Italská automobilka dnes v Praze představila českým a slovenským novinářům svůj nový malý crossover, který v nabídce fakticky nahrazuje model Sedici. 500X je ale mnohem hezčí a stylovější.
Kapitoly článku:
Fiat 500X dorazil na český trh. Jedná se o malý crossover, namířený zejména proti autům jako Peugeot 2008 nebo Renault Captur. Oproti nim však Fiat dokáže nabídnout i verze s pohonem všech čtyř kol. České ceny začínají na 347 900 Kč za motorizaci 1.6 110 k ve výbavě Pop. Dvoulitrový disesel Multijet o výkonu 140 koní s pohonem všech kol, samočinnou převodovkou a rozšířenou výbavou Opening edition stojí 718 900 Kč.
Fiat 500X nahrazuje v nabídce Fiatu model Sedici, který byl dvojčetem Suzuki SX4. Novinka je technicky příbuzná s malým Jeepem Renegade. Už od pohledu je ale zřejmé, že se od něj liší daleko víc, než tomu bylo v případě dvojice Sedici/SX4.
Fiat 500X bude k mání ve dvou provedeních: Off-road Look (červené auto) a City Look
Po bachratém velkoprostorovém modelu 500L je design crossoveru 500X příjemným překvapením. S ikonickým „cinquecentem“ má italská novinka společné nejen jméno, ale i celkové vzřezření, které je retro a roztomilé, beze stopy agresivity. Silným prodejním argumentem bude interiér. Najdete v něm sice množství tvrdých plastů, ale hodnotné provedení klíčových detailů zdárně vytváří iluzi luxusu, jaký by v této kategorii čekal málokdo.
Vrcholná výbava Opening edition obsahuje mimo jiné atraktivní černo-červené kožené čalounění sedadel
Fiat nabízí českým zákazníkům celkem 15 kombinací motorů, převodovek, pohonu a stupňů výbavy. Pro zájemce o benzínové motory je připravena šestnáctistovka s označením E-torq nebo přeplňovaný 1.4 MultiAir.
Design obsahuje množství odkazů na zbožňovaný malý hatchback Fiat 500
Základním dieselem je 1.6 Multijet, dodávaný stejně jako obě benzínové motorizace výhradně s pohonem předních kol a přímo řazenou převodovkou. Chcete-li automatické řazení a/nebo 4x4, musíte zvolit dvoulitrový diesel. Pro přehlednost jsme seřadili klíčové parametry všech motorizací do tabulky:
Fiat 500X: Motory a ceny na českém trhu |
Motorizace |
1.6 E-torq 4x2 |
1.4 MultiAir 4x2 |
1.6 MultiJet 4x2 |
2.0 MultiJet 4x4 |
2.0 MultiJet AT9 4x4 |
Zdvihový objem (cm3) |
1598 |
1368 |
1598 |
1956 |
1956 |
Nejvyšší výkon (kW/k) |
81/110 |
103/140 |
88/120 |
103/140 |
103/140 |
Točivý moment Nm |
152 |
230 |
320 |
350 |
350 |
0-100 km/h (s) |
11,5 |
9,8 |
10,5 |
9,3 |
9,8 |
Max. rychlost (km/h) |
180 |
190 |
186 |
190 |
190 |
Kombinovaná spotřeba (l/100 km) |
6,4 |
6,0 |
4,1 |
4,9 |
5,5 |
Cena od (Kč) |
347 900,- |
465 900,- |
491 900,- |
579 900,- |
633 900,- |
Na výběr jsou také dvě provedení vnějšího vzhledu, dobrodružnější Off-road look a elegantnější City look.
Výbava Opening edition zahrnuje mj. systém UConnect s navigací a dotykovým displejem, černo-červená kožená sedadla, řadicí tlačítka na volantu, třetí zadní opěrku hlavy a třívrstvý červený lak Amore. Právě takovým autem v „terénním“ vzhledu jsem se krátce projel v okolí žižkovské vysílací věže, kterou si Fiat vybral pro představení 500X médiím.
Podobně jako v případě malé pětistovky bude možné zvýraznit exteriér příplatkovými polepy a pochopitelně i různými vzory litých kol
Rozhraní Žižkova a Vinohrad není ideálním prostředím pro vyzkoušení dynamických schopností auta. V městském provozu jsem ale ocenil překvapivě slušný komfort odpružení – od tragických dob pětistovky před faceliftem, se kterou jezdila čtyři roky moje manželka, se ladiči Fiatu přece jen trochu zlepšili.
Fiat 500X: Kombinace motorů a výbav |
Motorizace/Výbava |
Pop |
Plus |
Lounge |
Cross |
Cross Plus |
Opening edition |
1.6 E-torq 4x2 |
x |
x |
- |
- |
- |
- |
1.4 MultiAir 4x2 |
- |
x |
- |
x |
- |
x |
1.6 MultiJet 4x2 |
- |
x |
x |
x |
x |
x |
2.0 MultiJet 4x4 |
- |
- |
- |
x |
- |
- |
2.0 MultiJet AT9 4x4 |
- |
- |
- |
x |
x |
x |
Kombinace 140koňového dieselu s automatem mě při krátké projíždce městem neoslnila. Převodovka reaguje ospale, zejména při rozjezdech, a motor na dnešní poměry nevyniká ani odezvou, ani kulturou zvukového projevu. Mnohem raději bych v roli vrcholné motorizace s automatem a čtyřkolkou viděl benzínový MultiAir.
Na barevném displeji palubního počítače se zobrazuje mj. nastavení jízdních režimů; centrální 6,5" displej systému UConnect je dotykový, ale nechybějí hardwarová tlačítka pro rychlý přístup do hlavních položek menu
Toho se zákazníci dočkají. V ceníku sice zatím nefiguruje, ale Fiat u dříve oznámil variantu MultiAir II (170 k) s pohonem 4x4 a devítistupňovým automatem. Slabší verzi MultiAiru bude navíc možné objednávat s dvouspojkovou převodovkou (a předním pohonem).
Další podrobnosti o novém Fiatu 500X si můžete přečíst v tiskové zprávě:
Nový crossover Fiat 500X