TEST Fiat 500e HB La Prima: Chytne za srdce a ve městě je k neutahání

Fiat 500e je dalším elektromobilem do města, který vysokou cenu techniky balí do luxusního kabátku a přichází s řadou krásných detailů. Má ale na to rovnat se s Hondou e?
Radosti
Hodně slušný dojezd
Komfortní podvozek
Vymazlené detaily
Charisma
Starosti
Mimo město nezáživné
Kvalita některých plastů
9  /10

Elektrická verze novodobé pětistovky se ukázala na autosalonu v Londýně už v roce 2008. Postavil ji italský výrobce Micro-Vett, který dělal i elektrické užitkové vozy. Na výstavě ji prezentoval dealer Nice Car a dal vozu označení NICE (No Internal Combustion Engine).

Tento vůz se dostal i k nám do České republiky a prezentoval ho ČEZ. Bílé pětistovky se zelenými polepy a oranžovým pruhem si z našich silnic možná ještě pamatujete. Nejslabší verze ale měla dojezd jen 80 km a konektor pro napájení se nacházel v motorovém prostoru. No, elektromobily už mají za sebou také zajímavou cestu.

Fiat Panda po faceliftu má české ceny. Mild-hybridem je i naprostý základ

Fiat Panda po faceliftu má české ceny. Mild-hybridem je i naprostý základ

Další elektromobil se značkou Fiat už byl tovární. Fiat 500 BEV (raději mám italské označení Elettra) se představil na detroitském autosalonu v roce 2010, jakožto konkurent pro tehdy demonstrační Mini E, které taktéž vzniklo konverzí vozu se spalovacím motorem. Tomu ale cesta na trh trvala skoro deset let. Fiat to zvládl už po třech.

Produkční verze přestrojeného Fiatu 500 na elektromobil se ukázala na autosalonu v Los Angeles v roce 2012 a v červenci následujícího roku začal ve státě Kalifornia jeho prodej. O rok později se vůz začal prodávat i v sousedním Oregonu. Fiat 500e byl určený pouze pro americké trhy a nikdy se v Evropě oficiálně nenabízel.

Alpha Ace vypadá jako nový Fiat 850 Coupe. Retro elektromobil ujede 403 km

Alpha Ace vypadá jako nový Fiat 850 Coupe. Retro elektromobil ujede 403 km

Zakázané ovoce ale přece chutná nejlíp. Fiat 500e byl relativně levný, měl do města slušný dojezd, vypadal cool, uměl vystřelit z křižovatky jako z praku a byl eko, takže i trendy. Jen málo aut se mohlo pochlubit těmito vlastnostmi. Vlastně mě z hlavy napadají jen Nissan Leaf a BMW i3. Postupem času se tak malé italsko-americké elektromobily začaly dovážet i sem jako ojetiny.

V Americe jich jezdilo docela dost. Především proto, že tam platila federální dotace 7500 dolarů. Pokud byl kupující z Kalifornie, tak se k tomu přidalo ještě dalších 2500 dolarů. Ve výsledku si tak Američan koupil elektromobil za cenu v přepočtu pod půl milionu korun už v roce 2013. Dnes koupíte tuto ojetou americkou zajímavost v Česku klidně i za 250 tisíc.

Žiguli kabrio? Kdepak. Fiat 124 od studia Touring vznikl v nejméně vhodnou dobu

Žiguli kabrio? Kdepak. Fiat 124 od studia Touring vznikl v nejméně vhodnou dobu

Dá se to tedy pro Fiat brát jako úspěch? To ani náhodou. "Pokud zvažujete koupit 500e, doufám, že ho nekoupíte, protože pokaždé, když jeden prodám, stojí mě to 10.250 dolarů," prohlásil Sergio Marchionne v rozhovoru pro Brooking Institution v roce 2014. Tehdy to bylo ještě v přepočtu o 60 tisíc korun víc, než šéf Fiatu předpokládal.

Konec lekce z dějepisu

V roce 2018 Marchionne zavelel, aby se Fiat pořádně opřel do elektrifikace. Tím měl na mysli i novou, zcela nezávislou elektrickou pětistovku (tedy pokus č. 2). O rok později jsme na ženevském autosalonu viděli koncept Fiat Centoventi, který předznamenal investici ve výši 700 milionů dolarů do fabriky Mirafiori, aby se mohl začít vyrábět.

A jak už vidíte, tak se to Italům povedlo. Fiat splnil plán do puntíku přesně a uvedl tak zbrusu nový, a aktuálně v nabídce jediný, elektromobil na trh. Po debutu klasické verze se v říjnu ještě připojila varianta 3+1. Poté následovaly české ceny a vstup na náš trh. Nyní se varianta hatchback dostala i do našeho redakčního testu. Fiat se stane čistě elektrickou značkou a začne s tím už za čtyři roky. Na jakých tedy staví základech?

