Fiat-Chrysler představí do tří let motor bez vačkových hřídelí

Brzy se možná rozšíří spalovací motor, který se obejde bez vačkových hřídelí. Je úspornější a ekologičtější.
Fiat-Chrysler představí do tří let motor bez vačkových hřídelí

Koncern FCA Fiat-Chysler pracuje na další generaci systému MultiAir, který by se měl už úplně obejít bez vačkových hřídelí. K ovládání sacích a později i výfukových ventilů mají sloužit pouze elektromagnetické členy.

Jedná se o vývojový stupeň systému MultiAir, který najdete v současných Fiatech, Alfách Romeo a Jeepech. Odstraněním vačkových hřídelí se sníží hmotnost, třecí ztráty i mechanická náročnost.

10 spolehlivých motorů „držáků“, jejichž koupí nešlápnete vedle

10 spolehlivých motorů „držáků“, jejichž koupí nešlápnete vedle

Ventily otevírá a zavírá elektromagnetický člen podle pokynů řídící jednotky. Motor vůbec nepotřebuje škrticí klapku a čas otevření ventilů lze regulovat podle potřeby (v závislosti na zatížení a dalších faktorech). Lze tak snadno řídit i počet aktivních válců, počet otevřených ventilů a podobně.

O nových motorech bez vaček se začalo mluvit v souvislosti s novou generací zážehových motorů řady Hurricane, které by se měly představit pod kapotou nových Chryslerů a Jeepů.

Těchto 20 motorů obejděte v bazaru širokým obloukem

Těchto 20 motorů obejděte v bazaru širokým obloukem

S bezvačkovým motorem přišel Koenigsegg, který spolehlivě provozuje již několik prototypů. Koncern FCA Fiat-Chrysler, pod který spadá i Jeep a Alfa Romeo, by ale mohla být první společnost, která nasadí bezvačkový motor do sériové produkce. Z dodavatelů pro automobilový průmysl je s vývojem elektromagnetického ovládání ventilů nejdále Valeo, které na systému pracuje už zhruba deset let.

Obrovskou výhodou bezvačkového motoru je, jak ukázal Koenigsegg, že nepotřebuje kosmické materiály ani technologie. Spolehlivě si vystačí se stávajícími technologickými postupy. Na běžném atmosférickém motoru lze dosáhnout zhruba 10% zlepšení výkonu, vyhlazení průběhu točivého momentu, snížení spotřeby až o 15 % a zlepšení startování a chodu za studena.

Vedlejším bonusem je i schopnost snížit emise NOx o 60 až 80 % a protože lze tuto technologii poměrně snadno aplikovat i na motory vznětové, mohlo by jim to pomoci v současné obtížné době, kdy jsou jejich emise pod drobnohledem.

bazar

Fiat Stilo 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 69 473 km
Cena: 95 000 Kč
Fiat Panda 1,1
Rok výroby: 2007
Stav: 131 914 km
Cena: 60 000 Kč
Fiat Panda 1,1
Rok výroby: 2007
Stav: 140 196 km
Cena: 60 000 Kč
Fiat Ducato 2,2
Rok výroby: 2010
Stav: 241 535 km
Cena: 190 000 Kč
Fiat Stilo 1,9
Rok výroby: 2003
Stav: 187 753 km
Cena: 46 000 Kč
Fiat Punto Evo 1,2
Rok výroby: 2010
Stav: 86 856 km
Cena: 109 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test: Ford Fiesta je stále řidičskou volbou, univerzálem bez vad ale ne

Ford Fiesta

Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.

20.  9.  2017 | Milan Lažanský | 25 příspěvků
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků