Dodnes se říká, že Fiat je specialistou na malá auta. A dějiny prodejně mimořádně úspěšných malých Fiatů začaly přesně před 80 lety premiérou typu 508 Balilla…
„Dárek Fiatu Italům“
Když jsem předloni psal o slavném modelu Fiat 1100 (508C Nuova Balilla), který se vyráběl od roku 1937 až za hranici 21. století, zmínil jsem se tehdy pouze jedinou poznámkou o jeho předchůdci. A jím nebyl nikdo jiný než Fiat 508 Balilla, jenž se ve dvou sériích vyráběl v letech 1932 až 1937. Balilla byla velmi dobře známa také z československých silnic.
Na samém počátku třicátých let, tedy v době, kdy světem otřásala ekonomická krize, se italské automobilce Fiat kupodivu mimořádně dařilo. Evropské trhy zahrnovala celou škálou modelů s trojciferným označením začínajícím číslicí 5 od čtyřválců 515 s objemem 1,4 l po šestiválce 525 3,8 l, jež si navíc svoji atraktivitu držely častými modernizacemi.
Nabídka Fiatu byla tehdy široká. Na snímcích čtyřválec 514 a šestiválec 525
Skutečnou trefou do června se však stal teprve nejmenší model Fiat 508 Balilla s pouze litrovým, kapalinou chlazeným čtyřválcem. Svoji premiéru si odbyl na milánském autosalonu 12. dubna 1932, tedy před osmdesáti lety, a provázel jej nacionalisticky znějící reklamní slogan „Auto pro národ, dar Fiatu Italům, Balilla“.
Vůz se vyznačoval zcela novou, byť poněkud konvenční a robustní koncepcí s motorem vpředu podél a pohonem zadních kol, podvozek měl samostatný rám a oběnápravy tuhé a odpružené podélnými listovými pery. Zapalování bylo dynamo-akumulátorové a brzdy na všechna kola s kapalinovým ovládáním.
Obchodní úspěchy
O pohon prvních vozů Fiat 508 Balilla se staral zážehový, kapalinou chlazený řadový čtyřválec s objemem 995 ccm (typ 108) a výkonem 24 koně (18 kW) při 3 800 ot./min., na který navazovala třístupňová, přímo řazená převodovka posílající točivý moment na zadní kola skrze dvoudílný kardan s pružnou spojkou.
Fiat 508 Balilla ve své původní podobě z roku 1932. Čtyřdveřové bezsloupkové karoserie se však objevily až s modernizací v roce 1934
Fiat 508 Balilla byl k dispozici v celé řadě provedení s různými druhy karoserií, včetně dvoumístného roadsteru Spider, a v licenci se vyráběl v řadě evropských zemí. Ve Varšavě sjížděl z výrobních linek jako Fiat-Polski, ve Francii jako Simca-Fiat 6CV (místní dovozce Fiatů byl v roce 1934 transformován právě na později slavnou společnost Simca) i v Československu.
V Jinonicích vyráběl model Fiat 508 Balilla v licenci Walter jako vozy Junior. Nahoře standardní dvoudveřový sedan, dole pak speciální kreace (vlevo karoserie Sodomka, vpravo neméně unikátní uzavřený Junior SS)
V rámci modelové nabídky jinonické automobilky Walter tvořil pod jménem Junior součást portfolia postaveného na dalších licencovaných konstrukcích Fiatu. Zatímco Walter vyráběl řadu vlastních špičkových luxusních modelů (včetně dvanáctiválce Walter Royal, jeho menší modely Junior, Bijou, Lord a Princ vycházely právě ze staveb Fiatu.
Modernizace a Balilla 508B
V roce 1934 prošel model Fiat 508 Balilla nejvýznamnější modernizací. Po technické stránce stojí za zmínku především prodloužený rozvor náprav a čtyřstupňová převodovka se synchronizací dvou nejvyšších stupňů. Fiat 508B se na první pohled vyznačoval decentně skloněným čelním sklem a maskou chladiče, jejíž tvar připomínající srdce zapadal do stylistického jazyka ostatních tehdejších Fiatů.
Modernizace v roce 1934 přinesla model 508B se skloněným čelním sklem a vespod špičatou maskou chladiče. Vůz na snímku vpravo pochází z licenční výroby ve Varšavě
Karoserie byly svařovány novou technologií, jež u vozů se čtyřdveřovou karoserií umožnila odstranit sloupek B. Přední pár dveří byl zavěšen vpředu a zadní vzadu, což v kombinaci s chybějícím sloupkem umožňovalo mimořádně pohodlný přístup ke sedadlům. Toto řešení se u některých Fiatů ve výrobě udrželo až do padesátých let.
Vozy Fiat 508 Balilla vycházející z roadsterů Spider dosahovaly zvláště ve verzích SS skvělých výkonů také v závodech sportovních a cestovních strojů
Mezi závodníky i běžnými milovníky rychlé jízdy byly zvláště oblíbené roadstery 508 Spider (s motorem 108S), jež dosahovaly výkonu zvýšeného na 30 koní (22 kW) při 4 000 ot./min. V roce 1934 se objevily dále posílené roadstery 508 SS (Sport Spider, Sport Super). Ty dostaly přepracované motory (108CS), které díky použití visutých ventilů (OHV) dosahovaly i přes nezměněný objem slušného výkonu 40 koní (29 kW).
V roce 1937 prošla Balilla nejdůkladnější modernizací a do světa vyrazila pod jménem Fiat 508C Nuova Balilla 1100. Ale o této historii jsme již psali dříve.
Technické údaje: Fiat 508 Balilla
Počet válců/ventilů na válec
4/2
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 995 cm3
Vrtání • zdvih
65,0 mm • 75,0 mm
Nejvyšší výkon
18 kW (24 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
3 800 ot/min
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 3 stupňů
Hmotnost: provozní • celková
685 kg • 1 060 kg
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 180 mm • 1 200 mm
Rozměry: délka × šířka
3 130 × 1 400 mm