Turínské základy

Nový Fiat 500e stojí na zbrusu nové platformě. Olivier François, předseda představenstva Fiatu, uvedl, že na stejném základu by mohla stát i nová elektrická panda. I když vypadá elektrická pětistovka na první pohled jako derivát, je ve skutečnosti větší než spalovací verze. Konkrétně je o 8 cm delší, o 3 cm širší a má o 2 cm větší rozvor. Takže zas o tolik větší není.

Fiat chystá konkurenci pro Volkswagen T-Roc Cabriolet. 500X přijde o střechu

Fiat chystá konkurenci pro Volkswagen T-Roc Cabriolet. 500X přijde o střechu

Zvenku si auto zachovává stejné tvary, ale přidává k nim decentní změny, jako je třeba nové označení „500“ složené ze dvou linek. Když si pak všimnete, najdete stejné linky i na světlometech. Přední maska nemá žádné otvory, jsou až v nárazníku. Kliky nejsou mechanické, ale mají tlačítko na vnitřní straně, kde se po stisknutí dveře odjistí a povyskočí vám naproti.

Na spodní hraně zadního bočního okna se nachází plaketa označující testovanou výbavu La Prima. Boční blinkry jsou z karoserie vystouplé do šípovitého tvaru (odkaz na první 500) a společně s nimi blikají i spodní přední světlomety. Zadní svítilny jsou vystouplé ven z karoserie a na jejich boční části se nachází logo modelu.

Fiat 500e projel dílnou Mopar. Nabral si UV lampu i speciální přihrádku na make-up

Fiat 500e projel dílnou Mopar. Nabral si UV lampu i speciální přihrádku na make-up

Kola podběhy krásně vyplňují, ale vzhledem k velikosti auta jsem na první pohled hádal maximálně patnáctky. Omyl, jsou to sedmnáctky, a to ve zcela novém dvoutónovém designu s diamantovovou povrchovou úpravou. Obouvají cenově přijatelné pneumatiky 205/45 R17. Ty má na přední nápravě i Honda e, ale vzadu má vzhledem k pohonu zadních kol širší.

Fiat 500e je hravý, retro a vymazlený do detailu. Honda e šla však podle mě ještě o kousek dál. Oba dva modely jsou ale plné odkazů a prostě cool. Fiat má přinejmenším lepší reklamní kampaň. Dokonce se mu do ní podařilo dostat legendárního herce Leonarda DiCapria, bojovníka proti globálnímu oteplování, který se mimo jiné přesunuje soukromým tryskáčem. Haha.

Klame tělem

Zvenku vypadá Fiat 500e jako auto, které si musíte obléknout či se do něj těsně nasoukat. Je to ale úplně v pohodě, nebojte. Měřím 183 cm a na předních sedadlech nebyl vůbec žádný problém s nedostatkem prostoru. Sedadla jsou velkoryse rozlehlá a příjemně se v nich sedí. Připomínají spíše křesílka a sama o sobě toho umí dost odfiltrovat. Prostřední výplně jsou navíc prošívané do stále se opakujících slov „Fiat“.

Když ve Fiatu 500e sedím, mám zadek přímo uprostřed auta. Řidič je tady prostě centrem dění. I přes vyšší posaz jsem měl i dost místa nad hlavou. Právě u hlavy však byla jedna věc, která mě vyloženě rozčilovala. Fiat 500e La Prima má totiž panoramatickou střechu, kde sklo od posádky odděluje jen chatrná síťka. Když je tak venku velké horko, sklo se ohřeje a doslova vám griluje hlavu.

Poláci v FSO nedělali jen licenční Fiat a Polonez. Znali jste i Warsawu a Syrenu?

Poláci v FSO nedělali jen licenční Fiat a Polonez. Znali jste i Warsawu a Syrenu?

Pamatujete, jak jsem psal o elektrických klikách dveří? Tak je najdete i uvnitř. Pro otevření dveří zevnitř je tak nutné stisknout tlačítko před madlem a ony se odjistí. V případě, že se elektronika v autě porouchá, je tu ještě nouzová páka u spodní přihrádky, kam mimochodem s přehledem umístíte půllitrovou PET lahev. 

Mrkněte schválně i na dno madla. Je tam na gumě vyražená silueta prvního Fiatu 500 a nápis „Made in Torino“. Něco podobného najdete i v přihrádce pod infotainmentem, kde je bezdrátové nabíjení telefonu. Na jejím dně je vyražená silueta města Turín. Vidíte, takových „ptákovin“ a není ani pořádná fólie na střešní okno… No není tohle auto italské?

