Fiat-Chrysler představí do tří let motor bez vačkových hřídelí

Brzy se možná rozšíří spalovací motor, který se obejde bez vačkových hřídelí. Je úspornější a ekologičtější.
Fiat-Chrysler představí do tří let motor bez vačkových hřídelí

Koncern FCA Fiat-Chysler pracuje na další generaci systému MultiAir, který by se měl už úplně obejít bez vačkových hřídelí. K ovládání sacích a později i výfukových ventilů mají sloužit pouze elektromagnetické členy.

Jedná se o vývojový stupeň systému MultiAir, který najdete v současných Fiatech, Alfách Romeo a Jeepech. Odstraněním vačkových hřídelí se sníží hmotnost, třecí ztráty i mechanická náročnost.

10 spolehlivých motorů „držáků“, jejichž koupí nešlápnete vedle

10 spolehlivých motorů „držáků“, jejichž koupí nešlápnete vedle

Ventily otevírá a zavírá elektromagnetický člen podle pokynů řídící jednotky. Motor vůbec nepotřebuje škrticí klapku a čas otevření ventilů lze regulovat podle potřeby (v závislosti na zatížení a dalších faktorech). Lze tak snadno řídit i počet aktivních válců, počet otevřených ventilů a podobně.

O nových motorech bez vaček se začalo mluvit v souvislosti s novou generací zážehových motorů řady Hurricane, které by se měly představit pod kapotou nových Chryslerů a Jeepů.

Těchto 20 motorů obejděte v bazaru širokým obloukem

Těchto 20 motorů obejděte v bazaru širokým obloukem

S bezvačkovým motorem přišel Koenigsegg, který spolehlivě provozuje již několik prototypů. Koncern FCA Fiat-Chrysler, pod který spadá i Jeep a Alfa Romeo, by ale mohla být první společnost, která nasadí bezvačkový motor do sériové produkce. Z dodavatelů pro automobilový průmysl je s vývojem elektromagnetického ovládání ventilů nejdále Valeo, které na systému pracuje už zhruba deset let.

Obrovskou výhodou bezvačkového motoru je, jak ukázal Koenigsegg, že nepotřebuje kosmické materiály ani technologie. Spolehlivě si vystačí se stávajícími technologickými postupy. Na běžném atmosférickém motoru lze dosáhnout zhruba 10% zlepšení výkonu, vyhlazení průběhu točivého momentu, snížení spotřeby až o 15 % a zlepšení startování a chodu za studena.

Vedlejším bonusem je i schopnost snížit emise NOx o 60 až 80 % a protože lze tuto technologii poměrně snadno aplikovat i na motory vznětové, mohlo by jim to pomoci v současné obtížné době, kdy jsou jejich emise pod drobnohledem.

Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

včera | David Rusol | 28 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Minitest Renault Espace 1.8 TCe

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 12 příspěvků
TEST Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline – Golfův revír

Volkswagen Polo 1.0 TSI

Segment malých vozů pomalu dorůstá modely nižší střední třídy. Nový Volkswagen Polo je toho důkazem, z vyšších tříd si navíc půjčil i několik užitečných technologií.

7.  12.  2017 | Jan Mička | 30 příspěvků