Fiat Croma (1985): nejlevnější z italsko-švédské čtveřice

65 komentářů

Harous
29. října • 14:40

"nemožnost sepnout parkovací světla bez zapnutého zapalování"
Nic ve zlém, ale to že jste nevěděl jak je zapnout neznamená, že to nešlo. :-D
Nebylo Vám divné k čemu je takové tlačítko na spínací skřínce? :-P

Jiří  Duchoň
29. října • 18:42 • redaktor AutoRevue.cz

Dobrý den, to tlačítko si matně vybavuji, ale že spíná parkovačky, to jsem nevěděl :-) Člověk se pořád učí. Děkuji za poznámku!

lettro
29. října • 22:58

to tlačítko je vlastně zámek, kterým se odblokuje možnost otočit klkíčkem o jednu polohu doleva. V této poloze pak svítí obrysová světla.

Majk
29. října • 13:37

Před 5ti lety jsem měl červenou Cromu v benzínu, 2litr,77kw v kůži s velmi slušnou výbavou ročník 90 přesně taková jako na hlavní fotce, hned jak jsem udělal řidičák, abych se vyjezdil, byla na dojetí cca rok a půl jsem s ní jezdil, protože ale vyžadovala investici přesahující 20 tisíc a jako tehdy student jsem na to prostě neměl, tak šla na náhradní díly, ale dnes na ní vzpomínám, kdybych tehdy už pracoval, tak s ní jezdím dodnes, prostorné a pohodlné auto, v kabině prostě ticho, motor šlapal jako hodinky, zrcátka v elektrice a nejednou jsem využil prostor na zadních sedačkách pro sexuální hrátky s přítelkyní :-D prostě moje první auto a srdeční záležitost.

Václav Hrdina
29. října • 10:12

Já bych jen podotknul, že parkovací světla zapnout šly. Na spínací skříňce bylo za klíčkem tlačítko, které odemykalo ještě jednu polohu klíčku. Ta jen pouštěla parkovací světla a klíček se dal normálně vyjmout ;-)Není to pravda úplně intuitivní, taky jsem to docela dlouho hledal, ale je to tam.

Jaromír
28. října • 11:19

Do Themy se mimochodem montovaly i motory Ferrari,dokonce jsem motor Ferrari viděl i v takovém bastardu jako byl Fiat Regata,takže si myslím že i italové brali Lancii za sportovní model.

Karel  Antonín
27. října • 16:02

Toto auta jsem měl v devadesátých letech aso 2-3 měsícek dispozici jako služební vůz řidičem takže nemohu auto popsat jako řidič, ale ten kdo v něm byl vozen.
Takže pokud se týká pohodlí mohu konstatovat že byla celkem pohodlná v některých ohledech i pohodlnější i než BMW 5, kterou jsem měl v té době též k dispozici jako služebák.
Co mě však zaráželo byla poruchovost různých drobností jako například stahování oken, ale i jiné možná to bylo problémem konkrétního kusu nevím to ať posoudí jiní vím jen že řidič musel některé věci častěji opravovat.

dall
27. října • 12:48

krasne, pohodlne a vetsinou skvele vybavene auto, se slzou vzpominam, to co dnes FIAT predvadi, skoda mluvit... :-/

Petr
27. října • 9:44

ZNÁTE NĚKDO ODPOVĚĎ? Proč automobilky přestávají dělat to co jim vynášelo a byly to legendární modely. Prostornou pohodlnou střední třídu jako Croma nebo Thema nebo ostré hot hatche Delta nebo Escort nebo Saab turbomotory nebo Volvo velká auta.

Antiautomat
28. října • 13:18

To nie je nic tazke. Problem sa nazyva nadvyroba.

Fantomas
27. října • 11:30

S jídlem roste chuť. Podle mě je za vším chamtivost a představa manažerů o zvyšování (výroby, prodejů, tržeb, zisků...). Chtějí stále víc a víc, protože i ostatní chtějí stále víc a víc...

Petr
27. října • 11:44

a proto přestávají vyrábět nejúspěšnější modely

Fantomas
27. října • 20:48

Jo, protože mají pocit, že když nabídnou zákazníkům něco nového, že se toho prodá víc.

Petr
27. října • 22:21

Takže investují do nového vývoje, do nových tříd a ty staré osvědčené opouštějí... PS: Co nového nabídl Fiat po Deltě, Unu, Tipu nebo Cromě?

