Fiat 500

Fiat 500

S vývojem a výrobou v Turíně jde o zcela italský produkt a nositele myšlenky dosažení čisté elektromobility značky do roku 2027.

S vývojem a výrobou v Turíně jde o zcela italský produkt a nositele myšlenky dosažení čisté elektromobility značky do roku 2027.

Už za dva roky bude mít Fiat plně elektrifikované portfolio.

Už za dva roky bude mít Fiat plně elektrifikované portfolio.

Automobilka se rozhodla oslavit narozeniny dvojicí spotů, které ukazují každodenní radosti a pohodu majitele elektrického Fiatu 500.

Automobilka se rozhodla oslavit narozeniny dvojicí spotů, které ukazují každodenní radosti a pohodu majitele elektrického Fiatu 500.

Od počátku je jeho ambasadorem Leonardo DiCaprio, který je rovněž zainteresován do ekologické péče o planetu.

Od počátku je jeho ambasadorem Leonardo DiCaprio, který je rovněž zainteresován do ekologické péče o planetu.

Zábavnou formu dotváří hravé ztvárnění režisér Martin Werner.

Zábavnou formu dotváří hravé ztvárnění režisér Martin Werner.

Veřejnost i odborníci v devíti zemích světla ho ověnčili třiceti různými oceněními.

Veřejnost i odborníci v devíti zemích světla ho ověnčili třiceti různými oceněními.

Prodává se na čtyřech globálních trzích (Evropa, Latinská Amerika, Střední východ a Japonsko).

Prodává se na čtyřech globálních trzích (Evropa, Latinská Amerika, Střední východ a Japonsko).

Vedoucí pozici v Itálii netřeba zmiňovat, ale na stupních vítězů se objevuje také ve Francii a Španělsku.

Vedoucí pozici v Itálii netřeba zmiňovat, ale na stupních vítězů se objevuje také ve Francii a Španělsku.

Palubní multimediální zařízení také fungují jako mobilní kanceláře, takže kolona je vhodné místo pro vyřízení důležitých hovorů, či sestavování seznamu úkolů nebo nákupu.

Palubní multimediální zařízení také fungují jako mobilní kanceláře, takže kolona je vhodné místo pro vyřízení důležitých hovorů, či sestavování seznamu úkolů nebo nákupu.

en pro hudební stupu vybral tematicky originální vokální verzi ikonické písně „La Dolce Vita“ od Nino Roty v její původní a nikdy nevydané verzi z roku 1962.

en pro hudební stupu vybral tematicky originální vokální verzi ikonické písně „La Dolce Vita“ od Nino Roty v její původní a nikdy nevydané verzi z roku 1962.

S vývojem a výrobou v Turíně jde o zcela italský produkt a nositele myšlenky dosažení čisté elektromobility značky do roku 2027.
Už za dva roky bude mít Fiat plně elektrifikované portfolio.
Automobilka se rozhodla oslavit narozeniny dvojicí spotů, které ukazují každodenní radosti a pohodu majitele elektrického Fiatu 500.
Od počátku je jeho ambasadorem Leonardo DiCaprio, který je rovněž zainteresován do ekologické péče o planetu.
54
Fotogalerie

TEST Fiat 500e HB La Prima: Chytne za srdce a ve městě je k neutahání

Fiat 500e je dalším elektromobilem do města, který vysokou cenu techniky balí do luxusního kabátku a přichází s řadou krásných detailů. Má ale na to rovnat se s Hondou e?

Radosti
Hodně slušný dojezd
Komfortní podvozek
Vymazlené detaily
Charisma
Starosti
Mimo město nezáživné
Kvalita některých plastů
9  /10

Elektrická verze novodobé pětistovky se ukázala na autosalonu v Londýně už v roce 2008. Postavil ji italský výrobce Micro-Vett, který dělal i elektrické užitkové vozy. Na výstavě ji prezentoval dealer Nice Car a dal vozu označení NICE (No Internal Combustion Engine).

Tento vůz se dostal i k nám do České republiky a prezentoval ho ČEZ. Bílé pětistovky se zelenými polepy a oranžovým pruhem si z našich silnic možná ještě pamatujete. Nejslabší verze ale měla dojezd jen 80 km a konektor pro napájení se nacházel v motorovém prostoru. No, elektromobily už mají za sebou také zajímavou cestu.

