Představte si rodinný vůz za cenu auta nižší střední třídy s komfortem luxusních limuzín, jistotou vozů střední třídy a velmi bohatou výbavou. To vše zabalte do netradičního a přitom elegantního designu. Zdá se vám to jako fikce? Pak neznáte Fiat Cromu.
Kapitoly článku:
Přijít se zcela novým modelem není pro automobilky zrovna snadné a jedním z nástrojů jak zvětšit pozornost je sázka na osvědčené jména z minulosti. Zhruba toto lze spatřit u italské automobilky Fiat, která přivedla na trh zcela nový rodinný vůz, který svým pojetím nenavazoval na žádný dosavadní model. Rodinný vůz, který je mixem velkého kombi a prostorného MPV totiž dostal název Croma.
Fiat již od poloviny osmdesátých, až téměř do konce devadesátých let minulého století, měl mezi svými modely vůz z dílny známého designéra Giorgetta Giugiara. Na rozdíl od nynějšího modelu se však jednalo o sedan vyšší střední třídy, který ve své době patřil rozměry, výkony a výbavou k tomu nejlepšímu, co šlo zakoupit. Nyní se však píše rok 2006 a Fiat se svým modelem Croma míří na úplně jiné zákazníky. Zda je nová generace stejně originální, komfortní, výkonná a navíc i praktická zkusíme odpovědět v našem testu.
Velké combi, malé MPV
Již při představení modelu Croma vyvstaly otázky, kam tento vůz zařadit. Je na místě se ptát, zda je Croma konkurentem pro combi střední třídy, nebo je konkurentem pro vozy MPV. Jedno ani druhé není to pravé zatřídění a tak musíme brát Cromu, že je to vůz poměrně osamocen a nebýt nedávno představeného Fordu S-MAXe, dodnes by neměl ani vzdáleného konkurenta.
Najít pro Cromu přímého konkurenta není vůbec snadné.
Svými rozměry pak Croma jasně atakuje nejen velké kombi střední třídy, ale také velké vozy MPV. Na délku totiž měří 4 756 mm, na šířku 1 775 mm a na výšku 1 597 mm. Rozvor o délce 2 700 mm pak má zajistit nejen dostatek prostoru pro zavazadla, ale hlavně dostatek prostoru pro cestující. Právě velká délka a poměrně malá výška pasuje Cromu spíše k vozům kategorie kombi.
O design vozu se postaral věhlasný Giugiaro, který v poslední době velmi často a úzce spolupracuje nejen s automobilkou Fiat, ale také s dalšími členy tohoto koncernu. Velmi osobitý design Cromy tak zajistil tomuto vozu nevšednost a také originalitu, která se na dnešním motoristickém poli hledá jen stěží.
Design vozu má na svědomí známý designém Giugiaro.
O tom, že vůz je velmi osobitý hovoří každý detail karosérie. První pohled na přední část vozu a je jasné, že Croma se neinspirovala žádnou konkurencí. Velmi dlouhá a poměrně nízká přední kapota přechází pod poměrně velkým úhlem v přední, velmi protažené, okno. Zde, tak jako na zbytku vozu, dominují oblé tvary, které pod určitými úhly působí až baculatým dojmem. Přední maska odstartovala novou vlnu designu, ve kterém pokračuje mj. i nové Grande Punto.
Přední kapota je nezvykle dlouhá a vůči zbytku vozu i nízká.
Přední masce dominuje velká mřížka chladiče spolu s velkým logem Fiatu. Po stranách se nachází úzké a z předního pohledu malé světlomety. Ty jsou však protaženy hluboko do strany vozu.
Velká mřížka chladiče a z předního pohledu malé světlomety jsou chloubou Cromy.
Boční profil vozu je také poměrně netypický. Protažené přední okno končí kousek před B sloupkem a tvoří zde nejvyšší bod auta. Poté se již celá střecha splývavě blíží k zádi, která je na rozdíl od mnohých kombi a obzvláště proti MPV vozům, poměrně zaoblená.
Přechod předního okna a střechy je zároveň nejvyšším bodem vozu --- Záď vozu je výrazně zaoblená.
Velmi důležitým detailem je okno pátých dveří. To je protaženo až do k bočnímu D sloupku a vytváří tak dojem, že Croma má za tímto sloupkem malý kufr. Opak je pravdou a okno přechází téměř plynule do plechové části zadních dveří.
Nepřehlédnutelným detailem, který klame při bočním pohledu je protažené zadní okno k D sloupku.
Stejně jako přední, tak i zadní světlomety jsou velmi úzké a zasahují hluboko do bočních blatníků. Za povšimnutí stojí také "vysunutý" zadní nárazník, který naznačuje, že díky své výšce nebude přístup do zavazadelníku zrovna nejlepší.
Zadní světla korespondují s předními a jsou také protažené do blatníků.
Fiat Croma je velmi specifický a osobitý vůz. Jeho design není nijak okázalý, ale na druhou stranu ani nudný a konzervativní. Giugiaro si velmi dobře poradil s velkými plochami, které u těchto vozů vznikají a osadil je drobnými detaily, které odvádí pozornost a Croma tak nepůsobí nijak chladně. Nízká příď vozu a celkově nízká linie boční hrany vozu a vysoké prosklení je zmírněno splývavou střechou. Také záď vozu s protaženým zadním oknem působí velmi nezvykle a navozuje zcela jiný pocit tvarů, než jakými Croma skutečně disponuje. Osobně musím říci, že přestože velké rodinné vozy nejsou mým hobby, tak Croma díky svému pojetí vypadá velmi solidně. Nehraje si na sportovního siláka, ale od prvního okamžiku dává najevo, že je zacílena na řidiče a rodinu vyžadující jakousi eleganci jízdy a tu jim Croma svými vnějšími tvary dá plnými doušky.
Drobné detaily na voze odvádí pozornost od velkých ploch.
A co ty vysoké hrany?
Ať už je Croma combi nebo MPV, velikost a využitelnost zavazadlového prostoru je u tohoto vozu velmi sledovaným parametrem. Co se týká objemu, patří Croma na vrchol obou segmentů. Základní objem má hodnotu skvělých 500 litrů a sklopením opěradel zadních sedaček ho lze zvětšit až na výborných 1 610 litrů. Potěšující je také víko zadních dveří, které se vyklápí velmi vysoko a nepřekáži tak nakládce ani vysokým osobám. Stejně příjemná je i velikost samotného nakládacího otvoru, ten je vysoký a široký.
Přístup do zavazadlového prostoru je výborný.
Nyní však přichází na řadu menší negativa zavazadelníku. Ten se totiž vyznačuje poměrně velkou nakládací hranou, za kterou je kufr mírně utopený. Vzniká tím poměrně velký schodek, který pohodlné nakládce a vykládce nepřidá. Stejně vysoká hrana vzniká i po sklopení opěradel, čímž se snižuje využitelnost zavazadlového prostoru. Tento nedostatek lze však odstranit zakoupením druhé podlahy kufru, která pak vytvoří rovnou ložnou plochu. Zadní opěradla jsou dělená v poměru 3:2 a nabízí pouze základní možnost sklopení.
Lepšímu využití brání vysoká nakládací hrana a schod po sklopení opěradel zadních sedaček.