Mino
27. října • 10:54

Třeba proto, že je rok 2013 a ne 1985. Dnes jsou požadavky na auta jiná, máme tady SUV a mnoho různých nových kategorií, o které je zájem... a naopak upadá zájem o klasiku. Každopádně Fiat by určitě ještě mohl uspět s nějakou dobrou řadou v nižší střední třídě, to mu většinou šlo, jen s posledním Bravem to vzal trochu za špatný konec (drahý slušný benzin, jen jedna karoserie). Lancia doplatila na to, že pod Fiatem jsou dvě sportovní značky (Lancia, Alfa Romeo), a tak jedna z nich se musela profilovat více do luxusu. Saab dělal turbomotory do konce svých dní... a nějak mu to očividně nepomohlo. Ford dělal ostré hot hatche pořád, Focusy RS nebo ST. Je nutné si uvědomit, že nyní tu máme větší množství kategorií a nové kategorie ubírají zákazníky těm starším. Tzn. že např. klasická nižší střední třída se nyní musí dělit o zákazníky různými menšími MPV a SUV a podobně. A tak už nelze mít v jedné třídě tolik úspěšných modelů napříč všemi značkami.

Petr
27. října • 12:19

opravdu jsem se naptal na takto obecné odpovědi a to ještě plné chyb (v koncernu nebyla Lancia nikdy sportoní značkou, Ford od ostrých hot hatchů přešel ke méně surovým variantám a jejich místo zastoupilo Subaru či Mitsubishi, prodej automobilů Volvo dlouhodobě klesá /2008 bylo před bankrotem a Ford ji chtěl prodat Švédské vládě/ Saab vývoj svých turbomotorů pozastavil a začal přebírat motory od partnerů GM ať to byl Opel nebo Nissan)
znova opakuji, nejste tu na pískovišti, je trapné zde psát takovéto obecné texty, člověk se znalostmi by mohl napsat, že by to mohlo být například ztrátou identyty (Saab/Opel) nebo slabé inovaci Volvo (málo modelů a v nabídce dlouho bez faceliftu), technickými problémy (Saab, koncern Fiat), neschopností vývoje pokračovat v úspěšných modelech, designovými lapsusy (koncern Fiat) apod.

Mino
27. října • 12:57

Lancia měla velmi bohatou sportovní historii a jít z kopce to začlo tehdy, když se v koncernu FIat začal dávat větší důraz na její "luxusní zaměření" a sportovní modely vypadly z nabídky (druhá Delta měla maximálně tuším model HPE, který měl k staré HF Integrale hodně daleko v otázce image i výkonech, nemluvě o Kappě, která na Themu 8.32 také neměla čím navázat). V čem je Focus RS o tolik horší než Escort RS Cosworth? Pokud mluvíme o ST, který je rychlým hot hatchem, tak ano, nicméně RS na původního Escorta docela dost navazuje. Ale jak říkám, dnešní doba je jinde a stačí se podívat na jiné značky a modely, které jsou velmi úspěšné. Mnoho z nich je úspěšných právě s modely, které na nic z minulosti nenavazují (největší úspěch Porsche je v Cayennovi, Nissan by si zase moc neškrtnul bez Qashqaie,...). Naopak je ale nutné uznat, že např. VW se velmi dobře daří držet tradici s Golfem a Passatem (zatímco třeba ve střední třídě naprosto umřela Honda, Peugeot, Renault a mnoho dalších, přestože furt navazují na velmi úspěšnou minulost). Nedělal bych si iluzi, že kdyby Fiat pokračoval v Cromě tak, jak ji začal, že by nutně měl úspěch, spíše naopak.

Integrale
15. července • 21:17

Lancia je nejúspěšnější značkou v auitomobilových soutěžích všech dob. ANO, plná pravda je ta, že v rámci předejití bratrovražedného boje Alfa versus Lancia bylo u FIATu v roce 1991 rozhodnuto o tom, že Lancia bude vyrábět luxusní auta, což byla de facto její smrt.
Pouze na okraj: ač dvojková HF (HPE byla pouze třídveřová varianta vyráběná 1993-2000, ale existovala i v pětidveřovém provedení v letech 1993-1996) byla postavena na zcela jiné podlaze se zcela odlišnou současnou konstrukcí a s jiným podvozkem, tak dynamika dvojkové Delty byla velmi slušná. Problém dvojkové Delty byl jenom v tom, že nebyla srovnatelná s Deltou I a tak byla prakticky neprodejná, neboť nebyla podobná žádnému vítězi ve WRC. Obdobnou konstrukci, ale většinou dokonce na horší úrovni tehdy používalo víc automobilek, přičemž jejich auta se prodávala normálně bez problémů.
A propos Thema 8.32 byla průšvih, který byl v tichosti stažen z výroby, protože jej nahradila motorizace Lampredi Turbo 16v (byly dvě varianty – slabší a silnější), která sice neměla krásná červená víka hlav s nápisem Ferrari, zato ten motor jel nesrovnatelně lépe, žral podstatně méně a přitom vydržel statisíce kilometrů, na rozdíl od toho křápu 8.32 od Ferrari.
Focus RS bohužel už dávno není žádnou homologační sérií soutěžního vozu, což je dáno filozofií dnešní doby. Je to vlastně obyčejné přemotorované auto běžné konstrukce. Kousky jako právě Delta HF Integrale, Sierra/Escort Cosworth, Toyota Celica 4WD Turbo či GT-Four, Mazda 323 GT-R/GT-X, Mitsubishi Galant VR-4, Opel Calibra Turob 4x4 a další se již nebudou vyrábět, protože sport ovládly speciály, které nemají s velkosériově vyráběnými auty nic společného.
Croma byla výrobně náročné, výrobně a vývojově drahé auto plné progresivních technických řešení, které naplňovalo slogan o "perlách házených sviním" (není myšleno jakkoli sprostě). prodeje těchto aut nedosáhly takových čísel, aby se toto hrdinství vyplatilo. Například zadní náprava Cromy I savila asi 10 titulů v MS rally a tuším, že 5 v závodech na okruzích. Motory Lampredi TwinCam Turbo byly tím nejlepším, co se tehdy dalo sehnat.
A veřejnost to prostě neocenila, croma se neprodávala o nic lépe, než fádní morálně zastaralé křápy konkurenčních fabrik. Podívejte se na dnešní dobu: nejprodávanější na našem trhu je morálně zastaralá Škoda, na níž jsou trochu v duchu doby pouze motory TSI, které jsou ale těžce problematické (a přitom výkonově stěží dokážáí držet krok s tím Lamprediho motorem), karoserie ze žvejkačky, podvozek škoda mluvit a cena jak za tu Cromu. Druhé místo v prodejích zaujímají stará Mitsubishi prodávaná nejubožejší reklamou světa pod značkou Hyundai. A třetí je totéž, co první, jen vyrobené v německu a patřičně dražší. Takže na nějaké pokrokové motory, precizní podvozky, sofistikované trakční systémy a pokrok Vám zákazníci dlabou zvysoka. Zdá se, že urážka je víc než vývoj a proto je nesmysl draho vyrábět pokrojková auta jako Jensen (krachnul), Ferrari (krachlo), Lancia (krachla dvakrát), Alfa Romeo (krachla), Hispano Suiza (krachla), DeDion Bouton (krachnul), Porsche (krachlo)... Pokrok je poukázka k bankrotu. Proto se Fiat Croma a jemu podobné automobily již nebudou opakovat.

Rover623
27. října • 14:56

Běžte si ty svoje bludy laskavě šířit někam do hospody. Lancia opravdu nikdy nebyla v rámci Fiatu sportovní značka, jejím původním posláním byl vývoj a zavádění nových technologií do aut. Problém byl v tom, že nové technologie v jejích autech často zlobily a také v nekvalitní oceli z Ruska (tehdy ještě Sovětského Svazu), kterou značka dostávala na výrobu aut od Fiatu (který ji získával jako splátku za Ladu).Co se týče toho kecu o té střední třídě, být vámi raději mlčím a šoupu nohama. Prodeje nového Passatu celosvětově už dlouho padají, naproti tomu Honda Accord je jedno z celosvětově nejprodávanějších aut vůbec. Renault ve střední třídě ani nemůže nic prodávat, protože nemá sedan pro střední třídu, když nepočítám Lagunu, která je ale pro většinu zájemců o sedan střední třídy příliš odlišná od předchozích legendárních modelů. Peugeot nemá ve střední třídě ani na co by navazoval, když je model 407 pryč. Model 508 je totiž úplně jiné auto a nepokouší se navázat na legendární 406 nebo svérázně pojatou 407.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Mino
27. října • 21:18