Další elektromobil se značkou Fiat už byl tovární. Fiat 500 BEV (raději mám italské označení Elettra) se představil na detroitském autosalonu v roce 2010, jakožto konkurent pro tehdy demonstrační Mini E, které taktéž vzniklo konverzí vozu se spalovacím motorem. Tomu ale cesta na trh trvala skoro deset let. Fiat to zvládl už po třech.

Produkční verze přestrojeného Fiatu 500 na elektromobil se ukázala na autosalonu v Los Angeles v roce 2012 a v červenci následujícího roku začal ve státě Kalifornia jeho prodej. O rok později se vůz začal prodávat i v sousedním Oregonu. Fiat 500e byl určený pouze pro americké trhy a nikdy se v Evropě oficiálně nenabízel.

Zakázané ovoce ale přece chutná nejlíp. Fiat 500e byl relativně levný, měl do města slušný dojezd, vypadal cool, uměl vystřelit z křižovatky jako z praku a byl eko, takže i trendy. Jen málo aut se mohlo pochlubit těmito vlastnostmi. Vlastně mě z hlavy napadají jen Nissan Leaf a BMW i3. Postupem času se tak malé italsko-americké elektromobily začaly dovážet i sem jako ojetiny.

V Americe jich jezdilo docela dost. Především proto, že tam platila federální dotace 7500 dolarů. Pokud byl kupující z Kalifornie, tak se k tomu přidalo ještě dalších 2500 dolarů. Ve výsledku si tak Američan koupil elektromobil za cenu v přepočtu pod půl milionu korun už v roce 2013. Dnes koupíte tuto ojetou americkou zajímavost v Česku klidně i za 250 tisíc.

Dá se to tedy pro Fiat brát jako úspěch? To ani náhodou. "Pokud zvažujete koupit 500e, doufám, že ho nekoupíte, protože pokaždé, když jeden prodám, stojí mě to 10.250 dolarů," prohlásil Sergio Marchionne v rozhovoru pro Brooking Institution v roce 2014. Tehdy to bylo ještě v přepočtu o 60 tisíc korun víc, než šéf Fiatu předpokládal.

Konec lekce z dějepisu

V roce 2018 Marchionne zavelel, aby se Fiat pořádně opřel do elektrifikace. Tím měl na mysli i novou, zcela nezávislou elektrickou pětistovku (tedy pokus č. 2). O rok později jsme na ženevském autosalonu viděli koncept Fiat Centoventi, který předznamenal investici ve výši 700 milionů dolarů do fabriky Mirafiori, aby se mohl začít vyrábět.

A jak už vidíte, tak se to Italům povedlo. Fiat splnil plán do puntíku přesně a uvedl tak zbrusu nový, a aktuálně v nabídce jediný, elektromobil na trh. Po debutu klasické verze se v říjnu ještě připojila varianta 3+1. Poté následovaly české ceny a vstup na náš trh. Nyní se varianta hatchback dostala i do našeho redakčního testu. Fiat se stane čistě elektrickou značkou a začne s tím už za čtyři roky. Na jakých tedy staví základech?

Turínské základy

Nový Fiat 500e stojí na zbrusu nové platformě. Olivier François, předseda představenstva Fiatu, uvedl, že na stejném základu by mohla stát i nová elektrická panda. I když vypadá elektrická pětistovka na první pohled jako derivát, je ve skutečnosti větší než spalovací verze. Konkrétně je o 8 cm delší, o 3 cm širší a má o 2 cm větší rozvor. Takže zas o tolik větší není.

Zvenku si auto zachovává stejné tvary, ale přidává k nim decentní změny, jako je třeba nové označení „500“ složené ze dvou linek. Když si pak všimnete, najdete stejné linky i na světlometech. Přední maska nemá žádné otvory, jsou až v nárazníku. Kliky nejsou mechanické, ale mají tlačítko na vnitřní straně, kde se po stisknutí dveře odjistí a povyskočí vám naproti.

Na spodní hraně zadního bočního okna se nachází plaketa označující testovanou výbavu La Prima. Boční blinkry jsou z karoserie vystouplé do šípovitého tvaru (odkaz na první 500) a společně s nimi blikají i spodní přední světlomety. Zadní svítilny jsou vystouplé ven z karoserie a na jejich boční části se nachází logo modelu.

