Fiat a Chrysler společně: nová dimenze nekvality?

Možná stojíme na prahu generace pekelně nekvalitních strojů. Alespoň to naznačují statistiky spokojenosti o spojení Fiatu a Chrysleru.

Jistě, je to nadsázka, ale co jiného si myslet o výsledcích, které zřejmě vzejdou ze spojení značek Chrysler a Fiat? Vozy Chrysler, stejně jako produkty většiny ostatních amerických automobilek, v posledních letech významně pokročily v kvalitě svých produktů a snad i služeb, nicméně v živé paměti zůstanou modely na způsob Le Baronu, které byly v otázce kvality mírně řečeno nedostatečné.

Podobnou historii má za sebou i Fiat, jak je totiž obecně známo, Italové pracují spíše srdcem než rozumem a dávají vzniknout krásným a ušlechtilým artefaktům, které však často nefugují jak mají. Také výrobky koncernu Fiat zaznamenaly v poslední době radikální kvalitativní zlepšení, stín pochybností nad celkovým vnímáním kvality Fiatu však přetrvává.

K jeho zaplašení jistě nepomůže statistika spokojenosti zákazníků institutu JD Power, která na trhu Velké Británie pro Fiat dopadla katastrofálně a jejíž kompletní výsledky naleznete na konci článku. Prezident Obama budoucímu společnému projektu Fiatu a Chrysleru zatím tleská, teprve budoucnost však ukáže, jak se s tímto spojením zvláště konzervativní trhy typu České republiky vyrovnají. Možná celé vznikající partnerství jen roztočí smrtící spirálu celkového kolapsu obou značek, na druhou stranu Fiat produkuje znamenité vozy třeba typu 500, jaké Chrysler zoufale postrádá. Stále tak existuje možnost, že obě značky spojí ve svém snažení to nejlepší a časem dají na své individuální propadáky zapomenout.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Fiat 500 C, 2009

Fiat v Anglii nemohl dopadnout hůře, protože se v otázce vnímaní kvality vozů a souvisejících služeb umístil až na posledním, 28. místě. Na samém chvostu žebříčku Fiatu dělají společnost ještě značky Citroën, Kia, Chevrolet a Mitsubishi, naopak pětici nejlépe hodnocených značek tvoří Lexus, Škoda (což řadu Čechů asi pekelně zamrzí), Honda, Toyota a částečně domácí Jaguar. Do špatného výsledku Fiatu promluvila i skutečnost, že při hodnocení byly její vozy spojeny s Alfou Romeo. A právě na Alfy vzpomínají Američané z dob, kdy se v USA prodávaly, jako na velmi nespolehlivé, což jim v zámoří nakonec zlámalo vaz a dodnes se jim tam nepodařilo vrátit.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Chrysler New Yorker / Chrysler 300 C / Chrysler Le Baron 

Fiat působí jako nenápadný suverén

A jak na tom kauza Fiat vs. Chrysler nyní je? Fiat by se mohl díky převzetí Chrysleru stát skutečným světovým hegemonem a druhou největší automobilkou v Evropě. Fiat již převzetí zbankrotovalého Chrysleru oficiálně ohlásil jako součást restrukturalizačního plánu zprostředkovaného americkou administrativou. Odkoupení Chrysleru Fiatem se však zřejmě neobejde bez komplikací. Skupina věřitelů s ním totiž zásadně nesouhlasí a pokusí se proces bankrotu i samotného převzetí překazit.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Chrysler 200C EV Concept, 2009 / Chrysler 300 C, 2011 / Chrysler Pentastar, 2010

Fiatu, jenž stál na pokraji existence před několika lety, se daří a zdá se, že jeho restrukturalizace z něj opět udělala perspektivní automobilku, která zůstane rentabilní i v době hospodářské recese. Produkce automobilů je navíc v rámci celého koncernu Fiat pouze minoritní komoditou, jíž lze snadno sanovat z ekonomicky výkonnějších oddělení. Není proto divu, že je vedení tohoto uskupení stále při chuti a hodlá dokonce odkoupit evropské divize koncernu General Motors, kam patří kromě Opelu ještě Saab a Vauxhall. V tomto ohledu však čeká Fiat tvrdý oříšek v podobě náročných podmínek ze strany německé vlády. Mezi ně patří například povinnost nového majitele Opelu založit vzniklou společnost v Německu...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Fiat 124, 1966 / Fiat Dino Spider, 1969 / Fiat Croma, 1993