Uvedu to na pravou míru, abyste to pochopil. Lancia byla ve Fiatu jako luxusní značka, ale drtivou většinu úspěchu získala svými sportovními modely a úspěchy ve sportu. A pro Fiat je zbytečné mít sportovní Alfu Romeo a do toho míchat ještě sportovní modely Lancie. Jaká by pak byla úloha Lancie, když by přes luxusní cílení měla úspěch jen ve sportu? To je odpověď na tu otázku. Fiatu se moc dvě sportovní značky (sportovní Alfu a luxusní Lancii, která boduje zejména sportovními modely a konkuruje tak Alfě) nehodí. Z tohoto pohledu jsem to bral jako dvě sportovní značky. Ne, že Lancia je cílená jako sportovní, ale že je úspěšná jako sportovní (jen svými sportovními modely).Renault měl po dlouhá léta ve střední třídě liftback Lagunu. Přestože koncepčně to jsou pořád podobná auta se stejným názvem, poslední generace ani zdaleka nedosahuje úspěchů těch předchozích. Ano, Accord je úspěšný na jiných než evropských trzích, ale v Evropě se mu i přes to, že navazuje na minulé modely, moc nedaří. Vždyť A8G je koncepčně hodně podobné auto A7G (jak designem, tak motory), ale úspěchy jsou výrazně nižší. Prodeje Passatu možná padají, ale stále je to velmi úspěšné auto. Passat prostě ještě dokázal svou tradici přetavit v úspěch a v zmenšujícím se trhu střední třídy (která je ohrožována různými novými kategoriemi) si najít své místo. Accordu se to v Evropě nepodařilo. Jinde ve světě ano, to souhlasím.

Karel  Antonín
27. října • 15:54

A co Lancia Delta Integrale
http://autofun.blesk.cz/pod-lupou-lancia-delta-in... ...
http://auto.idnes.cz/autofotka-tydne-legenda-l... ...
Že by také nebyla závodní auto???
Nebo že už by to bylo zapomenuto?
Vzpomínám kdy se ve své době stala několikrát mistrem světa

Rover623
27. října • 16:01

Evidentně máte problémy s chápáním psaného textu, takže si to přečtěte znovu a pomalu.

Karel  Antonín
27. října • 16:07

Pokud dobře čtu jasně jste napsal že Lancia nebyla sportovní značka , ale v osmdesátých a devadesátých letech pokud si vzpomínám to bylo bráno trochu jinak. Jasně si vzpomínám na to jak Lancie porážela jiné značky.

Petr
27. října • 19:47

člověče vy nadokážete pochopit co jsou jednotlivé ostré verze standardních modelů a co je charakter zančty, tak již asi po páte pro ty co jsou na tom nejhůře..., koncern Fiat nikdy Lancii nekoncipoval jako sportovní značku, ale jako luxusní, to je stejné jako byste napsal, že Mercedes je sportovní zančka, protože vyrábí ostré modely a jeho DTM auta získala několik mistrovských titulů

Karel  Antonín
27. října • 20:09

Jen pro Vaši informaci Fiat Lancii koncipoval jako sportovně luxusní značku jak to konečně mnohokrát v té době prezentoval a to i v různých reklamních materiálech z té doby.
Začalo to , ale už daleko dříve jen namátkou bych jmenoval třeba Lancia Fulvia Sport Zagato, Lancia Strato's ......
To že Mercedes vyráběl kvalitní závodní a sportovní vozy ještě samozřejmě neznamená že se jedná o sportovní značku to je v podstě stejné jako s naší T603, která ve své době byla velmi úspěšná v různých závodech . Tyto značky se totiž nikdy neprofilovali jako sportovní, závodní narozdíl právě od Lancie, která se tak sama profilovala a v té době sama velmi frekventovaně používala slova ,,sportive", ,,sportivo" ........

Petr
27. října • 21:37

vy prostě nemůžete nikdy napsat, že jste se vyjádřil nepřesně, jako zde udělal Mino, ale jako ubožák blbě okecáváte a okecáváte

Karel  Antonín
27. října • 22:05

Nic neokecávám .
Cituji na pasáž na, kterou jsem regoval - ,,Lancia opravdu nikdy nebyla v rámci Fiatu sportovní značka, jejím původním posláním byl vývoj a zavádění nových technologií do aut."
Pokud FIAT Lancii v té době kvalifikoval jako sportovní respektive sportovně luxusní tak o sportovní značku bezesporu šlo.
Všimněte se prosím že od začátku mého vstupu do diskuse píši v čase minulém.
Pokud si dobře vzpomínám tak v té době se v rámci uskupení FIAT jako ,,nesportovní" profiloval sám FIAT (i když i on vyráběl sportovní modely, ale profiloval se jako výrobce dostupných vozů) ostatní značky uskupení FIAT se profilovali jako ,,sportovní" ať již se jednalo o Lancii nebo Alfu a samozřejmě Ferari a Maserati.
To že jste se zmýlil se samozřejmě může stát, ale nechci zde zavádět žádné žabo-myší války.