Kola podběhy krásně vyplňují, ale vzhledem k velikosti auta jsem na první pohled hádal maximálně patnáctky. Omyl, jsou to sedmnáctky, a to ve zcela novém dvoutónovém designu s diamantovovou povrchovou úpravou. Obouvají cenově přijatelné pneumatiky 205/45 R17. Ty má na přední nápravě i Honda e, ale vzadu má vzhledem k pohonu zadních kol širší.

Fiat 500e je hravý, retro a vymazlený do detailu. Honda e šla však podle mě ještě o kousek dál. Oba dva modely jsou ale plné odkazů a prostě cool. Fiat má přinejmenším lepší reklamní kampaň. Dokonce se mu do ní podařilo dostat legendárního herce Leonarda DiCapria, bojovníka proti globálnímu oteplování, který se mimo jiné přesunuje soukromým tryskáčem. Haha.

Klame tělem

Zvenku vypadá Fiat 500e jako auto, které si musíte obléknout či se do něj těsně nasoukat. Je to ale úplně v pohodě, nebojte. Měřím 183 cm a na předních sedadlech nebyl vůbec žádný problém s nedostatkem prostoru. Sedadla jsou velkoryse rozlehlá a příjemně se v nich sedí. Připomínají spíše křesílka a sama o sobě toho umí dost odfiltrovat. Prostřední výplně jsou navíc prošívané do stále se opakujících slov „Fiat“.

Když ve Fiatu 500e sedím, mám zadek přímo uprostřed auta. Řidič je tady prostě centrem dění. I přes vyšší posaz jsem měl i dost místa nad hlavou. Právě u hlavy však byla jedna věc, která mě vyloženě rozčilovala. Fiat 500e La Prima má totiž panoramatickou střechu, kde sklo od posádky odděluje jen chatrná síťka. Když je tak venku velké horko, sklo se ohřeje a doslova vám griluje hlavu.

Pamatujete, jak jsem psal o elektrických klikách dveří? Tak je najdete i uvnitř. Pro otevření dveří zevnitř je tak nutné stisknout tlačítko před madlem a ony se odjistí. V případě, že se elektronika v autě porouchá, je tu ještě nouzová páka u spodní přihrádky, kam mimochodem s přehledem umístíte půllitrovou PET lahev. 

Mrkněte schválně i na dno madla. Je tam na gumě vyražená silueta prvního Fiatu 500 a nápis „Made in Torino“. Něco podobného najdete i v přihrádce pod infotainmentem, kde je bezdrátové nabíjení telefonu. Na jejím dně je vyražená silueta města Turín. Vidíte, takových „ptákovin“ a není ani pořádná fólie na střešní okno… No není tohle auto italské?

Palubní deska je slušně zpracovaná a ani s kvalitou materiálů to většinou není špatné. Líbí se mi čalouněná část s pěknou texturou přes celou šířku desky a dvouramenný multifunkční volant, jehož zpracování tlačítek sice není nic moc, ale zase jsou ergonomicky hezky rozmístěná. Opět jsem si také rád připomněl ovládání audia ze zadní části volantu, což je příjemné a uvolňuje to místo pro další tlačítka vpředu.

Klimatizace si ponechala tlačítkové ovládání. Palubní desce dominuje nový digitální přístrojový štít o úhlopříčce 10,25“ s moc příjemnou a přehlednou grafikou. Češtinu nemá, ale manuál v přihrádce je do našeho jazyka přeložený. S rychlostí úkonů je na tom také poměrně dobře, ale už jsme tady měli i svižnější systémy. Zajímavostí je třeba pět možností nastavení rychlosti nabíjení. Trochu nešikovné je ale třeba menu pro ovládání vyhřívání sedadel.

Ve výbavě obřího displeje samozřejmě nechybí navigace či digitální příjem rádia. Je tu ale i možnost propojení s chytrými telefony. Jen se mi funkce vždy ukázaly jen přes levou půlku obrazovky a na pravé byly některé widgety. Jejich lišta mi však nešla sbalit, takže třeba navigování přes Waze bylo na značně menší ploše než u navigace ze systému auta.

Mezi řidičem a spolujezdcem je tunel s přihrádkou a ovládáním audia, parkovací brzdou i voličem jízdních režimů. Nechybí ani čalouněná loketní opěrka bez možnosti posunu. Za převážení na zadních sedadlech vám pak asi nikdo z vašich přátel nepoděkuje. Pokud jim tedy není osm let. Pro dospělého člověka je to místem utrpení.

Navíc se sem velmi špatně nastupuje, což ale vyřešíte verzí 3+1, která má na pravé straně dvoje dveře. Stejně tam ale nikdo vyšší sedět chtít asi nebude. Dětskou autosedačku ale ukotvíte na obou místech. Kufr má Fiat 500e použitelný, a dokonce v něm najdete i zřejmě nejmenší plato na světě, co vypadá jako dvě spojené misky pro psa. Kufr má objem 185 litrů, ale zadní sedadla lze ještě jednotlivě sklopit.

Hlavně díky barevné kombinaci, která slušela hlavně volantu, se mi na palubě auta moc líbilo. I digitální přístrojový štít je přehledný a nabízí zajímavé možnosti zobrazení. Ještě tři malé rýpnutí si ale nemohu odpustit. Startovací tlačítko se pro nastartování musí stisknout dvakrát. Kvalita plastů na výplních dveří je oproti palubní desce tragická a auto se velmi potichu zamyká, takže tlačítko mačkám víckrát. Jenže to pak Fiat zatroubí.

Pokračování 2 / 3

Amarcord

Při každém nastartování a následném rozjezdu začne Fiat 500e hrát do okolí část titulní písně z filmu Amarcord, který natočil v roce 1973 režisér a scénárista Federico Fellini. Snímek inspirovaný Felliniho dospíváním byl třikrát nominovaný na Oscara, z toho jednu nominaci na nejlepší zahraniční film skutečně proměnil ve zlatou sošku. Hudbu k filmu složil Nino Rota. Ano, ten Nino Rota!

Městský dravec

Fiat 500e má vpředu jeden elektromotor s permanentním magnetem, který je dostupný ve dvou výkonových variantách. Základ má 70 kW a již od druhé výbavy Passion je k dispozici i silnější verze s výkonem 87 kW (118 koní) a s točivým momentem 220 N.m. Pohotovostní hmotnost vozu pak činí 1365 kg, z toho necelých 300 kg dělá 42kWh baterie (37,3 kWh využitelných).

Zrychlení z 0 na 50 km/h proběhne za 3,1 sekundy. To ve spojení s nízko položeným těžištěm a rozměrově skromnou karoserií dělá ve městě z nové elektrické pětistovky čipernou mršku. Z křižovatky vás elektromotor „vyšťouchne“ jako první a pružnost zůstává i během kličkování v husté dopravě. Hledání místa na parkování je pro řidiče pak o dost snazší než u kteréhokoliv crossoveru.

Fiat 500e má samonosnou ocelovou konstrukci s nezávislým zavěšením všech kol. Vpředu jsou vzpěry McPherson, vzadu vlečená ramena spojená torzní příčkou. O odpružení se starají vinuté pružiny s teleskopickými tlumiči a vpředu i vzadu jsou zkrutné stabilizátory. Pro městské auto jde o dostatečný setup, který navíc těží z naladění na italské silnice, které jsou si na mnoha místech podobné těm českým.

Povrch s velkými nerovnostmi, spoustou záplat a propadlých kanálů však dokáže pětistovku stejně pěkně rozklepat a do kabiny se ozývají tupé rány. Na druhou stranu neztrácí stabilitu, pevně kopíruje povrch a řidič má tak jistotu. To jsou ale extrémy, na běžných silnicích tlumí nerovnosti výtečně i na velkých sedmnáctkách. Dost toho ale odfiltrují i měkká sedadla, jak již bylo řečeno.

Nevinné koťátko

Venku z města už Fiat 500e takovým hrdinou není. Akcelerace z 0 na 100 km/h proběhne za 9,5 sekundy a dynamika u toho začíná silně klesat. V běžných cestovních rychlostech se ale motor cítí dobře, jen si nemyslete. Na okresní silnici při rychlosti 80 km/h ještě s přehledem bezpečně předjedete. Dálniční stotřicítku udržíte snadno a maximem je 150 km/h.

Kdo se ale namlsá dynamikou ve městě a bude od auta čekat nějaké vzrůšo v zatáčkách, bude zklamaný. S poměrně strmým řízením je sice ve městě zábava, ale na okresních silnicích mu ostatní komponenty podkopávají nohy. Motor se stane nezáživným a brzdy s vlažným nástupem nedávají řidiči moc důvěry. S Hondou e se dalo zabavit mnohem víc. Kdo chce ale pětistovku k blbnutí na okresních silnicích, koupí se přece Abarth.

Jízdní režimy jsou tři: Normal, Range a Sherpa. Říkal jsem jim ale Normal, Brzdí sám a Ne! Normální režim je klasicky čistý elektromobil, co ve velké míře po puštění plynu plachtí, a bez možnosti zvolit si úroveň rekuperace. Range umožňuje řízení jen pravou nohou. Systém rekuperace je tedy o dost silnější a umí s autem i sám zastavit. 

Sherpa slouží k tomu, když jde s dojezdem do tuhého. Omezí některé systémy, jako je klimatizace a vyhřívání sedadel a omezí také akceleraci. Tyto funkce si v něm ale můžete i tak zapnout. Používat ho ale vlastně vůbec nemusíte, protože o nouzové řešení si auto umí říct i samo, když dojezd klesne pod únosnou mez. Stalo se mi to pod dojezd 50 km. Je autu v tu chvíli jedno, kde se nacházíte a omezí maximální rychlost na 80 km/h.

Fiat 500e disponuje autonomním řízením 2. úrovně. Má tedy adaptivní tempomat i hlídání jízdních pruhů. Umí skoro bezchybně číst dopravní značky omezující rychlost a disponuje také hlídáním slepého úhlu. To však funguje pouze do rychlosti 140 km/h. Docela slušná asistenční výbava na takového prcka. Hlídání okolí pomocí senzorů se pak někomu hodí i při parkování, ale s tímto autem není parkování žádný problém.

Spotřeba a dojezd

V cyklu WLTP udává Fiat dojezd 320 kilometrů a nabíjení výkonem až 85 kW. Nejvíc jsem se však dostal na nabíječky s 50kW výkonem, kde si auto řeklo o nabití z 16 % baterie na 100 % o hodinu a 34 minut. Už za 45 minut tam ale bylo 89 % kapacity a dojezd se zvedl na 223 kilometrů. Při čekání do sta procent by to dělalo dle palubního počítače ještě 36 minut. Auto si vzalo za 46:59 celkem 28,1 kWh. Z domácí zásuvky si pak počkáte klidně i 15 hodin.

Avizovaného dojezdu 320 km se mi však nepodařilo dosáhnout nikdy. S kapacitou na 100 procentech ukazoval palubní počítač dojezd 260 km. Přepnutím do režimu Sherpa se zvedl ke třem stovkám. I to je ale do města až až. Za týden jsem s autem najel 480 km se spotřebou 16,9 kWh/100 km. Při jízdě na dálnici se spotřeba zvedá na 18 kWh/100 km a při plném tempu na delším přesunu jsem se dostal maximálně na 22,7 kWh/100 km.

Nikdy mi nepřišlo, že by mě auto chtělo v něčem nějak výrazně omezovat. Však ani klasická pětistovka se spalovacím motorem není žádný dálniční letec a velkým dojezdem se vzhledem k malé palivové nádrži také nemůže pochlubit. Stále ale platí, že s ním na benzince budete tři minuty, zatímco 500e vyžaduje najít si nějakou zábavu do auta, pokud nabíjíte na cestách.

Cena

Za základní Fiat 500e dáte 629.900 Kč. Pokud chcete nejvyšší verzi La Prima, jako je na fotkách, bude to stát 899.900 Kč. V našem případě se připlácel ještě modrý lak Celestia a paket Winter, což je vyhřívání prostoru pod stěrači a vyhřívání předních sedadel. Celkem je to tedy auto za 931.600 Kč. A pokud budete chtít karoserii kabriolet, jste na milionu.

Je to přes čáru? Ano i ne. Tolik tyto vozy teď prostě stojí. Honda e v nejvyšší výbavě také stojí 976.900 Kč, a to má podle mých zkušeností o 100 km menší dojezd. Na druhou stranu je s ní větší zábava. Peugeot 208 e-GT zase stojí 840.000 Kč bez příplatků. Nebudeme si nic nalhávat. Fiat 500e je auto pro zlatou mládež či třeba šéfredaktorku úspěšného módního časopisu. Máme jim ale co závidět? Já bych řekl, že jo. Taková auta si zaslouží i běžný motorista, ale je na to prostě ještě moc brzy.

Pokračování 3 / 3

Závěr

Fiat 500e se ukázal jako elektromobil, který se ve velkém předvede ve městě, ale díky slušnému dojezdu dokáže fungovat i mimo něj. Průměrný denní nájezd většiny uživatelů navíc není velký, takže ho spousta lidí bude nabíjet třeba jen jednou týdně. Je komfortní, dobře vybavený, snadno se s ním parkuje a obecně bere všechny výhody městského auta a balí je do moderního trendy balíčku, ovšem vzhledem k vysoké ceně technologií to ještě zaváže luxusní mašlí.

Na některých místech v interiéru je sice vidět snaha o úspory, ale jsou dobře skryté, a navíc jde o běžný jev i u prémiových značek. Ze všeho nejvíc za něj však kope charisma. To auto už po první jízdě nejde nemilovat. Pokud máte slabost pro auta s duší, omotá si vás okolo prstu. Já takový jsem, ale bere mě spíš jízda po okresních silnicích.

Pokud jste sem přišli pro odpověď na otázku, jestli je lepší tohle nebo Honda e, uvedená čísla hovoří jasně. Je to ale vlastně úplně irelevantní, protože jedno z těchto aut vás prostě chytne za srdce, a i když nedám dopustit na heslo Dolce Vita, je to pro mě Honda e. A pokud máte v životě to štěstí a jedno z těchto aut teď vybíráte, musíte se prostě s oběma svézt. Ono si vás to pravé najde.

Fiat 500e: Souhrn cen
Základní cena vozidla                   629.900 Kč (Action 23,8 kWh/70 kW)
Cena s testovaným motorem a výbavou 899.900 Kč (La Prima 42 kWH/87 kW)
Cena testovaného vozidla           931.600 Kč (La Prima 42 kWH/87 kW)

Technické údaje: Fiat 500e

Rok • stupeň výbavy
2021 • La Prima
Nejvyšší výkon
87 kW (118 koní)
Nejvyšší krouticí moment
220 Nm ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
9 s
Nejvyšší rychlost
150 km/h
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
185 l • 550 l
Hmotnost: provozní • celková
1 365 kg • 1 765 kg
Rozvor náprav
2 322 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
3 632 × 1 683 × 1 527 mm

Standardní výbava (La Prima): 17" kola z lehkých slitin, šest airbagů, automatická klimatizace, bezklíčový vstup, elektricky ovládaná okna, elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka s vyhříváním, diodové světlomety, autonomní řízení 2. stupně - adaptivní tempomat kombinovaný s udržováním v jízdních pruzích, automatické přepínání tlumených a dálkových světel, dešťový a světelný senzor, sledování mrtvého úhlu, rozpoznávání dopravních značek, zadní parkovací kamera, kožený volant, čalounění eko kůží, bezdrátová nabíječka chytrých telefonů, pevná prosklená střecha, přední loketní opěrka, infotainment s 10,25" obrazovkou včetně navigace

Volitelná výbava: Metalický lak modrá Celestial (+25.000 Kč), paket Winter - vyhřívaný prostor pod stírači, vyhřívaná přední sedadla (+6.700 Kč)

Fiat

Fiat (zkratka z Fabbrica Italiana Automobili Torino) je největší italská automobilka. Byla založená v roce 1899 a vyráběla také motory, vojenská auta nebo letadla. Fiat v roce 2009 uzavřel partnerství s americkým Chryslerem, od roku 2021 spadá do skupiny Stellantis.

Fiat 500 • Fiat 124 Spider • Fiat Panda •  Fiat PuntoFiat Tipo • Fiat 500L • Fiat 500X • Fiat 500C

Doporučujeme

Články odjinud