala pionýrem v komercializaci prvního dieselového motoru s přímým vstřikováním vybaveným systémem vstřikování paliva Common-Rail u vozidla Alfa Romeo 156, které poté získalo titul "Evropské vozidlo roku".

Během roku 1998 byl systém převzat všemi hlavními evropskými výrobci automobilů a v následujícím roce začala technologie Common Rail nacházet použití v lehkých a středních užitkových vozidlech. Fiat Group byla opět pionýrem aplikace v tomto segmentu zásluhou prvního zavedení této technologie na světě u lehkého nákladního vozidla Iveco Daily.

Mezitím již byla vyvíjena druhá generace systému - Multijet. Ten používá řízení elektronického vstřikování za účelem provedení více vstřiků než je současný počet dvou vstřiků během každého cyklu motoru. Tímto způsobem se spaluje stejné množství nafty uvnitř válce, ale po menších dávkách, aby se dosáhlo hladšího průběhu spalování.

Tajemství systému Multijet spočívá v provedení řídící jednotky a vstřikování, které zajišťují sérii velmi blízko rozmístěných vstřiků. Vývojoví pracovníci společnosti Fiat Auto vyvinuli tento proces vstřikování s cílem zajištění přesnějšího řízení tlaku a teplot uvnitř spalovací komory a účinnějšího využití vzduchu nasátého do válců.

Vylepšený produkt představuje nový průlom, neboť umožňuje dosažení vyššího výkonu, nižšího hluku při spalování, zejména při provozu studeného motoru, a předběžného splnění velmi přísné normy emise Euro 4.

Prvním motorem tohoto druhu je 1.9 JTD 16V s vícenásobným vstřikováním. Tento motor byl předveden ve světové premiéře na letošním 75. ročníku pařížského autosalonu a bude montován do modelů Alfa 156 a 147. V roce 2003 bude na řadě malá jednotka 1.3 JTD 16V Multijet: produkt s nesmírně kompaktními rozměry, které umožňují montáž do malých vozidel Fiat Group.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

bazar

Fiat 500X 1,4
Rok výroby: 2015
Stav: 7 076 km
Cena: 370 000 Kč
Fiat Freemont 2
Rok výroby: 2012
Stav: 104 912 km
Cena: 320 000 Kč
Fiat Scudo 1,9
Rok výroby: 1997
Stav: 256 458 km
Cena: 50 000 Kč
Fiat Ducato 2,2
Rok výroby: 2011
Stav: 75 942 km
Cena: 270 000 Kč
Fiat Ducato 2,2
Rok výroby: 2007
Stav: 140 553 km
Cena: 136 000 Kč
Fiat Panda 1,1
Rok výroby: 2010
Stav: 3 400 km
Cena: 114 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

dnes | Milan Lažanský
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků