Fiat Argenta Volumex (1984): kompresorový protestsong

Před třiceti lety automobilka Fiat oživila svoji špičkovou modelovou řadu Argenta provedením se zážehovým, kompresorem přeplňovaným čtyřválcem VX.

Fiat 132 a facelift jménem Argenta

Na sklonku sedmdesátých let koncern Fiat pod vlivem prodejně neúspěšně šestiválcové řady Fiat 130 pozastavil vývoj nové vlajkové lodi, jejíž úlohu převzal konvenční model Fiat 132. V roce 1981 tak nebyl představen nový model, ale jen důsledný facelift typu 132, jenž se dočkal zcela nové karoserie, ovšem podvozek i motory zůstaly v převážné míře zachovány. Po vzoru tehdejší praxe u Fiatu, jež velela nahrazovat nudná číselná označení jmény, obdržel facelift jméno Fiat Argenta.

Sváteční čtení: Lancia Beta zvaná Nedoceněná

Sváteční čtení: Lancia Beta zvaná Nedoceněná

Vyráběl se od roku 1981 a pro modelový rok 1984 se dočkal nové masky, větších nárazníků a o 40 mm rozšířeného rozchodu předních kol, ovšem nejvýznamnější novinkou bylo zavedení vrcholného provedení Argenta VX (Volumex). Využívalo tehdejších zkušeností značky Lancia s přeplňováním kompresorem a vynikalo zážehového čtyřválce 2,0 l DOHC. Spolu s provedením Argenta 2,5 TD šlo v té době mimochodem o jediné sériové Fiaty s přeplňovanými motory.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Sedan Fiat Argenta ve svém původním provedení z roku 1981

Model Fiat Argenta byl vyráběn výhradně s čtyřválcovými motory a stal se vůbec posledním velkosériově vyráběným Fiatem s klasickým uspořádáním pohonné soustavy, výroba Argenty byla ukončena v roce 1985, aby uvolnila místo zcela nové „čtyřjediné konstrukci“ Fiat Croma, přičemž stěžejní model Fiat 131 Mirafiori byl vyřazen již v roce 1983, když byl nahrazen moderně střiženou řadou Fiat Regata.

Nástup přeplňování

První polovina osmdesátých let se v evropské automobilové výrobě nesla ve znamení dalšího hledání způsobů zvyšování výkonů motorů, ale především jejich celkové účinnosti a redukci spotřeby paliva. Stále častěji se objevovaly systémy vstřikování paliva namísto konvenčních karburátorů, ale také přeplňování. A byla to právě tato doba, kdy bujel vývoj přeplňovaných vznětových motorů, jež byly do té doby pouze hlučné a líné. Přeplňování se postupně objevovalo ale i mezi zážehovými motory.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Nákresy motoru, dmychadla a rozměrů modelu Argenta VX

Většina výrobců se vydala směrem výfukových dmychadel. Ta vynikala zejména schopností využívat část jinak ztrácené energie výfukových plynů, ovšem také řadou neduhů v podobě opožděné reakce na sešlápnutí plynového pedálu (tzv. turboefekt) a malou účinností v nižších otáčkách. Druhý z neduhů později řešily hlavně regulační systémy na straně turbíny či dmychadla (zejména pak proměnná geometrie rozváděcích lopatek) nebo použití dvojice menších turbodmychadel.

Fiat 131 Mirafiori (1974): naposledy s pohonem zadních kol

Fiat 131 Mirafiori (1974): naposledy s pohonem zadních kol

Za této situace zůstával adekvátní alternativou mechanicky poháněný kompresor typu Roots, jenž v celkovém úhrnu vlastností sice relativně citelně zvyšoval spotřebu paliva, ovšem nabízel bleskové reakce na pokyny plynového pedálu. Tento systém je založen na opakovaných změnách objemu, z čehož plyne také označení Volumex (VX). Kompresor Roots provází spalovací motor už od počátku 20. století, ovšem koncern Fiat jej na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let probudil k novému životu.

Předchozí KAPITOLY Následující
Za volantem Volkswagenu ID.3 (150 kW): Zásadní? To ano! Ale vážně i revoluční?

Volkswagenu ID.3 (150 kW)

Pro značku Volkswagen má být zásadním modelem jako kdysi Brouk a Golf. Elektromobil ID.3 nabral zpoždění, teď se ale konečně hlásí o slovo.

dnes | Stanislav Kolman | 51 příspěvků
Minitest elektromobilu Mini Cooper SE: Kulový blesk září jasně, ale jen krátce

Mini Cooper SE

Je lépe vyvážený než benzinový originál, a navíc má dost elektrických koní na to, abychom mu mohli bez ironie říkat ostrý hatchback. S malou kapacitou akumulátorů je to ale omezená, a kvůli ceně ne právě levná forma zábavy.

2.  8.  2020 | Miro Mihálik | 26 příspěvků
Minitest Honda Civic Type-R GT 2020: Limp Bizkit, komiksy a tanec na hraně

Honda Civic Type-R GT 2020

Honda vylepšila svůj nejostřejší model a vypustila ho mezi lidi ve třech verzích. Vyzkoušeli jsme tu prostřední, která má přinést vyvážený mix mezi sportovním a kultivovaným vozem.

30.  7.  2020 | Vladimír Kadera | 69 příspěvků