 

Spokojenost zákazníků dle J. D. Power 2008 Velká Británie, pořadí podle značek

 

1
Lexus
2
Škoda
3
Honda
4
Toyota
5
Jaguar
6
Mercedes – Benz
7
Audi
8
Mini
9
Mazda
10
BMW
11
Subaru
12
Volvo
13
Nissan
13
Volkswagen
15
Ford
16
Land Rover
17
Hyundai
18
Vauxhall
19
Saab
19
Suzuki
21
Seat
22
Peugeot
22
Renault
24
Citroen
25
Kia
26
Chevrolet
27
Mitsubishi
28
Fiat

 

Spokojenost zákazníků dle J. D. Power 2008 Velká Británie, pořadí jednotlivých modelů

 

1
Toyota Prius
2
Honda Jazz
3
Lexus IS
4
Škoda Octavia
4
Toyota Yaris
6
Jaguar S-type
7
Honda FR-V
8
Mercedes E Class
9
Honda Accord
9
Škoda Fabia
12
Honda Civic
13
Volkswagen Golf Plus
14
Toyota Aygo
15
Nissan Note
16
BMW 3
17
Mazda MX-5
17
Mercedes C Class
19
Toyota Avensis
20
Audi A3
20
Audi A4
22
Audi A6
22
Suzuki Swift
24
Mini
25
Jaguar X-type
26
Mercedes A Class
27
Mazda 3
28
Mazda 6
29
Ford Fusion
30
Subaru Impreza
30
Volkswagen Golf
32
Citroen C5
32
Honda CR-V
34
Nissan Micra
34
Volvo V70/XC70
36
Ford Mondeo
36
Volvo S40/V50
38
Toyota Corolla Verso
38
Toyota RAV 4
40
Volkswagen Touran
41
Volkswagen Polo
42
Fiat Panda
42
Hyundai Matrix
44
Vauxhall Astra
45
Mitsubishi Lancer
46
BMW 5
46
Peugeot 107
46
Renault Modus
49
Kia Rio
49
Land Rover Discovery
51
BMW X3
51
Ford Focus
51
Mitsubishi Colt
51
Nissan X-Trail
55
Hyundai Getz
55
Seat Altea
57
Suzuki Alto
58
Peugeot 307
59
Citroen Xsara Picasso
59
Ford C-Max
59
Renault Clio
62
Vauxhall Vectra
63
Kia Sorento
63
Mazda RX-8
65
BMW 1
66
Kia Sportage
67
Vauxhall Corsa
68
Chevrolet Lacetti
68
Peugeot 207
70
Saab 9-3
70
Seat Leon
72
Renault Megane
73
Kia Carens
73
Nissan Primera
75
Ford Fiesta
75
Kia Picanto
77
Ford Ka
77
Hyundai Tucson
77
Suzuki Ignis
77
Vauxhall Meriva
77
Volkswagen Passat
82
Citroen Berlingo
83
Citroen C4
83
Seat Ibiza
85
Citroen C3
85
Nissan Almera
87
Peugeot 407
88
Chevrolet Matiz
88
Renault Scenic
90
Peugeot 206
91
Vaughall Zafira
92
Fiat Grande Punto
93
Vauxhall Agila
94
Chevrolet Kalos
94
Renault Laguna
96
Citroen C2
96
Fiat Punto
98
Land Rover Freelander
99
Suzuki Grand Vitara
100
Kia Sedona

 
Fiat 500 L 1.368
Rok výroby: 2015
Stav: 4 759 km
Cena: 269 000 Kč
Fiat Ducato 2.287
Rok výroby: 2010
Stav: 108 595 km
Cena: 157 000 Kč
Fiat Panda 1.108
Rok výroby: 2010
Stav: 70 799 km
Cena: 60 000 Kč
Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků