Fiat-Chrysler představí do tří let motor bez vačkových hřídelí

Brzy se možná rozšíří spalovací motor, který se obejde bez vačkových hřídelí. Je úspornější a ekologičtější.
Fiat-Chrysler představí do tří let motor bez vačkových hřídelí

Koncern FCA Fiat-Chysler pracuje na další generaci systému MultiAir, který by se měl už úplně obejít bez vačkových hřídelí. K ovládání sacích a později i výfukových ventilů mají sloužit pouze elektromagnetické členy.

Jedná se o vývojový stupeň systému MultiAir, který najdete v současných Fiatech, Alfách Romeo a Jeepech. Odstraněním vačkových hřídelí se sníží hmotnost, třecí ztráty i mechanická náročnost.

10 spolehlivých motorů „držáků“, jejichž koupí nešlápnete vedle

10 spolehlivých motorů „držáků“, jejichž koupí nešlápnete vedle

Ventily otevírá a zavírá elektromagnetický člen podle pokynů řídící jednotky. Motor vůbec nepotřebuje škrticí klapku a čas otevření ventilů lze regulovat podle potřeby (v závislosti na zatížení a dalších faktorech). Lze tak snadno řídit i počet aktivních válců, počet otevřených ventilů a podobně.

O nových motorech bez vaček se začalo mluvit v souvislosti s novou generací zážehových motorů řady Hurricane, které by se měly představit pod kapotou nových Chryslerů a Jeepů.

Těchto 20 motorů obejděte v bazaru širokým obloukem

Těchto 20 motorů obejděte v bazaru širokým obloukem

S bezvačkovým motorem přišel Koenigsegg, který spolehlivě provozuje již několik prototypů. Koncern FCA Fiat-Chrysler, pod který spadá i Jeep a Alfa Romeo, by ale mohla být první společnost, která nasadí bezvačkový motor do sériové produkce. Z dodavatelů pro automobilový průmysl je s vývojem elektromagnetického ovládání ventilů nejdále Valeo, které na systému pracuje už zhruba deset let.

Obrovskou výhodou bezvačkového motoru je, jak ukázal Koenigsegg, že nepotřebuje kosmické materiály ani technologie. Spolehlivě si vystačí se stávajícími technologickými postupy. Na běžném atmosférickém motoru lze dosáhnout zhruba 10% zlepšení výkonu, vyhlazení průběhu točivého momentu, snížení spotřeby až o 15 % a zlepšení startování a chodu za studena.

Vedlejším bonusem je i schopnost snížit emise NOx o 60 až 80 % a protože lze tuto technologii poměrně snadno aplikovat i na motory vznětové, mohlo by jim to pomoci v současné obtížné době, kdy jsou jejich emise pod drobnohledem.

Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku?

Volkswagen Arteon

Volkswagen Arteon do třídních škatulí nezapadá. Na trh manažerských sedanů vstupuje jako černý kůň. Je dobré se rozhodnout právě pro tento model?

včera | Milan Lažanský | 15 příspěvků
Test: Nissan Micra zpět na vrcholu své třídy! Má ale jednu zásadní vadu

Nissan Micra

Po předchozí nevýrazné generaci je Nissan Micra zpátky v plné síle. Vyzkoušeli jsme jej s motorem 0,9 I-GT.

13.  7.  2017 | Milan Lažanský | 15 příspěvků
Test Alfy Romeo 4C Spider: Osudová přitažlivost

Alfa Romeo 4C Spider

Alfa Romeo 4C je autem, do kterého se na první pohled zamilujete. Ale víte, jak to se vzletnými láskami bývá. Dost často z nich bývá slušná kocovina…

8.  7.  2017 | Jiří Švamberk | 9 příspěvků