Petr
27. října • 22:18

omylem plus okecánkovi z Ukrajiny

Karel  Antonín
27. října • 22:41

Tak jsem dal taky + aby to bylo vykompenzovaný.....

Karel  Antonín
28. října • 4:25

Jinak k tomu SPORTIVO našel jsem nějaké odkazy
například italská Wikipedie píše jasně o Lancii jako sportovní automobilce mimo jiné zmiňuje i Themu s motorem Ferari http://it.wikipedia.org/wiki/Lancia_(azienda)...
http://it.wikipedia.org/wiki/Lancia_Stratos...
http://www.pianetamotori.it/le-migliori-auto-della-la... ...
http://www.automobilismo.it/lancia-fulvia-sport-zagat... ...
http://www.autoscout24.it/modelli/lancia/...
http://www.autoblog.it/post/422/lancia-ypsilon-s... ...
http://www.motorionline.com/2011/07/15/ferrari-dice-l... ... Jak je jasně vidět Lancia byla specifikována - charakterizována jako sportovní automobilka samotnými Italy respektive koncernem FIAT.

Petr
28. října • 21:46

jejda objevování Ameriky pokračuje, Lancia dělala Themu s motorem z Dina (to z italské wiki nevyčtete není to tam, to byste o tom musel něco vědět a neobjevova informace na wiki), bože, že raději nemlčíte
PS: prošel jsem itelskou wiki a o Lancii jako sportovní zančce ani slovo, asi si to stále pletete s tím, že dělala závodní modely, ale byla vždy koncipována Fiatem jako luxusní značka

Karel  Antonín
28. října • 22:34


To že Lancia byla koncipována FIATem jako sportovní značka je hned zmíněno v několika odkazech.
TřebaImmagine sportiva del marchio LanciaCon modelli Flaminia, Flavia e Fulvia, o negli anni Settanta e Ottanta anche Gamma, Prisma e Thema, Lancia ha proposto per vent’anni un ricco programma di auto delle classi media e media superiore nelle varianti di carrozzeria berlina, cabriolet e coupé, caratterizzate da linea molto bella e da motori potenti. In tema con la sua immagine sportiva, la casa italiana è riuscita inoltre a conquistare grandi successi anche nelle competizioni del rally, e con la versione da corsa della Lancia Beta e della Lancia Delta ha prodotto due tra i modelli di auto da rally più riusciti di tutti i tempi. Incurante di questa brillante carriera sportiva, alla fine degli anni Ottanta la Fiat ha deciso che il marchio sportivo Alfa Romeo, “new entry” del Gruppo, doveva prendere il posto della Lancia come offerente di auto sportive.Comunque, sotto il controllo della Fiat, l'immagine della marca continuò ad essere legata alle corse, come ben testimonia la Lancia Stratos, una straordinaria macchina da rally a motore 6 cilindri Ferrari-Dino, campione del mondo 1977 e vero oggetto di culto tra gli appassionati. Ma il vero jolly commerciale fu trovato due anni più tardi, con la compatta Delta, disegnata da Giorgetto Giugiaro sfruttando la base meccanica della Fiat Ritmo, che venne ampiamente rimaneggiata dallo staff tecnico indipendente, dell'allora ancora esistente Lancia spa. La Delta andò a rimpiazzare degnamente la Fulvia coupé e fu la prima auto ad avere a quei tempi la convergenza regolabile su tutte e quattro le ruote. Infatti, adottava anche per il retrotreno un sistema di sospensioni progettato dall'Ing. Camuffo, notevole evoluzione del McPherson. Essa ottenne sin dagli inizi un successo clamoroso, rimanendo in produzione per ben quattordici anni, con varie versioni sportive a trasmissione integrale che fecero incetta di titoli mondiali rally: sei consecutivi dal 1987 al 1992. Alcune Delta furono vendute pure col marchio Saab.Mimochodem motor z Dina je ve Stratosu.

Petr
28. října • 23:17

Jak dokazuje oficiální zaměření Lancie jako luxusní značky Fiatu text, který jste sem vložil?
Myslíte si, že když vygooglujete text o sportovní image Lancie, že je to to samé jako oficiální zařazení Lanicie v rámci koncernu?
Koncern využil propagaci přes sport k podpoře Lancie jako nejprestiznější značky koncernu, ne jako sportovní, tou byla Alfa.
Koukám, že si léčíte mindráky a neznalost dalším googlováním o motoru z Dina. To jako říkáte, že 8.32 motor z Dina neměla nebo si tu po jedné návštěvě googlu hrajete na chytráka a vyjmenováváte další modely kde tento motor byl (ale to jste si to vygoogloval nedostatečně, modelů bylo daleko více)?

Karel  Antonín
29. října • 1:33

Vy máte k dispozici oficiální stanovistko vedení Lancie respektive koncernu FIAT o tom že Lancie je jen a pouze luxusní. Tak sem s ním už tady mělo dávno být. Pokud ano rád uznám chybu. Pokud ne tak nevím o čem diskutujete když články jak v Italské Wiki tak i z dalších zdrojů dokazují zcela něco jiného.
Můžete mi říci co je špatného na goglování - vyhledávání informací na internetu od toho snad internet je nebo ne? Vy nevyhledáváte info i na netu? Odkud čerpáte informace Vy? Můžte se podělit o své zdroje pokud teda nejsou přísně tajné :-)
Máte pravdu motory Ferari byli skutečně využity v daleko více modelech Lancie a nejednalo se jen o motory z Dina, ale to snad víte že? Jenže to snad ještě více dokazuje to že FIAT bral Lancii jako sportovně luxusní značku svého koncernu. Na co by do nich jinak dával motory ze své supersportovní značky?

Rover623
27. října • 16:24

Tak si to namluvte a pusťte si to párkrát dokola když vám to z psaného textu nedochází. Škodovka také dělá sportovní auta, svého času byla ve své kategorii téměř neporazitelná (130RS, Felicia), ale nějak jsem si nevšiml, že by se pokoušela v rámci koncernu VW profilovat jako sportovní značka, to samé platí o Lancii. Ta nikdy neměla být sportovní značkou a také nebyla.

Karel  Antonín
27. října • 16:56

Porovnávat Škodovku a Lancii je asi jako polrvnávat hrušky s jabkama, ale každý má právo na svůj názor.
Pokud vím Lancia byla v osmdesátých až devadesátých letech brána jako sportovně luxusní značka Fiatu. Je jasné že se nemohla v rámci koncernusrovnávat s takovými značkami jako Ferari nebo Maserati.

Petr
27. října • 15:59

trouba z Ukrajiny tady chyběl a asi objevil Ameriku

Petr
27. října • 13:52

Nezkoušejte se ze svých hloupostí vylhat. Napsal jste, že Lancia byla druhou sportoní značkou, nebyla jí nikdy, tak jako jí nikdy nebyl napříkald Mercedes. To že Lancia dělala konfortní modely v ostrých verzích nedělá ze značky sportovní, tak jak je tomu dnes napříkald u zmíněného Mercedesu.
To, že je dnešní doba jinde vý každý, nevím proč to stále opakujete. Spíše než chytráka ze sebe děláte trapáka.
V kontextu prvotní otázky by automobilkám prostělo, kdyby se "neodklonily" od svých legend, což mnohdy ochotně udělaly, podobná auta jsou dnes v kurzu.
Jen si představte pokračování Lancie ve filozofii let osmdesátých. Jako první začali dělat to co dělají dnes všechny luxusní zančky, ke konfortním seriovkám ostré varianty (na nikoho před ní si nevzpomenu, možná Japonci).

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Mino
27. října • 21:01

Špatně jsem se vyjádřil, za což se omlouvám. Lancia je luxusní značka, ale svou slávu si získala především sportovními modely. Samozřejmě by bylo fajn, kdyby Lancia dělala ke svým autům ostré varianty, ale právě o tom jsem mluvil, že Fiat zesílil ladění Lancie do luxusu (od 90. let), a proto ty ostré verze nedělá, což je odpověď na Vaši otázku. A nemusíte být hned agresivní a nadávat. Člověk se Vám snaží odpovědět na Vaši otázku a Vy začnete hned být agresivní.

Petr
27. října • 22:17

respekt, omluva se příjmá, jste frajer, omluvit se umí málo kdo

Petr
27. října • 13:56

sorry chybka ... ví
jo ještě se ptáte jaký je rozdíl mezi dnešním ST a minulým Cosworthem... prosím, nechtějte odemně odpověď, nechci diskutovat na dětském píškovišti

Jan Havránek
27. října • 10:36

že by naše blbá evropská unie?

Rosťa
27. října • 10:17

Taky si utírám slzu, když si vzpomenu na moje první auto Fiat Croma 2,5 td.
Na tu dobu bylo velmi prostorné a pohodlné. :)

Kankunen
27. října • 8:29

Kdo by tehdy řekl, že v současné době už koncern Fiat něco podobného nevyrábí, ale ital si může koupit Superba.

Jan Havránek
27. října • 10:40

tak, ještě nedávno mohl koupit alfu 159 a cromu.... tejka má themu od chryslera....

Jan Havránek
27. října • 2:47

No ten motor td-id co já vím je první tdi.... páč td-id vyvinul fiat v roce 1987 v magnetti marelli... po roce následovala úprava motoru v turbu bez obtoku a lepší vstřikovače, páč první verze šla děsně tvrdě a byl problém se starty.... v roce 1989 přenechal fiat td-id firmě bosch a první tdi které vzešlo z italského td-id bylo audi 100... Pozornost fiatu se přesunula na jtd s common railem páč td-id se pro osobáky moc nehodilo svým projevem a fiat ho ponechal na čas snad jen u ducata. Nemusím to mít úplně přesně co uvádím, a za případný mylný informace se předem omlouvám.

Zelí
27. října • 13:45

Fiat uvedl čtyřválcový td-id v květnu 1989 a audi pětiválcový tdi v září 1989. Zatímco fiat měl jednopružinové vstřikovače, které vstřikovaly dávku paliva najednou, takže motor nebyl až tak příjemný k používání, tak audi mělo už dvoupružinové tj. s předvstřikem, což znamenalo měkčí chod a tudíž od počátku použitelné pro osobní auto.Změkčení chodu přímovstřikového dieslu byl právě onen klíč, který otevřel cestu přímovstřikovému dieslu do osobních aut. Proto si myslím, že prvenství má audi100 za to, že nasadili použitelný přímovstřikový motor. Vstřikovače s předvstřikem osadili italové tuším až v roce 1991.
Přímovstřikové diesly se samozřejmě používaly desítky let před rokem 89, to nebyla žádná technická novinka. Ty byly v každém náklaďáku a v každém traktoru. Rusové svými přímovstřikovými diesly v t34 zametli s germány s jejich benzíny v druhé světové.

mrazik
27. října • 17:19

Ne ne, prvenstvi v TDi ma jednoznacne Fiat a muzes se snazit obhajkovat Audi jak chces, ale byli proste prvni. Velice rychle, ale italove pochopili, ze tudy cesta nevede a vrhli na CR, coz nepochopil nikdo z koncernu a dostali se az nakonec slepe ulice.

Tom
27. října • 22:07

Hmm sice tudy možná nevedla cesta pro fiat, ale ty primovstrikove nizkotlake diesel vydržely ve výrobě 15 let. A jsou stále dobré hodnoceny co se týče spotřeby a vydrze . Mimochodem, jak dlouho trvalo to uvedení vstřikováním common rail? A co dával do aut v této mezidobe ? A mimochodem, CR je taky primovstrikovy, takže ono tudy cesta nevede asi není moc pravdivé.

Zelí
28. října • 11:05

Tak to je. Klíčem bylo změkčení chodu předvstřikem. Tím začalo použití přímovstřikových dieslů v osobních autech. Jakou bižuterií je toho konstrukčně dosaženo nakonec není až tak podstatné. Cest je samozřejmě víc. Dnes se masivně prosadilo z různých důvodů CR (hlavně je to nejlevnější dostupná hromadně vyráběná sada). Všichni výrobci ji kupují od subdodavatelů. Žádný výrobce motorů si ji nevyrábí sám. Dokonce i systém PD, který je spojován s VW vyráběl vždy bosch, nikdy si to vw nedělal sám.

Zelí
27. října • 19:27

Možná jsi to úplně nepochopil, fiat přímý vstřik nafty ani nevymyslel a ani ho jako první v autě nepoužil. Je jenom poslední osel v řadě, který ho tam dal bez předvstřiku. Vzal motor s přímým vstřikem, který se tehdy běžně používal a nacpal ho do cromy. Tak jako bys vzal motor z avie a narval ho do žigula. Nic pozoruhodného. Ten motor v tom provedení byl pro osobní auto nevhodný. Ještě jednou to zopakuji nevhodný. To konstruktéři motorů věděli už padesát let a proto i když ty motory byly fyzicky běžně k dispozici, tak ho do osobního auta nedali. Což taloši určitě věděli, jenom si to ověřili praktickou zkouškou, jestli to zákazník vydrží. A tady zopakuji to, cos napsal ....Velice rychle, ale italove pochopili, ze tudy cesta nevede......... . Ten motor tam totiž vůbec neměli dávat. Tou dělící čárou je změkčení chodu přímovstřikového dieslu použitím předvstřiku, který nahradí funkci komůrky u dieslových motorů do té doby používaných pro osobní auta. A to byl začátek použití přímovstřikových motorů u osobních aut. Nikoli použití nevhodného motoru v cromě. První použitelný, který dělá to co všechny moderní přímovstřiky až do dneška, byl v sérii předvedený až v audi100.

Rodin
27. října • 21:26

Jako obvykle: trocha pravdy, troha lzi a k tomu spousta osobni “invence“. Clovek bez zakladnich znalosti a zdraveho usudku by mozna teto interpretaci
skoro uveril...

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Tom
27. října • 22:09

A co napsal špatně? Tak ho oprav

Rodin
28. října • 11:49

Tak pouzivej hlavu a oci! I v tom clanku to je. Postavit novy motor do osobaku je neco jinyho, to neni prevzaty motor z tanku. Audi prislo az o moc pozdeji, to je pak celkem jasny, ze ze zkusenosti Fiatu vychazeli.

Zelí
28. října • 12:29

Vývoj motoru až do fáze hromadné výroby trvá roky. A v osumdesátých letech odhadem 5-10 let. Takže když v uvedení na trh je rozdíl pět měsíců tak to znamená, že vývoj šel zcela paralelně a nezávisle. Pokud fiat použil vstřikování magneti marelli a audi vstřikování bosch, tak z toho je zcela zřejmé, že ty motory neměly vůbec nic společného. Audi ze zkušeností cromy vůbec ani nemohli vycházet. Oni začali s vývojem motoru v době, kdy croma ještě nebyla ani na rýsovacím prkně. Doufám, žes pochopil, že právě motor u fiatu byl motor z tanku, abych použil tvou argumentaci a motor v audi už byl motor do osobáku.

J
28. října • 13:51

Prvy bol Fiat.

J
28. října • 13:55

The Fiat Croma was the first passenger car in the world to have a direct injection turbodiesel engine in (1986).[181978: Mercedes produced the first passenger car turbo-diesels (Mercedes 300 SD).[14]

Zelí
28. října • 15:57

Diesel motor byl i v tatraplánu. :-D

puk123
1. listopadu • 9:28

V sérii nebyl.

Harous
29. října • 14:38

Přeplňovaný? :-D

J
29. října • 9:20

Tak teraz Vam uz nerozumiem vobec. :-);-)

Rodin
28. října • 11:49

Tak pouzivej hlavu a oci! I v tom clanku to je. Postavit novy motor do osobaku je neco jinyho, to neni prevzaty motor z tanku. Audi prislo az o moc pozdeji, to je pak celkem jasny, ze ze zkusenosti Fiatu vychazeli.

Petr
27. října • 1:57

ZA TOTO VÁS MODROVRTULNÍCI SEŽEROU: "V konfrontaci svých vnějších rozměrů a požadavků na pasivní bezpečnost vůz vynikal mimořádně prostorným interiérem, v němž se usadila pětičlenná posádka s takovým pohodlím, jakého se jí dnes nedostane ani v BMW 7…"
Nutno přiznat, že všechny luxusní řady na zadních sedadlech tři lidi konfortně nepřevezou, není to jejich cílem i když to formálně mají v papírech.
Croma měla dost ostrý úhel zadních sedadel, větší než ostatní modely, naháněla tím pár litrů zavazadlového prostoru, který ztratila zkrácením karoserie oproti sesterským modelům.

Martin
31. října • 10:39

Nesežerou :-) Měl jsem Cromu a teď mám 7. Croma byla uvnitř větší (až extrémně velká). BMW se i při velikosti snaží být trochu sportovní a pro řidiče jaksi osobnější. Croma byla skvělá, měl jsem ji rád. 7 je také skvělá a mám ji ještě raději :-)

Zelí
27. října • 13:11

S tím se dá zcela souhlasit, auta z klasickou koncepcí mají vždy menší konstrukční prostor na kabinu. Takže toto tvrzení je opodstatněné. I vlastníci pětkového bavoráčku uznávají, že vnitřní rozměry v jejich kombíčku jsou skrovnější než v oktávii.

Doporučujeme

Články odjinud