Palubní deska je slušně zpracovaná a ani s kvalitou materiálů to většinou není špatné. Líbí se mi čalouněná část s pěknou texturou přes celou šířku desky a dvouramenný multifunkční volant, jehož zpracování tlačítek sice není nic moc, ale zase jsou ergonomicky hezky rozmístěná. Opět jsem si také rád připomněl ovládání audia ze zadní části volantu, což je příjemné a uvolňuje to místo pro další tlačítka vpředu.

Vzácná Alfa Romeo 1900 M měla dokázat nadřazenost nad Fiatem. Povedlo se jí to

Vzácná Alfa Romeo 1900 M měla dokázat nadřazenost nad Fiatem. Povedlo se jí to

Klimatizace si ponechala tlačítkové ovládání. Palubní desce dominuje nový digitální přístrojový štít o úhlopříčce 10,25“ s moc příjemnou a přehlednou grafikou. Češtinu nemá, ale manuál v přihrádce je do našeho jazyka přeložený. S rychlostí úkonů je na tom také poměrně dobře, ale už jsme tady měli i svižnější systémy. Zajímavostí je třeba pět možností nastavení rychlosti nabíjení. Trochu nešikovné je ale třeba menu pro ovládání vyhřívání sedadel.

Ve výbavě obřího displeje samozřejmě nechybí navigace či digitální příjem rádia. Je tu ale i možnost propojení s chytrými telefony. Jen se mi funkce vždy ukázaly jen přes levou půlku obrazovky a na pravé byly některé widgety. Jejich lišta mi však nešla sbalit, takže třeba navigování přes Waze bylo na značně menší ploše než u navigace ze systému auta.

Škoda 110 DeLuxe se vydražila za skoro dva miliony. Ani krásný Fiat na ni neměl

Škoda 110 DeLuxe se vydražila za skoro dva miliony. Ani krásný Fiat na ni neměl

Mezi řidičem a spolujezdcem je tunel s přihrádkou a ovládáním audia, parkovací brzdou i voličem jízdních režimů. Nechybí ani čalouněná loketní opěrka bez možnosti posunu. Za převážení na zadních sedadlech vám pak asi nikdo z vašich přátel nepoděkuje. Pokud jim tedy není osm let. Pro dospělého člověka je to místem utrpení.

Navíc se sem velmi špatně nastupuje, což ale vyřešíte verzí 3+1, která má na pravé straně dvoje dveře. Stejně tam ale nikdo vyšší sedět chtít asi nebude. Dětskou autosedačku ale ukotvíte na obou místech. Kufr má Fiat 500e použitelný, a dokonce v něm najdete i zřejmě nejmenší plato na světě, co vypadá jako dvě spojené misky pro psa. Kufr má objem 185 litrů, ale zadní sedadla lze ještě jednotlivě sklopit.

Hlavně díky barevné kombinaci, která slušela hlavně volantu, se mi na palubě auta moc líbilo. I digitální přístrojový štít je přehledný a nabízí zajímavé možnosti zobrazení. Ještě tři malé rýpnutí si ale nemohu odpustit. Startovací tlačítko se pro nastartování musí stisknout dvakrát. Kvalita plastů na výplních dveří je oproti palubní desce tragická a auto se velmi potichu zamyká, takže tlačítko mačkám víckrát. Jenže to pak Fiat zatroubí.

Fiat

Fiat (zkratka z Fabbrica Italiana Automobili Torino) je největší italská automobilka. Byla založená v roce 1899 a vyráběla také motory, vojenská auta nebo letadla. Fiat v roce 2009 uzavřel partnerství s americkým Chryslerem, od roku 2021 spadá do skupiny Stellantis.

Fiat 500 • Fiat 124 Spider • Fiat Panda •  Fiat PuntoFiat Tipo • Fiat 500L • Fiat 500X • Fiat 500C

TEST BMW 430i Cabrio: Léto sice skončilo, ale zábava může pokračovat

BMW 430i Cabrio

Čtyřválec, sportovní automatická převodovka, pohon zadních kol a otevřené nebe nad hlavou. Co by se mohlo pokazit?

včera | Vladimír Kadera | 7 příspěvků
DS 4 je synonymem pařížského luxusu. Už jsme se svezli a máme dobré zprávy

DS 4 PureTech a E-Tense

Tři roky po ukončení výroby se vrací DS 4 ve druhé generaci. Jak jezdí, jsme vyzkoušeli v zemi, kde je tenhle kompaktní model s nádechem luxusu doma: ve Francii.

17.  9.  2021 | David Šprincl | 12 příspěvků
TEST Volkswagen Arteon R 2.0 TSI SB: Chladnokrevně efektivní bijec v kvádru

Vokswagen Arteon R Shooting Brake

Velké benzinové kombi s pořádnou porcí výkonu a bez elektromotorů? Do budoucna půjde o stále vzácnější zboží. V téhle formě je snadné odpustit mu i drobné nedokonalosti.

14.  9.  2021 | Richard Herbich | 35 příspěvků