Fiat dokončil převzetí automobilky Chrysler LLC

Italský koncern Fiat Group včera definitivně ovládl americkou značku Chrysler tím, že odkoupil zbývající podíly, jež dosud držely vlády USA a Kanady. Šestiprocentní podíl amerického Ministerstva financí jej přišlo na 500 milionů dolarů a 1,5 % Kanady stálo dalších 125 (opět amerických) dolarů. Tím podíl Fiat Group v Chrysleru vzrostl na rozhodujících 53,5 %, k čemuž došlo o plných šest let dříve, než se původně plánovalo. Před akvizicí Fiatu americké Ministerstvo financí do „starého“ Chrysleru napumpovalo 12,5 miliard dolarů a do této chvíle se mu skrze různé formy financování vrátilo zhruba 11,2 miliard, takže lze velmi zjednodušeně říci, že „celý cirkus“ stál americké daňové poplatníky nějakých 1,3 miliardy dolarů. Ve stanovisku Ministerstva se píše, že s navrácením těchto prostředků se již jaksi nepočítá, přesto z celého kolotoče okolo poslední hospodářské krize Chrysler (právě s významným přispěním Fiatu) vyšel překvapivě dobře.

Podle Ministerstva financí se díky investicím z Fiat Group podařilo zachovat miliony pracovních pozic v době vrcholící krize. Kdo ví, možná si podobnými tvrzeními státní úředníci jen kryjí svá pozadí, skutečnost je ale taková, že co do produkce relativně malý Fiat převzal amerického mamuta, který byl ještě před několika lety třetím největším producentem automobilů na světě. Je třeba osekat z něj již odumřelé údy a věřit v další prosperitu.

 

TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 8 příspěvků
Minitest Škoda Karoq 1.0 TSI: Dělám, co můžu! Stačí to?

Škoda Karoq 1.0 TSI (minitest)

Zázraky od malého litrového tříválce v poměrně velkém crossoveru raději nečekejte, poněkud překvapivě však základní motor z Karoqu nepoužitelnou brzdu provozu nedělá.

12.  5.  2018 | Miro Mihálik | 85 příspěvků
Minitest BMW 630d xDrive Gran Turismo: Rudý samet

BMW 630d xDrive GT (minitest)

Třílitrový šestiválce s jedním turbodmychadlem byl ještě donedávna základním vznětovým agregátem BMW 6 GT. Výkon 195 kW není malý, dost možná ani více nepotřebujete.

8.  5.  2018 | Jan Mička | 12 příspěvků