Fiat Argenta Volumex (1984): kompresorový protestsong

Před třiceti lety automobilka Fiat oživila svoji špičkovou modelovou řadu Argenta provedením se zážehovým, kompresorem přeplňovaným čtyřválcem VX.

Fiat 132 a facelift jménem Argenta

Na sklonku sedmdesátých let koncern Fiat pod vlivem prodejně neúspěšně šestiválcové řady Fiat 130 pozastavil vývoj nové vlajkové lodi, jejíž úlohu převzal konvenční model Fiat 132. V roce 1981 tak nebyl představen nový model, ale jen důsledný facelift typu 132, jenž se dočkal zcela nové karoserie, ovšem podvozek i motory zůstaly v převážné míře zachovány. Po vzoru tehdejší praxe u Fiatu, jež velela nahrazovat nudná číselná označení jmény, obdržel facelift jméno Fiat Argenta.

Sváteční čtení: Lancia Beta zvaná Nedoceněná

Sváteční čtení: Lancia Beta zvaná Nedoceněná

Vyráběl se od roku 1981 a pro modelový rok 1984 se dočkal nové masky, větších nárazníků a o 40 mm rozšířeného rozchodu předních kol, ovšem nejvýznamnější novinkou bylo zavedení vrcholného provedení Argenta VX (Volumex). Využívalo tehdejších zkušeností značky Lancia s přeplňováním kompresorem a vynikalo zážehového čtyřválce 2,0 l DOHC. Spolu s provedením Argenta 2,5 TD šlo v té době mimochodem o jediné sériové Fiaty s přeplňovanými motory.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Sedan Fiat Argenta ve svém původním provedení z roku 1981

Model Fiat Argenta byl vyráběn výhradně s čtyřválcovými motory a stal se vůbec posledním velkosériově vyráběným Fiatem s klasickým uspořádáním pohonné soustavy, výroba Argenty byla ukončena v roce 1985, aby uvolnila místo zcela nové „čtyřjediné konstrukci“ Fiat Croma, přičemž stěžejní model Fiat 131 Mirafiori byl vyřazen již v roce 1983, když byl nahrazen moderně střiženou řadou Fiat Regata.

Nástup přeplňování

První polovina osmdesátých let se v evropské automobilové výrobě nesla ve znamení dalšího hledání způsobů zvyšování výkonů motorů, ale především jejich celkové účinnosti a redukci spotřeby paliva. Stále častěji se objevovaly systémy vstřikování paliva namísto konvenčních karburátorů, ale také přeplňování. A byla to právě tato doba, kdy bujel vývoj přeplňovaných vznětových motorů, jež byly do té doby pouze hlučné a líné. Přeplňování se postupně objevovalo ale i mezi zážehovými motory.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Nákresy motoru, dmychadla a rozměrů modelu Argenta VX

Většina výrobců se vydala směrem výfukových dmychadel. Ta vynikala zejména schopností využívat část jinak ztrácené energie výfukových plynů, ovšem také řadou neduhů v podobě opožděné reakce na sešlápnutí plynového pedálu (tzv. turboefekt) a malou účinností v nižších otáčkách. Druhý z neduhů později řešily hlavně regulační systémy na straně turbíny či dmychadla (zejména pak proměnná geometrie rozváděcích lopatek) nebo použití dvojice menších turbodmychadel.

Fiat 131 Mirafiori (1974): naposledy s pohonem zadních kol

Fiat 131 Mirafiori (1974): naposledy s pohonem zadních kol

Za této situace zůstával adekvátní alternativou mechanicky poháněný kompresor typu Roots, jenž v celkovém úhrnu vlastností sice relativně citelně zvyšoval spotřebu paliva, ovšem nabízel bleskové reakce na pokyny plynového pedálu. Tento systém je založen na opakovaných změnách objemu, z čehož plyne také označení Volumex (VX). Kompresor Roots provází spalovací motor už od počátku 20. století, ovšem koncern Fiat jej na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let probudil k novému životu.

Předchozí KAPITOLY Následující
TEST Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi: Galerie moderního designu

Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi

Nové městské SUV francouzské automobilky obsahuje tolik designérských nápadů, že by to vystačilo hned na několik aut. C3 Aircross jsme vyzkoušeli s motorem 1.6 BlueHDi.

dnes | Radek Pecák | 10 příspěvků
Minitest Ford Fiesta Vignale 1.0 EcoBoost: V čem je ta prémie?

Ford Fiesta 1.0 EB Vignale (minitest)

Vyplatí se koupě té nejvíce vyšňořené Fiesty? Vyzkoušeli jsme ji s litrovým motorem EcoBoost o výkonu 103 kW.

15.  2.  2018 | Milan Lažanský | 25 příspěvků
TEST Volkswagen T-Roc 2.0 TDI DSG 4Motion: Pouliční směska

VW T-Roc 2.0 TDI DSG 4Motion

Rostoucí segment SUV byl loni rozšířen o stylový Volkswagen T-Roc. Vypadá fantasticky, přináší však i řadu těžko pochopitelných řešení. Pro první test jsme zvolili verzi s turbodieselem, převodovkou DSG a pohonem všech kol.

13.  2.  2018 | Jan Mička | 23 příspěvků