Fiat Dino - Ferrari pro méně majetné

Fiat Dino Spider se objevil poprvé v roce 1966 na Turínském autosalonu. Základní konstrukce motoru V6 pocházela od Ferrari.

Atraktivní karoserii navrhl slavný Pininfarina. O rok později následovalo v Ženevě Dino Coupé s karoserií od Bertoneho.

Označení Dino může někdy vyvolávat nedorozumění, neboť se objevuje jak v souvislosti s Fiatem, tak i v souvislosti s Ferrari. Fiat Dino byly sportovní vozy vyráběné v letech 1966 až 1972 s otevřenou i uzavřenou karoserií, jejichž motory V6 byly odvozeny od motorů Ferrari Dino V6. Pod značkou Dino prodával ovšem Enzo Ferrari téměř souběžně také své sportovní vozy odlišné konstrukce poháněné motory s méně než 12 válci.

Zatímco stroje Dino z dílen Ferrari byly čistokrevnými sportovními vozy s motorem uprostřed před zadní poháněnou nápravou, vsadil Fiat s typy Dino Spider a Dino Coupé na komfortnější cestování ve stylu Gran Turismo a na klasické uspořádání s motorem vpředu a pohonem zadních kol.

Fiat Dino vděčí za svou existenci především homologačním předpisům pro používání motorů v závodech Formule 2, které by Ferrari bez pomoci Fiatu nebyl schopen vlastními silami splnit (jednalo se především o relativně velké výrobní počty).

Dynamika exotického sportovního vozu

Původní provedení s dvoulitrovým motorem V6 bylo vyladěno na 118 kW (160 k) a nejvyšší rychlost Fiatu Dino přesahovala hranici 200 km/h. Díky pohotovostní hmotnosti pouhých 1150 kg (Spider), resp. 1280 kg (Coupé) by se Fiat Dino nemusel za svou dynamiku stydět ani v dnešní době.

Zatímco Spider byl s délkou 4,1 m velmi kompaktní, bylo čtyřmístné kupé postaveno na delším rozvoru a protaženo na více než 4,5 m. Fiat Dino měl jako první vůz značky Fiat motor s ventilovým rozvodem 2x OHC a samosvorný diferenciál. Přenos hnací síly zajišťovala plně synchronizovaná pětistupňová mechanická převodovka.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Fiat Dino je možné s trochou nadsázky považovat za Ferrari pro méně majetné, i když to „méně majetné“ je velmi relativním pojmem. Za cenu 3 485 000 lir (Spider) bylo totiž v tehdejší době možné pořídit přibližně sedm nových automobilů Fiat 500 F.

V roce 1969 přišla na trh modernizovaná verze s výkonnějším motorem 2,4 litru (132 kW/180 k) a nezávislým zavěšením zadních kol, která se prodávala další tři roky.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
 

bazar

Fiat 500X 1,4
Rok výroby: 2015
Stav: 7 076 km
Cena: 370 000 Kč
Fiat Freemont 2
Rok výroby: 2012
Stav: 104 912 km
Cena: 320 000 Kč
Fiat Scudo 1,9
Rok výroby: 1997
Stav: 256 458 km
Cena: 50 000 Kč
Fiat Ducato 2,2
Rok výroby: 2011
Stav: 75 942 km
Cena: 270 000 Kč
Fiat Ducato 2,2
Rok výroby: 2007
Stav: 140 553 km
Cena: 136 000 Kč
Fiat Panda 1,1
Rok výroby: 2010
Stav: 3 400 km
Cena: 114 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

dnes | Milan Lažanský | 1 příspěvek
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků